450-500l liian kunnianhimoista aloittelijalle?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-SannaS-
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

450-500l liian kunnianhimoista aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja -SannaS- »

Heips! Oon tuore tapaus täällä foorumilla ja pikkuhiljaa alkanu kiinnostua tästäkin harrastuksesta. Tällä hetkellä lemmikeinä kissoja ja koira, joten aika tietämätön olen näiden akvaariojuttujen kanssa. Pientä pintaraapaisua oon nyt tehnyt tähän perehtymiseen, ja ajatellut miehen kanssa että me haluttais aloittaa ihan kunnon kokoisesta akvasta. Joka meidän mittakaavassa tarkottais sellaista 450-500 -litraista. Onko se kokeneempien mielestä liian iso pala aloittelijalle, ekaksi akvaarioksi?

Meille on turha ehdottaa ainakaan alle 200-litraista, minusta ne pikkualtaat vain eivät vain ole yhtä mielenkiintoisia ja näyttäviä kuin nämä isommat. Ja olen päässy sellaiseen käsitykseen että isompi ois parempi, tietysti rajansa taitaa tällä "isompi" -käsitteelläkin olla, vai? [;)]

Kaloista ehkä täytyy kysellä myöhemmin kun akvaario todella on tulossa ja kalasto ja kasvit ajankohtaisia suunnitella. Onko tuollaisessa monisatalitraisessa altaassa sitten kuinka paljon enempi työtä puhtaanapidon ja sellaisen kanssa kuin esim. 200-litraisessa? Haluaisin kuulla pienempien ja isompien akvaarioiden hyviä ja huonoja puolia kun kyseessä on aloittelija..
Allukka
Starting Member
Starting Member

Re: 450-500l liian kunnianhimoista aloittelijalle?

Viesti Kirjoittaja Allukka »

Jos on tilaa ja rahaa niin ehdottomasti! ;)
Kyllä itsekin olisin ottanut ainakin tuplasti suuremman kuin tuon nykyisen 200l. vaan kun ne tuppaa viemään pirun paljon tilaa.. :)
Eipä se Isompi akvaario kauheasti suurempaa työmäärää vaadi.. hieman enemmän vain pohjan lappoamista ja vedenvaihdon yhteydessä muutama ylimääräinen sankollinen kannettavana. Vaikka itse varmastikin lukeudun vielä "aloittelijoiden" ryhmään niin kyllä uskallan suositella lämpimästä pikkaisen suurempaa akvaariota.
Itsellä kolmas n. 200 litrainen akvaario menossa ja kyllähän se joku 500l allas joskus laitetaan kun on oma kämppä!
Tympeätä siirrellä useaa suurta akvaariota vuokra-asunnosta toiseen.. :D

500 litraiseen olisi jo mukava alkaa suunnitella kalastoa.. saa jo hieman enemmän ja varsinkin suurempia kaloja kuin tuonne omaan pikku ämpäriin. :)
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Ei varmastikaan ole liian kunnianhimoista.. Altaan itsensä hoito nyt on käytännössä samanlaista, mutta isoissa altaissa elämä on vakaampaa. En näe "mitään" eroa 300 ja 720 litraisten altaiden välillä, mikäli molempia hoidetaan säännöllisesti. Tosin vedenvaihto on melkein pakko hoitaa letkuilla, sillä ämpärien kanssa tulette hulluiksi. Varsinkin jos altaaseen tulee pari kestävää kirjoahventa ja pari plekoa, niin ei mitään ongelmaa. Isojen altaiden tyypillinen ongelma tuntuukin olevan se, että sinne ostetaan kokemusta vaativia tai muuten herkkiä lajeja. Ilmeisesti juuri siksi, että on hankittu peruskokemus pienemmillä altailla, eikä sinne isoon tankkiin haluta niitä samoja sinineontetroja. Kiekkoja ostamalla pääsee siihen "liian kunnianhimoista aloittelijalle" -sektorille. Rauhallinen alku ehkä se tärkein, kun aloittelijoita olette. Mieluiten kestäviä kaloja, kuten monnisia, niin ei tule heti tapettua kalliita kaloja ja muutenkaan aloitettua harrastusta väärällä jalalla.

