KaOl:n merivesinano

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tykimies
Member
Member
Viestit: 314
Liittynyt: 06:25, 08.11.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Tykimies »

Malleista vähäisellä kokemuksella en osaa suositella, mutta korkeudella ei nykyään ole suurtakaan merkitystä. Vanhoissa hohkapuulla tms toimivilla malleilla oli taipumus olla korkeita, koska niillä haettiin pienen vaahdotustehon kompeisoimiseksi mahdollisimman suurta kontaktipintaa ilmakuplille jotka nousee tietysti ylöspäin.
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Meillä on ala-altaassa käytettynä ostettu Tunze 9020 ja olen siihen erittäin tyytyväinen tehon ja äänen puolesta. Itseasiassa tuosta laitteesta puuttuu vielä ilmansäätöruuvi ja runkokin on kärsinyt, mutta se toimii siltikin kuin "junan vessa". Voin suositella lämpimästi.

Tunzen vaahdottajien ja monien muidenkin mallien kokoja ym. tietoja löytyy esim. täältä: KN aquaristik.

Pitikin mennä tuonne selailemaan.. erehdyin koralleja katselemaan ja............. olisiko kimppatilaajia JKL:n suunnalta? :mrgreen:
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Mä suosittelisin katsomaan extremecorals.de sivuja... Palvelu noilla oli älyttömän hyvää.
KN:ltä lamput tilauksessa... 10pv ei oo kuulunut pihaustakaan. Eikä vastausta s-posteihin.
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Itse en laittais pennin yeniä tuohon puoskarifirmaan...
watchet
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 12:22, 20.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja watchet »

KN:n etusivulla:
Kuva
Eli ovat lomilla, palaavat vapun jälkeen.
ProjectMoses: tuplaerkkeri MP 180 * 60 * 70 + sumppu yht. 800+ l.
5 x Radion, Deltec TC2060, 3 x Vortech, 2 x Maxspect Gyre 330, Aquatronica etc. "tarpeellista"
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

:mrgreen: Varmaan arvaat kuinka paljon ymmärrän saksaa...
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Pomacanthus semicirculatus <- onko niin, että tuo kasvaa 40-45cm ja pienin altaan koko suositellaan 4000l? Toivottavasti ei, koska musta toi oli niin nätti... :( :) Ja ylipäätään noi angelfishit, onko ne vain monitonnisiin akvoihin?

Entäs Zebrasoma flavescens <- 20cm ja 500l akva?

Mandariinikalastakin sanotaan et 400l akva?!

Löysin noi tiedot http://bioted.tankbase.se/index.php?page=list_fish&all sivulta kun googlasin nimillä.

Vaikea keksiä mitä tuohon 360l sit ottaisi aem (=aikaa ennen merihevosia) uimaan, kun näyttää siltä, että ne mitkä musta on hienoja kaloja ovat niin isoja?!
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Öym... Entäs sitten kun ponit tulee?
Monesti paheksutaan tapaa ottaa pieni nätti kala, ja sitten hylätä se kun kasvaa yli altaasta. Kalat - kuten kaikki muutin eläimet - pitää ottaa niillä spekseillä jotka se täysikasvuisena omaa. Ei missään tapauksessa niin, että sitä pidetään kunnes kasvaa liian isoksi ja sitten otetaan uusia tilalle. Tässä on muutama sellainen tapaus ollut, ja paheksuntaa on saanut osakseen.

Keltavälskäreitä pidetään kyllä alle 300l altaissakin, se on ihan yleistä. Onko se sitten eettistä, siihen en sano mitään :roll:
Mandariini taas ei sinänsä vaadi tilaa kuin kenkälaatikollisen. Suositus on siksi noin ylimitoitettu, että kala tarvii jatkuvan elävän ruoan lähteen. Eli siis altaassa pitää olla vahva kanta kaikkia pikku öttiäisiä, joita kala sitten jatkuvasti napsii syödäkseen. Tuollaisessa 100-300l altaassa ötökät on pian syöty, ja jos kala ei ole oppinut syömään korvaavaa, kuolee se pian pois.

Oma mottoni kaikessa mitä teen, on "Go + one". Eli hanki se mitä vähintään tarvitset, ja sitten lisää siihen vielä vähän niin sitten se on hyvä. Eli jos haluat vaikkapa jonkin välskärin jolle sinun käsketään hankkia vähintään 500l allas, niin hankit sille 600-700l altaan. Tai jos sun tekee mieli hankkia Guccin laukku, niin hanki samantien Hermés :twisted: Get it?
Nämä nyt on näitä mun juttujani taas, mutta voihan tuosta olla jotain hyötyäkin... 8-)
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Samoilla linjoilla. Mua pöyristyttää se, että 30l nanoonkin toiset sanoo kaloja mahtuvan ihan hyvin...
Mahtuu mahtuu, mutta onko hyvä olla? [}:)]

Eikös noi mandariinit ois jees, kun menisi sitten niitten heposien kanssa myös? Ja on muuten mukavia seurailla nuo kaverit.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Sen verta tuohon kaloja 30l juttuun että esim toisaalla ehdottamani kala kun luonnossakin elelee liki postimerkin kokoisella alueella on kyllä itse kalan kannalta täysin merkityksetöntä onko kala 30 vai 40 l altaassa. Kummassakin tapauksessa säännöllinen ja asianmukainen hoito on huomattavasti tärkeämpää kuin 10l suurempi tilavuus.

