Sukarapurupatus 2
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sukarapurupatus 2
Onnea mickeylle poikasista!
On meillä tuolla sammalta ja hohtomilliksenpoikasille on ainakin ruokaa riittänyt. Ehkä en ole sitten vaan onnistunut niitä vielä näkemään tai emo on potkinut munat pihalle ennen kuoriutumistaan.
On meillä tuolla sammalta ja hohtomilliksenpoikasille on ainakin ruokaa riittänyt. Ehkä en ole sitten vaan onnistunut niitä vielä näkemään tai emo on potkinut munat pihalle ennen kuoriutumistaan.
-
- Junior Member
Mulla on loistokääpiöahven pariskunta altaassa, jossa on myös kirsikkarapuja. Kirsikkasukarapuja laitettiin sinne alunperin kolme testaamaan syövätkö sen kokoisia punaisia otuksia ennen kuin hankin tulimakkarakaloja. No eivät syö, eivät valitettavasti osaa hotkia edes poikasia kun en onnistunut saamaan rapuja enää kiinni tarpeeksi nopeasti... 

Kotona 180l sekala, 40l sukarapula, 3 abessinialaista, 1 walesinspringerspanieli. Huoltosopimus myös isän 630 l altaaseen.
-
- Member
- Akvaarioseurat: TAS
Oo, no mulla saattaa olla kalaostoksia taas luvassa
Paitsi, että ilmeisesti kääpiöahventen minimialtaan koko on 70-80l.
Seuralaan en taida uskaltaa ihan suorilta ottaa niitä, kun voivat kuulemma näykkiä taistoja. Ehkäpä ne pieninä vois mennä jonkun aikaa 40l rapulassa? Jos myöhemmin sitten vaihtais akvaa taiston kanssa.
Sukarapurintamalla nyt jo neljä kirsikkamammaa vaappuu edelleen munat mahassa. Odottavan aika on pitkä.

Sukarapurintamalla nyt jo neljä kirsikkamammaa vaappuu edelleen munat mahassa. Odottavan aika on pitkä.

200l ja 3x45l.
-
- Junior Member
Niin, se kyllä unohtui sanoa, että affenet osaa olla aika yksilöllisiä, että vaikka nää mun on tällasii lällyjä niin ei tarkoita sitä, että kaikki ovat
Omalla vastuulla siis ahvenia sukarapujen kanssa, varsinkin kirkkaamman väristen. Uskoisin, että yleensä kyllä syövät poikasia. Sit jos on tiiviisti kasveja niin kirsikat kyllä keskimäärin lisääntyy sellasta vauhtia, ettei haittaa määrän kannalta vaikka pari meneekin ns. parempiin suihin...

Kotona 180l sekala, 40l sukarapula, 3 abessinialaista, 1 walesinspringerspanieli. Huoltosopimus myös isän 630 l altaaseen.
-
- Member
Täytyy koittaa ja seurata, miten käy. Ei tuolta rapulasta ravut ihan heti lopu kesken ja näillä näkymin voi olla ihan hyväkin, jos joku vähän karsii poikasia
Tuskin ne affenat ihan kaikkia ehtii syödä, luulisin näin.

200l ja 3x45l.
-
- Junior Member
Hei niin teillä taisto sukarapujen kanssa? Kuinka tulee toimeen ja syökö ravut/rapujen poikaset? Yritän keksiä että pidänkö tuon pöntön poikasten jälkeen pelkästään omppu/rapulana vai hankinko sinne jonkun fisusen..
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
-
- Junior Member
Lisää kysymyksiä, auttakaa avutonta. Tulisukarapu.. Mikä sen latinankielinen nimi on? Tuota saksalaista risteytymistaulukkoa yritän lukea, mutta en nyt tiedä onko tulisukarapu se Caridina sp. "Crystal Red" vai Caridina serrata jonka wikipedia kertoo tulisukaravun tieteelliseksi nimeksi. Tosin wikipedia sanoo näin " Caridina cf. cantonensis "Crystal Red" tai Caridina serrata var. "Crystal Red" ". Joten nyt olen taas avuton ja tarvitsen viisaiden sanaa..
Mä olen aina pitänyt oikeana tieteellisenä nimenä tätä: Caridina cf. Cantonensis var. crystal red. En tiedä mistä se "serrata" on peräisin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
-
- Junior Member
Okei.. No http://www.garnelenaquarium.de/Welche_Z ... _sich.html listalta niin kumpi se sitten on?
Crystal red on tulisuka ja biene on mehiläinen. Molemmilla on ihan samat risteytymisriskit. 

