Puusepällä teetetty akvaariojalusta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Rapuliina
Member
Member

Puusepällä teetetty akvaariojalusta?

Viesti Kirjoittaja Rapuliina »

Hankinnassa on Akvastabilin 530-litrainen ja sille kotimme sisustukseen sopiva kaapisto. Olen käynyt läpi AqvaStabilin ja Jutan kaapistomallit, myös ne massiivimäntymallit, eikä mikään niistä oikein miellytä. Eivät myöskään alumiinijalat.

Onko kenelläkään hyviä kokemuksia puusepällä teetetystä kaapistosta noinkin ison akvaarion alle? Luulisi ammattilaisten hallitsevan lujuuslaskelmat ja eri puumateriaalien vedenkestävyyden.
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Mulla on puusepänliikkeessä teetetty jalusta. Tosin mun akvaario on vaan 420 litraa, mutta silti.

Mielestäni oikein hyvä vaihtoehto teettää, paitsi että teettämisellä tulee hintaa aika mukavaasti (mun jalusta makso hitusen yli 2000 €).
Omasta mielestäni tämä teetetty jalusta on aivan mahtava.
Ainoa minkä kanssa kaannattaa olla hyvin hyvin tarkka on se että jalusta lakataan ns. vedenkestävällä lakalla koska vaikka olisi kuinka varovainen niin sitä vettä roiskuu aina pöydälle ja jalustalle. :|

Itse tein niin että kun tiesin noin suurinpiirtein paljonko akvaario töytettynä tulee painamaan niin piirsin itse mallin jalustasta millaisen haluan ja vein sepälle.
Aika liki millilleen on sellainen kun halusin. :mrgreen:

Ja mikäli et itse aio piirtää mallia niin kannattaa laskea akvaarion kokonaispaino hiukan yläkanttiin jotta jalusta varmasti kestää.

Teetetyn puujalustan kanssa kannattaa vain olla varovainen koska se painaa kuin synti jos se tuodaan kokonaisena kotiisi. :roll:
Ja sen jälkeen kannattaakin ruveta miettimään sitä että kestääkö lattiat :(

Voin heittää kuvalla tänne heti kun saan kameran jostain. [;)]
Rapuliina
Member
Member

Kiitos vastauksesta!

Varmasti piirtäisin puusepälle haluamani ja todellakin: arvioisin painon kunnolla yläkanttiin. Hyvä pointti, että lattiankin kesto voi olla äärirajoilla. Meillä on toisessa huoneessa piano, joten eivätköhän rakenteet sen akvaarionkin kestä. Tai sitten juuri siksi eivät...

Laita vaan ihmeessä kuvaa, jos joku päivä saat otettua.

----------

Ai niin muuten. Mainitsemasi hintatiedon 2 000 jälkeen näkyi minun Macissäni numerokoodia ja sähryä. Puhutko 2 000 eurosta?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Petriltä kannattaa kysellä puusepän tekemiä alustoja. Minulla on sellainen 550 litraisen alla ja olen tyytyväinen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

Rapuliina: ei kun yksikkönä oli tietenkin Latit tai Liirat. :)

Snowbear*: löytyykö kuvia? Hinta kuulostaa suolaiselta verrattuna itsetehtyihin, joihin sahauttaa puutavaran valmiiksi vaikkapa Puukeskuksessa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
minä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minä »

hinta kuulostaa kyllä huimaavalta, mutta ammattitaito tietysti maksaa... eiköhän tuon hinnan suhteen löydy aika montaa eri vaihtoehtoa, jos ottaa asiakseen kysellä ja pyytää tarjousta.

Minä teetätin pieneen akvaariooni tason pajalla. Toisin sanoen yhdistyksellä, joka ei kauheaa voittoa ko. kapistuksen teosta ottanut. Vein mennessäni kuvina sen, millaisen tason haluan. mitat, kestävyys ja millilleen suorassaolemisetkin tuli seliteltyä. Tämän jälkeen kävin hyväksymässä suunnitelmat. Myöhemmin sain värikartan mukaani, jotta pystyin kotona valitsemaan muihin huonekaluihin sopivan sävyn.

Tasoni on öljytty, ei lakattu. Lopputuloksen pitäisi olla sama; puu ei ime itseensä vettä.

