Uuden akvaarion aika?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Uuden akvaarion aika?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Akvaharrastaja kirjoitti:Haluaisin niin kovasti niitä helmirihmoja, eli jos niitä otan niin harkinnassa se 240 litranen allas. Mutta jos ne nyt menisi tonne 180l, niin olisiko tälläinen kalasto hyvä:

1+3 helmirihmaa
15+ kiilakylkiä
10+ harlekiininuolisia / jotain muuta nuoliaista, mitä?

Saisiko sinne sitten vielä usutettua jotakin persoonallista kalaa, ei välttämättä mitään kamalan suurta tai pientäkään, kuten taistelukalaa? Sitä en kyllä laittaisi, en tiedä miten rihmakalat ja taisto sopeutuu yhteen.
Tuo 240 litran akvaarion hankkiminen kuulostaa järkevältä. Hinnassa ei paljoa eroa ole, ja siihen nuo helmirihmat ei liene enää mahdoton valinta. Eläinkaupassahan siis ne kalat on nuoria ja vain hetken, joten ei niistä allaskooista voi mitään johtopäätöksiä vetää (kuten olet kyllä vissiin ymmärtänytkin jo).

Eli jos akvaario olis tuo isompi malli, niin siinähän on pituutta joku 120 cm. Piikkisilmiä jos otat, niin niiden kanssa kyllä mahtuu monnisiakin ihan hyvä porukka. Vaikka piikkisilmiä 15 ja monnisia saman verran, niin on kaikilla kavereita! Harlekiininuoliaisia ei ehkä ihan noin paljoa.
jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jejoka »

Herää sama kysymys kuin ma7xgella. Mihin VANHA kalasto joutuu? 8O

Eikä ole mitään järkeä hommata tuohon sinun ehdottamaan helmirihmoja. Nythän sinulla on partis liian pienessä purkissa. Itse siirsin väliaikaisesti partiksen 325->90 ja voi sitä lasien kolinaa kun raukka ei heti tajunnut ettei pystykkään uimaan niin hyvin :( näin raa'asti kuvainnollistettuna minulla tulee mieleen vain kultakala malja. Suhteet ei sentäs niin pahat tässä tapauksessa, mutta silti pitäisi yrittää antaa kaloille mahdollisimman paljon tilaa.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Akvaharrastaja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

jejoka kirjoitti:Herää sama kysymys kuin ma7xgella. Mihin VANHA kalasto joutuu? 8O

Eikä ole mitään järkeä hommata tuohon sinun ehdottamaan helmirihmoja. Nythän sinulla on partis liian pienessä purkissa. Itse siirsin väliaikaisesti partiksen 325->90 ja voi sitä lasien kolinaa kun raukka ei heti tajunnut ettei pystykkään uimaan niin hyvin :( näin raa'asti kuvainnollistettuna minulla tulee mieleen vain kultakala malja. Suhteet ei sentäs niin pahat tässä tapauksessa, mutta silti pitäisi yrittää antaa kaloille mahdollisimman paljon tilaa.
Olenkin ilmeisesti unohtanut kertoa, että vanha kalasto pysyy vanhassa akvaariossa, muuttaa vain veljen huoneeseen. Varaa ei taida olla tuohon 240l (ellen osta käytettynä), joten taitaa olla tyytyminen muuhun pääkalaan. Taistohaaremia en halua, ehdotuksia muista aasialaisista pääkaloista? :)
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Tästähän tuleekin hauska homma. Rahaa tarvitaan reilu 150e, että saisi huudettua huutonetistä juwel vision 260 -merkkisen akvaarion ilman suodatinta, eli siihen sitten vielä suodatin. Onko näissä kaarevalasisissa akvaariossa jotaitakin epäinhimmilisiä ominaisuuksia, esimerkiksi tasapainottamisessa? Meillä on laminaattilattia, kestääköhän sen paino 260 litraista akvaariota? Millaista suodatinta suosittelisitte? Ulkosuodatinta ei ole mahdollisuutta ottaa (ei ole rahaa, en osaa käyttää ja ei ole paikkaa mihin piilottaa) eli sisäsuodattimella mennään, olisiko Eheim Pick-up 2012 hyvä?

Ja niin siis, kertokaa että onko tuossa kaarevalasissa jotakin vikaa, kohdistuuko paine esim. erilailla?
54 litraa läträilyä
jejoka
Member
Member

Raha ei ole ongelma mikäli jaksaa säästää edes vähän pidempään. Käyttäminenkin on todella helppoa. Itse en ollut edes nähnyt ulkosuodatinta ja silti ostin sellaisen tuohon 325L ja hyvin on toiminut, paikkakin löytyi akvaarion alta. Vähän vaikeampi oli huutiksesta ostamani ulkosuodatin, mutta pienen pähkäilyn ja naisen logiikan käytön jälkeen sain senkin toimimaan. Eli eikun pientä pohdiskelua niin homma pelaa.

