Puusepällä teetetty akvaariojalusta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Puusepällä teetetty akvaariojalusta?

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

En lukenu tätä ketjua kokonaan, mutta tää ruokki vaan lisää mun tulevaisuuden ammatinvalintaa :D Olen hakenyt puuartesaanikoulutukseen, ja sellainen kaukainen visio olisi että tulevaisuudessa voisin tehdä puusta koristeellisia akvaario jalustoja/senkkejä tai lipastoja :) Tämä ketju osoitti että ei huonompi idea ollenkaan.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Väsäilin tossa mallikuvaa mittakaavaan eilen ja ei nyt tunnu ihan kätevältä suunnittelmalta noinkin pienen altaan alle.
Jos jollain on toinen akvaario jalustan sisällä (ei tarvii olla puu jalusta) kuulisin mielelläni käyttökokemuksia, kuviakin olis kiva nähdä...
Luultavasti hankin ennemmin tai myöhemmin uuden jalustan tuohon akvaarioon, kun se massiivipuinen olisi vaan jotenkin turvallisemman oloinen vaihtoehto.
Ihan sellaisen tavallisen puujalustan voisi varmaan itsekkin (isän avustuksella) tehdä.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Ei ole omia kokemuksia kahdesta akvasta päällekkäin, mutta muistelin, että nimimerkillä Adrianna olisi ollut moinen ja oikein muistinkin. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p6761513 Tuo löytyi haulla käyttäjänimi + *räkk* kannattaa kokeilla myös sanoja jalusta, alusta ... :)
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Kiitoksia, jotain hakuja teinkin, mutta tuo ei osunut kohdille... :) Perus räkki tyyppiset ratkaisut ei niin kiinnosta, siis sellaiset kuin esim akvaariokaupoissa on. Googlellakin löytyi muutama puujalusta viritys, mutta kuvat oli aika pieniä... Lähinnä kiinnostaa siis kuvat kokonaisuudesta, missä näkyy kaikki altaat, niin saisi vähän tuntumaa siihen miltä tuollainen kokonaisuus oikeasti näyttää toiminnassa.
ramdac
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Materiaalit itse ostasin Bauhausista ja sahauttaisin samalla määrämittaisiksi. Tosi hienoja liimapuuevyjä edullisesti.
Saa sarana upotukset ovikappaleisiin muistaakseni.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

ramdac kirjoitti:Materiaalit itse ostasin Bauhausista ja sahauttaisin samalla määrämittaisiksi. Tosi hienoja liimapuuevyjä edullisesti.
Saa sarana upotukset ovikappaleisiin muistaakseni.
Näin mä olen vähän suunnitellut tekevänikin.., jos päädyn ihan "normi" jalustaan. ;) Noita saranoita en oo kummemmin vielä ihmetellyt, myös sellaiset magneetit olisi kiva olla ovissa niin pysyisivät paremmin kiinni.
Jos suht. huokealla löytyy laadukasta liimapuulevyä jonka saa mittoihin sahattuna, niin eihän se sitten ole isokaan homma jalustaa väkertää (kunhan mitat on oikein...). Miten paksu liimapuulevy olisi hyvä, itse olen suunnitellut n. 300 mm paksuutta. Onko se riittävän tukevaa, vai riittäisikö jopa ohuempi...? Kulmarautoja en ajatellut käyttää vaan tukea (ainakin osan) nurkkista/rakenteesta neliskanttisilla puupalkeilla... Kansi ja pohjalevy tulisi sitten puutapeilla ja liimalla kiinni muihin osiin. Tässä otetaan vielä huomioon kokeneempien (ja isän) neuvot tuosta rakentelusta. Ja koska isältä löytyy käsikäyttöinen jiirisaha, niin varmaan pitää ainakin yrittää ne kehysovet itse väkerrellä. :mrgreen:
Ongelmaksi rakentelussa muodostuu se, että nyt ei ole kummemmin rahaa ja syksyllä ei ole aikaa. Pitänee käydä rautakaupassa tekemässä tarveainelaskelmia, se ei maksa mitään... :mrgreen:
jmi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jmi »

Jakulaari kirjoitti: Miten paksu liimapuulevy olisi hyvä, itse olen suunnitellut n. 300 mm paksuutta. Onko se riittävän tukevaa, vai riittäisikö jopa ohuempi...? Kulmarautoja en ajatellut käyttää vaan tukea (ainakin osan) nurkkista/rakenteesta neliskanttisilla puupalkeilla... Kansi ja pohjalevy tulisi sitten puutapeilla ja liimalla kiinni muihin osiin.
Materiaalien paksuudet ym ovat hyvin paljon kiinni siitä millainen allas tulee päälle. 300mm on muuten 30 senttiä. Taitanen tarkoittaa 30mm, joka on 3 senttistä...

