Ostin hiukan alle kolme vuotta sitten Eheim 2075:n, joka äskettäin alkoi vuotaa (
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=218440). Eheimin sivulla on takuuajaksi mainittu 3 vuotta, mutta siitä huolimatta laitteen myynyt Zooplus vastasi reklamaatiooni kylmästi, että takuu ei ole enää voimassa. Olen nyt reklamoinut sekä Eheimille että Zooplussalle ja seuraavaksi alan selvittämään, millaiset kuluttajasäädökset koskevat toisessa EU-maassa olevan liikkeen kanssa tehtyä nettikauppaa. Kerron kun tietoa tulee enemmän.
Sillä välin kiinnostuneille on alla suomenkielinen väännös tanskalaisen akvaariokaupan "Akvarie West" nettisivulta
http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... oduct=3871. Tanskan taitoni on rajallinen, joten tekstissä voi olla väärinymmärryksiä. Osaavat käyttäkööt linkistä löytyvää alkuperäistekstiä.
*****alkaa*****
Eheim 2071, 2073 ja 2073 myynti lopetettu liian monien vikojen vuoksi.
Vuonna 2009 alkoi tulla valituksia malleista 2071, 2073 ja 2075. OIi asiakkaita, joilla oli vuotava suodatin, ja useilla heistä oli lattia pilalla. Kun ensimmäisen kerran käännyin maahantuojan puoleen, sain tietää, että kyse oli noin 400 laitteesta maailmanlaajuisesti. Kun kerroin, että pelkästään minulla on ollut käsittelyssä 120 viallista suodatinta, sain kuulla, että ongelma on 08-alkuisissa sarjanumeroissa (valmistusvuosi).
Sitten aloin saada asiakkailtani palautuksia 09-alkuisista sarjanumeroista ja päätin, että en enää myy tätä tuotetta ennen kuin olen saanut selvän vastauksen Eheimilta. Noin vuosi sitten sain selvän vahvistuksen maahantuojalta. Ongelma rajoittui numerosarjoihin 08 ja 09 ja maahantuoja oli palauttanut Eheimille näiden sarjojen tuotteet niin, että heillä oli varastossa vain vuoden 2010 tuotantoa.
Siksi jatkoin Eheim 2071, 2073 ja 2075:n myyntiä. Myydessäni vuosien 2010 ja 2011 laitteita, vaihdoin samaan aikaan moottoriyksiköitä myymiini vanhoihin viallisiin suodattimiin.
Luulen kesän jälkeen vaihtaneeni ainakin 30 moottoripäätä. Vaihtomäärien ollessa näin suuria, minun on välillä ollut vaikea pysyä selvillä, milloin olen minkäkin moottoriyksikön hankkinut. Lähetän asiakkaalle uuden moottoriyksikön ja asiakas palauttaa minulle viallisen laitteen. Myyntiehdot ovat tiukkoja, koska kyse on nettikaupasta. Minun on maksettava postikulut molempiin suuntiin vaihdoista ja takuukorjauksista.
Pyydän anteeksi asiakkailta, joiden moottoriyksikön vaihtaminen on kestänyt liian pitkään tai jäänyt tekemättä. Kun kahdessa viikossa on vaihdettava yksitoista yksikköä, olen voinut mennä sekaisin.
Kaksi viimeistä erää viallisia moottoriyksiköitä on sisältänyt useita eriä vuonna 2010 valmistettuja laitteita ja 5-10 asiakkaalle olen vaihtanut moottoriyksikön kahdesti. Siis moottoriyksikkö, jonka vaihdoin vuosi sitten, on nyt tulossa takaisin ja on taas vaihdettava.
Eheim 2071, 2073 ja 2075:n viat ovat lisäksi edelleen jatkuneet. Olen lähettänyt kirjeen näiden mallien ongelmista Eheimille ja Eheimin tanskalaiselle maahantuojalle vuosina 2010 ja uudelleen 2011. Olen myös pyytänyt vastausta, mutta jäänyt täysin vaille huomiota. Akvarie West on nyt päättänyt lopettaa Eheim Prof. 3:n myynnin, koska en enää usko, että saamani tiedot ovat luotettavia.
Moottorissa on leima ja tässä leimassa on tyyppinumero. Viallisia laitteita voi olla tyypeissä 2071, 2073, 5075, 1271 ja 1275. Tyyppinumeron alapuolella on sarjanumero. Sarjanumero [alkuperäistekstissä puhutaan tyyppinumeroa, mutta tarkoittanee sarjanumeroa] alkaa vuosiluvulla ja sen jälkeen tulee valmistuskuukauden. Toistaiseksi näyttää, että vikoja on sarjanumeroissa, jotka alkavat 08, 09, 1001, 1002, 1003, 1004 ja 1005.