Ei syö...Manteli]] kirjoitti:Mulle tuli tänään isoja omppuja ja mietin, että ei kai nää isommat syö semmosia 0,5-1mm kokoisia omppu vauvoja? Vai pitääkö mun ottaa pikkuset talteen?

Valvoja: Moderaattorit
Ei syö...Manteli]] kirjoitti:Mulle tuli tänään isoja omppuja ja mietin, että ei kai nää isommat syö semmosia 0,5-1mm kokoisia omppu vauvoja? Vai pitääkö mun ottaa pikkuset talteen?
Okei kiitos. Äläkä naura siellä ;D Kauhistuin vain niiden kokoeroa ja aattelin, että tulevatkohan pikkuset syödyiksMari_ kirjoitti:Ei syö...Manteli]] kirjoitti:Mulle tuli tänään isoja omppuja ja mietin, että ei kai nää isommat syö semmosia 0,5-1mm kokoisia omppu vauvoja? Vai pitääkö mun ottaa pikkuset talteen?
Näköjään joku niistä olikin tyttö.Manteli]] kirjoitti:Nyt oon kyllä ihan äimän käkenä... omput olivat munineet yön aikana munaryppään, no ei tää vielä mitään, mutta kun ne kaikki on poikia! Kuin tää on mahollista? O_o
Olen tuossa itsekin välillä yrittäny katsella, että mitä sukupuolta meidän omppupari on, mutta aika epävarmaa on... Eli mikä on paras tapa (munimispuuhien lisäksi) tunnistaa omppujen sukupuolet?Mari_ kirjoitti:Manteli]] kirjoitti:Katsoppa kotilot vielä uudestaan läpi.. Pakko kait siellä on olla tyttö joukossa.![]()
Eilen akvaa siivotessa pari omppua ratsasteli, muuta erikoista en oo nähny, enkä tiiä kuka ryppään on muninut, ku se on yön aikana ilmestyny ._.Mari_ kirjoitti:Näköjään joku niistä olikin tyttö.Manteli]] kirjoitti:Nyt oon kyllä ihan äimän käkenä... omput olivat munineet yön aikana munaryppään, no ei tää vielä mitään, mutta kun ne kaikki on poikia! Kuin tää on mahollista? O_o![]()
Oletko nähnyt mitään outoa "ratsastelua" tai näitkö kuka ryppään muni..?![]()
Katsoppa kotilot vielä uudestaan läpi.. Pakko kait siellä on olla tyttö joukossa.
Itsekin väitin kivenkovaan joskus, että yksi violettini on poika, mutta munimispuuhistahan se sitten löytyi..
Manteli]] kirjoitti: Eilen akvaa siivotessa pari omppua ratsasteli, muuta erikoista en oo nähny, enkä tiiä kuka ryppään on muninut, ku se on yön aikana ilmestyny ._.
Ennen viestin lähettämistä tarkistin kaikki läpi ja kyllä jokaiselta se kalu löytyy.. kuoren alla pitkä putki (?) Ehkä en sit oo osannu kahtoo sukupuolta oikein, pakko jonku tosiaan olla tyttö x)
Jaahas eli en osannu kahtoo sukupuolta oikeinNuutti kirjoitti:Manteli]] kirjoitti: Eilen akvaa siivotessa pari omppua ratsasteli, muuta erikoista en oo nähny, enkä tiiä kuka ryppään on muninut, ku se on yön aikana ilmestyny ._.
Ennen viestin lähettämistä tarkistin kaikki läpi ja kyllä jokaiselta se kalu löytyy.. kuoren alla pitkä putki (?) Ehkä en sit oo osannu kahtoo sukupuolta oikein, pakko jonku tosiaan olla tyttö x)
Se kuoren alla näkyvä pitkä putki on varmaankin niiden hengitysputki ja se tosiaan löytyy jokaiselta. Itse katson ompun sukupuolen helposti niin, että kun omppu kiipeää etulasissa niin silloin ottaa siitä kiinni ja nostaa kevyesti kuoresta niinkuin yrittäisi irroittaa sitä lasista. Silloin näkyy hyvin pään yläpuolelle kuoren alle. Jos vasemmalla puolella päätä on kuoren alla kuoren suuntaisesti sellainen möntti, on kotilo poika, jos siinä kohtaa ei ole mitään, on kotilo tyttö. Hengitysputki on siinä oikealla puolella päätä.
Onko altaiden lämpötilalla eroa? Omput kasvavat nopeammin lämpimässä (mutta elävät viileässä kauemmin).Ama kirjoitti:Miten olette kokeneet vedenvaihtojen vaikuttavan poikasten kasvuun? Itselläni on omppuja varsinaisesti vaan yhdessä altaassa, ja toiseen on sitten kasvien mukana kulkeutunut poikasia. Tässä "omppulassa" vaihdan vettä kerran viikossa ja tuossa toisessa altaassa yleensä parin päivän välein. Omppulan poikaset kasvavat mielestäni erittäin hitaasti kun taas toisessa aivan valtavaa vauhtia. Voiko siis runsaiden vedenvaihtojen vaikutus olla todella noin suuri?
Isompi pytty on ollut pystyssä pari vuotta, tämä pieni vasta pari kuukautta, joten tuokaan ei tunnu minusta oikein todennäköiseltä.Zansku kirjoitti:Jospa siellä on sellasta akvaariossa itekseen kasvavaa ruokaa enemmän, kun populaatiota on vähemmän ja sitä kautta saavat enemmän ruokaa kuin toisessa akvassa?
Osa niistä tuntuu kuolevan aina.Zansku kirjoitti:Joku ilmeisesti sen kuitenkin tekee... Itse huomasin samantyylisen jutun hohtomiljoonakaloilla. Siirsin toiseen (pienempään) altaaseen hohtomiljoonakaloja altaasta, jossa pääosa populaatiosta on. Pienempään altaaseen siirretyt n. 10 kalaa ovat kasvaneet vauhdilla verrattuna niihin, jotka siirtohetkellä olivat pääaltaassa saman kokoisia. Voiko väljempi elintila kutienkin vaikuttaa kasvunopeuteen?![]()
Ovatko pikkuruiset ompunpoikaset vain tosi hyviä piilottelijoita vai kuolevatko / tulevatko syödyksi tms. jostain syystä? Altaassa ei ole omppulapsien lisäksi kuin isompia omppuja, muutama mehiläissukarapu ja hohtomiljoonakaloja. Munaryppäitä on kuoriutunut ainakin viisi, mutta silti on tosi harvinaista, että näkee yhdenkin miniompun jossain kuljeskelemassa. Mitä syötätte ompunpoikasille? Kuinka kauan poikasilla kestää kasvaa sellaseksi, että sen näkee eli jtoain herneen kokoiseksi tms.?