Tukevan alustan saa tehtyä yllättävän helposti. Kun muistaa pääsääntönä sen että kansilevy ei tule päätyjen väliin vaan päälle. Puulla kun on uskomaton pystykestävyys, mutta poikittain jo heti heikompi. Sitten laittaa noita pystylevyjä sen verran mikä tuntuu hyvältä ja tarpeelliselta.

Tuollaisia kulpapalikoita rautoja nyt ei välttämättä tarvitse, jos tekee taustalevyn samasta materiaalista kuin sivulevytkin- Tällöin saa sitä sivuttaistukea hyvin ja ei ole pelkoa että koko kaappi kaatuu alta.

Ohessa kuva omatekosesta liimalevyjalustasta. Kansi 30mm liimapuulevyä ja kaikki muut levyt taisivat olla 18mm tavaraa. Ja ihan kotimaista (tai mitä lie) mäntyä. Puupalikat alla ovat korokkeena että sai hiukan tilaa alla olevilla säätöjaloille. Allas päällä on 180 litranen.

- J
DSC_4956.jpg
DSC_4956.jpg (110.39 KiB) Katsottu 1678 kertaa
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Hyvän näköinen jalusta sulla, tuota taisin ihastella tosiaan jossain muussakin ketjussa...
Tosiaan 3 senttistä tarkoitin, joku ihme katkos tullut mielessäni kirjoitin kyllä 30 mm... :roll:
Taustalevy olisi tosiaan tarkoitus tehdä samasta tavarasta, joten lisätukea ei välttämättä tosiaan tarvita. Tämä tulisi 170 l altaan alle, eli ei mikään hurja lasti ole kysessä tai noh suhteellista sekin. Kansilevy tulee tosiaan päätyjen päälle jotka, tulevat pohjalevyn päälle joka taas tulee 6 paksun jalan päälle. Jalat sijoitetaan pystylevyjen alle joita tulisi sitten se 3 kpl. Eli aika sama rakenne kuin sulla, mulla vaan tulisi kaappia koko päällilevyn alle.
Mutta jos päätän kuitenkin laittaa sen pienen altaan ison alle, niin kääntynen ammattilaisen puoleen ihan suosiolla... Enemmän vettä päällekkäin sijoitettuna kun on pahimmillaan kuitenkin enemmän vettä lattialla.., eikä tule sitten vakuutusyhtiöltä sanomista kun on ammattilaisen tekemä jalusta.
ramdac
Member
Member

20 mm riittää ihan hyvin, tulee jalustasta muuten niin raskas, että tarvii nosturin.
Mulla itellä on varmaan 18 mm levyä, kansilevykin. Se voi vähän aaltoilla, kun on styroxi altaan alla, mutta hyvin vähän.
Pelkkä akvaario painaa yli 200kg ja pituutta on 2m. 5 kpl pystylevyjä joista keskimmäinen on tupla levytetty 36mm paksuutta. Takaseinä on umpinainen ja laitimmaisissa kaapeissa on yläkulmissa palat pois letkuille ja johdoille.
Itse tekisin vielä kaapiston etupuolelle ylälaitaan kansilevyn alle 10 cm soiron Amanomaisesti. Jäykistäisi kannen hyvin.
Sokkelikin tuossa on, se voi jäykistää runkoa vielä jonkin verran.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Joo voisi tosiaan siihen eteen laittaa 5 cm soirot, sekä ylös, että alas, niin tulis tukevampi. Piirtelin mallikuvaa mittakaavaan 25 mm levyillä, en ehkä kuitenkaan ohuemmasta uskalla tehdä. Jos sitä ensiviikolla kävisi Bauhausissa ihastelemassa mitä on tarjolla. Luultavasti niitä kulmarautoja kuitenkin tulee muutama kaapin sisälle, kun päätin jättää turhat puukilkeet pois ettei paino karkaa turhan korkeaksi. [;)] Sokkelia en halua laittaa, kun mun loiskuttelulla siellä altaan alla on kuitenkin se lätäkkö joka vedenvaihdossa. Helpompi kuivailla kun on jalkojen päällä koko hässäkkä.
Vähämpä lähti karkaamaan Ot:n puolelle tämä juttu, jos otsikkoa katsoo. Hups... [:I]
BleepBloop
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja BleepBloop »

