Soran/hiekan väri

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pikkupleko
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Soran/hiekan väri

Viesti Kirjoittaja Pikkupleko »

Yritin löytää keskustelua aiheesta: olen lukenut jostain,
että liian vaalea pohjan väri vaikuttaisi kalojen käyttäytymiseen negatiivisesti.
Jos luontaisissa olosuhteissa on vaalea hiekkapohja, poikkeavatko
jalostettujen kalojen reaktiot luonnonvaraisista? Kalojen väri muuttuu?
Onko tummempi pohja aina parempi makeanveden kaloille?
uusvanha harrastaja
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Soran/hiekan väri

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Mä en sano mitään noista jalostettujen ja luonnonvaraisien kalojen eroistta, mutta itse olen käsittänyt asian niin, että tumma pohja ja tausta luovat kaloille turvaa, koska akvaarioon syntyy helpommin hieman hämärämpiä hoktia esim kasvien alle. Kun taas vaalea hiekka valaisee koko ahvaarion eivätkä kalat pääse välttämättä minnekkään piiloon.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Nightfish
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nightfish »

Minulla on vaalea pohja (Bilteman puhallushiekka) ja kyllä hämäriä piilopaikkoja löytyy kasvien, ruukkujen ja juurakoiden alta. Tumma pohja varmaan kauniimpi, vaalealla pohjalla näkyy kaikki roskat :|
128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua :)
Pikkupleko
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pikkupleko »

Ok, kiitos vastauksista. Suunnittelen tässä Etelä-Amerikan biotooppia ja mietin tuota pohjan väriä - näyttää siltä, että monessa on aika vaalea hiekkapohja. Jotenkin vierastan vaaleaa, altaissa on ollut aina jotain kirjavaa tummaa ja punaruskeaa soraa. Täytynee ehkä jokin kompromissi tehdä?
uusvanha harrastaja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”