Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Parilla eurolla saa mittalusikkasarjan, teesihvilän ja muoviset atulat kalanruuan käsittelyyn. En ikinä koskisi käsin mihinkään kalanruokaan vaikken olekaan herkistynyt niiille itse, sillä sen verran näitä allergiajuttuja on tullut vuosien varrella luettua.
hannu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja hannu »

Kuivattu surviainen on pahinta. Se pölisee aina senverran, että saa pärskiä puoli tuntia ja silmät kutisevat, punoittavat ja turpoavat. Pakasteella pystyn kaloja ruokkimaan ilman ongelmia tietyin ehdoin. En koske edes pakkaukseen paljain käsin. Ostin ruokintaa varten kumiset siivoushanskat. Ensin hanskat käteen ja sitten vasta pakastimelle. Pesen vielä kädet huolellisesti saippuan kanssa ruokkimisen päätteeksi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mulle ei surviainen, ihme kyllä, aiheuta oireita (no okei, ei se silmässä tunnu kivalta), mutta krillistä olen saanut joskus käsivarteni punaisiksi ja kutiseviksi kun olin ruokkinut kaloja pidemmän tovin paljon pakastekrillillä ja sitten plutasin altaassa pidempään jotain. Muistaakseni sisustelin uudelleen tmv. tunnin- pari kestävää projektia tein.
Tuohon Maisun teesiivilään sen verran kommenttia, että pakasteruoat kannattaa antaa ihan pakasteina suoraan altaaseen, sillä siivilässä sulattaminen ja etenkin huuhtelu rikkoo pakastetun ruokaeläimen rakenteen ja kaikki ravintoaineet karkaavat sinne lavuaariin ja tulee tarjoilleeksi kaloilleen lähinnä arvotonta kuitukuorta. Pakasteiden ravintoarvo on muutenkin sen verran olematon, että niitä ei kannata tarjoilla kaloille kuin harvakseltaan lähinnä ylimääräisenä herkkuna ja aktiviteettina ja ruokkia pääasiassa hyvälaatuisella kuivaruoalla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Riippuu vähän surviaisen laadustakin tuo teesihtihomma. 90-luvun lopulla ostin jotakin surviaista joka oli selvässä paskavedessä ja sitä ei viitsinyt huuhtelematta altaaseen työntää. Mutta ei se kyllä minusta huuhtelemisessa mihinkään hajoa mutta toisaalta jotain finafiskenia voi työntää huoletta altaaseen jäisenä.
/jari
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mä huuhtelen kyllä aina survarit. Finafiskeniä oli aiemmin, nyt on Rutoa.. Mun mielestä huonompaa toi Ruto. Muovisella pipetillä syötän kaloille ja pesen kädet ennen ja jälkeen ja yritän olla hengittelemättä höyryjä, tosin lähinnä sen takia että haisevat pahalle. :P
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Pullahiiri kirjoitti: Muovisella pipetillä syötän kaloille ja pesen kädet ennen ja jälkeen ja yritän olla hengittelemättä höyryjä, tosin lähinnä sen takia että haisevat pahalle. :P
Minä en enää edes huomaa surviaisten hajua, enkä kyllä muidenkaan kalanruokien hajuja. :mrgreen:
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tuosta pakasteruokien käytöstä oli juttua taannoin tänne linkittämässäni kalojen ruokintaa käsittelevässä artikkelissa. Siellä oli näistä pakasteista sanottu näin:
Useimmat kaupalliset pakasteet sisältävät vettä noin 80% ja pakastaminen rikkoo solukalvoja kun ne laajenevat ja supistuvat. Kun tämä ruoka sitten sulatetaan ja mahdollisesti myös huuhdellaan, huuhtoutuu valtaosa ravinteista hajonneiden solukoidenkautta pois ja jäljelle jää lähinnä vain kuoret ja hyvin vähän ravitsemuksellista arvoa.
Itse artikkeli löytyy täältä: http://www.akvaariotukku.fi/images/esit ... 0suomi.pdf
Kannattaa lukea, sillä vaikka suomennos on hirveä ja artikkeli sisältää melko tavalla häpeämätöntä mainontaa, siellä on myös niin paljon erinomaista tietoa että kaksi edellämainittua seikkaa sietää :)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Pakastettujen surviaisten ravintoarvo on tietysti vähäinen verrattuna kuivaruokiin. Tämä johtunee pakasteiden sisältämästä vedestä. Minä en ole koskaan silti harkinnut pakastesurviaisista luopuvani. Tämä johtuu siitä, että nämä tuntuvat olevan kalojen ruokailukäyttäytymisen perusteella aivan erityisen haluttua ruokaa. Lisäksi esimerkiksi kuonovihermonnisten (Brochis multiradiatus) en ole havainnut syövän mitään muuta kuin pakastesurviaisia ja toisten kalojen mätimunia. Tällaisissa tapauksissa vaihtoehtoja ei paljon jää. Kaksi kertaa viikossa näitä sitten menee. Juuri nyt tuntuu olevan katkos Fina Fiskenin surviaisten saatavuuden kohdalla, mutta Rutoa on kaupoissa, vaikka se ei ole aivan yhtä kätevää.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kaikille fisuillehan ei voi antaa pakasteita suoraan jo senkään vuoksi että ottavat koko palan ehkä kohtalokkainkin seurauksin. Tuon Marin linkittämän tekstin informaatioarvoon pitää suhtautua kuten muihinkin mainoksiin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miekää en ole saanu näinä 5 vyotena mitä oon kaloja pakastesurviaisella ruokkinu vaikka olen paljoknii noita surviaisia käsissä pyöritelly.
Tuli mieleen noilla pakasteilla ruokinnasta semmonen juttu eikö esim. akvaarioon.fi kaupasta saatava DuplaVit vitamiini liuosta olisi hyvä käyttää
noitten pakasteruokien kanssa, niin kalat saa sitten paremmin eri vitamiineja, jos sitä kerta noissa pakasteruoissa on niin vähän?
Tosin jos pakasteita antaa vaan harvakseltaan ja syöttää pää asiassa kuivamuonaa, niin sittenhän noita vitamiinilisiä ei kait tarvii.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Maisu kirjoitti:Kaikille fisuillehan ei voi antaa pakasteita suoraan jo senkään vuoksi että ottavat koko palan ehkä kohtalokkainkin seurauksin. Tuon Marin linkittämän tekstin informaatioarvoon pitää suhtautua kuten muihinkin mainoksiin.
Upeasti torpedoitu Maisu. Minusta tuossa artikkelissa on siellä mainospuheiden joukossa niin paljon hyvin perusteltua asiaa, että kaipaisin tällaisen yleisnegatiivisen kommentin sijaan parempia perusteluita mitkä kohdat tuolla artikkelissa olivat mielestäsi sellaisia mitä pitäisi korjata ja miten? On helppo mitätöidä asia tokaisemalla että no sehän nyt oli vain mainos, mutta koska minusta tuo kaikista mainontapuheistaan huolimatta on järkeenkäyvästi perusteltua ja validia tietoa, kaipaisin konkreettisia vasta-argumentteja.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ei maallikko kovin paljoa hurskaammaksi tuosta artikkelista tule. Lähdeviittaukset ovat kyllä melko vakuuttavia, mutta onkohan lähteiden pohjalta tehty johtopäätöksiä ns. valikoiden? Referenssinä kirjoittaja käyttää merivesikaloja, joiden aineenvaihdunta on aivan toisenlainen kuin makeanvedenkaloilla. Olen itse tässä vertaillut näitä kahta tuotetta:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... EbDc4MVkyM