Tuohon 340 altaaseen joku kaunis herttua olisi omiaan keisarin tilalle. Esim loriculus.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kaloja valittaessa on huomioitava yhtä tärkeänä kyseisen kalan käyttäytyminen kuin litramäärät, huomioiden myös kokonaiskalasto altaassa lajeineen.
Loistava esimerkki on perinteinen vuokkokala, jolle pariskuntana pitkälle suositellaan min. 100-120 litran allasta.
Ennenkuin omat vuokkokalani löysivät kotivuokkonsa, uivat ne käyttäen koko 500-litrasen altaan tilan päästä päähän. Nykyisessä altaassa olevat vuokkokalat pysyvät 30 x 30cm alueellaan kotivuokossa, vaikka vettä olisi minimisuosituksesta kymmenkertaisesti ympärillä.
Monet 3-4cm jäävät tokkolajit pitävät hyvin pienen reviirin, niinkuin edellä mainittu vuokkokalakin. Vesiarvojen kunnossapitäminen vain korostuu heti, jos pieneen vesimäärään lisätään erillistä ruokintaa vaativa kala.
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Rapide1 kirjoitti:Öym... Entäs sitten kun ponit tulee?
Nyt tähän vielä kerran: Mielestäni olen kirjoittanut sen jo tuhat kertaa, että ennenkuin olen valmis hommamaan hepat haluan oppia merivesipuolen hyvin. Sitä ennen voin mielestäni hankkia sinne jotain muuta uivaa katseltavaa? Siihen voi mennä vuosi tai viisi ennenkuin hepat hommataan, eikä sitäkään voi etukäteen tietää tuleeko niitä vai ei, se on suunnitelmana, mutta en halua niistä tietenkään aloittaa, koska en tiedä vielä mistään mitään... Onko sitä niin vaikea tajuta? 8O

Siksi kysyn kaloista ym, koska haluan varmistua siitä, etten osta jotain kalaa joka tuohon 360l ei sovi! Siksihän sitä kysytään, että viisastutaan! :roll:

Ehkä siis pitäisi kysyä: mikä kala käy 360l? Mutta sitten saisin vastaukseksi että etsi netistä... [;)]

Iipuli: Mandariinikala käy hyvin heppojen kaa, eli se on mielessä ainakin. Tosin olisi kivempi aloittaa sellaisista kaloista, joiden ruokintaan mun ei tarvitsisi "kiinnittää huomiota" kun on muutakin opittavaa. :)

Mikä olisi hyvä kirja kalojen hankinnan suhteen mitä plärätä?
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

500 reef aquarium fishes nyt on ihan OK hakuteos. JA noita nyt on ties kuinka paljon noita kirjoja. Kuitenkaan kirjoja lukemalla ei tätä harrastusta voi täysin opetella, vaan käy ihmeessä kaffettelemassa paikallisten harrastajien kanssa ja sitä kautta tutustu altaisiin ja hoitotoimiin ja kokoonpanoihin. Sieltä se tieto karttuu ennen omaa allasta.

Ps. Ehkä vielä toiset tuhat kertaa olisi hyvä mainita asiasta, sillä se että haluaa oppia jotain ennen kuin lisää jotain muuta ei välttämättä silti sulje pois niitä jälkimmäisiä toisia jo 6kk kuluttua. Riippuu toki ihmisen omasta uuden omaksumiskyvystä, mutta ei tässä nyt kuitenkaan loppupeleissä olla minkään rakettitieteen äärellä.

Kukin tyylillään, ja anteeksi. En vaivaa tämän enempää. :roll:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Iipuli
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 08:09, 01.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Iipuli »

Tapellaanko? :mrgreen:
No ei vais. Kuten huomaat, tää on hyvin intohimoista puuhaa tää suolavetistely. [;)]

Toi ahdistus ja pöyristys allaskoosta ja kaloista on ihan mun oma henk.koht.ongelma.

Meillä on Synchiropus stellatus. Vetelee korvaavaa hyvällä halulla ja tosi hauska seurailla sen puuhailua. Illalla ihmettelin, mitä se juoksee pitkin akvan takaseinää. 8O kunnes hetken seuraamisen jälkeen tajusin sen olevan ruokajahdissa. Takalasin levässä oli sapuskaa. :mrgreen:

Akvan malli merkkaa kanssa aika paljon. Toi mun kuutio olisi aikuiselle keltavälskylle huono. Pitkässä altaassa mahtuu paremmin ottamaan spurttia. Välskärit vaatii uimatilaa ja monet kasvaa valtaviksi. Lukemani ja oman kokemuksen perusteella saattavat olla pissapäitä. :roll:
Mulle alkaa vasta nyt hahmottua, että millaisen yleisfiiliksen haluan tuonne. Rauhallisen. Eli nyt katselen kaloja ja muita asukkeja sen mukaan. Lisäksi plussaa, jos viihtyy parina tai ryhmässä.
Pienempään akvaan sopii MUN mielestä rauhallisemmat kalat paremmin. Niitä on myös kivempi seurata, kun ei sinkoile koko ajan päättömästi eestaas. Toisaalta, pienet ja vilkkaat kalat luo energisemmän vaikutelman.
Millasen fiiliksen sä haluat sinne akvaan?