Mahtaisiko kestää, jos jalustan kasaa valmiista keittiön alakaapeista?
Useimmista niistä sanotaan että runko kalustelevyä. Mitä se lienee, lastulevyäkö?
260L Monnisten vesipuisto
200L Minirasboroiden kylpyamme
270L Selkäuimareiden uimahalli
250L Sekavien monnien palju
jmi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jmi »

Pinnoitettua lastulevyähän se kalustelevy on.

Mutta niinhän nuo on suurin osa kalusteakvaarioiden (Eheim MP, Juwel jne) jalustoista lastulevyä. Veden kanssa vain oltava tarkkana.

Se mitä mietin, on keittiökalusteiden käyttö sellasenaan. niiden kaappien leveys on yleensä se 50-60 senttiä mikä kyllä tuntuu aika paljolta. Toisaalta, onhan tuo oman Eheimin 540 litrasen keskikaappikin varmaan sen 50 senttiä leveä, ja kyllä, lastulevyrunko.

- J
ramdac
Member
Member

Mulla on lastulevyä tuo kaapisto, en itse kyllä kovin suurta akvaariota laittais keittiönkaapiston päälle. Toki 50l menee. Keittiökaapiston takaseinä on yleensä kovalevyä, eli ei sivuttaisjäykkyyttä.

Pikkuset muovitassut sokkelin alle, niin kaapisto on muutaman millin irti lattiasta. Ei sitä vettä voi holvata lammikoittain lattialle muutenkaan. Alas en laittais soiroa vaan sokkelin, koska suodattimien ulosotto vaikeutuu.
Mutta kun tekee sokkelin, joka kantavan väliseinän kohdalla tulee olla sokkelissakin väliseinä ja tassut niissäkin.

Jalustaan ei kannata jättää kuvan mukaista kannakkeetonta pätkää päätyyn, koska jos laittaa jotain telttapatjaa tai styroxia akvaarion alle, se vääntää tyhjän päällä olevan pään alas päin. Jos altaan alla ei ole pehmentävää materiaalia, se pysyy suorassa.
jmi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jmi »

ramdac kirjoitti: Jalustaan ei kannata jättää kuvan mukaista kannakkeetonta pätkää päätyyn, koska jos laittaa jotain telttapatjaa tai styroxia akvaarion alle, se vääntää tyhjän päällä olevan pään alas päin. Jos altaan alla ei ole pehmentävää materiaalia, se pysyy suorassa.
Juu, tuo on hiukan kiinni millasta tasoa käyttää kuten myös käytettävästä altaasta. Tuossahan on päällä Juwelin allas, jonka alle ei saa laittaa mitään telttapatjaa ym sälää. Ja tuota mallia on hiukan katseltu noista muista kalustealtaista, joissa on tuollaisia 5-10 sentin ylityksiä heikommillakin materiaaleilla ja paksuuksilla.

- J
ramdac
Member
Member

jmi kirjoitti:
ramdac kirjoitti: Jalustaan ei kannata jättää kuvan mukaista kannakkeetonta pätkää päätyyn, koska jos laittaa jotain telttapatjaa tai styroxia akvaarion alle, se vääntää tyhjän päällä olevan pään alas päin. Jos altaan alla ei ole pehmentävää materiaalia, se pysyy suorassa.
Juu, tuo on hiukan kiinni millasta tasoa käyttää kuten myös käytettävästä altaasta. Tuossahan on päällä Juwelin allas, jonka alle ei saa laittaa mitään telttapatjaa ym sälää. Ja tuota mallia on hiukan katseltu noista muista kalustealtaista, joissa on tuollaisia 5-10 sentin ylityksiä heikommillakin materiaaleilla ja paksuuksilla.

