CO2-pullot, vermeet ja ongelmat
Valvoja: Moderaattorit
Re: CO2-pullot, vermeet ja ongelmat
Juuri samaisen setin ostin.
Litroja mulla 330 ja riittäny ainakin mulle tuo lasinen levitin vaikka maininta, että alle 200 pyttyyn. Voihan halutessaan laittaa jatkeeksi aktiivilevittimen tai vaihtaa isompaan lasiseen passiiviin 50mm (500L)
Fish Streetiltä tais muuten tulla toi mun Weipro pH-controller.
Postit tietenkin painon mukaan.
Mulla tais olla 140zt Express:nä
Otin Express kun tuli kasveja samalla.
Lontooksi ainakin onnistui kommunikointi, mutta jos osaat Puolaa paremmin niin miksi ei.
Litroja mulla 330 ja riittäny ainakin mulle tuo lasinen levitin vaikka maininta, että alle 200 pyttyyn. Voihan halutessaan laittaa jatkeeksi aktiivilevittimen tai vaihtaa isompaan lasiseen passiiviin 50mm (500L)
Fish Streetiltä tais muuten tulla toi mun Weipro pH-controller.
Postit tietenkin painon mukaan.
Mulla tais olla 140zt Express:nä
Otin Express kun tuli kasveja samalla.
Lontooksi ainakin onnistui kommunikointi, mutta jos osaat Puolaa paremmin niin miksi ei.
Mistähän CO2-pulloa kannattaisi lähteä metsästämään pääkaupunkiseudulla tai siitä lähistöllä? Ja minkä kokoinen olisi sopiva pieneen altaaseen? Netistä saa tilattua kyllä kaikki muut härvelit, mutta en viitsi alkaa ulkomailta pulloa tilaamaan, kun ei sitten tiedä, voiko sitä täällä täyttää.
^ Minkä kokoinen se allas on? Mulla riittää puolen kilon pullo 54-litraisessa altaassa n. pari kuukautta, eli se on siihen vähän liian pieni. Tämä http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... Q448CM0dbQ ja tämä http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... Q448CM0dbQ ainakin täytetään Suomessa ilman ongelmia. Sammutinhuollot muuten myyvät välillä käytettyjä ja "katsastettuja" pulloja ihan kohtuuhinnalla. Maksoin omasta 6-kiloisestani muutama vuosi sitten 160€.
30 litraa on kokoa, joten varmaan joku tollanen muutaman kilon pullo vois olla ihan jees, koska en halua kokoaikaa olla sitä täyttämässä. Onkohan nuo aquaristic.netin pullot myös sellaisia, että niitä täällä suomessa täytellään, kun sieltä puolelta voisi samalla tilata muutakin? Ja mitä kaikkea muuta tarvitsee kuin tuon pullon? Ainakin regulaattorin ja magneettiventtiilin, mutta mitä muuta?
En tiedä A-netin pulloista, mutta tarvitset paineenalentimen (=regulator), co2-letkua (tavallinen ei käy) ja levittimen. Tämä http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... rbibTKOpsE on minusta tosi hyvä levitin. Mulla ei ole yhdessäkään hiilarialtaassa magneettiventtiiliä ja mulla on niitä altaita neljä. Hiilaria menee yötä päivää, mutta jatkuva ilmastus pitää huolen siitä, ettei pH laske liikaa. Tällä tavalla sitä hiilaria kyllä kuluukin...
Ok, no tuo magneettiventtiili löytyy jo valmiiksi, samoin tuo sama levitin, mutta muut pitää sitten hankkia. Onko sulla, AnnaS, siis tuollainen JBL:n pullo/pulloja, joka on tuolta nettikaupasta ostettu?
Joo, mulla on kaksikin tuollaista puolen kilon JBL:n pulloa, mutta tarkemmin muisteltuani taisinkin ostaa ne täältä http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/lai ... jbl/205364. Tuo on ihan sama pullo (m500) ja postikuluja ei tule, kun tavara maksaa yli 39€. A-shopista muuten löytyy pullolle sopiva "jalka" eli tämä: http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... 4aBII4MXD6 Harmi ettei Zooplussasta saa isompia pulloja.
Okei, no pitää vähän katsella noita vaihtoehtoja. Ehkä tuo puolen kilon pullokin kävisi noin pieneen, tulee vaan tuollainen muutaman kilon pullo aika kalliiksi kaikkien muiden romppeiden kanssa.