Mä oon katellu vähän noita suuntaviivoja liveaquaria.com sivulta. Niillä on myös näppärä taulukko kalojen yhteensopivuudesta.
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

No on vähän vaikea tajuta joo...
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Kiitti Iipuli, täytyy tutkia tuo linkki. Ja kiitti Aqualung, käynpä kattoon kirjastossa jos vaikka löytyisi tuo opus sieltä. :)

Rauhallisen minäkin, ei mitään ärsyileviä kaloja, niistä on saatu tarpeeksi. :) Tarkoituksena on siis ne hepat sitten lopuksi, mutta sitä ennen olisi kiva saada joku fisu sinne uimaan, ettei tyhjää akvaa kattele... :) (tyhjällä tarkoitan kalatonta, jos joku nyt haluaa tämänkin ymmärtää väärin...) Mulla on lista jossain siitä mitkä kaikki käy yksiin heppojen kaa, pitää vissiin kaivaa sekin esiin ja katsoa sillä silmällä jos löytyisi joku firre mikä niiden kaa menis sen mandariinin lisäksi. :) Toisaalta se on niin, että koska mua enemmän kiinnostaa muut öttiäiset kuin kalat (paitsi hepat) juuri sen takia, että kaloja tässä on tuijoteltu vuosikausia, niin ehkei sillä ei ole niin väliä et mikä fisu tuolla ui, mutta toki nätti, jos näin voi sanoa. Tällä tarkoitan sitä, ettei minulla ole mitään ehdotonta "tuo kala pitää saada" -kalaa, vaan "kaikki käy".

Kysyn jatkossakin paljon relevantteja ja vähemmän relevantteja kysymyksiä, eikä kaikkia ole tarkoitettu toteutettaviksi tai muuten eläimiä/laitteita hankittaviksi, haluan vain tietää vastaukset niihin kysymyksiin mitä minulle tulee mieleen ja joihin en mielestäni ole itse vastausta löytänyt. Mielestäni tämä on normaalia toimintaa kun on hankkimassa eläimiä (tai mitä vain ylipäätään), joiden hoidosta haluaa tietää mahdollisimman paljon jo etukäteen.
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Enpä nyt sitten tiedä oliko tuo nyt niin irrelevantti kysymys, jonka esitin, vai ainoastaan hankala käsitellä... Ymmärräthän kuitenkin, että monet merivesikalat saattavat elää kymmeniä vuosia?
Lähtökohtana hyvä olisi kuitenkin sellainen ajatus, että kun hankitaan eläviä olentoja, niin niiden pitämiseen ja hyvinvointiin sitouduttaisiin. Ei siis sillä periaatteella, että pidänpä tätä nyt tässä vuodenpäivät ja vedän sitten pöntöstä alas kun ei enään kiinnosta.
En minä siksi kysynyt, että olisin väittänyt sinun niin tekevän. Miten edes voisin, eihän sinulla ole edes sitä merivesiakvaariota vielä?

Tietenkin se on hyvä asia, että ottaa selvää ja kysyy! Ei siitä ole missään vaiheessa varmaan kukaan mitään sanonutkaan?
Jo tässä kevään aikana on ollut monia insidenttejä, joissa harrastaja on hankkinut jonkin kalan tai muun ottamatta sen enempää asiasta selvää. Pian sitten ollaankin jo elukkaa myymässä eteenpäin tai palauttamassa liikkeeseen, kun ei osaaminen ja tieto riittänytkään lajin pitämiseen... Toisinsanoen siis ostetaan kivannököinen hauska kala, joka ei pian sitten olekkaan niin hauska. Tälläisistä tapauksista olisi kiva päästä eroon.
Eli siis hankitaan sellaisia lajeja, joita pystytään pitämään.

Tietenkin jokainen tekee asiat omalla tyylillään. Toiset oppii kokemuksen kautta, ja toiset lukemalla. Pääasia on kuitenkin se, että tietää mitä tekee ja ottaa teoistaan vastuun.
Ja nyt etenkin kun on kysymys omasta elinympäristöstään pyydystetyistä luontokappaleista (enimmäkseen), on meillä vastuu pitää niistä niin hyvä huoli kuin vain mahdollista.

Learn it, live it, love it [;)]
KaOl
Member
Member
Viestit: 386
Liittynyt: 22:34, 29.05.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: ulkomaat

Re: KaOl:n merivesinano

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Jeps, mulla meni sit into tähän ryhtymisestä erinäisistä syistä, eli tän ketjun vois vissiin lukita?

Pistän pystyyn malawialtaan sen sijaan.

Kiitos teille, jotka olette asiallisesti vastanneet ja neuvoneet! :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”