- J
Ne heikommat materiaalit taittuu vielä nopeammin, sun pöytä ei taitu, jos allekkaan ei tule mitään.
Mutta jos akvaario on suuri, tuommoiselle pätkälle voi tulla 100 kg massaa ja jos alla on pehmeää materiaalia, joka puristuu kasaan kantavan seinän kohdalla. Kun alla ei ole kannatusta, kasaan puristunut materiaali yrittää pullistua normaaliksi, taittaen yli menevää levyä alas päin.
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Kyyläilin noita jutan puujalustojen kuvia ja niissä näyttäisi olevan laitettu yksi levy vielä kansilevyn alle päätyjen väliin. (keskimmäiset levyt on tietysti tämän alla. Ilmeisesti tämäkin ratkaisu tukevoittaisi rakennetta jonkun verran..? Luultavasti laittaisin silti palikat kaappien sisään oviaukkojen yläpuolelle antamaan lisätukea. Pitää kysäistä arvio mitä Jutan jalusta maksaisi tehdä, jos hinta ei ole ihan älyttömän kova niin saattaisin tilata valmiinkin jalustan. Tosin joutuisin sen itse pintakäsittelemään vahalla, koska tarjolla olevissa värivaihtoehdoista mikään ei ole mun silmään sopiva.
ramdac
Member
Member

Kyllä se vähän tukevoittaa, mutta oudosti menee allas yli kaapiston, makuasia tietysti.
Itsellä allas on saman levynen kuin kaapisto ja pöytälevy menee vähän yli edestä ja sivuilta. Varmaankin lähinnä tottumiskysymys. Tuohonhan saa periaatteessa pikkuisen ala-altaan kaappien väliin alatasoon, nanon. Tekniikka-allasta ei kannata näkösille laittaa, se tulee niin törkysen näköseksi. Sulla oli muistaakseni kuitenkin aika kevyt pääallas, Ettei se niin vahvaa materiaalia tarvi ollakkaan ollakseen tukeva. Altaan mittanen taustalevy jäykistää jalustan sivusuunnassa aika täydellisesti ja välilevyt toiseen suuntaan. Sitten kannattaa ajatella, jos on ulkosuodatin esimerkiksi. Minusta silloin kaappien tulisi olla päädyissä, jonne on helppo laittaa suodattimet piiloon. Sokkelissa on se huonopuoli, että se kaijuttaa suodattimen ääntä. Ainakin itsestä tuntuu.

Siis jos kyseessä on JuTa Design kaapisto valkoinen (design vetimillä)
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

ramdac kirjoitti: Siis jos kyseessä on JuTa Design kaapisto valkoinen (design vetimillä)
Ei kun Jutan massiivipuujalustoista on nyt puhe.... :) Eli näistä: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ja ... -manty.htm Noista kuvista tosin on vaikea rakennetta arvioida, mutta joku levy siellä kansilevyn alla näyttäisi olevan.
Ja ei mulla tosiaan ole kuin 170 l allas. Ulkosuodattimen ja hiilaripullojen olemassaolo on huomioitu tulevan jalustan kaappien koossa ja läpivienneissä. Sellainen huomio vielä, että mun kaapista olisi tulossa 80 cm korkea. Joten mutu tuntumalla rakenteen tukevuuteen on syytä kiinnittää huomiota, ihan korkeudenkin takia jo...
jmi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jmi »

ramdac kirjoitti: Ne heikommat materiaalit taittuu vielä nopeammin, sun pöytä ei taitu, jos allekkaan ei tule mitään.
Mutta jos akvaario on suuri, tuommoiselle pätkälle voi tulla 100 kg massaa ja jos alla on pehmeää materiaalia, joka puristuu kasaan kantavan seinän kohdalla. Kun alla ei ole kannatusta, kasaan puristunut materiaali yrittää pullistua normaaliksi, taittaen yli menevää levyä alas päin.
Niin... En nyt tiedä kun kahtoo tätäkin allasta, joka ei ole kuin 16-18mm lastulevystä tehty. Aika hauskalta näyttää noiden päätyjen ylitykset. http://www.findit.fi/finImg/KARAT_150.jpg Kuitenkin tuossakin kyseessä 540 litran allas (150x60x60 mitoilla).

Ja vaikka katsoo tuota minunkin pöydääni, joustaahan se taso noiden pystyjenkin välissä. Vaikka siellä onkin takaseinää, joka on tasossa kiinni, niin etureuna noustaa silti hiukan alaspäin. Lastulevy vielää enemmän, edelleen tuo edellinen linkki, jossa on aika leveä tuo kaapisto keskellä...

