Pieni akvaario lipaston päälle?
Valvoja: Moderaattorit
Pieni akvaario lipaston päälle?
Minkähän kokoisen akvaarion uskaltaisi laittaa esim. Ikean Bestå lipaston päälle?
-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Pieni akvaario lipaston päälle?
Tuosta merkistä en osaa sanoa, mutta itselläni ja ainakin yhdellä toisella AWläisellä on ollut IKEAn expedit jalustana. Mulla oli 45L sen 4koloisen päällä ja 8 koloisen päällä oli 115L hyvin kesti molemmat. Olisin jopa uskaltanut laittaa sen isomman päälle molemmat mikäli olisivat mahtuneet, en ehtinyt testata ja en muista mittasinko edes kun tuli muutto häiriköimään. Mikäli IKEA ei ole ainoa vaihtoehto niin ainakin Lundia kestää 1000kg per hyllylevy ja sitä käytän tällä hetkellä itse. Näyttää ehkä hieman varastohyllyiltä, mutta kestääpähän ainakin. 

Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
-
- Senior Member
Hylly voi kestää paljonkin, mutta kannattaa huomioida se, onko etureunan alla tukipalkkia. Monestihan lipastoissa/hyllyissä on reunat pinnasta lattiaan asti vain sivuilla ja takaseinällä. Minulla on 63-litrainen keittiössä semmoisen Anttilasta tilatun ming-kaapin päällä. Kaapissa on sisällä etureunalla pystysuunnassa tukipalkki. 45 litrainen oli semmoisen arkkumallisen massiivipuisen "laatikon" päällä. Siirrettiin siitä akvaario toisaalle niin oli takareunaan tullut mojova painuma. Akvaarion reuna ei ollut kirstun takareunan tasalla, vaan edempänä, niin ei saanut rakenteista tukea.
On ne vaan niiiiiiiiin ihania 

-
- Advanced Member
Arvatkas kuka laittoi 104 litraisen mutterin lack pöydän päälle... Puol vuotta se olla tönötti siinä, kunnes tuli niin iso pelko persiisiin, että oli pakko tehdä ratkaisulle jotain. juu no tuon pöydän kolmevuotias poikani sit rikkoi yhdellä vasaran pyyhkäisyllä ja karsee totuus selvisi täysin... Tyhjää täynnä, eli ontto. muutaman millin vaneri-viilu yhdistelmä. Säkää oli ettei esim. jalat painunut sinne levyn sisään... 12 kiloa taitaa lack pöytä muuten kestää painoa... Don´t try this at home.
Nuo lipastot, joissa ei ole mitään tukia ja kansi levy tavallaan päätylevyjen välissä, saa aina paljon kestävyyttä, kun niihin laitetaan päätylevyjen yli menevän tukevan vanerin. Nimittäin se kansilevy kun tahtoo olla sitä melamiinia ja puutapeilla ehkä kiinni, pettää kiinnityskohdat ennen kuin levy menee ja murtuu poikki. Eli levyn ei tarvi senttitolkulla mennä lipaston yli, vain päätylevyjen tasalle ulkosyrjään. kestää jo lipasto kun lipasto pienen akvan painon.
tuota kaunista beståta en millään vanerilla pilaisi. Mutta kyllä mä 60 + litraa sille helpostikin sijoittaisin. Se on kuitenkin niin matala, ettei tule heikoille huojuville jaloille hoippumaan.. En tiä, pitäis ensin kokeilla miten tukeva bestå on.
Nuo lipastot, joissa ei ole mitään tukia ja kansi levy tavallaan päätylevyjen välissä, saa aina paljon kestävyyttä, kun niihin laitetaan päätylevyjen yli menevän tukevan vanerin. Nimittäin se kansilevy kun tahtoo olla sitä melamiinia ja puutapeilla ehkä kiinni, pettää kiinnityskohdat ennen kuin levy menee ja murtuu poikki. Eli levyn ei tarvi senttitolkulla mennä lipaston yli, vain päätylevyjen tasalle ulkosyrjään. kestää jo lipasto kun lipasto pienen akvan painon.
tuota kaunista beståta en millään vanerilla pilaisi. Mutta kyllä mä 60 + litraa sille helpostikin sijoittaisin. Se on kuitenkin niin matala, ettei tule heikoille huojuville jaloille hoippumaan.. En tiä, pitäis ensin kokeilla miten tukeva bestå on.
1000 litraa vesivahinkoa
Meilläkin oli ikean expedit 8 koloisen hyllystön päällä 96l, alkoi kuitenkin taipumaan, eli hiivatin kyytiä akva pois.
63l asti on mielestäni turvallinen vielä pitää jonkun tavallisen lipaston päällä, sitä suuremmat sijoittaisin tukevampien päälle.
63l asti on mielestäni turvallinen vielä pitää jonkun tavallisen lipaston päällä, sitä suuremmat sijoittaisin tukevampien päälle.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Täällä 63litrainen wanhan, matalan lipaston päällä, jossa altaan alla 2 pystytukilevyä ja reunaoissa vielä 2.
20l mutteri taas väliaikaisesti kirjahyllyn alimmalla hyllyllä.

