Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
kala-Jalmari
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Mulla alkaa pukkaamaan uros sen kokosta kuplapesää että! Näin innoissani en oo akvaarioitten kans ollu ainakaan vuoteen. Katotaan nyt saako noi mitään vielä aikaseksi. Toivotaan, toivotaan. Etsin myös toista urosta jotta saisin kunnon viljelyn käyntiin.
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
kala-Jalmari
Member
Member

Noniin elikkäs, urosta kyllä kiinnostaa kovasti, mutta naarat tutkii kyllä kuplapesää mutta ei muuten kiinnosta? Onko mitään konstia millä voisi saada paremmin kiinnostumaan kutupuuhista? :D
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Pari juttuu, asuuko noi haaremissa normisti?, onhan perusteet jaksettu opiskella aka. eristäminen? sekä kuinka iso tuo sviitti on, jossa koitat kudettaa? Ovatko naaraat juuri tulleita vai jo jonkin aikaa syöttöpossuina olleita?
kala-Jalmari
Member
Member

Viikon päivät, ja kaikki viljelystä luettu millian sivuilta ja täältä. Ne on nyt tossa 45 litrases.
kala-Jalmari
Member
Member

Höh, en kerinny muokkaamaan. Mutta niin se vielä että olisko parempi siirtää tonne isoon ja sieltä muut kalat pois? isomman koko siis reilu 200 litraa.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Ei ku toi o passeli litroiltaan. Jos ei tapahdu mitään nyt niin akat mäkeen ja jätät ukon sinne yksinään. Päivän parin päästä vippaat yhden akan vaikka illasta pimeellä, periaatteessa siis pulskimman jos pariskunnan keskinäinen koko ei ole ongelma. Sit sen yhden akan kanssa koittelet päivän pari, jos ei onnaa niin pois ja annat ukon rauhottua jokusen päivän ja seuraava akka kehiin. Periaateessa akan eristäminen auttaa asiassa jos pystyt sen tekemään. Ukko pitää siis saada sen verran vihaiseksi yksinään että se liiskaa akan lämpöiseksi, liian kiltti ukko ei pakosta suoriudu hommasta ellei akalla ole huippu vaistot/kokemusta/rohkeutta riittävästi. Maltti on valttia, valiettavasti.
kala-Jalmari
Member
Member

Juu, pistin akat tonne isompaan, jos sitä loppuviikosta sitte laittas ton isomman akan ukon seuralaiseks. Auttaisko kutu-intoon jos nostaisin sitte myöhemmin altaan lämpötilaa vaikka 29 asteeseen?
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Jaa, eiks o jo lämmöt korkeella. Laita nyt samantien 30, miksi sitä myöhemmin vasta nostaa? Kyllä se ukko sen lämmön kestää. Reipasta ruokintaa nyt jokunen päivä akalle ja ukolle (vähintään), esim sellainen perus verkkohäkki isomman akvan reunalla on oiva paikka sille akalle, voit ruokkia sitä erikseen ja muutenkin se eristää sen muista akoista. Valitettavasti tämä kuntouttaminen kutua varten ei aina käy päivissä, lontooksi lisää infoa "betta conditioning" haulla. Ukko olis hyvä saattaa "napa täynnä" tilaan ennen kun akan viskaat joukkoon, tässä auttaa herkkusapuska, valkoinen sulkasääski on esimerkiksi loistavaa siihen, madaltaa riskiä että kutu tulee syödyksi. Ps. kaikkia pareja ei saa kutemaan, osalla vaan ei synkkaa.
kala-Jalmari
Member
Member

Lämmöt oli 27 nyt on 30. Noo jos ei paavo noille kelpaa nii oon kumminki tekemäs tosta 200litrasesta rivarin noille taistolle. Neljään osaan pistän pienireikäsellä pleksillä.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Rósa palasi tänään kotiin sijoituskodista Vantaalta, joten alan valmistelemaan Rósaa ja Argosta kudetusta varten. :)
Akvarismia 1992-2014
jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Tindra kirjoitti:Rósa palasi tänään kotiin sijoituskodista Vantaalta, joten alan valmistelemaan Rósaa ja Argosta kudetusta varten. :)

Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee :P
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