Jos käytät magneettiventtiiliä yöllä, etkä tuuleta harakoille suurinta osaa hiilarista niin kuin minä, niin puolen kilon pullo voi riittää useammankin kuukauden. Lähtötilannekin eli hanaveden pH vaikuttaa kulutukseen. Meillä se on 7,5-8.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Voin suositella tätä http://www.aquaristic.net/aquarium-co2-plant/, mukana tulee kaikki tarvittava kun tilaa setin magneettiventiilillä. Ystävällinen ja nopea palvelu, nopea toimitus, postarit kohtuulliset, pullot ok koko EU-alueella jne. Olen ollut omaani enemmän kuin tyytyväinen.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Ok, kiitos Sisso. Tuota juuri katselinkin, ja mietin että täytetäänkö noita pulloja suomessa. Tuolta olen ennenkin tilannut ja pidin palvelusta myös. Ja tuolta saan ostettua helpommin kaikki tarvittavat vermeet kerralla.
Noniin, muutama päivä sitten tuo aquaristick.netistä tilaamani 2 kg pullo vihdoin saapui kaikkine vermeineen, ja viikonloppuna olisi tarkoitus laittaa homma käyntiin. Nyt vaan ainoana ongelmana on se, etten tiedä yhtään miten tuo pitäisi koota, kun ei kunnollisia ohjeita tullut mukana. Eli siis mikä letku menee mihinkin, mihin väliin laitetaan magneettiventtiili ja muutenkin miten nuo paineet sun muut säädetään kohdilleen tuossa pullossa? Myös tuli mieleen, että pitäisikö systeemin kanssa olla kuplalaskuria, sitä kun ei tuossa tullut mukana? Vai voiko vaan testeillä mittailla, että onko määrä sopiva?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
GreenEyes kirjoitti:Noniin, muutama päivä sitten tuo aquaristick.netistä tilaamani 2 kg pullo vihdoin saapui kaikkine vermeineen, ja viikonloppuna olisi tarkoitus laittaa homma käyntiin. Nyt vaan ainoana ongelmana on se, etten tiedä yhtään miten tuo pitäisi koota, kun ei kunnollisia ohjeita tullut mukana. Eli siis mikä letku menee mihinkin, mihin väliin laitetaan magneettiventtiili ja muutenkin miten nuo paineet sun muut säädetään kohdilleen tuossa pullossa? Myös tuli mieleen, että pitäisikö systeemin kanssa olla kuplalaskuria, sitä kun ei tuossa tullut mukana? Vai voiko vaan testeillä mittailla, että onko määrä sopiva?
Toivottavasti saadaan vastaus tähän, tilasin tänään tuon setin kans, ja luultavasti tämä sama tilanne pian edessä...

Jep, ihmettelin että miksi tuollaisessa setissä ei voi tulla mukana kunnolliset kokoamisohjeet englanniksi, kun ei tuo saksa varmaan kaikilta taivu kauhean sujuvasti. Tosin ohjeiden niukkuus oli tiedossa jo, kun setin tilasin, mutta silti.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
No jos ei neuvoja ala kuulua, niin pähkäillään sit yhessä. Minä ite oon tosi huono tommosissa venttiili ja paine jutuissa...
Mut mulla on tosi fiksu mies, vaikka ite kehunki...
Se on kaikki mun tee-se-itse ideat toteuttanu, vaikkei mikään akvaristi olekaan.
Kestikö sulla kauan se tilauksen tulo?

Kestikö sulla kauan se tilauksen tulo?
Auttais varmaan vähän, jos ottaisit kuvan koko setistä, niin on helpompi selittää, mikä menee mihinkin ja millä tavalla. Jos haluat vielä helpottaa tilannetta, niin numeroit tai nimeät jotenkin kaikki osat kuvaan, niin puhutaan yhteistä kieltäGreenEyes kirjoitti: Jep, ihmettelin että miksi tuollaisessa setissä ei voi tulla mukana kunnolliset kokoamisohjeet englanniksi, kun ei tuo saksa varmaan kaikilta taivu kauhean sujuvasti. Tosin ohjeiden niukkuus oli tiedossa jo, kun setin tilasin, mutta silti.

Koko setti:
Hanbuktu: Tais mennä 5 päivää siitä, kun setti lähti Saksasta, niin oli kotiovella.
paineenalennin:
pullo:
takaiskuv.:
Ja tästä siis puuttuu vielä magneettiventtiili, joka on tällä hetkellä jo käytössä altaassa, mutta tulee settiin mukaan.
Hanbuktu: Tais mennä 5 päivää siitä, kun setti lähti Saksasta, niin oli kotiovella.