Tietysti mitä isommista litramääristä puhutaan, niin sitä tarkempi saa olla tason teettämisenkin suhteen...
Maailma on mystinen seikkailu jonka voi kokea omassa nojatuolissa
Maikov
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Maikov »

Niin ammattitaito maksaa aina ja varsinkin jos puuseppä on suorittanut lujuuslaskut ja tason/kaapiston suunnittelun, siinä kertyy jo työtunteja kerrakseen. Ja tietty jos tason teettää jostain eksoottisemmasta puumateriaalista. Mutta silti toi 2000 eguu kuulostaa aika suolaselta. Kannattaa pyytää hinta-arvio ennenkuin teettää mitään.
tiolpu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Jos yhtään nikkarointi mahdollisuuksia on niin miksei voi vaikka tehdä itse. Meillä on 250 litraisen alla itse tehty jalusta 4x4 liimapalkista sekä 2x4:sta :)
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
Maikov
Junior Member
Junior Member

Mie ainaskii teen itte jalustat, suoritan suunnittelun (ja lujuuslaskut jos tarttee). En viiti maksaa toiselle siitä minkä itsekkin osaan ja pystyn tekemään.

Mutta siten on erikseen, jos ei ole laitteita (sirkkeli, oiko- ja tasohöylä ym.) ja paikkaa missä tehdä, niin toi DIY on aika hankalaa.
JenniL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JenniL »

Minä teetätin paikallisessa puusepänliikkeessä (samassa, joka teki uuteen taloomme kaikki keittiö- ja muut kiintokalusteet) kaapiston reilut 300-litraisen alle, hintaa tuli nelisensataa euroa.

Jalusta on mielestäni siisti ja ihan hyvännäköinen, vaikka tekijän kanssa sovimme, että lipasto tehdään mahdollisimman edullisesti. Materiaalina on kosteudenkestävä pyökkimelamiini. Kaapistossa on neljä 35cm leveää kaappia, yksi varta vasten ulkosuodatinta varten tehty (eli letkuille ja piuhalle on tehty reikä "optimikorkeudelle"). Ruokien ja muun sälän jälkeen jää vielä pari kaappia jää vielä yli vanhojen VHS-kasettien säilytystilaksi. Kansi on paksu laminoitu erikoislevy (olen nähnyt aiheesta kuvankin, mutta en enää muista rakennetta. Useampia eri kerroksia kuitenkin) ja takalevynäkin on perinteisen ohuen vanerin sijasta melamiinilevy. Kestää varmasti!

Ainoa asia mikä harmittaa, on se etten samantien tilannut samaa jalustaa kuuden tai kahdeksan kaapin levyisenä. Olisi ollut reilusti tilaa sitten sille tulevalle unelma-altaallekin. [;)] No, eipä se olisi olohuoneeseen mahtunutkaan sen kokoisena.
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Rapuliina: Kyllä, tarkoitin 2 000 euroa. Aika hyvä hinta kun miettii että tähän jalustaan ei ole käytetty yhtä ainuttakaan ruuvia tai naulaa. Kaikki on liimattu yhteen.

Teetin tämän jalustan Haddaksella Liljendaalissa. Sellainen pieni puusepänliike jossa ollaan aikaisemmin teetetty mulle kirstu ja akvaariojalusta "koristeltiin" samalla tavalla kuin aikaisemmin teetetty kirstu jotta sopisivat yhteen.

Ja asiahan on tosiaan niin miten moni ovat asian jo maininneet: ammattitaito maksaa.

Saan varmasti viikonlopun aikana kuvan napattua kunhan sen kameran vain jostain lainaan. Veikkaan kyllä että ette ihmettele hintaa kun näette millainen kaapisto on kyseessä... :roll:

[Onneksi oli sponsori kun tämä tuli hankittua! :twisted: ]
Maikov
Junior Member
Junior Member

SnowBear* kirjoitti:Veikkaan kyllä että ette ihmettele hintaa kun näette millainen kaapisto on kyseessä...
En varmasti ihmettelekkään, kun tiedän että puusepän töitä tehdessä saa pistää parastaan, että saa tehtyä työt ajallaan ja että työnkälki on kiitettävää. Ja esimerkiksi jos haluaisi saada oksatonta ja vahvaa liimapuulevyä, niin mitkään alekauppojen tuotteet eivät tule kuuloonkaan saati UPM-Kymmenen WISA-liimapuulevyt. Oksaton liimapuulevy tulisi voida valmistaa itse oksattomasta lankusta. Silloin se on varmimmin kestävää, tietty pitää olla taito tehdä itte sitä liimapuulevyä. Ehkä jollakin on toisia mielipiteitä, mutta minä puhun nyt puualan amk koulutus takana ja tiedän kylä mistä puhun.
Rapuliina
Member
Member

Kiinnostus ja innostus kasvaa...

