Aloittelijan "ihmeelliset" kysymykset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Aloittelijan "ihmeelliset" kysymykset
Onkohan jossakin olemassa ketju, jossa aloittelija saapi kysyä kysymyksiään?
Itse vihdoinkin vaihdoin makeasta suolaiseen ja moni kysymys askarruttaa ja vaikka lukenut kohta jo puoli vuotta kirjallisuutta, jotkin asiat tuottavat "hämmennystä"
Tuossa tuo tonninen komeilee olkkarissa, vielä täysin tyhjänä, mutta ei varmaan kauan. Pari kysymystä askarruttaa näin aluksi:
1. Voiko altaan perustaa "vähitellen" ? Tuohon tonniseen menee älyttömästi elävää kiveä, joten mietinkin, että onko sitä mahdollista lisätä kiveä vähitellen, kun ei tuo tili anna heti myöten. Vai tuleeko aina lisättäessä ne vesiarvojen suuret muutokset?
2. Kun altaassa on elävä kivi ja siellä rupeaa tapahtumaan niitä levävaiheita, niin raavitaanko ne levät laseista pois kokonaan?
3. Monelta olen kuullut, että eivät käytä RO-vettä? Meillä on oma kaivo, mutta jotenkin aristelen käyttää sitä? Makean veden aikaan ruokasoodaa joutui käyttämään reilusti. Mitenkäs, jos veden raahaa läheisestä lähteestä?
Kiitos, jos joku viitsii neuvoa, niin saataisiin se vuosien unelma etenemään!
Itse vihdoinkin vaihdoin makeasta suolaiseen ja moni kysymys askarruttaa ja vaikka lukenut kohta jo puoli vuotta kirjallisuutta, jotkin asiat tuottavat "hämmennystä"
Tuossa tuo tonninen komeilee olkkarissa, vielä täysin tyhjänä, mutta ei varmaan kauan. Pari kysymystä askarruttaa näin aluksi:
1. Voiko altaan perustaa "vähitellen" ? Tuohon tonniseen menee älyttömästi elävää kiveä, joten mietinkin, että onko sitä mahdollista lisätä kiveä vähitellen, kun ei tuo tili anna heti myöten. Vai tuleeko aina lisättäessä ne vesiarvojen suuret muutokset?
2. Kun altaassa on elävä kivi ja siellä rupeaa tapahtumaan niitä levävaiheita, niin raavitaanko ne levät laseista pois kokonaan?
3. Monelta olen kuullut, että eivät käytä RO-vettä? Meillä on oma kaivo, mutta jotenkin aristelen käyttää sitä? Makean veden aikaan ruokasoodaa joutui käyttämään reilusti. Mitenkäs, jos veden raahaa läheisestä lähteestä?
Kiitos, jos joku viitsii neuvoa, niin saataisiin se vuosien unelma etenemään!
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Re: Aloittelijan "ihmeelliset" kysymykset
1. Kiveä voi lisätä useammassa erässä. Joka kerta kuitenkin pieni ravinnepiikki on odotettavissa, mutta ei mitään ihmeellistä.
2. Pääasiallisesti ihmiset putsailevat mahneetilla vain niitä laseja joista altaaseen sisään katsellaan.
3. Riippuu ihan siitä kaivon ja hanan vedestä.
Makeaan veteen lisäämäsi sooda ei kerro tässä mitään. Mitä lähempänä puhdasta H2O:ta pH7 se vesi on ja mitä vähemmän vedessä on mitään liuenneena (TDS) sen parempi.
2. Pääasiallisesti ihmiset putsailevat mahneetilla vain niitä laseja joista altaaseen sisään katsellaan.
3. Riippuu ihan siitä kaivon ja hanan vedestä.
Makeaan veteen lisäämäsi sooda ei kerro tässä mitään. Mitä lähempänä puhdasta H2O:ta pH7 se vesi on ja mitä vähemmän vedessä on mitään liuenneena (TDS) sen parempi.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Junior Member
Kiitoksia vastauksesta!
Kysytään viisaimmilta taas, kun homma vähän etenee ja kysymyksiä ilmenee!
Kysytään viisaimmilta taas, kun homma vähän etenee ja kysymyksiä ilmenee!
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: Tas
Mulla on pienenpieni suolapurkki, oma kaivo eikä toistaiseksi RO Laitetta, vuoden se nyt on tuossa pyörinyt.
Jos noita ketjuja lukee niin on täällä muitakin jotka ottaa suoraan hanasta veden.
Jos noita ketjuja lukee niin on täällä muitakin jotka ottaa suoraan hanasta veden.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Itse laiton viimevuoden puolella pystyyn tonnisen systeemin, ja levävaiheista en lähtisi edes puhumaan... Yksi "vaihe" oli se, että lasiin tuli normaalia enemmän lävää, ja sitä kesti max.viikon. Siinä ne "vaiheet". Riippuu niin paljon siitä, että kuinka paljon kuollutta materiaa altaaseen pääsee sen kiven mukana.
Oman altaani siis kasasin ns. "käytetystä kivestä". Eli osa tuli omasta altaasta, osa muilta lopettavilta ja osan "tapoin" varastointia varten.
Hyvä neuvo oli käyttää näitä
Kannattaa kysellä hieman ympäriinsä, jos jollakin olisi vaikka kiveä myytävänä. Jatkuvasti on joku lopettamassa harrastusta, ja kiveä irtoaa ihan muutaman euron kilohintaan. Halvimmillaan omani maksoi 4€/kg.
Yksi asia mikä kannattaa myös muistaa on se, että kannattaa käyttää omaa päätään
Ei kannata uskoa kaikkea mitä muut sanoo. Kokemuksesta voin kertoa, että moni haluaa hifistellä "tietämyksellään", ja laittaa aloittelevan harrastajan hyppimään renkaiden läpi... Vaikka joku sanoo jonkun asian olevan 100% varmaa, jo huomenna joku toinen saattaa kumota sen. Näitä on nähty...
Järkevimmät neuvot saat varmasti alan kahdesta isosta liikkeestä - Siniriutta ja Akvaariolinna.
Oman altaani siis kasasin ns. "käytetystä kivestä". Eli osa tuli omasta altaasta, osa muilta lopettavilta ja osan "tapoin" varastointia varten.
Hyvä neuvo oli käyttää näitä