Iso allas, isot suodattimet, tarkoituksenmukainen valaistus ja lämmitys. Siinäpä se, hoito-ohjeet muuten samat kuin muillekin altaille. 30-40% vedenvaihto viikottain (muista vedenparannusaine), hillitty ruokinta ja muutenkin rauhalliset muutokset.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ei missään nimessä ole! Isompi allas on siksi helpompi, kuin pieni, koska antaa pienet virheet anteeksi. Isossa vesimäärässä eivät pienet heilahdukset tunnu. Kaikkein tärkein on saada allas hyvin kypsytettyä, ja sitä kautta tasapainoon. Riittävä suodatus. Altailla on tapana kasvaa, ja on huomattavasti helpompaa ja halvempaa ostaa kerralla reilun kokoinen, kuin kasvattaa allas kerrallaan. Liian isoa allasta ei olekkaan... Ja muuten on niitä herkkiäkin monnisia. [;)]
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-SannaS-
Starting Member
Starting Member

Kiitokset vastauksista, mukava kuulla etten ole kenties haukkaamassa liian isoa palaa ainakaan mitä tulee altaan kokoon :) Täytyy sitten vaan ottaa myöhemmin selvää niistä sopivista ja kestävistä kalalajeista, samoin kuin tuo akvaarion kypsytys oli minulle lähes uutta. Tiesin ettei vasta sisustettuun akvaan heti tuoda kaloja, mutta veden "eri-aine-pitoisuuksien" mittailu yms. tuli yllätyksenä.

Eihän sellainen puoltoistametrinen akvaario nyt loppujen lopuksi vie paljoakaan tilaa, mä oon jo tottunu siihen että lemmikit näkyy (ja nykyisin myös kuuluu) kodissa, kissoilla ja koirillakin on aika tilaa vieviä hökötyksiä :D Akvaario olis myös kaunis sisustuselementti eikä vain välttämätön 'paha' jonka ne eläimet tarvitsee. Siinähän se viivytys akvaarion hankkimiseen piileekin, kun en haluais 'pikku'akvaariota enkä sitten sellaista isoa akvaariota lisävastukseksi muuttoihin joita vielä tulee. Vaan sitten kun asetutaan aloilleen.
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Heippa, mie olen ilmeisesti edennyt akvaarioharrastuksessa vaikeimman kautta. Eli aloitin 30 litraisesta purkista, jossa muutama sukarapu ja omenakotilo. Sitten tuli 54 litrainen kera neontetrojen. Asia eteni ja seuraava allas oli 96 litrainen ihan vaan omenakotiloita varten (lisääntyvät aivan hullua vauhtia 8O ). Tästä sitten laajennettiin 120 litraiseen jossa kalastoa jo enempi. Viimeisin hankinta on tuo 180 litrainen seka-akvaario.
Tämän hetken tilanne on että olohuoneessa porskuttaa 5 allasta, 1 käärmeterraario jossa 2 viljakäärmettä, 3 kissaa ja armas ukkoni tuossa sohvalla.
Tein alussa varmasti monia virheitä joissa kärsijänä oli yleensä altaan asukkaat, valitettavasti :( .

Lopputulos: Aivan varmasti pääset helpommalla kun hankit kerralla sellaisen kunnollisen kokoisen. Hinnassakin säästät, sillä kaikki tuo viiden altaan perustus ja muu välttämätön tarvikkeisto on maksanut minulle aivan kamalan paljon! Toisaalta hauskaakin on ollut ja kokoajan opittu uutta. Vasta-alkajaksi luokittelen silti itseni vielä pitkään.

PS. Vesiarvojen kanssa joutuu isosti taistelemaan, kun kyseessä on pieni allas. No2, No3,Kh, Gh, Ph,jne... testejä on kyllä loputtomiin ja varmaan jokaista olen jo käyttänyt sata kertaa.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Ensinnäkin pistä se ukko vaihtoon, sellaiseen joka on myös kiinnostunut harrastuksestasi.
Sellainen on suuri apu akvaarioitten hoidossa;)

Muistetaampas se sääntö, että täällä on aloittelijoita jotka eivät ole akvahuumoritasolla vielä kovin korkealla -Debugger
-SannaS-
Starting Member
Starting Member

