CorydoradinaeFinland

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

hannu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

fazerina82 kirjoitti:Täällä haaveillaa monnisaltaasta. Saisi olla pari metriä pitkä, 60-70cm leveä ja korkeutta ei pal mitään...40-45cm..
Olen haaveillut vuosia siitä ja nyt kun sain jouluna rahat kasaan, niin menin ostamaan lyhyen ja korkean akvan joka nyt suunnattomasti ketuttaa,

Jos allas on 70 cm leveä, tulee sen olla myöskin korkea, mieluummin vähintään 50 cm. Sisustaminen menee muuten hankalaksi, samoin akvaarion katselu. Kulma, josta altaan takaosaankin näkee, menee pieneksi. Käytännössä matalan laarin takaosaan nähdäkseen pitää silmät laskea lähes pohjan tasalle. Yhdellä tutulla oli vähän aikaa 80 cm leveä 45 cm korkea monnisallas ja siinä tuo ongelma oli selkeä.
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Mietinnässä siis ja kiitos vinkistä. Takaa tulisi korkeampi seinä ja altaasta ulos kantoja ja erinäisiä kukkia kasvamaan seinämään. Palundaario?
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

hannu kirjoitti: Jos allas on 70 cm leveä, tulee sen olla myöskin korkea, mieluummin vähintään 50 cm. Sisustaminen menee muuten hankalaksi, samoin akvaarion katselu. Kulma, josta altaan takaosaankin näkee, menee pieneksi. Käytännössä matalan laarin takaosaan nähdäkseen pitää silmät laskea lähes pohjan tasalle. Yhdellä tutulla oli vähän aikaa 80 cm leveä 45 cm korkea monnisallas ja siinä tuo ongelma oli selkeä.
...Ja höpsis sanon minä, mun aivan ehdoton suosikki talon altaista (joita aika moneen lähtöön löytyy) on mitoiltaan 120 leveä, syvyyttä 50 ja korkeutta ainoastaan 30 :mrgreen: Eikä mun mielestä mitenkään erityisen haastava sisutaa, tokikin siihen vaikuttaa oma vaatimustasokin varmaan :roll:
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Tia-Teresia kirjoitti:
hannu kirjoitti: Jos allas on 70 cm leveä, tulee sen olla myöskin korkea, mieluummin vähintään 50 cm. Sisustaminen menee muuten hankalaksi, samoin akvaarion katselu. Kulma, josta altaan takaosaankin näkee, menee pieneksi. Käytännössä matalan laarin takaosaan nähdäkseen pitää silmät laskea lähes pohjan tasalle. Yhdellä tutulla oli vähän aikaa 80 cm leveä 45 cm korkea monnisallas ja siinä tuo ongelma oli selkeä.
...Ja höpsis sanon minä, mun aivan ehdoton suosikki talon altaista (joita aika moneen lähtöön löytyy) on mitoiltaan 120 leveä, syvyyttä 50 ja korkeutta ainoastaan 30 :mrgreen: Eikä mun mielestä mitenkään erityisen haastava sisutaa, tokikin siihen vaikuttaa oma vaatimustasokin varmaan :roll:
Mistä löytänyt moisen altaan, teettänyt?
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
Tia-Teresia
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 22:49, 19.03.2011
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tia-Teresia »

fazerina82 kirjoitti:
Tia-Teresia kirjoitti:
hannu kirjoitti: Jos allas on 70 cm leveä, tulee sen olla myöskin korkea, mieluummin vähintään 50 cm. Sisustaminen menee muuten hankalaksi, samoin akvaarion katselu. Kulma, josta altaan takaosaankin näkee, menee pieneksi. Käytännössä matalan laarin takaosaan nähdäkseen pitää silmät laskea lähes pohjan tasalle. Yhdellä tutulla oli vähän aikaa 80 cm leveä 45 cm korkea monnisallas ja siinä tuo ongelma oli selkeä.
...Ja höpsis sanon minä, mun aivan ehdoton suosikki talon altaista (joita aika moneen lähtöön löytyy) on mitoiltaan 120 leveä, syvyyttä 50 ja korkeutta ainoastaan 30 :mrgreen: Eikä mun mielestä mitenkään erityisen haastava sisutaa, tokikin siihen vaikuttaa oma vaatimustasokin varmaan :roll:
Mistä löytänyt moisen altaan, teettänyt?
Itseasiassa ihan täältä myyntipalstalta bongasin ja pakkohan tuo oli kotiin hakea noilla mitoilla ja kun hintakaan ei päätä huimannut :)
...Kalasoppakeitoksia jo yli 20v ajan...

