Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ostin tuossa rusokiilakylkiparven jatkoksi kaksi rusoa lisää. Katsoin jo kaupassa, että ovat kyllä hailakampia kuin kotona olevat, mutta oletin että kyllä se rusokiilakyljen hehku siitä ilmestyy kun kalat kotiutuvat tuonne altaaseen. Nyt pari päivää katseltuani luulen, että ovatkin hohtokiilakylkiä. Voiko asiasta jotenkin varmistua?

Ikävää tämä on sikäli, että ostin ne parveen, joka on satunnaisesti myös lisääntynyt ja tietenkin toivoin, että nämä erisukuiset myös osallistuisivat tuohon puuhaan. Pitäiskö yrittää palauttaa kauppaan, vai mitähän tässä tekis? Aika show se palauttaminenkin olis, kun ei ole sinne muuta asiaa ja kulkuyhteydet heikot.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja millia »

Kuva
Etualalla terävänä hohtokiilakylki, taustalla rusokiilakylki. Väristä siis erottaa lajit helposti, jahka kotiutuvat sen verran että on värit. [;)]
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Joo, kaupassa saattavat olla hyvinkin samannäköisiä ja kotona sitten ihan jotain muuta. :D Mullakin taisi olla rusokiilojen seassa pari hohtoa, mutta annoin olla kun eivät minua häirinneet ja menivät muiden mukana. Jos varmistut niiden olevan hohtoja niin vie takaisin kauppaan, koska myivät sinulle väärän tuotteen. Ovat niin lähisukulaisia ettei mitkään hybridit varmaan olisi mahdottomia.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla on tuolla altaassa siis noiden siellä olevien rusokiilojen poikasia myös, ja ovat saman kokoisia noiden uusien kanssa. Värit todella erilaiset... Eli kaippa se niin on, että hohtoja sieltä tuli. Melko palauttaminen noissa, saa nähdä rupeanko säätämään. Harmittaa, kun just siks hankin noi kaks lisää että tavan kiilakyljet justiin poikasineen myin pois. Nyt oli siis tarkoitus kasvattaa rusokiilakylkien parvea ja... Arght. Milläs lähes täältä viemään kaloja pussissa, kun bussipysäkille on 1,5-3 km vuorosta riippuen eikä autoa ole. No, ainakin haluan sinne kertoa että hohtoja taitavat olla (olivat muuten kiilakylkien kanssa samassa altaassa, aika hassu valinta...). Oon kyllä maailman hankalin asiakas, kun aina kysyn asioita joita ei löydy, juttuja joita ne ei tiedä ja sitten vielä neuvon (no kun en haluaisi sitä kalapussia täyteen hiilidioksidia, niin voisko olla puhaltamatta siihen - no okei ihan sama, kai ne pärjää...).
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Onko mitään konstia erottaa ruso- ja hohtokiilakylki kaupan myyntialtaissa toisistaan?
Rusokiila kuitenkin vaikuttaa ehken hippusen mielenkiintoisemmalta lajilta, vaikkakin molemmat kuulostaa lukemani perusteella hyvin mielenkiintoisilta.
Onko näillä isommalti kokoeroa toisiinsa, tai kiilakylkeen verrattuna?
Onko vilkkaudessa ja rohkeudessa mainittavaa eroa?
Voisikko rubiini- tai mustaneontetra olla ulkonäöllisesti sopivaa seuraa, vaiko joku muu altaan keskivaiheilla uiva pienehkö tetra?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Ei niitä satavarmasti voi erottaa siellä kaupan altaassa. Minä en ole noista omistani edelleenkään varma, saattavathan ne sittenkin olla rusoja. Kokoeroa rusokiilakyljellä ja hohtokiilakyljellä ei kovin paljoa ole, mutta ero näiden ja sen tavallisen kiilakyljen välillä on melko selvä. Tetroja sen enempää tuntematta yleisesti ottaen varmaan lähes mikä tahansa tetralaji passaa kiilojen kaveriksi, ovat hirmu harmittomia otuksia. Kunhan ei mitään ihan viileän veden tetroja ota.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Minkä pituiseksi nämä lajit kasvaa ja onko koiraiden ja naaraiden välillä kuinka paljon kokoeroa?
Netistä löytyy mainintoja hieman toisistaan poikkeavista pituuksista.
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

onks mitenkään mahollista saada rusokiilakylkiä kutemaan. 8O mä oon yrittäny mut ei oo onnistunut. :roll:
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Mulla yksi rusopari kuti kuukausi takaperin ihan itsekseen. En ollut tehnyt varsinaisesti mitään normirutiineista poikkeavaa, mutta altaan lämpötilassa on ollut jonkin verran heittelyä kesän aikana, lämppäri on ollut kokonaan poissa käytöstä ja oli varmaan ollut viileämpiä päiviä peräkkäin, että lämpötila oli silloin laskenut hieman. Kutua en tietenkään saanut talteen, että nyt odotellaan, josko joku poikanen ilmestyisi pusikosta. Toruminiä (turveuutetta) olen kyllä lisäillyt ja pH:ta alentelen tammiuutteella 6,5 paikkeille, kun hanasta tulee 7,5.
200l ja 3x45l.
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

eli pitäiskö ehkä laskea lämpötilaa vähän?
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Sitähän vois koittaa tiputtaa parilla asteella, josko se tekisi ihmeitä. Mulla se koiras muuttui ihan tummanoranssiksi, kun sille tuli kutuvimma. Naaras taaas oli huomattavasti vaaleampi ja pullea.
200l ja 3x45l.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Kiilakyljet kutee mieluumminkin lämpötilan nostosta, noin yleensä ottaen. Mulla on joitakuita omia poikasia tuossa parvessa, vaikkei niitä yhdestä kudusta yhtä enempää olekaan tainnut koskaan säilyä. Paljon elävää tai pakastettua eläinevästä, survareita ym, innostaa lähes joka kerta jonninlaiseen kutuparveiluun. En sitten tiedä milloin kutu onnistuu, milloin ei, kun meillä se mennee piikkisilmien suihin niin helposti. Silloin, kun kudusta joku poikanen on sevinnyt, on akvaario ollut todelinen melalehtiryteikkö.
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Rusokiilakylki/hohtokiilakylki

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Ahaa, vai se meneekin niin päin :) No, lämpötilan muutoksella siis on silti vaikutusta. Mulla kutu hävisi aikalailla heti johonkin, kun en alkanut saman tien keräilemään talteen. Toisaalta en tiedä, millä sen olisi onnistunut keräämäänkään. Sellaisia melko kookkaita palleroita ne oli kalojen kokoon nähden. Toivon mukaan osa vieri pohjakivikkoon asti suojaan muilta pikkukaloilta, mutta saas nyt nähdä.
200l ja 3x45l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”