http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 7916420803

Tässäkin törmää vaikeuteen, koska Bassleerissa ei ole valmistusaineita listattuna. Sitten sitä seuraavaksi miettii, että onkohan tuota E-vitamiinia ja proteiinia liikaa. Onko rasvaa liikaa? Bassleerin pääraaka-aine on skandinaavinen kala. Jos tällä viitataan Itämeren kalaan, siinä on kyllä rutkasti dioksiinia joukossa. Minä luulen kuitenkin, että ostan tuota Bassleeria. Perusteena olisi vain hinta, kun en muuta keksi. Kumpaakin on kokeiltu ja tuntuvat kyllä kelpaavan. Tietysti jos suoraan uskoisin kaiken, mitä tuossa artikkelissa lukee, valitsisin toisin.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Mikäs tuon ihmedokumentin urli on kun ainakin mulla http://www.akvaariotukku.fi/images/esit ... 0suomi.pdf ei toimi kun on väärin pätkäisty poikki.
/jari
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Eipä juuri vakuuttanut ainakaan niiden survarien osalta, vakuuttavampaa on laittaa sitä survaria sihtiin ja testata. Tuossa oli asiaakin, mutta koko kuviota vesittää minusta tuo saman NLS:ssän tarjoaminen kaikille kaloille malaweista lihansyöjiin.
/jari
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja 7330 »

