Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Muihin ryhmiin sopimaton keskustelu, eli ns. Off-Topic, tänne. Täällä voit myös tehdä äänestyksiä.

Valvoja: Moderaattorit

Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Lasi vahingon takia rikki
3
4%
Lasi "omia aikojaan" rikki
3
4%
Vuoto saumassa
5
6%
Vuoto suodattimen kautta
8
10%
Vuoto laidan yli, kun allas tuli liian täyteen (ei ihan pikku lirauksia)
3
4%
Muu, kerro mikä
2
3%
Ei ole särkynyt eikä vuotanut
40
51%
Paha vuoto (suuri vesivahinko)
3
4%
Medium vuoto (tuli jonkin verran vesivahinkoa)
1
1%
Pienehkö vuoto (ei tullut pahoja vesivahinkoja)
3
4%
Pieni vuoto (ei vesivahinkoa ollenkaan)
8
10%
 
Ääniä yhteensä: 79

adaina
Member
Member
Viestit: 277
Liittynyt: 15:58, 23.05.2003
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja adaina »

Monilla ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että jokainen akvaario hajoaa ennemmin tai myöhemmin. Siksi teenkin tällaisen kyselyn, että saa jonkinlaista käsitystä siitä miten usein ne oikeasti hajoavat. Lisäsin tuohon myös vesivahingon suuruusvalinnat. Voit valita vaikka kaikki, jos on monenlaista sattunut.

esim. jos vaikka 500l altaasta lasi yllättäen hajonnut, lattia jouduttu purkamaan, alakertakin vaurioitunut, valitse kohdat "Lasi omia aikojaan rikki" ja "Paha vuoto (suuri vesivahinko)". "Medium vuoto" on sellainen että esim. hieman lattiaa jouduttu akvaarion ympäriltä uusimaan, mutta vettä ei ole päässyt rakenteisiin asti.

Olisi hyvä jos kertoisit myös minkä kokoinen allas, miten pahat vahingot tuli, kuinka kauan sinulla on ollut altaita ja kuinka monia. Jos vuoti saumasta, niin kuinka vanha sauma (saumojen koeponnistuksia ei tietenkään lasketa). Myös vakuutuksista saa kertoa, että mitä korvasi vai eikö korvannut mitään. Jos lattialla tai jalustalla on mahdollisesti tekemistä altaan hajoamisen kanssa niin voit kertoa niistäkin.

----

Itselläni ei ole paljoa sattunut. Yksi ulkosuodatin kerkesi vähän valuttaa (vain vähän onneksi, n.litran verran) kun kissa kaatoi sen niin, että suodatin meni rikki siitä sisääntulon kohdalta. Muutama lievä akvaarion ylitäyttö ollut myös. Nyt vaan vähän hirvittää kun on 720l loota jo tuossa kuistilla odottamassa, että mitä jos sille sattuu jotain sitten kun on sisällä ja täynnä vettä. Minulla on ollut akvaarioita yhteensä n.9 vuotta, parhaimmillaan 7 allasta kerralla (suurin silloin 350l) välissä oli kolme vuotta, jolloin oli vain yksi. Tällä hetkellä on yksi keskikokoinen, kolme pientä ja tuo 720l joka on vielä tyhjillään.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla ei ole ikinä käynyt altaille mitään. Yhtään uutta allasta en ole ostanut, kaikki tulleet käytettyinä. Mulla olleet akvaariot ja suotimet, joissa siis ei vuotoja:
- 200 litraa, matalanmallinen käytetty naftilla lasinpaksuudella ja itse vaihdetuilla silikoneilla, en ikinä täyttänyt sitä piripintaan lasin paksuusepäilyjen takia, mulla käytössä pari vuotta
- 60 litraa, sisäsuotimella, käytössä 4 vuotta
- 140 litraa, sisäsuotimella, käytössä yli 10 vuotta
- 300 litraa, Fluval ulkosuodattimella, käytössä 4 vuotta
- 70 litraa, sisäsuodin, käytössä 4 vuotta
- 100 litraa, Eheim ulkosuodattimella, käytössä alle vuoden ja edelleen
- 100 litraa, sisäsuotimella, käytössä alle vuoden ja edelleen
- 20 litraa, sisäsuotimella, käytössä alle vuoden ja edelleen
KalaKissa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 883
Liittynyt: 13:00, 08.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Toivon että ei koskaan vuodakkaan. :roll: Vaikka vasta kolmevuotta tätä harrastusta olen harrastanut.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
sardiini_85
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 10:37, 10.10.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: karkkila