No toivotaan, että sieltä edes jotain tulisi ylipäänsä... Argos & Rósa ovat olleet nyt pari päivää yhdessä, mutta Argos ei oikein tunnu ymmärtävän pesän rakentamisen päälle :( Pitäisiköhän mun erottaa ne tänään illalla ja antaa niille aikalisä, jos ei mitään edistystä ole tämän päivän aikana tapahtunut...
Akvarismia 1992-2014
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Pakko tulla hehkumaan, satuin bongaamaan faunattaresta pienen sinertävän taistotyttösen. Koska kalassa ei ollut yhtään punaista, niin olihan se pakko ostaa. 8-) Tuolla se nyt on pulikoinut Bulin kanssa samassa altaassa pari päivää ja yhteiselo on ollut ainakin toistaiseksi hyvin rauhallista. Tytön väriä ei vielä pysty arvioimaan kun on kauhupuku päällä viellä, mutta näyttää olevan aika tummanpuhuva/musta pohjaväri vihreällä helmiäisellä höystettynä. Jännä nähdä mitä siitä tulee. Tänään vielä huomasin että tytteli on combtail. 8O Ei välttämättä kovin vahva combtail, täytyy katsoa miten kasvaa, mutta kumminkin... :mrgreen: Mun uroshan on lyhyteväinen royal blue punaisella värivirheellä, eli eiköhän täällä loppukesästä (ehkä jo aiemmin..) ole viher- ja sinipunaisia taistolapsia uiskentelemassa jos kaikki sujuu hyvin. :P
kala-Jalmari
Member
Member

Meikä bongas kans tänään vihreän helmiäisen taistotytön, no pakkohan toi oli ostaa vaikka budjetti taas ylittyi :mrgreen:
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Onnistuin kuvaamaan Moxyn ja Reddyn kutupuuhia. Klikkaa tätä katsoaksesi.
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Mulla olisi naaraita sini-punaväreissä, osalla pidempi evämalli, osalla lyhyempi.
Olen pitkään jo haaveillut crown tail uroksesta ja nyt kun olosuhteiden pakosta pitää edellinen uros lopettaa, niin ajattelin ct-hankkia. Millä värillä saisi ns. näytävämpiä poikasia?
Sitten sellaista että edellisestä poikueesta kaikki olivat tyttöjä, miten tämä on mahdollista?! 8O

Ja vielä sellaista että yksi noista omista kasvateista jotka itelleni jätin, on jäänyt ihan lilliputiksi, ollut selkeästi pienempi muita jo poikaisesta asti, kannattaako sitä kudettaa lainkaan?
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

eriador kirjoitti:Mulla olisi naaraita sini-punaväreissä, osalla pidempi evämalli, osalla lyhyempi.
Olen pitkään jo haaveillut crown tail uroksesta ja nyt kun olosuhteiden pakosta pitää edellinen uros lopettaa, niin ajattelin ct-hankkia. Millä värillä saisi ns. näytävämpiä poikasia?
Sitten sellaista että edellisestä poikueesta kaikki olivat tyttöjä, miten tämä on mahdollista?! 8O

Ja vielä sellaista että yksi noista omista kasvateista jotka itelleni jätin, on jäänyt ihan lilliputiksi, ollut selkeästi pienempi muita jo poikaisesta asti, kannattaako sitä kudettaa lainkaan?
Mun mielestä sun kannattaisi hankkia black (green/blue/steel) lace uros jos vaan jostain löydät. (Ne nyt on vaan niin kauniita mun mielestä..) Tietysti jos haluat kasvattaa puhtaan sinisiä tai punaisia taistoja niin sitten mahdollisimman puhdas sininen tai punainen. Joka tapauksessa tulet saamaan parissa ensimmäisessä polvessa monivärisiä poikasia. Jos jaksat jalostaa pidemmälle, saat aikanaan puhtaan värin.
Vaaleista väreistä sitten keltainen tai kamputselainen uros. Kumpikaan väri ei näy ensimmäisessä sukupolvessa vaan saat monivärisiä keltaisen tai kamputselaisen genotyyppejä, joita edelleen parittamalla saat monivärisiä/keltaisia tai kamputselaisia.
Mullakin tuli ensimmäisestä kudusta pelkkiä naaraita, en tiedä miksi. Itse epäilen syyksi sitä, että vaihdoin artemian heittämällä kuivaruokaan ja vain ahneimmat (eli naaraat) suostuivat sitä syömään ja selvisivät hengissä. Syy voi tosin oikeasti olla jossain ihan muussakin tekijässä... [;)]
En kudettaisi sitä lilliputtia jos se on oikeasti rakenteeltaan kääpiöitynyt/muuten vajavainen jos kerran valinnanvaraakin on.

Itse tässä mietin minkäkokoisena naaraan voi kudettaa?
Belly on nyt sen 3-4 cm, eli aika pieni vielä. Eilen näin sen ensimmäistä kertaa oikeissa väreissään. Aika tummanpuhuva tyttö on, mutta, mutta... sillä oli kuturaidat päällä, vaikkei tuolla seuralassa ole kuplapesästä tietoakaan. 8O Ehkäpä siirrän tuon ukon ensiviikolla jo omaan rauhaan harjoittelemaan pesien puhaltelua. :P
eriador
Member
Member

Kivoja väriehdoituksia.

