Ulkokiviä akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Essikkä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:04, 17.01.2012

Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Essikkä »

Otsokossa tuo kysymyskin tuli. Onko hyvä, huono vai hyvin huono idea?
Puljaaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 205
Liittynyt: 19:34, 10.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hki

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Puljaaja »

Ihan hyvä. Huolellinen pesu vaan ennen altaaseen laittoa. Jos kovasti hirvittää, niin kivet voi pesun lisäksi keittää.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Vältä malmikiveä ja kalkkipitoisia kiviä. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Mistä tunnistaa malmikiven ja kalkkipitoisen kiven? (ja mitä nää tekee? kovettaa vettä?)
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Malmikivestä saattaa liueta veteen metalleja (?).
Ovat yleensä painavampia kuni muut saman kokoiset kivet, ja kiiltävät herkemmin. :|
Epävarmat kannattaa jättää pusikkoon. :mrgreen:

Kalkkipitoiset... No, itsellä tulee mieleen valkoinen kivi, josta irtoaa käsiin "jauhoa". :mrgreen:

No, kuvaa kivistä, täällä osataan melko hyvin kertoa, onko turvallista vai ei. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Essikkä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:04, 17.01.2012

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Essikkä »

Entisiä kiuaskivia ajattelin laittaa.
Taitavat olla ihan "normi" kivia...?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Mielestäni mikä kelpaa kiukaaseen, kelpaa altaaseen. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Kilu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 647
Liittynyt: 19:43, 01.09.2005
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Kyllähän se on äärimmäisen epätodennäköistä, että kun noukit soramontulta kivenmurikan se sisältäisi malmimineraaleja siinä määrin, että niistä jotain haittaa olisi. Samoten on kalkkikiven kanssa, sitä et moreeniharjuista löydä, ellet sitten käy sitä vartavasten louhimassa jostain kalkkikivikerrostumasta. Soramonttukivistä suurin osa on graniittia, sellaista punertavaa kiveä, jossa mustia ja valkoisia rakeita. Nämä rakeet ovat mm. kvartsia, maasälpää jne. muuta turvallista. Jos nyt sattuu, että silmiin sattuu jotain tummia ja vihertäviä murikoita, niin ne kannattaa jättää ottamatta. Niissä voi olla justiinsa näitä malmimineraaleja kuten magnetiittia. Että ei muuta kuin kiveä vaan altaaseen. Tuolta voi lueskelella kivistä lisää, jos ne sattuu enemmän kiinnostamaan. http://www.geologia.fi/index.php?option ... &Itemid=31.

edit: Kiuaskivet ovat yleensä oliviini-diabaasia, joten altaaseen vaan.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Essikkä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:04, 17.01.2012

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Essikkä »

Selvä pyy!
Kiitoksia!
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Hmm...
Onkohan jotain kvartsiesiintymää tässä lähettyvillä...? 8O

Mistäköhän löytyisi esiintymis-tietoa näistä "harvinaisemmista taviskivistä" tyyliin savukvartsit jne. 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
vuorio86
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 21:31, 18.01.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja vuorio86 »

Mahtaakohan nuo turun saaristosta löytyvät valkoiset kivet sisältää kalkkia? olisi muutama viti valkoinen kivi mitkä mereltä noukein kesällä.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:42, 24.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Minä olen nakannut altaisiin kotipihalta ja lähiympäristöstä poimittuja kiviä, harjannut suurimmat savet pois ja se on siinä. En siis edes pessyt saati keittänyt. En oikein keksinyt mitään hyvää syytä niiden tarkempaan jynssäämiseen. Jos ottaisin kiviä jostain vesistöstä, saattaisin keittää, sillä silloin olisi tauti- ja loisriski.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
rajatapaus87
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 18:27, 29.10.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja rajatapaus87 »

joskus löydettiin jonkun työmaan hollilta, missä räjäyteltiin kalliota niin kiviä ja ne keitettiin ja harjattiin hyvin, mutta niistä ilmeisesti irtosi jotain metalleja akvaan ja muutaman päivän päästä kalat uivat pinnassa haukkoen..
Isukki joka on koko elämänsä akvaarion omistanut ja muutenkin yllättävän järkevä tapaus, niin kertoi ettei louhittuja kiviä kannata kerätä ja mielummin kannattaa kivet kerätä järvestä, joista, puroista.. että ne ois jokseenkin parempia.. Tiedä siitä sitten.. Mutta näin hän kertoi
440l seurala ja karvaisia ja karvattomia lapsosia
Heavyangel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 16:03, 01.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: HAMINA

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Heavyangel »

Merenrannalta löytyy veden pyöristämiä, kauniita graniittikiviä - suosittelen. Itse olen ne vain keittänyt, ei ongelmia. Leväisimmät jätän sinne suosiolla. :D
Plekot <3
MinnaG
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 09:07, 11.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja MinnaG »

Minulle annettiin kaikkiin kiviin sellainen ohje, että kun on semmonen vanhanaikainen sulake, niin hankaa kiveä siihen. Jos jompaan kumpaan jää jälkiä, kiveä ei kannata laittaa akvaan.