20l mutteri taas väliaikaisesti kirjahyllyn alimmalla hyllyllä.

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Sähän voisit hankkia hyllyyn metalliset kulmatuet. Ilman niitä ei kannata laittaa yhtään allasta. On kuitenkin sen verran komia lipasto, että kulmatuilla varmuutta ja sitte niin iso ko mahtuu!
eikä ne tuet näy päällepäin.

400l
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Olen miettinyt 100x35x40 kokoista akvaariota 8-lokeroisen Expedit-hyllyn kyljen päälle. Mahtaisiko se sen kestää kun allas menee kuitenkin kahden hyllyn "yli"? Ja jos laittaisi akvan alle vanerin, tai miten muuten tuota voisi tukea...jos edes uskaltaa koko hyllyyn luottaa. 

-
- Junior Member
Viime viikolla just iskettiin 40l akva 8-koloisen expeditin päälle. Toistaiseksi kaikki kunnossa.
Poikakaveri stressasi sen verran, että vaati akvaarion toisen reunan hyllyn päätypuun päälle, ettei paino jakaudu pelkästään ohkaisten välilevyjen päälle. Pienen säätämisen jälkeen akva saatiin myös vaateriin, vaikka päätypuu muutaman millin korkeampi kuin itse hyllytaso. Vaikka Ikean hyllyt ja lipastot onkin jostain lastulevystä tehty, niin uskoisin, että ne kuitenkin pienen tankin kestää... Kyllä se kasa kirjojakin aika paljon painaa.

60L+160L+kissa
-
- Advanced Member
Sit joskus kun laitatte akvaarionne siitä expedit hyllyn päältä pois, niin kokeilkaas vaikka rikkoa sen expedit hyllyn kannen
Sit alkaa sydämen tykytys.. tuossako se meidän allas on ollut... Sehän on samanlaista onttoa systeemii, kuin lack hylly ja pöydät.
Nimimerkillä 104 litrainen mutteri onnistuneesti lack pöydän päällä

Nimimerkillä 104 litrainen mutteri onnistuneesti lack pöydän päällä

1000 litraa vesivahinkoa
-
- Junior Member
Joo en kyllä uskaltais isompaa siihen expeditille tunkea... 

60L+160L+kissa
-
- Member
Ei oo kuvaa mut mun mielestä voi laittaa. Itsel oli se 115L mä testasin kestävyyden istuttamalla 3 suht isokokoista jätkää ennen akvaa 

Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
-
- Advanced Member
en väitä, etteikö kestäis... Kestihän se lack pöytäkin 104 litraisen mutteri altaan eli n. 130kg 12 kilon sijaan... Kyse on siitä, et painojakauma on tasainen. Mut se on tosiaan maks 5 mm vanerifilmiä... ja ontto sisältä.. en tiiä miten se on niin kestävää...
1000 litraa vesivahinkoa
Tuossa on tuo joskus modaamani expedit hylly: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... t#p7013056
Rakenne mikä siellä sisällä on niin sanoittu ''honeycomb'' http://en.wikipedia.org/wiki/Honeycomb_structure
Tuo rakenne on uskomattoman kestävää ja luotan siihen huomattavasti enemmän kuin esim. lastulevyyn. Kyseisen rakenteen heikkous on pistemmäinen kuorma jolloin kenno tai sitä suojaava levy voi vahingoittua. Olen avannut helikoptereiden lapoja aika paljon (mennyt tuhottavaksi) ja niiden sisällä on alumiininen kennorakenne, jota voi taittaa sormella. Paksuus on siinä 1/3mm sillä honeycomb levyllä. Rakennetta käytetään muutoinkin yleisesti esim. lentokoneiden siivissä. Kennoston materiaali vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan, mutta jos kavahdit pöytää niin EI kannata avata helikopterin lapaa tai muita vastaavia rakenteita.
Rakenne mikä siellä sisällä on niin sanoittu ''honeycomb'' http://en.wikipedia.org/wiki/Honeycomb_structure
Tuo rakenne on uskomattoman kestävää ja luotan siihen huomattavasti enemmän kuin esim. lastulevyyn. Kyseisen rakenteen heikkous on pistemmäinen kuorma jolloin kenno tai sitä suojaava levy voi vahingoittua. Olen avannut helikoptereiden lapoja aika paljon (mennyt tuhottavaksi) ja niiden sisällä on alumiininen kennorakenne, jota voi taittaa sormella. Paksuus on siinä 1/3mm sillä honeycomb levyllä. Rakennetta käytetään muutoinkin yleisesti esim. lentokoneiden siivissä. Kennoston materiaali vaihtelee käyttötarkoituksen mukaan, mutta jos kavahdit pöytää niin EI kannata avata helikopterin lapaa tai muita vastaavia rakenteita.