Kannattaa kysellä hieman ympäriinsä, jos jollakin olisi vaikka kiveä myytävänä. Jatkuvasti on joku lopettamassa harrastusta, ja kiveä irtoaa ihan muutaman euron kilohintaan. Halvimmillaan omani maksoi 4€/kg.
Yksi asia mikä kannattaa myös muistaa on se, että kannattaa käyttää omaa päätään
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Järkevimmät neuvot saat varmasti alan kahdesta isosta liikkeestä - Siniriutta ja Akvaariolinna.
Hei, Itse olen suunnitellut laittavani nanokuution pystyyn.
Ainoat kysymykset mitkä ovat heränneet koskee aineita jota lisäillään suolalaariin ?
Eli mitä sinne tarvitsee lisäillä ? Kalkit ym pakolliset aineet.. ?
Ainoat kysymykset mitkä ovat heränneet koskee aineita jota lisäillään suolalaariin ?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Mikäli allas on kohtuullisen hitaasti kasvavilla ja vähän rakennusaineita kuluttavilla elukoilla varustettu (esim. pehmytkoralleilla), pärjää melko pitkälle pelkällä saturoituneen kalkkiveden lisäyksellä. Kalkkivettä taas tehdään mättämällä joko puhdistetun veden tai hanaveden sekaan reippaalla kädellä kalsiumhydroksidia (Ca(OH)2), sekoittamalla kunnolla ja antamalla ylimääräisen kalsiumhydroksidin saostua astian pohjalle kunnes loppu neste on kirkasta. Tätä kirkasta nestettä kutsutaan kalkkivedeksi (ulkomailla myös kalkwasser) ja sen käyttö korvausvetenä auttaa pitämään veden pH:n, kalsiumtason ja alkaliniteetin mukavissa lukemissa. Kun pelkkä kalkkiveden lisäys ei enää riitä, täytyy siirtyä järeämpiin keinoihin, kuten balling-menetelmään.laponen kirjoitti:Hei, Itse olen suunnitellut laittavani nanokuution pystyyn.
HUOM! Kalkkivesi nostaa sitten aika herkästi pH:ta, joten sitä ei kannata lisätä suuria määriä kerrallaan -> osmolaattorin käyttö on suositeltavaa jos käyttää pelkkää kalkkivettä korvausvetenä.
-
- Junior Member
Mitenkäs tuon kiven kanssa? Elävää vai sitä "kuivaa"???
Saksasata saapi tosi edullisesti ja olen tuon "kuivan" kiven puolella, sitä kun voisi työstää ilman kiirettä vesioloihin?
Kumpi on parempi?
Saksasata saapi tosi edullisesti ja olen tuon "kuivan" kiven puolella, sitä kun voisi työstää ilman kiirettä vesioloihin?
Kumpi on parempi?
-
- Katalysaattori
Käytännössä molempia tarvitaan. Kuivasta saat rakenneltua sitä runkoa altaaseen, mutta elävästä saat ympit kalkkilevään, podeihin yms...
Ei kumpaakaan nyt suoranaisesti tarvitse, mutta kyllähän se kuiva kivi on kätevää työstää. Sinulla on hyvä tilaisuus suunnitella nyt sitten oikein ajan kanssa, kun allas on tyhjillään ja ei ole mihinkään kiire.