kirahvi1 kirjoitti:Ei maallikko kovin paljoa hurskaammaksi tuosta artikkelista tule. Lähdeviittaukset ovat kyllä melko vakuuttavia, mutta onkohan lähteiden pohjalta tehty johtopäätöksiä ns. valikoiden? Referenssinä kirjoittaja käyttää merivesikaloja, joiden aineenvaihdunta on aivan toisenlainen kuin makeanvedenkaloilla.
Tämä pisti minullakin silmään. Artikkelissa leimataan hyönteistoukat täysin sopimattomaksi kalojen ravinnoksi, vaikka monet makeanveden akvaariokalat syövät luonnossa juuri niitä. En ole kuitenkaan löytänyt tarkempaa tietoa siitä, millä tavoin makean- ja merivesikalojen aineenvaihdunta eroaa ravinnon suhteen toisistaan. Suola- ja nestetasapainohan on aivan eri, toki, mutta kuinkas se ravinto? Onko Kirahvilla linkki- tai kirjavinkkejä?

Asiantuntemusta kirjoittajalla kyllä on, mutta olematta itse samantasoinen asiantuntija on hyvin vaikea arvailla, kuinka valikoituja lähteet ovat. En silti sano, etteikö tuosta hyödyllistäkin tietoa irtoaisi - ja varsinkin ajattelemisen aihetta. Eipä sitä helposti tulisi itse ajatelleeksi, että kalanruokapurkin kyljessä lukeva "katkarapu" saattaa olla pelkkiä kuoria, tai että erimuotoisesta ruuasta liukenee veteen vitamiineja eri nopeudella.
kirahvi1 kirjoitti:Olen itse tässä vertaillut näitä kahta tuotetta...
Olin ensin sanomassa, että Bassleerissa saattaa olla liikaa rasvaa, ainakin herra Tepootin mukaan. Sitten katsoin tarkemmin, ja huomasin, että Bassleerissa on kaikkea enemmän - syynä yksinkertaisesti se, että Bassleerin luettelossa mainitaan yhteensä 90 % tuotteen ravintosisällöstä, NLS:ssä vain 61 %. Herää kysymys, mitä mahtaa olla se lähes puolet NLS:n rakeiden sisällöstä, joka ei ole proteiinia, rasvaa, tuhkaa eikä vettä, ja jota ei haluta mainita? Ettei vain herra Tepootin firma sorru samaan viljan ylikäyttöön, jota niin kovasti artikkelissaan paheksuu? [;)]

Palatakseni itse aiheeseen, sillä surviaisella ei kannata ihan varta vasten leikkiä, vaikka olisikin selvinnyt jo vuosia ilman oireita. Allergioiden synty tunnetaan huonosti, ja niitä voi syntyä vielä aikuisellekin täysin yllättäen - ja hyvin voimakkaina. Hengenvaarallinen reaktio ei välttämättä anna paljonkaan varoitusta tulostaan. Olen kerran saanut reaktion, jolloin hengitystiet olivat pelottavan lähellä umpeen turpoamista, enkä tänäkään päivänä tiedä, mistä se oikein tuli. En ole tietääkseni millekään muulle kuin surviaisille allerginen tässä mittakaavassa, mutta olen aika varma, ettei pensaan alla puistossa ollut surviaisentoukkia. Olen siitä lähtien kiertänyt sen nimenomaisen pensaan kaukaa, mitäpä muutakaan sitä osaisi tehdä? Joka tapauksessa äkilliset reaktiot, jotka ainakin näyttävät syntyvän ilman vähittäistä herkistymistä, ovat mahdollisia.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

7330 kirjoitti:Herää kysymys, mitä mahtaa olla se lähes puolet NLS:n rakeiden sisällöstä, joka ei ole proteiinia, rasvaa, tuhkaa eikä vettä, ja jota ei haluta mainita? Ettei vain herra Tepootin firma sorru samaan viljan ylikäyttöön, jota niin kovasti artikkelissaan paheksuu? [;)]
Mielenkiintoinen kysymys. Pistän tästä ensi viikolla kyselyä maahantuojalle, joka kysynee asiaa Mr. Tepootilta itseltään.

