Yritin löytää keskustelua aiheesta: olen lukenut jostain,
että liian vaalea pohjan väri vaikuttaisi kalojen käyttäytymiseen negatiivisesti.
Jos luontaisissa olosuhteissa on vaalea hiekkapohja, poikkeavatko
jalostettujen kalojen reaktiot luonnonvaraisista? Kalojen väri muuttuu?
Onko tummempi pohja aina parempi makeanveden kaloille?
Soran/hiekan väri
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Soran/hiekan väri
uusvanha harrastaja
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Soran/hiekan väri
Mä en sano mitään noista jalostettujen ja luonnonvaraisien kalojen eroistta, mutta itse olen käsittänyt asian niin, että tumma pohja ja tausta luovat kaloille turvaa, koska akvaarioon syntyy helpommin hieman hämärämpiä hoktia esim kasvien alle. Kun taas vaalea hiekka valaisee koko ahvaarion eivätkä kalat pääse välttämättä minnekkään piiloon.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
-
- Junior Member
Minulla on vaalea pohja (Bilteman puhallushiekka) ja kyllä hämäriä piilopaikkoja löytyy kasvien, ruukkujen ja juurakoiden alta. Tumma pohja varmaan kauniimpi, vaalealla pohjalla näkyy kaikki roskat 

128 l altaassa ui 1 kardinaalitetraa, 9 kiilakylkeä, 3 klovninuoliaista, 1 partamonni ja 4 piikkisilmää. Altaassa asuu myös 10 leväsukarapua 

-
- Starting Member
Ok, kiitos vastauksista. Suunnittelen tässä Etelä-Amerikan biotooppia ja mietin tuota pohjan väriä - näyttää siltä, että monessa on aika vaalea hiekkapohja. Jotenkin vierastan vaaleaa, altaissa on ollut aina jotain kirjavaa tummaa ja punaruskeaa soraa. Täytynee ehkä jokin kompromissi tehdä?
uusvanha harrastaja