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Minulla on ollut altaita noin seitsemän vuotta, yleensä kaksi kerrallaan. Akvaarioiden koot vaihdelleet 63-720 litran välillä. Yksikään akvaario ei ole vuotanut tai hajonnut. Vanhin uutena ostettu, 225 litrainen Juta on nykyään toiminnassa serkullani. Se on noin 7 vuotta vanha, vuoden oli lapetilassa jossa lämpötila menee talvella aavistuksen pakkasen puolelle, ei vuoto-ongelmia. Vanhemmillani on myös ollut akvaarioita noin 15 vuotta ilman rikkoutumisia tai vuotoja.

Melko suuren vesivahingon olen kyllä aiheuttanut ihan omalla toiminnallani. Vaihtelin letkulla vesiä 720 litraiseen altaaseeni ja nukahdin, kun olin täyttämässä allasta. 8-) Arvioini mukaan noin tunnin ajan vesi oli tulvinut altaasta ulos, eli joitain satoja litroja tuli vettä lattialle. Parkettilattia päästi aika hyvin vettä läpi joten vesi onneksi pysyi parissa huoneessa, osa löysi reitin suoraan seinästä pihalle ja osa meni purujen ja betonisen välipohjan läpi, tippuen näin ollen autotallin katosta.

Vesivahingosta johtuen ruokasalin ja olohuoneen lattia jouduttiin purkamaan, suurelta alueelta purut poistettiin ja sitten kuivateltiin muistaakseni puolitoista kuukautta. Meillä on laajin mahdollinen kotivakuutus, vakuutusyhtiö (If) korvasi kaiken ja jos jotain positiivista tuosta, silloin hyvin järkyttävästä tapahtumasta seurasi niin saimme uuden ja mieluisamman värisen parketin. Ifillä muutenkin tuntui kaikki toimivan, ei mitään nurinoita korvauksista ja tulivat vielä tarkastamaan lopputuloksenkin sekä kyselivät tyytyväisyyttämme korjauksen ym suhteen.
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
Eväkäs
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 210
Liittynyt: 18:44, 09.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja Eväkäs »

Kaikki eheimin classic mallin käyttäjät varmastikin tietävät että ilman tuplahanoja lattia kastuu väkisinkin jossain kohtaa =).
Samoin Eheim 2229 on kerran kastellut hieman lattia kun ilmausletku pääsi notkahtamaan liian alas siivousoperaation yhteydessä.

Muuten on vedet pysyneet kipoissaan (720/360/300/160/128/70/60/50x3).
Käytössä useita erilaisia eheim ulkosuodattimia. Sisäsuodattimet harvemmin vuotavat kippojen ulkopuolelle?
Monta kuutiota vettä noin 20:ssa kiulussa.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Jouduin vastaamaan "kahden kautta" kyselyyn, koska:

a) Minulla ei ole omia altaita hajonnut yhtään, 2 akvaariota, 63litraa ja toinen puolet pienempi, sisäsuodattimet, vedenvaihto ämpäreillä.

b) Äitini ainoa akvaario hajosi, n. 100l kun olin ihan pieni. Joku kaveriperheen pikkupoika veti metalliautolla naarmun akvaarion etulasiin, ei mikään iso tai syvä, mutta näkyi. Kun äiti sitten vaihtoi vettä ja lähti kauppaan niin oli akvaario räjähtänyt sillä välin. 8O
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Lukioikäisenä n.45l allas alkoi vuotamaan (altaalla ja silikoneilla siinä vaiheessa ikää 16v). Korjasin komeuden ihan omin pikku kätösin bostikin lasitussilikonilla ja kippo pitää vettä vielä tänäkin päivänä n.15v myöhemmin.