Itse olen syöttänyt tuota NLS:ia vuosia jo kaloilleni sekä kotioloissa, että laajemmassa mitassa liikkeessä. Nyttemmin olen kokeillut myös Basleersia muutamassa altaassa, ja ovat ne kyllä tyystin erilaisia. Näppituntumalla sanoisin, että Basleers on rasvaisempaa selkeästi, kuin NLS. Basleersin kanssa tuppaa ongelmana olemaan akvaarion pinnalle kertyvä paksu rasvakalvo, mikäli sitä käyttää ainoana ruokana. Muun ruoan sekaan sotkettuna se on ok. Basleerskin tuntuu kyllä maistuvan kaloille hyvin, mutta tuo rasvakalvo-ongelma hieman mietityttää.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minä en tuon kokeiluni (jossa siis ruokittiin muutama viikko kerrallaan pelkästään Söllillä, Basleersilla, Tetralla ja NLS:lla) jälkeen ole käyttänyt mitään ainoana ruokana vaan käytän kaikkea mitä on ja annan paljon raakoja vihanneksia lähinnä kalojen viihdyttämiseksi. En ole kuitenkaan huomannut mitään rasvakalvoa Basleersiin liittyen, joskin minulla on käytössäni tästä hiutalemuotoinen tuote ja toki upotan hiutaleet muille kuin pinnalta syöville kaloille. NLS ei ole pystynyt vakuuttamaan minua vieläkään, vaan tuntuu että elukat ovat illalla kotiin mennessäni paljon nälkäisempiä jos sitä antaa aamulla kuin saatuaan aamulla vaikkapa Sölliä. Malawiporsailla tämä ero on aika huikea, tyyliin "tulee altaan päätyyn tervehtimään hienostuneesti" vs. "hyppää syliin ja puree käteen". :D
nuijari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 23:16, 22.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja nuijari »

Ja mitäköhän kuivaruuilla on tekemistä surviaisten aiheuttaman allergiareaktion kanssa?

Taitaa olla taas ns kissatappelu meneillään.
olitpa utelias....
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

7330 kirjoitti:
kirahvi1 kirjoitti:Ei maallikko kovin paljoa hurskaammaksi tuosta artikkelista tule. Lähdeviittaukset ovat kyllä melko vakuuttavia, mutta onkohan lähteiden pohjalta tehty johtopäätöksiä ns. valikoiden? Referenssinä kirjoittaja käyttää merivesikaloja, joiden aineenvaihdunta on aivan toisenlainen kuin makeanvedenkaloilla.
Tämä pisti minullakin silmään. Artikkelissa leimataan hyönteistoukat täysin sopimattomaksi kalojen ravinnoksi, vaikka monet makeanveden akvaariokalat syövät luonnossa juuri niitä. En ole kuitenkaan löytänyt tarkempaa tietoa siitä, millä tavoin makean- ja merivesikalojen aineenvaihdunta eroaa ravinnon suhteen toisistaan. Suola- ja nestetasapainohan on aivan eri, toki, mutta kuinkas se ravinto?
Käsittääkseni kyse on kalojen maksan toiminnasta ja erilaisista rasvahappovaatimuksista.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

nuijari kirjoitti:Ja mitäköhän kuivaruuilla on tekemistä surviaisten aiheuttaman allergiareaktion kanssa?

Taitaa olla taas ns kissatappelu meneillään.
Kun sen sijaan tämä kommentti vei keskustelua merkittävästi enemmän eteenpäin :roll:
Aika selkeästi tuo aiempi keskustelu minusta noihin kuivaruokiin eteni niistä surviaisista. Tuosta NLS:sta, kuten muutamista muistakin tuotteista tuskin pääsemme koskaan Maisun kanssa yksimielisyyteen ja välillä tämä asioista eri mieltä oleminen alkaa tuntua hieman periaatteelliselta hommalta, johon ainakin minä alan olla melko väsynyt.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
nuijari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 23:16, 22.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja nuijari »

Niinpä?

Jos huomaan otsikon allergiasta ja surviaisista voinen siis ainakin luulla että sen alla keskustellaan ko. asioista, eikä tapella kuivaruuista. Itse muutaman kerran ambulanssilla sairaalaan vietynä allergikkona pidän alkuperäistä aihetta tärkeämpänä.

Kalanruoka keskustelu muilta osiltaan olisi parempi olla omanaan ketjunaan.

Ja jos tunnettu vastarannankiiski(pahoittelut kiisket) ei tykkää esim. NLS tuotteista niin "so what". Epäilen että vanha sanonta uudistettuna pitää paikkansa "vastarannankiiski on kiiski vaikka sen voissa paistaisi"
olitpa utelias....
shays
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 581
Liittynyt: 20:34, 06.07.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Ihan hirveä allergiareaktio surviaisista

Viesti Kirjoittaja shays »

Ja jospa sitten taas keskityttäisiin niihin surviaisiin, KIITOS!

Josta tulikin mieleen, että pitäisipä taas käydä ostelemassa survareita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”