Liikakansoitus pohjalla?
Valvoja: Moderaattorit
Liikakansoitus pohjalla?
Tällä hetkellä minulla on 100 litrainen akvaario jossa pohjalla elää 7 kuparimonnista ja yksi partamonni. Saan loppuviikosta uuden 180 litraisen akvaarion jonka mukana tulee 1 partamonni ja 5 harlekiininuoliaista. Tuleeko tuon uuden akvaarion pohja liian täyteen, jos siellä elää noin monta eri lajia? Miten lajit pärjää toistensa kanssa ja miten harlekiinit pärjäävät 100 litraisessa akvaariossa kypsytyksen ajan? Harlekiinithan vaativa jo itsestään 120 litraisen akvaarion.
Juwel Rio 180
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Liika kansoitus pohjalla?
Hyvin mahtuvat, kunhan pidät huolen että partikset ovat samaa sukupuolta.
Kyllä ne harlekiinit sietävät olla siinä satalitraisessa väliaikaisesti ihan hyvin.

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Hienoa hienoa, pelkäsinkin että joudun luopumaan harlekiineista. Aika kivan näköisiä kavereita nimittäin ovat. 

Juwel Rio 180
-
- Member
Mullakin on harrikat 115L ovat vielä pieniä. Elän toivossa et kummitädin "hylätty" akva on sen 200 mitä puhui, ei muistanu varmuudella niin pääsis pienet isompaan. Sit ku ois viel pitkän mallinen niin kaikki olis jees. Saa nähdä sit jos veis ton 100L vaik kellarii tai möis ku noit akvoi ei onneks oo montaa (kats al.kir.) Sit ku partikset kasvaa ja sukupuolet selviää niin saa nähdä.meneeks niit sinne 1,2 vai 3
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
-
- Member
Re: Liikakansoitus pohjalla?
Parannettiin harlekiinien oloa sitten vähän reilummin. Pääsivät 115L suoraan 325L
määrääkin nostin 6->9kpl ja hyvin mahtuvat kaikki vipeltämään ja piiloihin vaikka kavereina on 2 haarniska, 3 parta monnia monnia joista yksi on menossa 90 kasvamaan ja toinen sitten 350 kunnes tietää sukupuolet ja piikkisilmiä jonkun verran. Tavoite olis hommata 350 mihin noi haarniskat ja piikkisilmät.

Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
-
- Elite Member
Varoituksen sana nuoliaisten ja monnisten yhdistämisestä kuitenkin. Nuoliaisilla on toisinaan taipumus napsia monnisilta silmiä päästä, joten näitä ei suositella samassa altaassa pidettäväksi. Harlekiinit tosin taitavat olla sieltä kilteimmästä päästä, mutta siitäkin huolimatta riski on olemassa. Itse olen seuraillut sydän syrjällään kärsänuoliaisten ajoittaista monnisten hätistelyä ja yhdeltä monniselta meillä puuttuukin silmä, tosin en tiedä onko tämä silmä puuttunut jo alunperinkin, vai onko kärsäläinen käynyt sieppaamassa. Seuraillaan... ja tosiaan, nämä kiltimmätkin lajit näemmä toisinaan saattavat ruveta tuhmiksi, useiden harrastajien hyvistä kokemuksista huolimatta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Junior Member
Saako tunkea toisen ketjuun, kun on samaa asiaa?
Perusteilla on 180 litraa Etelä-Amerikkaa. Sisustus tulee koostumaan hiekkapohjasta, kannoista, karahkoista sekä kivistä ja rehevästä kasvillisuudesta (toivottavasti). Olen eniten kiinnostunut pohjakaloista. Haaveilen tämänkaltaisesta porukasta:
partamonni 1 kpl
nuoli-imumonneja 4 kpl
katinkultamonneja 3 kpl
punanoitamonneja 3 kpl
pieniä monnisia 10+ kpl
Onko pohjakaloja liikaa? Olisiko parempi jättää joku laji pois?
Pohjakalaston lisäksi olisi tarkoitus hankkia pienikokoisia tetroja isohko noin 20 - 30 yksilön parvi. Enkä sitten tietenkään kaikkia kerralla, vaan pikkuhiljaa.
Perusteilla on 180 litraa Etelä-Amerikkaa. Sisustus tulee koostumaan hiekkapohjasta, kannoista, karahkoista sekä kivistä ja rehevästä kasvillisuudesta (toivottavasti). Olen eniten kiinnostunut pohjakaloista. Haaveilen tämänkaltaisesta porukasta:
partamonni 1 kpl
nuoli-imumonneja 4 kpl
katinkultamonneja 3 kpl
punanoitamonneja 3 kpl
pieniä monnisia 10+ kpl
Onko pohjakaloja liikaa? Olisiko parempi jättää joku laji pois?
Pohjakalaston lisäksi olisi tarkoitus hankkia pienikokoisia tetroja isohko noin 20 - 30 yksilön parvi. Enkä sitten tietenkään kaikkia kerralla, vaan pikkuhiljaa.
180 l Etelä-Amerikka, 160 l rapula, 128 l Aasia
-
- Member
Ihan hyvä vaan, että tunget niin ei tule samasta aiheesta montaa ketjua.
Riippuu ihan mikä omaa silmää miellyttää. Hommaat pikku hiljaa niin näet samalla milloin alkaa olemaan "liian täynnä". Varmistat vain että kaikki saa lajille tyypilliset levähdyspaikat eli piiloja on tarpeeksi.

Riippuu ihan mikä omaa silmää miellyttää. Hommaat pikku hiljaa niin näet samalla milloin alkaa olemaan "liian täynnä". Varmistat vain että kaikki saa lajille tyypilliset levähdyspaikat eli piiloja on tarpeeksi.