Akvarismi on hulluus johon ei ole lääkettä ja se pahenee aikaa myöden.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Fanfaarien paikka, jäsenmäärämme on nyt mukavan pyöreä 50. Ja kasvusuunnassa edelleen vahvasti.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Me ja meidän vihermonniset päätimme myös tukea yhdistystä ja liittyä :mrgreen:

Onko muuten vihermonnisten kudettaminen ihan mahdoton unelma? Poikasia tai ainakin keskenkasvuisia nuo meidän kaverit vielä on, joten ei tässä m ikään hätä ole käsillä asian suhteen, kunhan kiinnostaa. Jostain luin vaan, että on hankalaa.

Tuo altaan korkeusjuttu oli minulle ihan uusi tieto. Onko monnisille siis jotenkin haitallista, että allas on korkea?
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Zansku kirjoitti:Onko muuten vihermonnisten kudettaminen ihan mahdoton unelma?
Tosi hankalaa muttei mahdotonta.
Zansku kirjoitti:Tuo altaan korkeusjuttu oli minulle ihan uusi tieto. Onko monnisille siis jotenkin haitallista, että allas on korkea?
Korkea allas hankaloittaa pinnassa käyntiä, varsinkin jos kalat ovat arkoja ja suojaavaa kasvillisuutta on vähän. Toisaalta isoille lajeille voi kokemusten perusteella liian matala allas olla huono valinta.
Mika Sandell kirjoitti:Fanfaarien paikka, jäsenmäärämme on nyt mukavan pyöreä 50.
Ja juhlan kunniaksi ensimmäinen kansainvälinen artikkeli jäsenten luettavissa:
https://sites.google.com/site/corydorad ... /tarinoita
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Zansku kirjoitti:Me ja meidän vihermonniset päätimme myös tukea yhdistystä ja liittyä :mrgreen:

Onko muuten vihermonnisten kudettaminen ihan mahdoton unelma? Poikasia tai ainakin keskenkasvuisia nuo meidän kaverit vielä on, joten ei tässä m ikään hätä ole käsillä asian suhteen, kunhan kiinnostaa. Jostain luin vaan, että on hankalaa.

Tuo altaan korkeusjuttu oli minulle ihan uusi tieto. Onko monnisille siis jotenkin haitallista, että allas on korkea?
Kun kalasi ovat noin 3-4-senttisiä ja osoittavat rakkauden elkeitä toisilleen, laita minulle YV:tä, niin voin ainakin joitain neuvoja antaa. Pari kertaa kutu on minulla onnistunut, mutta poikasten kasvatus ei ole luonnistunut.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ihan noin pieninä ei vielä meillä tapahtunut mitään, mutta tuossa 6cm jälkeen ovat muutamaan otteeseen kuteneet. Useana peräkkäisenä päivänä tehdyt vaihdot laukaisseet. Jopa osmoosivettä olen kokeillut, muttei sekään tehonnut. Poikasten kasvatus ei ole onnistunut täälläkään.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Tälläsen artikkelin löysin. Kuulostaa liiankin helpolta...

http://www.planetcatfish.com/shanesworl ... icle_id=97

Noi meidän ei kyllä osoita vielä mitään intoa mihinkään muuhun kuin syömiseen ja möllöttämiseen ja virrassa kisailuun. Ovat just ehkä 3-4cm pitkiä (ilman pyrstöevää).
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Taas on monnisia kulkenut pitkin Suomea. Kiitos kaikille osallistuneille, ja erikoiskiitos Ouluun Nooan Arkin Kirsille, joka ennakkoluulottomasti hankkii näitä harvinaisempiakin lajeja ja lisäksi vielä kuskasi niitä puolen Suomen halki.