-
- Junior Member
Kiitos, olen avuton
Niin ketkä täällä AW:ssa kasvattaa sinisiä tai keltasia rapuja? Eikös täällä oo joku joka kasvattaa muitakin sinisiä kuin tiikereitä? Keltasethan on vissiin käsittääkseni kirkoita, joten niitä voin huoletta ottaa tonne tulisukien sekaan. Siniset tiikerit olis hienoja, mutta en halua sotkea niitä tulisukiin..

-
- Junior Member
Niin ja huomatkaa kirjoitusvirheeni.. Puhun kirsikoista enkä kirkoista.. 

-
- Junior Member
Höpöttelenpä täällä itteksi, mutta tässä mietin että sinisiä oli mehiläisiäkin ja nekin risteytyy tulisukien kanssa.. Onko tämä sininen haaveeni nyt ihan turha? En halua sekotella keskenään risteytyviä.. Onko kirsikoista saatu sinisiä muunnoksia? Keltaisia en sitten voisi ottaa, että täytyy päättää kumpaan väriin päädyn.. Nuo tulisuat tykkää risteytyä aikas monen kanssa.. :/
-
- Starting Member
Mulla tulisukia ja vaaleansinisiä helmisukia, jotka eivät risteydy keskenään
Eli älä heitä sinistä haavettasi roskiin.

-
- Junior Member
Jee! Mistä sellasia löytää Suomessa?
Voi kamala, oon aina kuvitellu rapujen vaihtavan vaan selän kuoren. Nyt meidän altaasta löytyi haamurapu: täydellinen kopio ravusta, mutta valkoinen ja läpinäkyvä. Pelkäsin että olin tappanut jo ravun. Sitten laskin että kaikki ravut ovat tallella. Voi niitä sydämen tykytystä ja riemua kun tajusin että ne on vaan kuoria
Voi kamala, oon aina kuvitellu rapujen vaihtavan vaan selän kuoren. Nyt meidän altaasta löytyi haamurapu: täydellinen kopio ravusta, mutta valkoinen ja läpinäkyvä. Pelkäsin että olin tappanut jo ravun. Sitten laskin että kaikki ravut ovat tallella. Voi niitä sydämen tykytystä ja riemua kun tajusin että ne on vaan kuoria

-
- Starting Member
Nyt on kyllä pakko kysyä, että mitä eroa on tulisukaravulla ja kirsikalla? o_O Tietääkseni tulisukia on olemassa valkoraidallisia ja punaisia, mut onko kirsikoissa tuota valkoista raitaa, tai valkoista ylipäätänsäkkään? Tulisukien pitäis jäädä pienemmäks, mut mulla näistä osa on kyllä varmasti +3cm.. Joten onko nää jotain risteytyksiä, kun näissä kuitenkin on valkoistakin, vai onko tulisukia sit jalostettu isommaksi? Mietin vaan lähinnä et jos nuo jotain poikasia joskus pyöräyttää ja niitä meinaa myydä, niin myynkö ne sit jonain sekoituksina vai tulisukina tms.
Tässä yks (huonolaatuinen) kuva yhdestä rapusesta, toisilla on enemmän valkoista ja toisilla vain yksi viiva.

Tässä yks (huonolaatuinen) kuva yhdestä rapusesta, toisilla on enemmän valkoista ja toisilla vain yksi viiva.