Hetkinen, nyt meni kyllä tuo R_R :n kommentti hieman ohi.. mies vaihtoon? Mä kyllä mielestäni kirjotin että miehen kans on suunniteltu.. Hän on sitä paitsi ensin puhunu muistaakseni akvaariosta, mä taas noista karvakorvista jotka sitte kuiteskin tuli ekaksi :D Mutta sittemmin mä oon innostunu akvoista myös pikku hiljaa enemmän ja enemmän, mutta hidasteena on vain se että ei haluta akvaariota vielä kun se olis muutossa sen verran hankala (ainaki näin etukäteen ajateltuna). Meillä kun on kissojen takiakin esim. tarha jo muutossa ongelmana. Miehenhän saa aina innostumaan kaikesta kun lupaa että tiedossa on jotain tekniikkaan liittyvääkin ja jotain jota hän osaa ja minä en ;)
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Hienoa, että olette lähteneet ajoissa hankkimaan tietoja tulevasta harrastuksesta.

Hyvin varustettu ja toimiva akvaario on hienoa katseltavaa.
Kannattaa aloittaa tutustumalla "Akvaarion Kalaton Kypsytys" -aiheisiin.

Täällä oleviin neuvoihin ei kannata heti luottaa, kuten jo huomasit [;)] ,
mutta vääriin neuvoihin tulee kyllä vastaväitteitä hyvin nopeasti.

Lämmintä kesää! 8-)
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Suurena haaveena olisi joskus iso allas, eli joku 500l. tällä hetkellä 240l ja miten sekin sitten kumminkin alkaa jossain vaiheessa tuntumaan liian pieneltä. :)

Kysymyksiä; Kuinka monta suodatinta noin suuri allas jo vaatii? ja kannattaako tällaisessa olla monimetallit vai putket? Ja näin ollen kuinka valtava on jo sähkönkulutus tuommoisessa altaassa? Itse en sähköä mieti kun olen tähän harrastukseen niin hurahtanut mutta miehellä nousee karvat jo pystyyn nykyisenkin altaan sähkövehkeiden kulutuksen takia. Ja yksi tärkeä kysymys. Voiko noin suuren altaan laittaa ihan tavallisen parketin päälle vai kestääkö parketti? Meidän 240litraisen alla on matto mutta muutoin ei mitään kummempaa. En ole tullut aatelleekskaan että parketti pettäisi... :? Tarviiko jo suuremmat hiilidioksidilaitteet kuin tavallinen kiljusysteemi? Ja saako suoraan nykyisen kokoisesta altaasta kunnon bakukannan esim. 500litraiseen vai pitääkö lisäillä jotain? Eli voisiko nykyisen akvan kalat näin ollen suoraan siirtää hiekkoineen päivineen uuteen altaaseen jos sellainen taloon tulisi?