Elävä kivihän on syntisen kallista täällä pohjolassa, kun sen rahtaaminen tänne milloin mistäkin nostaa hintaa. Siinä tapauksessa, jos haluaa säästää rahaa, niin kuiva kivi on kyllä hyvä vaihtoehto. Itselläni kuiva kivi on harkinnassa sen myötä kun siirryn isompaan altaaseen, en halua tuoreesta kivestä ravinnepiikkiä.
Yksi todella fiksu vaihtoehto on toki hankkia käsiisi "käytettyä kiveä", eli esim. lopettavan harrastajan kivet. Valitettavasti noita kiviä ei ole kovin usein tarjolla, mutta silloin tällöin.
Tuoreen, vasta hiljattain maahantuodun kiven mukana tulee usein valtavasti elämää. Vastaavaa biodiversiteettiä ei saa kuivalla tai käytetyllä kivellä. Kaikki eivät tätä ominaisuutta arvosta, vaan haluavat olla itse vastuussa altaan eliökannasta. Tällöin kuiva kivi on erinomainen ratkaisu. Myöskin vaativampien riuttarakennelmien ollessa kyseessä on helpompi tehdä ne kuivasta tavarasta. On helpompi sitten muuttaa muotoilua kun altaassa ei ole vettä...
Molemmilla on omat ominaisuutensa, ja se on ihan siitä kiinni mitä loppupeleissä haluaa itse hankkia...
Elävä kivihän on syntisen kallista täällä pohjolassa, kun sen rahtaaminen tänne milloin mistäkin nostaa hintaa. Siinä tapauksessa, jos haluaa säästää rahaa, niin kuiva kivi on kyllä hyvä vaihtoehto. Itselläni kuiva kivi on harkinnassa sen myötä kun siirryn isompaan altaaseen, en halua tuoreesta kivestä ravinnepiikkiä.
Yksi todella fiksu vaihtoehto on toki hankkia käsiisi "käytettyä kiveä", eli esim. lopettavan harrastajan kivet. Valitettavasti noita kiviä ei ole kovin usein tarjolla, mutta silloin tällöin.
Tuoreen, vasta hiljattain maahantuodun kiven mukana tulee usein valtavasti elämää. Vastaavaa biodiversiteettiä ei saa kuivalla tai käytetyllä kivellä. Kaikki eivät tätä ominaisuutta arvosta, vaan haluavat olla itse vastuussa altaan eliökannasta. Tällöin kuiva kivi on erinomainen ratkaisu. Myöskin vaativampien riuttarakennelmien ollessa kyseessä on helpompi tehdä ne kuivasta tavarasta. On helpompi sitten muuttaa muotoilua kun altaassa ei ole vettä...
Molemmilla on omat ominaisuutensa, ja se on ihan siitä kiinni mitä loppupeleissä haluaa itse hankkia...
Tuo kuiva kivi olikin hyvä tietää merihevosia ajatellen niin voi olla varmempi siitä, ettei mukana tule rapuja jos niitä ei vaikka satu näkemään ja saamaan pois. Ajattelin kuitenkin pistää molempia, mutta ehkä on kuitenkin viisasta panostaa kuivaan niiden pikku herkkiksien hyvinvoinnin takia!
Ehkäpä sitä parin vuoden päästä on H.erectusten tai H.reidien omistaja. 