Kyllä tuo Expedit kovasti alkaa kiinnostamaan, nyt vaan pitää miettiä minkä kokoisen siihen uskaltaa laittaa ja ostaa retkipatjaa altaan alle.
-
- Advanced Member
Juuri näin... Arvelin esim. tuon lack pöydän kohdalla, joka on tai sit ei ole tuota honeybomb ainetta, että kestää vaikka hevosen, jos paino jakautuu tasaisesti. Poika tosiaan pisti pienellä vasaralla alta nanosekunnin tuon lackin päreiksi. =pistemäinen isku...tpraut kirjoitti:Tuossa on tuo joskus modaamani expedit hylly: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... t#p7013056
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Member
Jee löysin kuvan, on vaan niin iso et sain rajattua vain ton kokoisen alueen. 115L alkuvaiheessa, expedit 8lokeroinen alla
- Liitteet
-
- Expedit 8-1.jpg (16.04 KiB) Katsottu 3613 kertaa
-
- Senior Member
Mun kokemus noista ikean lack-kalusteista ym. missä sama rakenne on että ne kyllä kestävät pienen akvaarion painon jos rakenne ei pääse kastumaan ( ja paino jakautuu kuten jejokan kuvassa) . Meillä oli kerran iso lack-olkkarinpöytä jota pyyhin monta kertaa kostealla rätillä ja jossain vaiheessa vesi alkoi imeytymään viilun (tms.?) läpi. Tämä sai aikaan sen että tuo "hunajakennorakenne" pöydän sisällä kastui ja meni länään. Päältä päin pöytä oli kunnossa mutta kun parivuotias lapsi kiipes päälle niin tuli keskelle kuoppa. Eli jos laittaa akvaarion niin kannattaa yrittää pitää lipasto kuivana ja pinta ehjänä. Itse ainakin varoisin ettei akvaarion alle pääse vettä piiloon ja salakavalasti tee tuhojaan.
Meillä on nelilokeroisen Expeditin päällä 86l akvaario ja todella hyvin on kestänyt. Käytimme akvaa poissakin siitä välillä, kun piti perusteellisesti puhdistaa, eikä ollut mitään painaumia tullut. Että itse ainakin voin puolesta puhua 

Nyt on ollut mulla muutaman viikon Ikean Expedit 4-lokeroinen 54l:n akvaarion alla ja ihan kiva on 

Dobermanni
Tanskandoggi
4 akvaariota
Tanskandoggi
4 akvaariota

Itselläni oli kauan sitten 56 litran akvaario 120cm leveän Bestån päällä pari kuukautta. Kesti sen aikaa, mutta alkoi päällyslevy kyllä hiukan taipumaan. Yksi syy on varmaan se, että tuossa mun lipastossa on vain 5 jalkaa, keskellä takana ei ole jalkaa (ihan ohjeiden mukaisesti kasattu). Jos olisi aivan pakko laittaa akvaario tuon lipaston päälle taas, lisäisin ainakin tuon puuttuvan jalan ja myös tukevan vanerin lipaston ja akvaarion väliin.Rainbow kirjoitti:Minkähän kokoisen akvaarion uskaltaisi laittaa esim. Ikean Bestå lipaston päälle?
-
- Starting Member
Meillä on 4 lokeroisen Expeditin päällä 128l akva joka mitoiltaankin just ja just menee siihen eli sen 80 x 40. Ainakin vielä on kestänyt
Mutta onneks isompi allas hakusessa ja tukevampi alusta samalla.