-
- Advanced Member
Tässäpä pikainen ohje setin kokoamiseksi:
Magneettiventiili tulee takaiskuventtiilin ja regulattorin väliin, siis katkaiset ilmaletkun ja asennat sen siihen väliin oikein päin. Regulaattori kiinnitetään kaasupulloon, muut venttiilit on kiinni. Pääventtiili avataan täysin auki ja kierretään takaisin ööö...yhden kierroksen. Sitten lasketaan "työpaine" (arbeitsjotain lukee mittarissa) keskellä olevasta mustasta namikasta, sopiva paine on 0,5-1 bar. Lopuksi säädetään kuplanopeus halutuksi neulaventiilillä, sillä pienellä metallinamikalla. Kuplalaskurina toimii setin mukana tullut keraaminen levitin, josta näkee kuplanopeuden. Hyvä aloitus on yleensä 1 kupla/sek-2 akvan koosta riippuen ja siitä sitten pieniä nostoja. Käytännössä hiilari säädetään useinmiten niin, että kaasua lasketaan akvaan reippaalla tahdilla kunnes kalat haukkovat, siitä tullaan hiukan alas, silloin sitä yleensä tulee varmasti riittävästi. Muistakaa seurata kalasia, tuolla vehkeellä ne saa myös hengiltä melko helposti.
Se keraaminen levitin on ok johonkin 200-250l asti, sen jälkeen se ei tahdo riittää vaan aktiivilevitin on tehokkaampi ja tää tuntuu myös olevan käytäntö maailmalla. Käytin itse aluksi sitä keraamista ja se sai puskea kuplaa oikein tosissaan että tuntui missään. Sitten vaihdoin aktiivilevitimeen ja samalla määrällä kalat oli huutamassa armoa alta aikayksikön. Sain tiputtaa aktiivilevittimellä kuplanopeutta noin 1/3 osaan siihen mitä se oli sillä keraamisella, niin paljon tehokkaampi on aktiivilevitin. Lisäksi mua häirisi se mikrokuplameri akvassa. Levitin on hyvä olla paikassa, jossa on veden virtausta tehostamassa kaasun leviämistä akvassa.
Magneettiventiili tulee takaiskuventtiilin ja regulattorin väliin, siis katkaiset ilmaletkun ja asennat sen siihen väliin oikein päin. Regulaattori kiinnitetään kaasupulloon, muut venttiilit on kiinni. Pääventtiili avataan täysin auki ja kierretään takaisin ööö...yhden kierroksen. Sitten lasketaan "työpaine" (arbeitsjotain lukee mittarissa) keskellä olevasta mustasta namikasta, sopiva paine on 0,5-1 bar. Lopuksi säädetään kuplanopeus halutuksi neulaventiilillä, sillä pienellä metallinamikalla. Kuplalaskurina toimii setin mukana tullut keraaminen levitin, josta näkee kuplanopeuden. Hyvä aloitus on yleensä 1 kupla/sek-2 akvan koosta riippuen ja siitä sitten pieniä nostoja. Käytännössä hiilari säädetään useinmiten niin, että kaasua lasketaan akvaan reippaalla tahdilla kunnes kalat haukkovat, siitä tullaan hiukan alas, silloin sitä yleensä tulee varmasti riittävästi. Muistakaa seurata kalasia, tuolla vehkeellä ne saa myös hengiltä melko helposti.
Se keraaminen levitin on ok johonkin 200-250l asti, sen jälkeen se ei tahdo riittää vaan aktiivilevitin on tehokkaampi ja tää tuntuu myös olevan käytäntö maailmalla. Käytin itse aluksi sitä keraamista ja se sai puskea kuplaa oikein tosissaan että tuntui missään. Sitten vaihdoin aktiivilevitimeen ja samalla määrällä kalat oli huutamassa armoa alta aikayksikön. Sain tiputtaa aktiivilevittimellä kuplanopeutta noin 1/3 osaan siihen mitä se oli sillä keraamisella, niin paljon tehokkaampi on aktiivilevitin. Lisäksi mua häirisi se mikrokuplameri akvassa. Levitin on hyvä olla paikassa, jossa on veden virtausta tehostamassa kaasun leviämistä akvassa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kiitos Sisso, nyt selkiintyi hieman ja luulen, että saan sen toimimaan. Pitääkö tuota mukana tullutta mustaa CO2-letkua käyttää koko matkalla eli aina sinne levittimeen asti vai voiko vaikka takaiskusta jatkaa tollasella tavallisella läpinäkyvällä ja taipuisammalla ilmaletkulla?