-KaOl
360l Akvastabil myynnissä!
Itse tekisin hevostallin kyllä ehdottomasti tuoreesta laadukkaasta brachista ja flättikivestä. Eli mahdollisimman laaja kirjo podeja joka lähtöön. Pedoton kierto vuoden päivät, että kanta vahvistuu ja sitten ehkä miettisin uudestaan otanko hummia...
Mutta noin en tee, sillä haluan kaiken mulle tähän nyt heti!!
Myöskään siksi en noin tee, sillä saisin varmaankin ponit nälkäkuoleman partaalle parissa kuukaudessa kun podit on syöty... Ehkä joku kokeneempi jaksaa/osaa pitää elikot hengissä, itse en jaksaisi sitä ainaista stressiä. Pinsun ruokkiminenkin on jo tarpeeksi aikaavievää, ja hän sentään syö pakasteita
Mutta noin en tee, sillä haluan kaiken mulle tähän nyt heti!!

Myöskään siksi en noin tee, sillä saisin varmaankin ponit nälkäkuoleman partaalle parissa kuukaudessa kun podit on syöty... Ehkä joku kokeneempi jaksaa/osaa pitää elikot hengissä, itse en jaksaisi sitä ainaista stressiä. Pinsun ruokkiminenkin on jo tarpeeksi aikaavievää, ja hän sentään syö pakasteita

En tiedä Suomesta, mutta täällä on ainakin saatavilla kasvatettuja heppoja, jotka ovat tottuneet pakasteisiin. Samoin mikäli täältä ei sitten enää niitä jostain syystä löytyisi, minulle ei ole ongelma hakea ne esimerkiksi Saksasta. Tarkoituksena on juuri tuo, että allas on ilman heppoja vuoden verran sellaisten korallien ym elävien kanssa, jotka niille sopivat. Eli lähden kasvattamaan akvaa niiden kannalta alusta asti.
Mm tuosta kiviasiasta aion kysyä eri kasvattajilta, heiltä varmasti löytyy tietoa ihan enemmänkin. Löysin aikamoisen listan, mitä niiden kanssa ei saa akvassa olla, joten mietin ensin joka askeleen huolella mieluummin kuin se, että joku helkkarin rapu katkaisee niiltä pyrstön, korallit polttaa tai kalat vievät ruoat. Tottahan se on, että kaikista ei ole heppojen hoitoon... saa nähdä miten mun käy.
Mm tuosta kiviasiasta aion kysyä eri kasvattajilta, heiltä varmasti löytyy tietoa ihan enemmänkin. Löysin aikamoisen listan, mitä niiden kanssa ei saa akvassa olla, joten mietin ensin joka askeleen huolella mieluummin kuin se, että joku helkkarin rapu katkaisee niiltä pyrstön, korallit polttaa tai kalat vievät ruoat. Tottahan se on, että kaikista ei ole heppojen hoitoon... saa nähdä miten mun käy.

-KaOl
Enemmänkin ei kiinnosta allas missä ei tapahdu mitään... Ponitalli on kovin rajoitettu, itse pidän enemmän koralliriutasta. Pitää olla väriä ja vauhtia
Ehkä oikean riutan ohella voisi pyörittää jotain pikkukippoa jossa huojuisi pari hevosta levien seassa, mutta ei jaksa. Tuossa olisi tuo 63l nanosysteemi ala-altaineen, mutta teen siitäkin riutan kaiketi. Joku biotooppi ehkä kiinnostaisi, pitää se "pääasukas" vielä miettiä. Kenties joku Trimmalaji? 

-
- Junior Member
Kiitos taas kaikille!
Menin ja tilasin saksasta sitä kaikkein halvinta ihan vaan "muutenvaan" sitä kiveä, hintaan 2.49/kg.( Tilasin 10kg, mutta tuli 12, jonka ottivat "omaan piikkiin sen 2kg)". Tuli viikossa ja postarit oli 16ekee. Nuo mörikät on ihan hyvän kokoisia ja noista pystyy tekemään melkein mitä "torneja" tahansa...
Olen itse kova matkustelemaan venäjälle jo työnikin puolesta ja yleinen käsityshän on, että vaikkapa pietarissa kaikki on halpaa...huh huh... kilo elävää kiveä noin niinkuin esimerkkinä on n. 30e/kg. Kaupassa perusteltiin asia niin, että akvaarioharrastukseen täytyy olla varaa, ei jokainen tallaaja voi sellaista saada... no huh huh!
No onneksi siellä saksassa ovat vielä edullisia. Ai niin unohdin sanoa, että jos sieltä pietarista olisin ostanut ne, niin tullissa olisin ne menettänyt...kun ei ne olisi mahtuneet sinne...
Menin ja tilasin saksasta sitä kaikkein halvinta ihan vaan "muutenvaan" sitä kiveä, hintaan 2.49/kg.( Tilasin 10kg, mutta tuli 12, jonka ottivat "omaan piikkiin sen 2kg)". Tuli viikossa ja postarit oli 16ekee. Nuo mörikät on ihan hyvän kokoisia ja noista pystyy tekemään melkein mitä "torneja" tahansa...
Olen itse kova matkustelemaan venäjälle jo työnikin puolesta ja yleinen käsityshän on, että vaikkapa pietarissa kaikki on halpaa...huh huh... kilo elävää kiveä noin niinkuin esimerkkinä on n. 30e/kg. Kaupassa perusteltiin asia niin, että akvaarioharrastukseen täytyy olla varaa, ei jokainen tallaaja voi sellaista saada... no huh huh!
No onneksi siellä saksassa ovat vielä edullisia. Ai niin unohdin sanoa, että jos sieltä pietarista olisin ostanut ne, niin tullissa olisin ne menettänyt...kun ei ne olisi mahtuneet sinne...