Muttajoo, samaa mieltä siinä, että mielummin näitä ylimitottaa kuin laskee turhan naftisti että kestääkö. Esimerksiksi se kansilevyn tai vaikka väliseinänkin levyn paksuuden nostaminen 20 millistä 30 milliin ei nyt niin paljoa maksa, jos se omaa mielenrauhaa tasottaa. Tai vaikka ylimääräisen pystyn laittaminen tuonne väliin.

- J
ramdac
Member
Member

En usko että sulla joustaa tuolla aineenvahvuudella yhtään mihinkään. Mulla on 200x60 taso ja 960 litranen akvaario sen päällä. Kaappien sisäleveys on ainaki 45cm ja tuo on joustanu etureunasta noin millin, taso on 18mm lastulevyä. Mulla onkin 1cm styrox-levy välissä, joka aiheuttaa jouston kannessa. En uskaltanu jättää ilman styroxia välissä.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

BleepBloop kirjoitti:Mahtaisiko kestää, jos jalustan kasaa valmiista keittiön alakaapeista?
Useimmista niistä sanotaan että runko kalustelevyä. Mitä se lienee, lastulevyäkö?
Olen nähnyt 600-700l altaan keittiökaappien päällä. Kaapit oli erikseen tilattu altaan jalustaksi, mutta mittoja lukuunottamatta ne eivät poikenneet normaaleista mitenkään.
ramdac
Member
Member

Jakulaari kirjoitti:
ramdac kirjoitti: Siis jos kyseessä on JuTa Design kaapisto valkoinen (design vetimillä)
Ei kun Jutan massiivipuujalustoista on nyt puhe.... :) Eli näistä: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ja ... -manty.htm Noista kuvista tosin on vaikea rakennetta arvioida, mutta joku levy siellä kansilevyn alla näyttäisi olevan.
Ja ei mulla tosiaan ole kuin 170 l allas. Ulkosuodattimen ja hiilaripullojen olemassaolo on huomioitu tulevan jalustan kaappien koossa ja läpivienneissä. Sellainen huomio vielä, että mun kaapista olisi tulossa 80 cm korkea. Joten mutu tuntumalla rakenteen tukevuuteen on syytä kiinnittää huomiota, ihan korkeudenkin takia jo...
Se levy on siksi, kun ovet muuten menis kaapin sisään. Kaksiosaiset kaapinovet vaatii sen kalikan.
Nardimai
Member
Member
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Itse tilasin eilen JuTan massiivijalustan 200x60x65.. Hintaa noin 800€..
Mika Litja
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Nardimai kirjoitti:Itse tilasin eilen JuTan massiivijalustan 200x60x65.. Hintaa noin 800€..
No ei se ihan halpa ollut, iso jalustakin tosin... (ite en oo ehtiny käydä kyselemässä, kun ei ole ollut asiaa kaupoille...) Saako udella otitko jalustan ovilla vai avohyllyillä vai vähän molemmilla?
Nardimai
Member
Member
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Otin sellaisen jossa on kaapit molemmissa päissä ja kaappi keskellä. Väleissä hyllyt. Kaappeihin saa näppärästi ulkosuodattimet ja keskelle ruuat ym. En tiedä mikä jalustan hinta on jos ottaa pelkän jalustan. Itse tilasin samalla yhteensä 3000€ edestä tavaraa, eli toteutin 20-vuotta haaveissa siintäneen akvaariohankkeen :mrgreen: Mutta hyväntuntuinen myyjä/omistaja/valmistaja. Kysyi esimerkiksi mitkä suodattimet kaappeihin tulee. Ilmeisesti ne nyt tehdään eheimin 2217 suodattimia silmälläpitäen. Värjäystä hän ei pysty tekemään?? No, teen sen itse. Itse akvaariokin tuntuu hyvältä juuri sen kolmikerrossaumauksen takia. se on kuulemma ammattisalaisuus, mutta valmistajan mukaan saumat ovat sellaiset, että vaikka raapisi kaiken näkyvän silikonin partaterällä pois, ei allas silti vuoda. Eli kymmenen vuoden välein silikoonia ei tarvitse vaihtaa. Hintaahan kaikelle kertyi se 3000€ , mutta nyt on sitten kunnon vehkeet.. :D
Mika Litja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”