Vuoto oli pientä tihkua saumasta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
minnatak
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 16:11, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja minnatak »

Akvaarioita on ollu yli 20 vuotta, ihan jokaisena päivänä. Eli ei ole ollut telakalla koskaan tämä harrastaminen. Kokoja on ollut monen montuista 45 l- 325 l välillä.

1) yhden ja ainoan kerran on alkanut akvaario vuotamaan, oli vähän yli 100 l, vuoto oli hillitty ja hallittu jos näin voi nyt sanoa. Ja ainoa vahinko siinä oli että jouduin ostamaan uuden akvaarion.

2) Ylitäyttöjä on ollut muutama, ei pahoja. Muutamia litroja lattialle.

Yleisesti ottaen "vesivahingot" joita on sattunut on jäänneet hyvin paikallisiksi (kop kop puuta) Nyt on tuo 465 l sängynpäädyssä, ihana on mutta sen kanssa on tullut mietittyä kerran jos muutaman että mitäs sitten jos rikki menee. Ei hillitysti, niin että pystyy tilanteen pelastamaan vaan kunnolla räsähtäen. Ja ole itselleni sen selvittänyt että niin kauan kun kukaan ei kuole, mitään peruuttamatonta ei tapahdu. Olen ammatiltani rakennusmaalari joten tiedän sen tuhon kuitenkin mikä tulee, mutta vesi kuivuu (ennen pitkää:D) ja rakenteet voi korjata.

Ainoa mitä juuri olen huolehtinut on kalat, jotta saan ne pelastettua silloin on kaikki kuitenkin hyvin. Ja ei auta muuta kuin uskoa tämä, on kuun lopussa tulossa 600 l akvaario. Silloin on kotona vettä 1205 litraa, toki sitä on paljon mutta siinä on myös paljon iloa.

Sen mä ehkä tekisin jos akvan koko pelottaa, laittaisin sen omalle paikalleen ja antaisin olla siinä tyhjillään hetken jotta siihen kokoon tottuu ja sitten alkaisin sitä vasta laittelemaan. Ja tottakai pitäisin vakuutukset kunnossa kaiken varalta:D
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Onneksi ei ole. Ei ole ollut edes pientä vuotoa missään. Kerran on ulkosuodattimesta suihkunnut vettä, kun unohdin laittaa siivouksen yhteydessä tiivisteen takaisin :roll: Mutta se nyt oli puhtaasti oma moka ja suodatin toimii.
Täytyy vaan toivoa, ettei koskaan alakaan vuotamaan, tai ainakaan hajoa kokonaan!

Mulla muuten tuo Eheimin Classic vielä hetken käytössä, mutta ei ole koskaan lattia kastunut (lukuunottamatta ekaa siivouskertaa ja tuota tiivisteen unohtamista). Laitoin nimittäin iskän tekemään letkuun hanan. Siivoaminen helpottui n. 100% ;)
470 litranen kalasoppa
Maria L-A
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 21:33, 17.08.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Äänestin vahingossa tota "muu, kerro mikä", kun en puusilmänä nähny tuota suodattimen aiheuttamaa äänestys vaihtoehtoa. Eli siis meillä meinas käydä vesivahinko kun Eheim 2080 alko vuotaan vesiä lattialle keskellä yötä, mutta onneksi oltiin hereillä :roll:
jaakkim
Member
Member
Viestit: 425
Liittynyt: 17:00, 15.03.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Suomen pukama