Paljon kysymyksiä, koittakaa kestää ja vastatkaa nyt johonkin näistä, kun toinen on täpinöissään. :)
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kuinka monta suodatinta noin suuri allas jo vaatii?
Kalasto vaikuttaa suodatuksen määrään. Kevyellä kalastolla pärjää yhdellä ulkosuodattimella ja sisäsuodattimella. Myös mattosuodatin ja sisäsuodatin riittää. Sitten jos laitetaan enempi kaloja, tai lajeja jotka tuottaa enemmän jätöstä, niin pari ulkoista ja yksi sisäsuodatin.
kannattaako tällaisessa olla monimetallit vai putket?
Tähän vaikuttaa paljolti altaan syvyys ja se, mitä kasveja kasvatetaan. Jos vaikka allas on 60cm syvä ja runsaassa valossa viihtyviä lajeja, kannattaa laittaa tuolloin monimetalli tai T5 valaistus. Jos taas pienemmällä valoteholla pärjääviä laitetaan, riittää T8 loisteputket.
kuinka valtava on jo sähkönkulutus tuommoisessa altaassa?
Sähkönkulutuksen pystyy laskemaan laitteiden wateista ja käyttötunneista.
Voiko noin suuren altaan laittaa ihan tavallisen parketin päälle vai kestääkö parketti?
Mikäli allas tulee kaapin päälle, voi sen laittaa parketille ilman erillistä levyä alle. Jos taas alumiinijalusta, kannattaa säätöjalkojen alle laittaa palat vaneria. Lisäksi huomioida jalustan painuminen ja suoristaa se ruuvaamalla säätöjalkoja, jos painumista on havaittavissa.
Tarviiko jo suuremmat hiilidioksidilaitteet kuin tavallinen kiljusysteemi?
Olen pitänyt 560-litraista akvaariota neljän kilpullon + kahden aktiivireaktorin voimin. Mitenkään tehokasta tuo ei ole ja kiljuakin saa melko tiuhaan vaihdella. Suosittelen ehdottomasti painesysteemiä. Pääsee 10 kertaa helpommalla kuin kiljun kanssa läträtessä.
saako suoraan nykyisen kokoisesta altaasta kunnon bakukannan esim. 500litraiseen vai pitääkö lisäillä jotain? Eli voisiko nykyisen akvan kalat näin ollen suoraan siirtää hiekkoineen päivineen uuteen altaaseen jos sellainen taloon tulisi?
Täydellistä kantaa et saa vaikka lisäisit kaiken pienestä altaasta. Muutto kannattaakin tehdä siten (jos vain mahdollista), että lisäät vanhan hiekan kokonaisuudessaan uuteen altaaseen, sekä myös vanhat suodattimet. Näin kun teet, saat nopeasti riittävän bakteeriston, ja altaan balanssiin.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Joskus olen kuullut että akvaariot alkaa vasta 300 litrasta, no itse olen puljannut sadan molemmin puolin olevilla suurimman osan. Nyt vasta ihan hiljan hommasin minäkin sen oikean, nyt lirisee viisisatanen. On se jotenkin nautinnollisempaa ja jotenkin pieniä värinöitä se herättää kun vieraatkin sanovat "herran jestas"

Tervetuloa populaan, meitä "vesi-ihmisiä" on täällä joka lähtöön...

Itsellä puhkuu Fluval 305 ja Eheim 2013 sekä Fluval 4+, Fluval 305 vaihtuu pian JBL suurimpaan Cristal profi e 1501 pömpeliin, kunhan saksanmaalta saavat sen tänne pohjolaan. Ei se merkki vaan suuri suodatuspinta-ala.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

jep ja tää pahenee vaan tää hulluus näköjään... [;)]

Eniten mua pelottaa etten osaisi säätää semmosta 500litraista oikein ettei paina lattiaa eikä muutenkaan menisi vinoon. Nimittäin tuossa nykyisessä veden pinta on n. sentin korkeammalla toisessa päässä. on silti vuoden tuossa jo pulputtanu ilman ongelmia. Mutta kaipa isomman kanssa saa oll tarkempi ennen kuin alkaa täyttämään vedellä. Ja kalojen ja hiekkojen, kantojen siirto oma prosessinsa jos isompi allas tulee pienemmän tilalle samaan paikkaan...

Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Kun akvaa asentaa parkettilattialle tai vanhemmalle puulattialle vaikkapa omakotitalossa on tärkeää katsoa missä lattialankkujen koolingit menee. Se on helppo tarkistaa vaikkapa naulariveistä, parketissa hieman hankalampaa mutta sekin selviää nuijalla. Jos alla on koolauslauta tai rima sen ääni kon kops, jos siellä on ilmaa niin se tömpsähtää ontosti. Vanerinpalatkaan eivät auta jos alla on parketin tai laudan alla tyhjää.

Kokonainen vanerilevy, siis jalkojen alle tuleva tila on parempi lähtökohta kun irtopalat. mutta jalkojen alla tulisi olla lujaa ja kiinteää. Sementtilattia kestää vaikka mitä ja on useimmiten suorassakin.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

Debugger kirjoitti:Kun akvaa asentaa parkettilattialle tai vanhemmalle puulattialle vaikkapa omakotitalossa on tärkeää katsoa missä lattialankkujen koolingit menee. Se on helppo tarkistaa vaikkapa naulariveistä, parketissa hieman hankalampaa mutta sekin selviää nuijalla. Jos alla on koolauslauta tai rima sen ääni kon kops, jos siellä on ilmaa niin se tömpsähtää ontosti. Vanerinpalatkaan eivät auta jos alla on parketin tai laudan alla tyhjä.