-
- Advanced Member
Tuo on tulisuka ja niillä on aina enemmän tai vähemmän valkoisia rantuja. Kirsikka on tasaisen punainen, väri on pienistä pisteistä muodostunut, haileampi tai punaisempi, riippuen laadusta. Googlaamalla löydät varmasti hirveästi kuvia molemmista.
-
- Junior Member
Tosta tulisukien punaisuudesta. Arvokkaimmat tulisuat on lähes kokonaan valkoisia. Saanko omistani (huonoa C-luokkaa) jalostettua pikkuhiljaa valkoisempia valikoivalla jalostuksella? Sitten tästä valikoitumisesta, että itse päätän koiraan ja naaraan, niin voinko iskeä ne huoletta esim kaloille tarkotettuun kelluvaan poikasaltaaseen siksi aikaa kunnes ne ovat temppunsa tehneet? Ja onnistuuko homma näin ylipäätään?
Minä en ole löytänyt mistään selvää vastausta mietteisiini, niin kysyn asiaa täältä.. Syövätkö kaikki sukaravut levää, vai pelkästään leväsukaravut? Voiko yksistään rapuja ottaa akvaarioon hoitamaan levien kurissapitoa?
325l: 12x messinkibarbi, 28x kiilakylki 3x haarniskamonni, 3x piikkisilmä, partamonni ja tulievä
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira
-
- Advanced Member
Ei ne levät kurissa pysy pelkästään sukarapujen avulla, jos akvaario on runsasleväinen tai levää tulee kokoajan johtuen jostain epätasapainosta.
Oman pienen osansa toki rapsuttelevat pinnoilta. Samoin leväsukaravut, mutta ei nekään ihmeisiin pysty, esim. suuriin tupsulevätupsuihin ym.
Edellisen kysyjän jalostusasiat hoituvat ehkä valikoivalla kasvatuksella, mutta kauan se kestää jos c-luokasta lähtee. Ehkä sekaan kannattaisi ostaa pari A-luokkalaista esim. minulta, niin homma voisi hoitua hieman nopeammin. Itse olen kasvattanut A-luokkalaisia jo monta vuotta, enkä ole kehitystyössä juurikaan edistynyt, ei niitä niin vaan ilmesty niitä aina vaan parempia yksilöitä. Mutta on täällä kuultu sellainenkin tarina! Toki S-luokkaa on syntynyt noistakin. Anna on ostanut Saksasta mosuroita ( niitä melkein valkoisia ) ja onnistunut saamaan ne lisääntymään. Mitä korkeampi taso/luokka, sen vaativampaa on hoito.
Häkkipari ei välttämättä tee temppuja käskemällä. Kun naaraat ovat hedelmöittymiskunnossa, sen yleensä huomaa siitä, kun urokset liitelevät ympäriakvaa etsiskelemässä morsiamia!
Oman pienen osansa toki rapsuttelevat pinnoilta. Samoin leväsukaravut, mutta ei nekään ihmeisiin pysty, esim. suuriin tupsulevätupsuihin ym.
Edellisen kysyjän jalostusasiat hoituvat ehkä valikoivalla kasvatuksella, mutta kauan se kestää jos c-luokasta lähtee. Ehkä sekaan kannattaisi ostaa pari A-luokkalaista esim. minulta, niin homma voisi hoitua hieman nopeammin. Itse olen kasvattanut A-luokkalaisia jo monta vuotta, enkä ole kehitystyössä juurikaan edistynyt, ei niitä niin vaan ilmesty niitä aina vaan parempia yksilöitä. Mutta on täällä kuultu sellainenkin tarina! Toki S-luokkaa on syntynyt noistakin. Anna on ostanut Saksasta mosuroita ( niitä melkein valkoisia ) ja onnistunut saamaan ne lisääntymään. Mitä korkeampi taso/luokka, sen vaativampaa on hoito.
Häkkipari ei välttämättä tee temppuja käskemällä. Kun naaraat ovat hedelmöittymiskunnossa, sen yleensä huomaa siitä, kun urokset liitelevät ympäriakvaa etsiskelemässä morsiamia!
-
- Junior Member
Tohon lisääntymiseen vielä sen verran, että missä vaiheessa (kuinka nopeaa) huomaa hedelmöittymisen? Meille muutti nuo 7 rapua joista yksi mamma oli selkeästi paksuna. Eilen huomasin toisenkin naikkosen kanniskelevan poikasia. Onko tämä toinen mamma kantanut jo poikasia ennen meille muuttoa, vai onko meillä tapahtunut tämä episodi?
-
- Member
Mäkin tilasin niitä Dennerlen nokkostikkuja. Laittelen tännekkin linkkiä nokkostikkukemuista, kyllä näytti sukaravuille maistuvan. 
http://kuvablogi.com/nayta/3440743/
Tänään huomasin, että se ruskea sukarapukin, josta aiemmin mainitsin, on myös pieniin päin. Sillä onkin tummia munia mahassaan. Saapa nähdä tuleeko ruskeita poikasia. Ja kun lapposin pohjaa, niin sammaleen seassa ja suodattimen reunassa vilisti muutama vajaan sentin pituinen rapunen ja 1-2mm keltaisia omppujakin oli näköjään jo kuoriutunut joitakin yksilöitä

