Kaupassa näyttivät tulevan hyvin toimeen, uivat kokoajan yhdessä eikä kumpikaan ollut toiselle agressiivinen. No, enhän minä seurannut niitä kuin puolisen tuntia, mutta kumminkin. Myyjä ei oikeastaan osannut sanoa mitään varmuutta sukupuolista, mutta toisella oli hieman pidemmät ja terävämmät selkä- ja peräevät. Eli nämä lähtivät matkaan. Eipähän ne enää karanteenissa olleet niin sopuisia, tämä oletettu koiras näykki ja puri aamulla kaveriaan. Kylkiä, eviä ja silmiäkin yritti näykkiä taukoamatta. Se siitä karanteenista sitten, siirsin tämän näykityn osapuolen tuonne tulevaan kotiinsa jo tänään. Ainakin evät ovat ihan selkeästi vaurioituneet. Kaveri kuitenkin ui nyt reippaasti ja syö myös vielä reippaammin, eikä vaikuta kovin aralta. Kaupassa lupasivat että voi palauttaa toisen jos eivät tule toimeen. Eli tämä näykkijä ilmeisesti lähtee takaisin.

Mutta sitten itse kysymykseen. Kun molemmilla tulokkailla on leuan alus, suun ympärys ja poskien/kidusten alue todella punainen, sellainen "juopon punainen". Olen yrittänyt katsella kaikki kuvat mitä lajista löydän, ja ei niissä näy tuollaista punaista. Olen kyllä nähnyt muista lajeista kuvia, joilla on juurikin tuollainen punainen leuan alus. Onkohan näillä taipumusta tällaiseen punaisuuteen, vai onko kaverit sairaita? Se punaisuuden aste on hieman vaihdellut päivän mittaan. Molemmat ovat muuten aika värittömiä. Oranssia ja hieman sinistä kuitenkin erottuu jossain valossa. Kaupassa huomasin, että olivat hieman punakoita, mutta se ei niinkään erottunut, kun olivat muuten normiväreissä. Eivät vaikuta mitenkään sairailta, tuo punainen väri vaan epäilyttää. Laitan tähän kuvan, siitä näkee tuon punaisuuden. Onkohan tämä edes "Xingu"...

Vesi on pehmeää ja ph hieman alle 7. Nitriittiä ei ole, lämpötila 26 astetta. Tässä taas aloittelijan ahvenongelmaa, saa vastailla.