Kokonainen vanerilevy, siis jalkojen alle tuleva tila on parempi lähtökohta kun irtopalat. mutta jalkojen alla tulisi olla lujaa ja kiinteää. Sementtilattia kestää vaikka mitä ja on useimmiten suorassakin.
jep, eli tarkoitat että ei vaneripaloja joihinkin kohtiin vaan että parketille iso vanerilevy ja akvaarion jalusta sen päälle? Juu ymmärrän nuo tyhjät kohdat, meillä ainakin huomaa joissakin kohdissa parketissa kun kuuluu ontto ääni kun kopistelee parkettia. Näitä on kylläkin tosi vähän löytynyt...

Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

jenniliini82 kirjoitti:jep, eli tarkoitat että ei vaneripaloja joihinkin kohtiin vaan että parketille iso vanerilevy ja akvaarion jalusta sen päälle?
Juuri niin, vaneri voi olla ihan 5cm paksua, jos sen päälle vielä laittaa ne vanerilätkät niin silloin paino jakautuu tasaisemmin pistekuormituksesta laajalle.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

25mm:n vaneri riittää vallan mainiosti, tai ainakin itsellä on kokemusta tuon paksuisesta levystä, ja 660-litraisesta altaasta puulattian päällä, alumiinijalustan kanssa. Kaapiston kaa tuota painumista ei niinkään tule, kun paino jakautuu tasaisemmin lattialle. Alumiinijalustoihin saa halutessaan lisämaksusta jalkapareja lisää. Tuolloin saadaan paremmin jaettua painoa.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

tarvitseeko säädettävän alumiinijalustan alla olla välttämättä tuota vaneria jos parketin alla on sementtilattia?
Kyseessä on kahdeksan jalkainen alumiinijalusta ja 200x50x50 akvaario(500l).

paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

jenniliini82 kirjoitti:tarvitseeko säädettävän alumiinijalustan alla olla välttämättä tuota vaneria jos parketin alla on sementtilattia?
Tuskimpa se betoni siitä vajoaa. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

paul kirjoitti:
jenniliini82 kirjoitti:tarvitseeko säädettävän alumiinijalustan alla olla välttämättä tuota vaneria jos parketin alla on sementtilattia?
Varmaan arvioitava millaiset painaumat parkettiin tulee eli ihan parketin kannalta harkittava tarve vanerin käyttöön. Eihän se vaneri kovin kaunis ole tietenkään siellä alla. Itse laittaisin parkettilattialle massiivipuisen jalustan, mutta kun sulla nyt se alumiinijalusta jo on...
Kultakalat
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Kiksu kirjoitti:
paul kirjoitti:
Varmaan arvioitava millaiset painaumat parkettiin tulee eli ihan parketin kannalta harkittava tarve vanerin käyttöön. Eihän se vaneri kovin kaunis ole tietenkään siellä alla. Itse laittaisin parkettilattialle massiivipuisen jalustan, mutta kun sulla nyt se alumiinijalusta jo on...
Tuli lukihärö ja luin, että tarvitaanko semettilattian päällä olessa levyä välii. :roll:
Mutta vastatessa oikeaan kysymykseen.
Kunnon parkettiin ei tule helposti painaumia.
Mulla on ollut rapeat 500 litranen akvastabil yli 3 vuotta laminaatin päällä eikä ole painaumia tullut.
Akvastabilin kaapistossahan on kahdeksan jalkaa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Parketti ja laminaatti ovat kuitenkin aikas eri asia, laminaatti on ponttisaumainen, parketissa voi olla hyvinkin pieniä paloja vain liimattuna toisiinsa. Jos pitää vaneria rumana, voihan sen tilalle laittaa vaikka liimapuulevyn, niitä saa suhteellisen edullisesti esim. Bauhausista ja sen tyylisistä kaupoista. Ja voihan sen alumiinijalustankin verhoilla puulevyillä halutessaan, saisi sen jalustan alla olevan levynkin siten piiloon. Minä en riskeeraisi parkettia (ainakaan jotain pikkupiperrys-mosaiikkiparkettia) ja jättäisi laittamatta levyä ison akvaarion alumiinijalustan alle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”