Mie rukin ensin artemian toukilla, sitten nestemäisellä artemia liemellä ja sitten kuorituilla artemian munilla ja lopuksi granulaateilla. Laskin silloin kun poikaset kuoriutuivat, niin 14 poikasta ja kaikki 14 selvityivät aikuisiksi myös.

Voiko jollain muulla olla merkitystä? Olisi meinaa kiva saada uroksiakin seuraavaan poikueeseen, varsinkin kun naarat ei oikein mene kaupaksi.
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Olen tässä pohtinut, että onko 54-litraisessa altaassa mahdollista viljellä taistelukaloja? On aina ollut ideana kokeilla kasvatusta, mutta se on jäänyt vähän muitten akvahommien alle. Tämä on ihan tiedustelua, enkä ole vielä mitään suunnitellut, mutta pystyykö esim. 54-litraisen jakamaan kahteen osaan ja viihtyvätkö kalat siinä? Voiko eism. naaraat pitää seuralassa? Tämä on tälläistä pohdintaa, mutta jos joskus toteutuu :D .
kala-Jalmari
Member
Member

Tiistaina olisi tarkoitus lähteä etsiskelemään toista taistoukkoa. Olisi mahtavaa saada tolle vihreälle akalle vihreä poitsu. Onkos nastamuumio sulla tällähetkellä poikasia, vai ootko paussilla tästä hommasta? :D
eriador
Member
Member

Mie kudetin 54L ja jätin poikaset sinne kasvamaan. Uros on yksin tai seuralassa ja naaraat toisessa seuralassa.
Karo_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jas

Viesti Kirjoittaja Karo_ »

Mä vaivun epätoivoon näitten mun kalojen kanssa. Ekojen parin kohdalla pysty ajattelee että ykko on varmaan vaan huono, kun ei kude, mutta nyt kun on joku 5 menossa niin ei voi johtuu miehestä, ja naaras vaihtoehtojakin on usempia kokeiltu. Seuraava arvaus oli vesiarvot, ja olikin vähän liian korkee ph sain sitä laskettuu ja ukot alkokin tekee vähän parempii pesii, mut ei kude ei millään mikä hitto tässä nyt voi mättää. Tää on niin epäreiluu joillain riittää ku heittää vaan samaan altaaseen ja täällä ei auta ei mikään.

Löysin upeen punasen ct pariskunnan eläin kaupasta ja ois niin kiva saada ne kutee.
Allas on tollanen noin 40l muovi boksi,vesi 30c pohjalla jotain koriste esineitä. ja ph:kin laskettu sinne alle 7. ja syötetty hirveesti survarii ja musta sääskiä.
Teki hienon pesän ja jahtas vaan akkelia varmaan 4 päivää, sit kyllästy ja repi sen pyrstön. mikä hitto noita vaivaa.
voisin vielä koittaa niitä mantelipuunlehtiä, mistähän ne sais halvimmalla?
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Karo_ kirjoitti: Allas on tollanen noin 40l muovi boksi,vesi 30c pohjalla jotain koriste esineitä.
Korjatkaa joku jos olen nyt ihan metsässä, mutta 30 astetta kuullostaa musta aika lämpimältä. Mun taistot on kuteneet siinä 27-29 asteen lämmöissä.
Muuta en osaa veikata...

Mulla lähti Buli jo tänään omaan yksiöön, kun päivän menot peruuntui sairastapauksen vuoksi. Oli sitten aikaa järjestellä kämppää ja laittaa poikamiesboxi pystyyn...Ajattelin muutenkin että olisi hyvä pitää kalat erillään, jos tuo tyttö ymmärtäisi mädin sijasta käyttää energiaansa ihan kasvamiseen vielä hetken... :roll: Ja on sitä helpompi syöttää suuremmaksikin nyt, kun tuo yksi tankkerinalku on muualla laihtumassa. :twisted:
kala-Jalmari
Member
Member

Kyllä 30C on vielä kutuun sopiva lämpötila, toki saattaa kutea viileämmässäkin
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Itsellä ollut ihan sen 30 astetta tuol kutualtaissa. Sit poikasten ollessa n. 1cm olen antanut lämmön laskea hitaasti n. 28 - 27 asteeseen.

Karo, oletko tehnyt sitä että pidät akan noin viikon ajan esim lasimaljakossa vain näytillä niin, ettei äijä pääse hakkaamaan eukkoa. Jos ne ei kude n. 30min ajassa yhteen päästämisestä niin odottaisin vielä pari pv ja uudelleen koettaisin. Ainakin näin olen saanut viimeisimmät kutuni onnistumaan tosi hyvin.
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”