Suodattimen johdoille varatut reiät... uniikki koristelu... oksatonta liimapuuta... antiikkiset vetimet... presiis tiettyyn kokoon suunnitellut kaapit... Hyvä, että noinkin erilaisia positiivisia kokemuksia löytyy.
iiputti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Puuseppänä voin sanoa, että kyllä verstaalla voi teettää alustan edullisemminkin kuin 2000 eurolla. Hinta koostuu pääasiassa työtunneista ja materiaalikuluista, ja jos halutaan kestävä ja tyylikäs alusta sopuhintaan suositeltavin vaihtoehto on mdf-levystä ja massiivipuusta tehty kaappi/lipasto. Maalaamalla/vahaamalla(esim.osmolla) saadaan hyvä ja kestävä pinta, joka ei pienistä vesimääristä ole millänsäkään.

Tietysti rahaa voi laittaa palamaan ihan miten paljon haluaa, mutta sen hinta/laatu-suhteen kannalta mdf on paras vaihtoehto.
Itse en lähtisi akvaarion alle tuuppaamaan mitään tyylikalusteita, johtuen siitä että minusta akvaarion sisällön tulee olla pääosassa kokonaisuutta ajatellen. Makuasioita toki nämäkin. [;)]

Kannattaa kysellä siis muitakin vaihtoehtoja kuin massiivipuista, oksatonta, antiikkiheloitettua ja koristeveistettyä mallia.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Hiukan olen edellisen kirjoittelijan kannalla noissa hintakysymyksissä ja ihmettelen harrastajien halua maksaa jalustasta tuollaisia summia.

Tuon hintaluokan jalusta pitää olla todella arvokkaasta raaka-aineesta tehty taikka sen tekemiseen on käytetty mahdoton määrä tunteja.Ammattitaito toki maksaa mutta kohtuus pitäisi olla joka paikassa.Itse en kehtaisi nylkeä tuollaisia summia paitsi jos erikseen sovitaan ja työ todellakin vaatii tuollaista hintaa. Äkkiseltään tulee mieleen ehkä jotkin koristeveistetyt kruusaukset vaatisi tuollaista mutta kannattaako sellaisia tehdä kun tosiaan allas on pääasia eikä jalusta.
Ihan nättejä puujalustoja saa kyllä pienemmälläkin rahalla.
Rapuliina
Member
Member

Allas on pääasia, mutta minusta kokonaisuus erottuu epäedukseen, jos jalusta ei sovi asunnon muuhun sisustukseen.

Jos se sopii, huomio kiinnittyy altaaseen ja sen kauneuteen. Näin minä sen näen.

2 000 euroa tuskin maksan, mutta katsotaan millainen suunnitelma syntyy.
hiru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hiru »

Minä rakennutin puusepällä alumiinijalustan ympärille seinät, kaapisto-ovia tuli 1,7 m pitkään jalustaan kolme. Lisäksi hyllytasoja alle. Hinta asennettuna (!) 409 e. Mittauksista valmiiksi meni viikko.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Minä tein 780L akvaarion alle kirsikka-melamiinilevystä itse kaapiston, jonka hinnaksi tuli 100€. Tyytyväinen tuohon olen, vaikka massiivipuinen olisi kyllä silti omaa luokkaansa. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Maikov
Junior Member
Junior Member

Itte ajattelin tehdä sit uudelle akvalle, ku sen saan, kaapiston, ni käytän runkona 30mm vaneria, kestää varmasti. Sit liimapuulevystä ovet, saatan ehkä hiukan koristella jotenkin niitä mut en liikaa.

Vanereistani sen verran et olen itte ne töissä koputellut ja läpi käynyt et on varmasti kovaa tavaraa, ei onttoa -> liimausvirheellistä. Tuli hankittu vaneritehtaalla töissä ollessa ni eivät olleet kalliita. :mrgreen:
Lawinia
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaariokaapin lujuuslaskelma

Viesti Kirjoittaja Lawinia »

Mitenkä pitäisi laskea, että kestääkö kaappi akvaarion painoa? Kaappi tehdään liimapuulevystä ja tukijalat 70x70 umpimännystä tai 90x90 umpimännystä. Ei viittis ottaa riskiä, että akvaario rysähtää kaapin takia nurin 8O
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Re: Akvaariokaapin lujuuslaskelma

Viesti Kirjoittaja joppe »

Ei mitenkään. Tuo asia ei selviä lujuuslaskelmilla vaan rakennesuunittelulla. Pelkkä18mm. liimalevy riittää vallan hyvin tarkoitukseen. Niitä umpimäntyjä et tarvi ollenkaan paitsi jos haluat koristeeksi. Pitää vaan olla uunikuivattua tai lamellia. Muuten halkea ja sitten ei ole kivan näköisiä.
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Re:

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Rapuliina kirjoitti:Kiitos vastauksesta!