-
- Junior Member
No nyt ei ole "ihmeellinen " kysymys" tai sitten on :
Jos en osta ( meinaan ostaa, mutta nyt ei budjetti anna varaa). Voinko aloittaa harrastuksen ilman ro-laitetta? Moni tekee niin.
Meidän kaivon vesi pH7. Muita en oo jaksanut mitata ( on ruvennut harmittamaan makean myynti).
No, ehkä mun kannattaisi vain tuijottaa tota tyhjää purkkia ja nauttia teidän mahtavista riutoista!
Nyt menen nukkumaan ja näen taas niitä ihania riuttoja
Jos en osta ( meinaan ostaa, mutta nyt ei budjetti anna varaa). Voinko aloittaa harrastuksen ilman ro-laitetta? Moni tekee niin.
Meidän kaivon vesi pH7. Muita en oo jaksanut mitata ( on ruvennut harmittamaan makean myynti).
No, ehkä mun kannattaisi vain tuijottaa tota tyhjää purkkia ja nauttia teidän mahtavista riutoista!

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: Tas
Mulla ei ole RO laitetta, vesi tulee suoraan kaivosta, ei o vielä hetikään moinen laite hankintalistalla.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Joo joo, kaivovesi on parhautta!
Sehän on luonnon omaa nektaria. Ei lisättyjä aineita
Sehän on luonnon omaa nektaria. Ei lisättyjä aineita

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
Alkuun pääsee kyllä ilmankin ko. laitetta, mutta pitkän päälle se voi olla hyvinkin aiheellinen hankinta. Kaikki riippuu paljolti veden laadusta ja siitä, kuinka hyvin kaivon vesi pysyy tasalaatuisena. Kannattaa muistaa, että kaivoveden laatu muuttuu aika radikaalisti esim. keväällä kun sulamisvesiä pääsee kaivoveden mukaan. Myös vesisateet vaikuttavat arvoihin melko paljon, eli kuivalla kaudella vesi voi vastata pohjavettä, mutta sateisena aikana se on lähempänä pintavettä. Kaikki riippu siitä miten kaivo sijaitsee, eli pääseekö sadevesi jotenkin sekoittumaan kaivoon tai suodattumaan maan läpi.greatdanes kirjoitti:No nyt ei ole "ihmeellinen " kysymys" tai sitten on :
Tuo sinun ostoilmoituksesi oli kyllä hauska: Otsikko: O:Apua tekniikan kasaamiseen
Tähän putkien toimintaan laittamiseenhan saattaa joku ukko jopa tarttuakkingreatdanes kirjoitti:Tarvitaan apua suolaisen kasaamiseen. Ukko lähti kävelemään (ei jaksa mun vesiä). Joo, hyvä on laittaa akvan piikkiin kaikki viat...Mutta, jos olet mies, joka mun putket laittaa "toimimaan" , niin korvaan kyllä! JKL-seutu olisi kiva.

-
- Junior Member
Loistavasti repäisty! Ei siis ukolta mutta greatdanesin asian muotoilun puolestaMörrikkä kirjoitti:Tuo sinun ostoilmoituksesi oli kyllä hauska: Otsikko: O:Apua tekniikan kasaamiseen
greatdanes kirjoitti:Tarvitaan apua suolaisen kasaamiseen. Ukko lähti kävelemään (ei jaksa mun vesiä). Joo, hyvä on laittaa akvan piikkiin kaikki viat...Mutta, jos olet mies, joka mun putket laittaa "toimimaan" , niin korvaan kyllä! JKL-seutu olisi kiva.

edit: muiden harrastajien kanssa verkostoitumista saattaisi helpottaa, jos laittaa oman paikkakuntansa tai vaikka maakunnan näkyviin tuohon profiiliin.
540 l (150x60x60), käynnistetty 1.4.2013
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Olen tainnut tämän jo kysyä, mutta pidetäänkö monia mustekala-lajeja akvaariossa? Jossain opuksessani oli joku pieni-laji ja näytti kyllä mielenkiintoiselta, mutta olisi vaatinut 100-litraisen altaan ja lajialtaan
. Onko mitä lajeja yleensä pidetty akvaariossa?