Tavallainen ilmastinletku päästää hiilidioksidia lävitseen, eikä näin ollen ole täysin tiivis. Itse olen kylläkin käyttänyt ilmastinletkua myös paineistetuissa järjestelmissä, enkä ole huomannut minkäänlaista ongelmaa. Tuo lävitse meneminen kun on niin pientä.
En ihan ymmärrä tuota Sisson "lasketaan hiilaria reippaalla tahdilla kunnes kalat haukkovat ja siitä tullaan hiukan alas" -ohjetta, sillä tarkoitus on yleensä saada pH sopivaksi kaloille. pH-testi kertoo milloin hiilaria on tarpeeksi. 

Ja se takaiskuventtiili pitää vissiinkin vaihtaa puolen vuoden välein. Hiilari kuulemma haurastuttaa sen kalvon sen sisällä.Koss kirjoitti:Tavallainen ilmastinletku päästää hiilidioksidia lävitseen, eikä näin ollen ole täysin tiivis. Itse olen kylläkin käyttänyt ilmastinletkua myös paineistetuissa järjestelmissä, enkä ole huomannut minkäänlaista ongelmaa. Tuo lävitse meneminen kun on niin pientä.
Ok. Mä vaan mietin, kun toi mukana tullut letku on niin samperin jäykkää, että olis helpompi käyttää osaksi sellasta taipuisampaa letkua. Eikä toi musta letku näytä mitenkään kauhean nätiltä akvaariossakaan. Pitää varmaan laittaa jotain toisenlaista letkua tilaukseen.Koss kirjoitti:Tavallainen ilmastinletku päästää hiilidioksidia lävitseen, eikä näin ollen ole täysin tiivis. Itse olen kylläkin käyttänyt ilmastinletkua myös paineistetuissa järjestelmissä, enkä ole huomannut minkäänlaista ongelmaa. Tuo lävitse meneminen kun on niin pientä.
-
- Advanced Member
Duoda noin, ei pidä täysin paikkansa. pH voi olla oikein hyvä kalastolle, mutta silti hiilaria ei syöty kasveille riittävästi huomioiden valon määrä. Jos hiilaria ei pystytä syöttämään riittävästi ko KH/Ph-arvossa suhteessa valoon, niitä rukataan sellaisiksi että määrä saadaan sopivalle tasolle. Toisekseen en ohjeistanut noin vaan totesin miten se tavataan maailmalla tehdä. Haukkominen kertoo koska ollaan kalojen sietokyvyn ylärajalla, mikä ei välttämättä ole sama kuin tarpeeksi hiilaria ko akvaan. Töllöin mietitään muita tapoja, joita on useita, saada hiilari riittävälle tasolle kun se ei enää syötettävän määrän puitteissa ole mahdollista. Ja ei, Co2 testi ole ratkaisu. Niitä pitää osata käyttää eikä sen käyttö hiilariakvassa ole ihan yksinkertaista, saatikka että se olisi edes luotettava silloin jos/kun vettä on muokattu tai esim fosforihapot boostaavat vettä kovemmaksi.AnnaS kirjoitti:En ihan ymmärrä tuota Sisson "lasketaan hiilaria reippaalla tahdilla kunnes kalat haukkovat ja siitä tullaan hiukan alas" -ohjetta, sillä tarkoitus on yleensä saada pH sopivaksi kaloille. pH-testi kertoo milloin hiilaria on tarpeeksi.
Tarkennan vielä asennusohjettani sen verran, että päähana (siis pullon) on tietysti myös kiinni kun regu kiinnitetään pulloon.
-----------------------
Ensisijainen tapa arvoida oikea määrä hiilidioksidia on aina kalat ja kasvit. Jos hiilarimäärää lähdetään nostamaan, ajaudutaan lähes väistämättä tilanteeseen jossa kalat haukkovat, mutta silloin tietää, mikä on niiden maksimi ja se on ainakin musta tärkeä tieto muun hankittavan tiedon ohella. Ei passaa päästää tilannetta siihen, että kalat on jo kuoleman porteilla, vaan seurata koska hengitys nopeutuu selvästi (=haukkovat). Myös esimerkiksi akvan lämpötila vaikuttaa happitilanteeseen, kuten hyvin tiedämme, joten jokaiseen akvaan joutuu hakemaan oikean hiilarimäärän yksilöllisesti.
Sisso, miksi tuo pääventtiiliä käännetään takaisinpäin sen jälkeen, kun se on avattu kokonaan auki? Ja mistä tietää, että onko kääntänyt sitä tarpeeksi takaisinpäin?