Omaa lajimäärääni lisäämään saapui Corydoras axelrodi, ruusumonninen (aitoja!), C. carlae, argentiinanmonninen (ensimmäistäkö kertaa Suomessa?) sekä sokerina pohjalla C. aeneus, kuparimonninen. Viimeinen luonnosta ja tarkemmin Ingo Seidel:n tuoreeseen artikkeliin perustuen aeneus-tyyppiä, ja aivan erinäköisiä kuin viljellyt yksilöt. Kuvia tulossa kunhan kotiutuvat rauhassa ja saavat takaisin luonnolliset värinsä.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
jmi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 22:52, 24.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja jmi »

Mika Sandell kirjoitti: Omaa lajimäärääni lisäämään saapui Corydoras axelrodi, ruusumonninen (aitoja!), C. carlae, argentiinanmonninen (ensimmäistäkö kertaa Suomessa?) sekä sokerina pohjalla C. aeneus, kuparimonninen. Viimeinen luonnosta ja tarkemmin Ingo Seidel:n tuoreeseen artikkeliin perustuen aeneus-tyyppiä, ja aivan erinäköisiä kuin viljellyt yksilöt. Kuvia tulossa kunhan kotiutuvat rauhassa ja saavat takaisin luonnolliset värinsä.
Satuin olemaan paikalla vahingossa kun näitä pakkailtiin pusseihin ja kuljetuslaatikoihin, ja voin sanoa että kyllä tiirailin aika tiukkaan noita kaikkia, että jaa... Oliskohan sittenkin pitänyt itsekkin osallistua tähän tilaukseen. Aika upeita tapauksia kaikki.

- J
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Mika Sandell kirjoitti:
akvaristi kirjoitti:Ja täällä se yksi kultapäämonnisesta kiinnostunut...
Voisihan siinä olla yhdistyksen ensimmäinen yhteinen projekti.
Ja nyt on sitten projekti toteutunut, ja ensimmäset kultapäämonniset jo kotona. Muutenkin taas kaloja liikkui (ja liikkuu vieläkin sekä myös jatkossa) ihan kivasti, joukossa muitakin harvinaisia lajeja. Kiitos kaikille osallistuneille.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mika Sandell kirjoitti:
Mika Sandell kirjoitti:
akvaristi kirjoitti:Ja täällä se yksi kultapäämonnisesta kiinnostunut...
Voisihan siinä olla yhdistyksen ensimmäinen yhteinen projekti.
Ja nyt on sitten projekti toteutunut, ja ensimmäset kultapäämonniset jo kotona. Muutenkin taas kaloja liikkui (ja liikkuu vieläkin sekä myös jatkossa) ihan kivasti, joukossa muitakin harvinaisia lajeja. Kiitos kaikille osallistuneille.
Mä vielä odottelen omia kalojani saapuviksi. :) Ens kerralla jos niitä marmorimonnisia todella olisi.. Niille olisi eniten tilausta. Ellen sitten sorru sekoitukseen ja osta niille jotain muita pikkuisia kavereiksi.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 524
Liittynyt: 09:47, 21.08.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Kenelle muuten ilmoitan/tiedustelen ajankohtaa kaloista? Muutamia monnisia ja partiksen tilasin, mites tämä meni Mika?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

bluefish1 kirjoitti:Kenelle muuten ilmoitan/tiedustelen ajankohtaa kaloista? Muutamia monnisia ja partiksen tilasin, mites tämä meni Mika?
Siis oliko sulle tulossa tänään kaloja? Mihin?
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 524
Liittynyt: 09:47, 21.08.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Ei tänään, oikeastaan siksi tiedustelen, että milloin tulevat, kun olen vähän päivistä sekaisin. Keski-Suomeen päin tosiaan olisi nämä kalat tulossa. Täytyy laittaa Mikalle sähköpostia.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