Blue ringiä ainakin, mutta henki saattaa lähteä sen kanssa 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Tuo taitaa olla liian hurja otus
! Eikös jotain tursaita pidetä akvassa?

-
- Katalysaattori
Onhan noita pikkutursaita immeisillä, mutta kyllä ne sen lajiakvaarion kaikki vaativat. Muut elävät kun joutavat hyvin äkkiä ruokalistalle. Melko herkkiä taitavat olla, ja samalla likastavat vettä kohtuu tehokkaasti, mutta toisaalta ovat hyvin oppivaisia, älykkäitä ja seurallisia kavereita. Eli tursaksella omat lelut akvaariossa ja ruokailut erilaisista aktivointileluista ja lasipurkeista.. On se hiukan erilaista kuin mitä jotain milliksiä pitää.
Tuosta kaivovedestä sanoisin sen verran etten sitä nyt ihan kaikkein parhaana ihan suoralta kädeltä pitäisi. Luonnonmukaisuus on yksi asia, mutta luonnosta ne monet maailman kovimmista myrkyistäkin tulee.
Eli hiukan pitäisi mielestäni testata mitä siinä kaivovedessä on mukana ja paljonko.Ja onko mahdollista syöttää vaikkapa sitä RO:n huuhteluvettä takaisin sinne maahan käytettäväksi talousvetenä? Näin ei tarvitsisi murehtia siitä hyvän veden haaskaamisesta.

Tuosta kaivovedestä sanoisin sen verran etten sitä nyt ihan kaikkein parhaana ihan suoralta kädeltä pitäisi. Luonnonmukaisuus on yksi asia, mutta luonnosta ne monet maailman kovimmista myrkyistäkin tulee.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
"Tarvitaan apua suolaisen kasaamiseen. Ukko lähti kävelemään (ei jaksa mun vesiä). Joo, hyvä on laittaa akvan piikkiin kaikki viat...Mutta, jos olet mies, joka mun putket laittaa "toimimaan" , niin korvaan kyllä! JKL-seutu olisi kiva."
Karkotit tuolla ilmoituksella uskolliset ukkomiehet ja joudut tyytymään siihen mitä saat
Millaista settiä muuten meinaat laittaa siihen altaaseen, eli porailetko reikiä pohjaan ja niihin pvc-putkea, vai meinaatko tehdä tekniikkanurkkauksen/-päädyn siihen tonniseen? Ylivuotolaatikkokin on yksi mahdollisuus, mutta se on ilmeisesti epävarmempi toiminnaltaan kuin nuo kaksi muuta vaihtoehtoa.
Itse ehkä tekisin (poraamattoman altaan ollessa kyseessä) tuon kokoiseen päätyyn lasilla (tai pleksillä) jaetun tekniikkaosion, niin ei tarvitsisi riskeerata pohjalasin särkymistä ja lisäksi säästää nostopumpun hankinnassa hieman. Sopivasti kun jakaa päädyn osioihin, niin sinne saa refun ja muutkin jutut mitä ala-altaaseenkin laittaisi.
Karkotit tuolla ilmoituksella uskolliset ukkomiehet ja joudut tyytymään siihen mitä saat

Millaista settiä muuten meinaat laittaa siihen altaaseen, eli porailetko reikiä pohjaan ja niihin pvc-putkea, vai meinaatko tehdä tekniikkanurkkauksen/-päädyn siihen tonniseen? Ylivuotolaatikkokin on yksi mahdollisuus, mutta se on ilmeisesti epävarmempi toiminnaltaan kuin nuo kaksi muuta vaihtoehtoa.
Itse ehkä tekisin (poraamattoman altaan ollessa kyseessä) tuon kokoiseen päätyyn lasilla (tai pleksillä) jaetun tekniikkaosion, niin ei tarvitsisi riskeerata pohjalasin särkymistä ja lisäksi säästää nostopumpun hankinnassa hieman. Sopivasti kun jakaa päädyn osioihin, niin sinne saa refun ja muutkin jutut mitä ala-altaaseenkin laittaisi.