Kuva
Kiveä on hangattu sulakkeeseen tuohon kohtaan missä tuo rinkula. Kivi on oliviinidibaasi kiuaskiveä. Jokainen voi tehdä tuosta sitten omia tulkintoja, mutta käyn vielä varmistamassa paikalliselta "akvavelholta" mikä tämän tuomio on :mrgreen:
Oli nimittäin itsekin tarkoitus noita kiuaskiviä akvaarioon laittaa joitakin kappaleita, mutta asia kävi jonkin verran epäilyttämään.
Älä sekoita minua faktoilla - olen tehnyt jo päätökseni.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

MinnaG kirjoitti:Minulle annettiin kaikkiin kiviin sellainen ohje, että kun on semmonen vanhanaikainen sulake, niin hankaa kiveä siihen. Jos jompaan kumpaan jää jälkiä, kiveä ei kannata laittaa akvaan.
Kiveä on hangattu sulakkeeseen tuohon kohtaan missä tuo rinkula. Kivi on oliviinidibaasi kiuaskiveä. Jokainen voi tehdä tuosta sitten omia tulkintoja, mutta käyn vielä varmistamassa paikalliselta "akvavelholta" mikä tämän tuomio on :mrgreen:
Oli nimittäin itsekin tarkoitus noita kiuaskiviä akvaarioon laittaa joitakin kappaleita, mutta asia kävi jonkin verran epäilyttämään.
Se, mitä olen posliinia ja kiviä hangannut vastakkain, niin tuo ei mielestäni ole paha. Saa tuohon ihan mustankin viivan, kivilajin nimi vaan ei tule mieleen. Kalkkipitoisuus kivestä on helppo katsoa hapolla. Jos esim. laimea rikkihappo tai pH-miinus alkaa reagoimaan kiven pinnassa, niin jättäisin käyttämättä. Samoin voi testata pohjamateriaalin, että onko siellä kalkkia.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
MinnaG
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 09:07, 11.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja MinnaG »

Hilleri kirjoitti: Se, mitä olen posliinia ja kiviä hangannut vastakkain, niin tuo ei mielestäni ole paha. Saa tuohon ihan mustankin viivan, kivilajin nimi vaan ei tule mieleen. Kalkkipitoisuus kivestä on helppo katsoa hapolla. Jos esim. laimea rikkihappo tai pH-miinus alkaa reagoimaan kiven pinnassa, niin jättäisin käyttämättä. Samoin voi testata pohjamateriaalin, että onko siellä kalkkia.
Eli akvaarioon vaan :) Voihan niitä kiviä sitten vaihtaa jos jotain ihmeellistä alkaa tapahtumaan.
Katselin joitain vanhempia viestiketjuja näistä kiuaskivistä mitä täältä löytyi, tai Google löysi puolestani, niin olisi mukavaa jos nämä henkilöt kertoisivat nyttemmin kokemuksistaan noiden kiuaskivien suhteen. Ainakin tuon ketjun kohdalla viestit näyttää olevan vuodelta 2005...
Tässä linkki sinne:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=25&t=49992

Eli, olisi melko ystävällistä jos tekee jotain kokeiluja, ja sitten tulisi kertomaan parin vuoden päästä oliko se viisasta vai ei :mrgreen:
Älä sekoita minua faktoilla - olen tehnyt jo päätökseni.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Mites tuollainen puutarhan koristekivimurska, jota myydään esimerkiksi maatalouskaupassa. GrowHown katetta ja alkuperä Suomussalmi, ortokvartsiitti lukee pussin kyljessä. Varmaan suurina annoksina kovettaa vettä, mutta onko muuta vaaraa?
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
VilleKa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 16:59, 23.11.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja VilleKa »

Mitä mieltä näistä kivistä? Metästä löytynyt mutta en nyt muista onko Suomesta vai Norjasta. Tuntuu käteen aika painavalta, ei kyllä oikeastaan kiillä. Ei oikeasti nuin vihertävä mitä kuvissa mutta jonkin verran. Ei mitään hajua minkälaista kiveä kyseessä. :roll:
Liitteet
kivi.jpg
kivet.jpg
ElinaSimola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 09:00, 27.12.2015
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja ElinaSimola »

Joku liuske...? Liuskekiviä kyl myydään akvaarioon... googlen mukaan ainakin.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Ulkokiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Olen aikoinaan ollut hommissa Tromssan ja Altan välisellä seudulla. Tuo VilleKa:n kivi näyttää siellä yleiseltä ja louhittavalta Altan harmaalta. Se on kvartsiittiliusketta, jota ainakin minulla on ollut joskus paljonkin akvaariossa. Ymmärtääkseni sitä saa nykyään ostaa Suomestakin pihakiveksi. Kvartsiitti on Suomessakin yleinen kivilaji.
Minusta sinun, Essikkä, ei kannata laittaa akvaarioon käytettyjä kiuaskiviä. Nehän ovat käytettyjä juuri siksi, että ne ovat rapautuneet kuumuudessa. Laita uusia.
Mika Karjalainen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”