Täällä on 86-litrainen pikku-expeditin päällä, ollut kohta puolisen vuotta eikä ole taipuillut minnekään. jos mahdollista niin lisäilkää itse ikean kaluihin kulmarautoja, sen jälkeen tulee ihan kestäviä hyllyjä. En tiedä vaikuttaako asiaan, mutta meillä tuossa pikkuisessa on lisäosina sellainen osa, joka tekee hyllystä neliosaisen, sekä laatikko. Antaisiko ne sitten lisätukea..
"Aurum Potestas Est" - Artemis Fowl
Mulla ollut expeditin päällä 63 litranen kilpikonnien poikasallas jossa siis vain alle 5cm vettä.
Täyttä akvaariota en kyllä tuon päälle laittaisi.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/produ ... #/60135299
Täyttä akvaariota en kyllä tuon päälle laittaisi.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/produ ... #/60135299
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
-
- Starting Member
Olen Urppiksen kanssa samoilla linjoilla Ikean (ja muidenkin) kalusteiden suhteen, että olkaa varovaisia! Yksi käytännönvinkki on tiestysti tarkastaa että kalusteessa, jonka päälle akvaario tulee on nk. ristituenta takana ja koko akvaarion pituudelta vahva tukirakenne. Tukirakenne (eli esim sokkeli tai pystyrimat huonekalun sisällä) menevät tasaisesti läpi koko lipaston.
Itse muokattiin 120 cm pitkälle akvaariolle jalusta umpipuusenkistä, johon vedettiin sekä ristikkäistukia että vahvaistettiin sokkelia. Lopuksi laitettiin vielä 2cm paksu vanerilevy lipaston päälle tasaamaan painon jakautumista. Se, että akvaario on harvoin stabiili tuottaa näissä aina ongelmia! (siis, että vaikka paino tasaisena ja heilumattomana kestäisi kauhuntasapainossa paikallaan voi joku yllättävä osuma horjuttaa kokonaisuutta just sen verran että....) Meillä on perheessä 2 poikaa + kaverilauma ja välillä tulee osumia myös akvaarioalustaan ja siinäkin vesi läikehtii hetkisen rauhattoman oloisesti, joten suosittelen todellakin tarkastamaan ikean tuotteet noiden tuentojen suhteen ja ikean sivuillahan on myös tuotekohtaisesti määritelty, millainen kantavuus niille luvataan.
Itse kuvittelin joksus, että sellaiselle ikean metalliselle ps-kaapille voisi laitta hyvin akvan, mutta mutta... tuolle tuotteelle ei paljoa annettu kantavuutta (oliko 30 kg?)ja sitten vielä kansilevy lepää sillätavalla jalkojen päällä, että pelästyin todella kun olin säilyttänyt tyhjää akvaariota lipaston päällä pari kuukautta!
Ja tosiaan, tutkikaahan niiden lack-tuotteiden purusisustaa...ei paljoa luottamusta herätä..........
Itse muokattiin 120 cm pitkälle akvaariolle jalusta umpipuusenkistä, johon vedettiin sekä ristikkäistukia että vahvaistettiin sokkelia. Lopuksi laitettiin vielä 2cm paksu vanerilevy lipaston päälle tasaamaan painon jakautumista. Se, että akvaario on harvoin stabiili tuottaa näissä aina ongelmia! (siis, että vaikka paino tasaisena ja heilumattomana kestäisi kauhuntasapainossa paikallaan voi joku yllättävä osuma horjuttaa kokonaisuutta just sen verran että....) Meillä on perheessä 2 poikaa + kaverilauma ja välillä tulee osumia myös akvaarioalustaan ja siinäkin vesi läikehtii hetkisen rauhattoman oloisesti, joten suosittelen todellakin tarkastamaan ikean tuotteet noiden tuentojen suhteen ja ikean sivuillahan on myös tuotekohtaisesti määritelty, millainen kantavuus niille luvataan.
Itse kuvittelin joksus, että sellaiselle ikean metalliselle ps-kaapille voisi laitta hyvin akvan, mutta mutta... tuolle tuotteelle ei paljoa annettu kantavuutta (oliko 30 kg?)ja sitten vielä kansilevy lepää sillätavalla jalkojen päällä, että pelästyin todella kun olin säilyttänyt tyhjää akvaariota lipaston päällä pari kuukautta!
Ja tosiaan, tutkikaahan niiden lack-tuotteiden purusisustaa...ei paljoa luottamusta herätä..........
200L seurala pikkuisille kaloille: ottoja, piikkisilmiä, kardinaalitetroja, betta coccina taistelijoita