http://kuvablogi.com/nayta/3440743/
Tänään huomasin, että se ruskea sukarapukin, josta aiemmin mainitsin, on myös pieniin päin. Sillä onkin tummia munia mahassaan. Saapa nähdä tuleeko ruskeita poikasia. Ja kun lapposin pohjaa, niin sammaleen seassa ja suodattimen reunassa vilisti muutama vajaan sentin pituinen rapunen ja 1-2mm keltaisia omppujakin oli näköjään jo kuoriutunut joitakin yksilöitä

200l ja 3x45l.
-
- Senior Member
Taas mä hehkutan
!
Ihanat tulisukarapuvauvat ovat kasvaneet tosi hyvin ja
nyt näyttää siltä että tällä kertaa eloon jää useampikin yksilö!
Eilenkin oli sellainen taistelu ruuasta että ei kovin äkkiä pikkuisista uskoisi
...
Elämä voittaa sittenkin.
Ai niin, olen lyönyt hanskat tiskiin tuon pH:n kanssa. Arvot on nyt jotakin (?) ja kuolleita rapuja en ole altaasta löytänyt vähään aikaan. Ravut kukoistavat, poikaset voivat hyvin ja kasvit viheriöivät kauniisti, tämä riittää mulle. Piste.

Ihanat tulisukarapuvauvat ovat kasvaneet tosi hyvin ja
nyt näyttää siltä että tällä kertaa eloon jää useampikin yksilö!
Eilenkin oli sellainen taistelu ruuasta että ei kovin äkkiä pikkuisista uskoisi

Elämä voittaa sittenkin.
Ai niin, olen lyönyt hanskat tiskiin tuon pH:n kanssa. Arvot on nyt jotakin (?) ja kuolleita rapuja en ole altaasta löytänyt vähään aikaan. Ravut kukoistavat, poikaset voivat hyvin ja kasvit viheriöivät kauniisti, tämä riittää mulle. Piste.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
-
- Junior Member
^ Sulla Mickey2004 sama taktiikka kun mulla, niin kauan kun akvaariossa on kaikki hyvin, on turha stressata
Yritin taistella ison akvaarion arvojen kanssa pitkään, mutta kun kasvit tekee uusia taimia, kasvaa vauhdilla, kalat tekee poikasia kuin liukuhihnalla ja on hyvinvoivia niin ehkä se on sitten ihan OK vaikka ei kirjojen mukaan arvot olekaan.
Tosta rapualtaasta, onko ilmastin ihan ehdoton? Meiän pieni ilmastin on iloisesti hajalla (ruuveja vissiin sisällä irti kun rämisee niin ettei omaa ääntään kuule) eikä ole löytynyt uutta tilalle. Riittääkö hyvä pintavedenkierto ja kasvit vai tarviiko varsinkin tulisukaravut extrahappea? Lämpötila on nyt 24-25. Nousee heti 25 kun lamppu on päällä ja kansilasi kiinni, yritän pitää luukkua auki että pysyis 24. Ja siis ilman lämmitintä tietty..

Tosta rapualtaasta, onko ilmastin ihan ehdoton? Meiän pieni ilmastin on iloisesti hajalla (ruuveja vissiin sisällä irti kun rämisee niin ettei omaa ääntään kuule) eikä ole löytynyt uutta tilalle. Riittääkö hyvä pintavedenkierto ja kasvit vai tarviiko varsinkin tulisukaravut extrahappea? Lämpötila on nyt 24-25. Nousee heti 25 kun lamppu on päällä ja kansilasi kiinni, yritän pitää luukkua auki että pysyis 24. Ja siis ilman lämmitintä tietty..