bluefish1 kirjoitti:Kenelle muuten ilmoitan/tiedustelen ajankohtaa kaloista? Muutamia monnisia ja partiksen tilasin, mites tämä meni Mika?
Ne ovat tulossa Oulun kautta, muistelin laittaneeni sinulle sähköpostia asiasta. Sitä kauttahan (Nooan Arkki) kulkee melko iso osa kaloistamme, nimenomaan Keski- ja Pohjois-Suomeen tilatut. 28.4. ja 13.5. on mahdolliset päivät, jolloin kalat voit saada, laita sähköpostia asiasta:
kipe.huttunen@gmail.com
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Kultapäämonnisia kököttää tuolla karanteeniakvaariossa kiva parvi, kiitos, Mika! :mrgreen: Aivan ihania tirpusia, pieniä, mutta kauniita.

Minkälainen laji on c. nanus? Siis hoidoltaan, ominaisuuksiltaan? Vai mikähän voisi tällä nimellä myynnissä oleva laji olla, jos ei nanus?
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Corydoras nanus, pikkukorumonninen, on sellainen nimi, jota on sujuvasti käytetty väärin. Lajin hoidosta ei kokemuksia taida löytyä kuin muutamalta gurulta maailmalla. Kaupoista löytyvät ovat joko naponkorumonnisia, C. napoensis, tai vaihtoehtoisesti jotain vielä tieteellistä kuvausta vailla olevaa lajia.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Zanskun kultapäät eilen nähtyäni olen melkoisen harmissani, etten laittanut tilausta. Oliko hei hiukan hienoja!? No, en kyllä tilannut tällä kertaa mitään muutakaan, olin vain kuriirina, eiköhän sitä seuraavasta kimpasta jotain kun tilaakin taas löytyy. Tuleehan näitä, tuleehan?
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 524
Liittynyt: 09:47, 21.08.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Voisin laittaa kysymykseni tähän perään, onko C.pygmaeuksen kudetus kuinka helppoa, kutevatko ihan jopa seura-akvaariossa? Onko muuten miten helppo laji? Ostin eilen 6 C.pygmaeusta, kun olen näitä jo pitemmän aikaa ihaillut :D . Tietoa olen jonkin verran katsellut, mutta tuo kudetus puoli kiinnostaa. Se ei vielä ole ajankohtaista, mutta kysyn ihan mielenkiinnosta :mrgreen: .
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Kiitos, mika! Katsonpa noita tuosta vielä toisellakin silmällä ja vertailen samalla kuviin.
Sisso kirjoitti:Zanskun kultapäät eilen nähtyäni olen melkoisen harmissani, etten laittanut tilausta. Oliko hei hiukan hienoja!? No, en kyllä tilannut tällä kertaa mitään muutakaan, olin vain kuriirina, eiköhän sitä seuraavasta kimpasta jotain kun tilaakin taas löytyy. Tuleehan näitä, tuleehan?
No on hiukan hienoja! Vaavit oli niin rohkeita ja reippaita, söivätkin heti eivätkä ole turhan arkoja. 8-) :mrgreen:
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Tässäpä kuvaspämmiä "napakorumonnisista". C. elegans nanus pikkukorumonninen on nimi, jolla ovat tukusta tulleet. Koko on mallia kääpiö, tuo jossain kuvassa näkyvä kasvipotti on sellanen normaali pieni kaupan muovipotti (oisko pohjan halkaisija 3cm tms.).
Liitteet
nana4.jpg
nana4.jpg (35.06 KiB) Katsottu 3827 kertaa
nana3.jpg
nana3.jpg (54.2 KiB) Katsottu 3827 kertaa
nana2.jpg
nana2.jpg (63.5 KiB) Katsottu 3827 kertaa
nana1.jpg
nana1.jpg (51.51 KiB) Katsottu 3827 kertaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”