Moikka tännekin.
Täällä kirjoittelee erittäin aloitteleva akvaarioharrastaja, meille tulee tänään mun ensimmäinen oma akvaario. Olen kyllä aikaisemmin asunut kolmesti taloudessa jossa akvaario on ollut, mutta olen ollut silloin aika lapsi, joten en ole niistä koskaan ollut minkäänlaisessa vastuussa. Nyt kuitenkin teimme mun miehen kanssa sopimuksen, ja sain luvan ottaa meille hänen kaverinsa tarpeettomaksi jääneen n. 350l akvaarion, sillä ehdolla että hoidan sen täysin yksin.
Akvaario tulee siis meille suoraan käytöstä, ja se sisältää kaiken muun paitsi suodattimen (siitä on joku osa rikki, en tiedä mikä, ja varaosia on kuulemma huonosti saatavilla), ja hiekan aioin myös ostaa uutena, koska olen pinnallinen
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
nainen ja haluan meidän sisustukseen sopivamman värisen hiekan.

Kalat ja kasvit luonnollisesti puuttuu myös, sillä tuolla kaverilla on ollut loppuajat akva tyhjillään juurikin suodattimen rikkoutumisen vuoksi.
Nyt kyselenkin teiltä neuvoja kaikessa mahdollisessa. Tämä postaus kuitenkin koskee sitä, että millaisia kaloja kannattaisi alkaa valikoimaan. Mä en oikein vielä tajua noista vesien määritteistä mitään muuta kuin lämpötilan.

Ajattelin että valkkaan ensin kivan oloisia kaloja liudan, sitten tutkin niiden vaatimat olosuhteet, ja sen jälkeen karsin ylimääräiset vaihtoehdot sen mukaan mitkä soveltuvat samankaltaisiin oloihin. Kunnes tajusin että tällä menetelmällä saan kirjoittaa sata listaa, plärätä tunteja eri akvaario-opuksia ja lopulta varmaan silti kysymään täältä apuja.

Joten olen laiska ja kysyn heti alkuun täältä.
Jos teillä olisi tyhjä 350l akvaario, johon saisitte ostaa juuri ne teidän mieleisenne kalat (kjotka siis voivat yhdessä akvaariossa elää), mitä kaloja ne olisivat? Olisi mahtavaa jos voisitte listata tähän omat dreamteaminne.

Itselläni ei oikein muita toiveita ole kalojen suhteen kuin että ne olisivat kohtuullisen mielenkiintoisien näköisiä, ja mieluiten ei niitä peruskaloja jotka kaikki tuntee ja tietää. Vaikka olen ihan aloittelija, en silti pelkää haasteita, eli mun takia ei tarvii valita vaan niitä kaikkein helpoimpia kaloja. Olen kova tutkimaan asioita ja ottamaan selvää, ja opin nopeasti. Melkein kaikki muutkin harrastukseni olen aloittanut hypäämällä ihan alkeiden yli, joten eiköhän tämäkin luonnistu. Elkäähän nyt sitten kukaan loukkaantuko tai hermostuko mun itseluottamuksesta tämän asian suhteen, voihan se olla että ketuiks menee ja saan pian olla ostamassa niitä miljoonakaloja ja neontetroja.
Kiitos jo etukäteen kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan.
P.s. lehtikalat ja muutamat rihmakalat kiinnostaisivat mua kovasti, siitä voi joku näppärä napata alkuinspiraation dreamteamin läjäämiseen.

Life is a bitch, she ain't f**kin' 4 free.