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Imukupit...ne pitäisi kieltää lailla!!!
Menivät pettämään vaahdottimesta, jossa pieni pumppu ja p_askan keräyskuppi oli tietysti liian pieni. Kupista letku 2litran pulloon... Pullo täysi ja loput lattialla noin 10-15 litraa. Koko yläkerran lattia uusiksi ja osittain joutu laittaa saunaa ja keittiötä uusiksi kun olivat suoraan alla.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
Dee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 18:26, 30.04.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja Dee »

Käytettynä ilmaiseksi saamani Juwel-merkkinen joku n. 96 litrainen allas räsähti nyt aamuyöllä kun täytin illalla vedellä testatakseni pitääkö se ylipäätään enää vettä.
Ilmeisesti kuljetuksessa kolissut, muutossa kolissut lisää ja siskonpoika hakkasi lisäksi seiniä sen ollessa hamsterilla hetken aikaa väliaikaiskämppänä.. että vissiin
kunnon jännitys jytyssäkin lasissa + veden paine = räkspoks

Onneksi oli kylppärissä vaikka komee tulva se sielläi tulee hetkellisesti, just ovesta astuin sisälle kun pasahti..

En nyt tiiä kuuluisko tää edes tänne mutta kerroin kuiteski. :D

Ja olen aloitteleva, akvoja ollut vasta.. no muutaman päivän ja vain yksi pieni ja sekin kypsytysvaiheessa, suunnittelin tuota isompaa lisäksi, mutta oho, olipa laho!
Koira, maakotiloja, hamsteri, kani, 54l & 180l altaat
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Minulla on ollut kymmeniä akvaarioita kymmenien vuosien aikana. Koskaan ei ole ollut akvaariovuotoja tai rikkoontumisia. Ainoan pienen vahingon aiheutti käytettynä hankitun ulkosuodattimen kannentiiviste, josta ruikki vähän vettä. Onneksi sekin havaittiin heti, eikä vahinkoja tullut.

Minua silti pelottaa, että hyvä onni joskus loppuu. Vaihdoin äskettäin vakuutusyhtiötä ja tarkouksia pyytäessäni kerroin haluavani sellaisen, joka korvaa akvaarioharrastuksesta sekä itselle että ulkopuolisille koituvat vahingot. Sellaista vakuutusta ei näytä olevan.
minna78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:48, 14.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuru (Ylöjärvi)

Re: Onko akvaariosi koskaan särkynyt tai vuotanut?

Viesti Kirjoittaja minna78 »

Ei oo ikinä vuotanut, tosin aloitin uudestaan harratukssen vasta äskettäin, mutta aiemmin punakorvakilppareitakin omistaneena, ei oo vuotoja tai rikkoutumisia tullut. Mä tarkistelen jokapäivä ettei oo vuotoja. Jos oon vkonlopun pois laitan varoiks tyhjennys välineet esille, kun lahjon jonkun akvaoja kattomaan kaiken varalta. Toistaseks ollaan selvitty ilman vuotoja, mutta aina on silikioonituubi kaapissa kaiken varalta. Kyllä käsittääkseni sellanen kotivakuutus pitäs olla, joka korvaa tarvittaessa, mutta vaatii ehkä että akvaarioissa on takuuta olemassa tai liikkeen uusimat silikonit, joista jonkinmoinen todistus.Itellä korvaa kyllä tietyt vahingot, kun siitä oikeen soitin ja kyselin.Mutta ei tietenkään sitä että oon uittanut kalasopalla koko kerrostaalon. :P Onneksi sentään on muovimatto lattiassa, joka antaa vähäisen kastumisen anteeksi ,kuten tuli todettua taannoin kun kissa hieman hörppäs akvasta vettä :D
Seura-akvaariot: 50l mutteri, 60l Tetra, 130l Rena Calypso, 200l merkitön

muu eläinkatras:http://www.petsie.fi/pet.php?petid=158674
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “"Off-Topic" ja äänestykset”