Kierteisten vallakumous?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Kierteisten vallakumous?

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Moi!

Tarvitsisin jonkin kätevän vinkin, miten saan parhaiten kierteisten vallankumouksen kuriin. Toki ovat varmasti hyödyllisiä, mutta alkavat olla jo esteettinen haitta kun möyrivät kantojen ja kivien päällä. Ja niiden lukumäärä vain kasvaa...

Mulla on tuolla neljäsatasessa kuusi petokotiloa, mutta eivät näytä olevan riittävästi, etenkin kun keskittyvät syömään välillä toisiaankin (olen ainakin löytänyt tyhjiä petokotiloiden kuoria).

Millä te olette saanut kotilakantanne kuriin? Vai pitääkö mun alkaa sormin noukkia niitä pois? Sitäkin olen harrastunut, mutta toimiakseen sitä pitäis tehdä puolen tunnin välein, sillä uusi satsi kierteisiä astuu esiin aina kun saa vanhat pois... :I

Nykyinen kalasto allekirjoituksessa. Kiitän jo etukäteen vinkeistä! :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Mooon
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kierteisten vallakumous?

Viesti Kirjoittaja Mooon »

Tämä ei nyt varsinaisesti ole ratkaisu ongelmaan, mutta usein miten noita sitten myydään pois. Täällä olisi yksi joka mielellään ostelee noita! :D
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

isompisilmäinen haavi käteen ja vetäämään pohjahiekkaa sillä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Vähennä ruokintaa ja poimi kerran päivässä kaikki näkemäsi kotilot vaikka viikon ajan. Ja tietty lahjoittelet niitä haluaville niitä ylimääräisiä :).
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Hmmm, joo ehkä mä perustan kierteisten viljelytehtaan... Toi haavijuttu on varmaan hyvä, sillä saanee pois ne kuolleetkin kotilot, kun eivät nouse tuolta millään pohjaimurillakaan. Oletan muutenkin että ne pilaa helposti veden?
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
hozza
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hozza »

Huomasin vahingossa hyvän keinon kierteisten hävittämiseen kun satun valvomaan aika myöhään yöhön.
kun valot ovat sammuneet ja akvaario ollut kolme tai neljä tuntia pimeenä nousevat jostain syystä pinnalle ja kun ulkosuodattimen tuloputki asennettu niin että aiheuttaa pienen pyöreen akvaarion kulmaan niin että jäivät pinnalle pyörimään samaan kulmaan niin siitä oli sitten aika helppo tehtävä lapota kulholla pois suurina määrinä kolmen illan lappomisen seurauksena loppuivat.... menee varmaan pitkä tovi kunnes taas lisääntyvät siinämäärin....
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Tämäkään ei varmaan auta hävittämään niitä lopullisesti, mutta mulle niitä voi lähettää vaikka säkillisen! Mun altaassani olisi isokin tarve näille öttiäisille. :)
hozza
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hozza »

Ei poista kokonaan mutta kuten mainitsin menee varmaan pitkä tovi kunnes taas lisääntyvät siinämäärin....
ja kysymyshän olikin miten ongelman saa kuriin!
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Jos kierteiset jatkuvasti sikiävät holtittomasti, kannattaa tarkistaa ruokinnan määrä. Omassa akvaariossani tuli väestöräjähdys vuosi sitten loman aikana, kun olin vahingossa mitoittanut ruokinta-automaattiin enemmän sapuskaa kuin normaalisti annan. Myös anopin akvaariossa on hurjasti kierteisiä. Ihmettelin syytä, kunnes näin hänen ruokkivan kalojaan varsin anteliaasti ja laskin yhteen yksi plus yksi.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

En usko että mulla on syynä ruokinta, oon nimittäin aika varovainen sen suhteen, erityisesti niin että kaikki mitä annan, tulee syötyä. Tosin lomalla ollessani pyysin kaveria heittämään kerran kaloille ruokaa, toivon mukaan ei ole laittanut sinne saavillista kerralla :O

Nuoliaiset kuulemma syövät kierteisiäkin, mutta akvaarioliikkeessä sanoivat, että voivat napsaista kuoliaaksi myös harjaravut. Onkohan tässä perää?
emzei
Member
Member

Viesti Kirjoittaja emzei »

Tänne kelpais kanssa kourallinen, jos kehtaat alkaa lähettelemään, kirjekuoren ja postituksen toki maksaisin. [;)]
Uusioakvaristi, 240 l
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