Varmasti piirtäisin puusepälle haluamani ja todellakin: arvioisin painon kunnolla yläkanttiin. Hyvä pointti, että lattiankin kesto voi olla äärirajoilla. Meillä on toisessa huoneessa piano, joten eivätköhän rakenteet sen akvaarionkin kestä. Tai sitten juuri siksi eivät...
Vertailukohtana piano on hieman köykäinen kapistus. Jos torpassa on puurakenteinen lattia, niin miettisin kerran jos toisenkin. Allas painaa tykötarpeineen ainakin 700kg.
Jaz
Member
Member

Re: Puusepällä teetetty akvaariojalusta?

Viesti Kirjoittaja Jaz »

Kai se on kannettava kortensa kekoon tässä asiassa. :)

Meillä pääosin tehdään isompia eriä, mutta on näitä yksilöllisiä kalusteitakin tehty monenmoisia.

Ymmärrän tuon 2000 euron hinnan, jos kyseessä on täysin massiivipuusta (koivu, mahonki, kirsikka, pähkinä, tammi) tehty, sekä erikoisesti koristeltu kaappi, muussa tapauksessa se on mielestäni liian kova hinta. Itse en kyllä missään nimessä käyttäisi mdf:ää, koska sen kosteudenkestävyys monesti on aika heikkoa.

Olen itse tehnyt oman kaappini 400 litraselle pöntölle. Kaappi on kokonaisuudessaan akaasiaa ja mahonkia + vanhat keittiökaapin ovet. Kantavuus ei ainakaan itselläni ole ollut mikään ongelma, painoa tuo kestää vaikka auton verran. Tarkkana pitää olla, että se kaappi ei pääse keinumaan.

Voin tuosta kuvan ottaa kunhan kotiin pääsen. Hinnaksi tuolle laittaisin 500-1000 euron välille, riippuen materiaalista ja "kaapiston lisäominaisuuksista"
Pituutta oli muistaakseni 150cm.
Jaz
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jaz »

Tällänen on tää mun tekemä.

Jos tämmöisen jollekkin tekisin (sisällä ei mitään ihmeellisyyksiä), niin hinta ois varmaan joku 500-600e.
Liitteet
kaappi1.jpg
kaappi1.jpg (160.4 KiB) Katsottu 1765 kertaa
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

No niin ajatukset juoksee ja suunnitelmat suurenee...
Tarkoitus olisi on siis syksymmällä hommailla pieni akvaario yksiöksi/kutulaksi taistelukalle. Siinäpä tulikin sitten mieleen jalustaa miettiessä, että sen altaan voisi sijoittaa tuon nykyisen altaan (170 l) alle... Ja tätä varten pitäisi sitten teettää uusi jalusta tietysti... :mrgreen:

Onko kellään akvaariota/ala-allasta pysyvästi massiivipuisen jalustan sisälle sijoitettuna?
Kuinka todennäköistä on että altaasta haihtuvasta vedestä tulee jotain kosteusongelmia puutasoon vaikka taso olisi käsitelty puuvahalla ja altaassa olisi normi kansilasit?

Mun alustavassa suunnitelmassa se pikkuallas tulisi tason keskelle omaan lokeroonsa noin 30 cm lattiaa korkeammalle, jotta veden vaihto lappoamalla on mahdollista... (Pitää kysyä tekijältä onko ko suunnitelma ylipäätään rakenteellisesti järkevä...) Pikku-allas tulisi siis edestä näkyviin, ei mitenkään suljettun kaapin sisälle, lisäksi takaseinään tulisi isohko läpivienti ilmanvaihtoa ja johtoja varten.
Seuraavaksi pitäisi kysyä tekijältä mitä tekeminen maksaa... :? (Syksyllä pitäisi olla roppakaupalla töitä ja siten rahaakin, mutta varmaan tulee silti mietittyä aika tarkaan tilaamista, jos ihan mansikoita maksaa jalustan teettäminen...) Pikku-altaaksi olen tähän skenaarioon kaavaillut Eheimin 35 litran nanoa tai muuta maksimissaan 45 litraista neliön mallista kokolasiallasta. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”