En ois ikinä aatellut että tästä joku bisnes kehittyy... :P Mites noi selviää hengissä ton postitusmatkan? En oo koskaan lähetellyt eläviä olentoja..
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Hyvin matkaavat postissa pikku pahvipakkauksessa etteivät jää postin jyrän alle. Nuoliaiset syö ravut taatusti. Haarniskamonnit (nuoret) tai muut pintoja putsaavat touhottajat häiritsee kierteisiä niin että pysyttelevät enempi hiekassa, ja popsivat ruuantähteet ennenkun kotilot ehtii.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Sitten tietysti ihan salaatinlehti grillihaarukan päähän, nosto, puhdistus kotiloista ja takaisin toimii, kun tarpeeksi monta kertaa viitsii toistaa. Tai ruokatabletti haaviin pohjalle ja haavi ylös kun epelit ovat sen löytäneet. Olin myös positiivisesti yllättynyt siitä miten hyvin taannoin huutokaupasta ostamani kaupallinen kotiloansa toimii.
Lauris
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Nuoliaisia ei vaan kovin pieneen akvaan. Miksi et ota petokotiloita? Ne ei ainakaan sikiä niin nopeasti ja päiväksi kaivautuvat hiekkaan. Täälläkin moni postittaa niitä. Pienen kokoisia, ei mitään omppukotiloita :D Ne on näitä http://www.kouluakvaariot.fi/product_in ... d=9dc98a5a
80l,110 l ja 430 l,
elinavee
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja elinavee »

Minäkin innostuin hankkimaan pari petoa akvaarioni roskakotilo-ongelmaa ratkomaan.
Ensin nämä tyypit kaivautuivat hiekkaan ja jäivät sinne vuorokaudeksi. Sitten ilokseni huomasin liikettä hiekassa... en vain ensin tajunnut että olin juuri syöttänyt survareita kaloilleni ja peto oli ilmeisesti haistanut tämän ja päätti lähteä liikenteeseen :? . Sieltä se sitten kiirehti uskomattoman kovaa tahtia pohjalle vajonneiden survareiden kimppuun sarvi pystyssä ja vaikka kuinka yritin hätistellä survareita kauemas niin ei auttanut...(varmaan melko koomisen näköistä...) Peto siis nappasi matosen ja kaivautui jälleen masu täynnä hiekkaan. Mietin vaan illalla, kun taas poimin roskakotiloita omin sormin, että onkohan tuo peto samanlainen ruokailija kuin jotkut suuret kuristajakäärmeet, että kuukausi syömättä hyvän aterian jälkeen menee ihan helposti.....eli jos mielii että peto käy kotiloiden kimppuun niin mitään muuta maittavampaa ei pidä tiputtaa näkösälle!
200L seurala pikkuisille kaloille: ottoja, piikkisilmiä, kardinaalitetroja, betta coccina taistelijoita
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Niin, kuten alkup. viestissäni laitoin niin mullahan on jo puolentusinaa noita petoja :) Ongelmana on vaan että millainen armeija niitä oikein pitää olla, että saavat ongelman kuriin... Näyttävät kyllä olevan ihan suht koht tehokkaita päätellen noista tyhjistä kierteisten kuorista mitä tuolla akvassa lojuu, mut ei kai nekää aina oo nälkäisiä :)

Nuoliaiset menis varmasti tohon neljäsataseen, mutta en aio alkaa leikkiä mun harjarapujen hengellä. Ehkä pitää ottaa lisää petoja ja hankkia se isoreikäinen haavi...
Felikez
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felikez »

Mulle kävi vähä päinvastaset, otin äidin akvaariosta muutaman pienen pedon lainaan ja nyt ei näy kierteisiä missään... Onneks niitä on toisessa altaassa, saa tilanteen paikattua. Nyt pitäis vaan saada ne pedot pois tuolta!
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Ongelmansa näemmä kullakin... :)

Mä jakelisin noita innolla pois jos joku tois vaihdossa mulle lisää petoja...
Tykimies
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Nuoliaisilla täälä pidetään kanta kurissa, mutta jos pelkäät rapujen puolesta niin eipä se sitten auta.

Haavin sijaan voisin suositella sihtiä. Meidän altaassa on sekä karkeaa soraa että hienoa hiekkaa. Nämä tietysti ajan myötä sekoittuu ja käytän karkeamman sihtaamiseen ihan teesihtiä. Samalla nousee ylös kourakaupalla kierteisiä. Mitkä ei toki ole ongelma meidän altaassa.
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Joku pieni sihti voiskin olla hyvä, koska mulla on melkein koko hiekkapohja kasvien peitossa, niin sieltä on aika hankala tolla haavilla yrittää niitä kotiloita kaapia pois. Thanks! :)
emzei
Member
Member

Viesti Kirjoittaja emzei »

Mutta aikuisten oikeesti, jos olet halukas noita lähettelemään niin heitä yv:llä. :)
Uusioakvaristi, 240 l
marvin1234
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marvin1234 »

emzei kirjoitti:Mutta aikuisten oikeesti, jos olet halukas noita lähettelemään niin heitä yv:llä. :)
Samoin täällä kaivattaisiin kierteisiä, eli yv:tä vaan jos on halukkuutta lähetellä :)
ramdac
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Juovapallokala ainakin poistaa kotilot 100 prosenttisesti, voi syödä myös pikkukalatkin.
Mullekkin kelpais omenakotiloita myöden.
Sand
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sand »

Tässäpä linkki toiseen ketjuun samasta ongelmasta

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2&t=200329

Itse uskon petokotiloihin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”