Itse suosittelisin silti sen ulkosuodattimen hommaamista, koska silloin huoltovälikin pitenee verrattuna sisäsuodattimiin. Tietysti mikäli haluaa kunnon roskan keräyksen altaasta niin suosittelen molempia. Mulla on se jbl:n ulkosuodatin mistä on oma topiikkinsa täällä jossain ja joku keskikokoinen pick up isoimmassa ja tällä hetkellä yritän metsästää aqua ballia 200L jotta saisin enemmän virtasuta pohjalle. Letkut on ulkosuodattiomessa niin lyhyet etteivät yllä lähellekään pohjaa ja muutenkin max 150L tarkoitettu.

Tietysti löytyy myös niitä akvaarioita joissa on PELKKÄ sisäsuodatin systeemi ja akvaarion pitäjät ovat tyytyväisiä ratkaisuihinsa. Täytyy aina muistaa että on juuri niin monta mielipidettä kuin on ihmistäkin.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Akvaharrastaja
Member
Member

Itse olen vahvasti sitä mieltä, että sisäsuodattimet on mun juttu, en tosiaan ole mikään tekniikan ihmelapsi.

Akvaario tulee olemaan 260-270litrainen, riippuu huutaako äiti sen minulle netistä vai ostanko sen itse Porista. Meneekö sen kokoiseen ne helmirihmat?
54 litraa läträilyä
spotted
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja spotted »

Toivottavasti partis siirtyy vanhasta uuteen.
Akvaharrastaja
Member
Member

Vanhasta akvaariosta partamonni muuttaa uuteen akvaarioon, miljoonakalat ja albiinomonniset jäävät vanhaan. Voi olla, että teen vaihtokaupan vanhempieni kanssa ja annan heille albiinomonnisia parven jatkoksi ja otan heiltä kaksi nuorta helmimonnista tilalle, lämpimän veden akvaario kun tuosta tulee. Miljoonakalojen 63 litranen purkki todennäköisesti on jää ilman pohjakaloja, eli sinne sitten ehdotuksia pohjakalastoon. Jos miljoonakalat saavat uuden kodin, perustan erilaisen kalaston, joka tulee olemaan E-Amerikka painotteinen.

Akvaarion koko on nyt päätetty, ja se tulee olemaan Juwel Vision 260, mitoiltaan 121x46x64 ja mustan värinen. Ostan akvaarion käytettynä, eikä siinä ole suodatinta, joten riittääköhän Eheim Pickup 2012 tuon kokoiseeen? Jos ei, niin mikä sisäsuodatin olisi hyvä ja kuinka paljon se maksaa?
Ulkosuodatinta en ota käyttöön, koska en osaa sellaista asentaa vaikka se teidän mielestänne olisi kuinka helppoa.

Ajattelin ottaa akvaarion helmirihmauroksen ja tälle ainakin kolme morsmaikkua, ehkä jopa viisi, riippuen kuinka monta menee. Lisäksi ajattelin ostaa 100l--> akvaarion jossa voin sitten kokeilla pääakvaarion kalojen kudetusta, koska tuo 63l ei siihen riitä. Lisäksi otan 1-2 parvea, toinen niistä tulee olemaan kardinaalitetra ja toinen on joko viisiraitabarbi tai (ruso)kiilakylki.

Pohjalle olen ajatellut joko monnisia tai nuoliaisia + se partamonni. Itse kiinnostuin noista helmimonnisista, kuinka ison parven niitä voisi ottaa? Otan joko monnisia tai nuoliaisia, molemmat eivät taida mahtua? Ainakaan alkuun en niitä molempia ota, en tiedä mahtuuko ja budjettiin ei tällä hetkellä ole tilaa.

Kalasto siis tulee olemaan vastaava:

1+3-5 helmirihmaa
20+ kardinaalitetraa
20+ toista parvea
13+ monnisia
partamonni

Kalojen määrä vähenee, jos menee teidän mielestä liian sillipurkiksi koko juttu.

Mahtuuko kalastoon vielä joku ahvenpariskunta, vai löytyykö mitään tarpeeksi sopuisaa, nättiä ja pientä ahventa? Varmaankin suvusta Apistogramma tulee olemaan, jos tulee.

Lähinnä tota kalastoa ja suodatinjuttua tällä kertaa, kiitos vastauksistanne.
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Mahtuisiko lippukirjoahvenpariskunta vielä mukaan? Jos monnisten määrää vaikka vähentäisi?
54 litraa läträilyä
jejoka
Member
Member

Mä laittaisin vain toisen noista parvista. Ovat upeamman näköisiä isommassa parvessa muutenkin +parvet ei mene sekaisin. En tiedä muiden kokemuksia, mutta mulla kun oli rusokiiloja niin ne pysy paremmin omassa parvessaan, kardinaalitetrat levittäytyy enempi.
Akvaharrastaja
Member
Member

Kirjoitan nyt vihdoin tännekin, on tullut jos jonkinmoisia ajatuksia päähän.

Millaiselta kuulostaisi vastaava kalasto: helmirihmoja, parvikala, (kiilakylki / kardinaalitetra) helmimonnisia, ottoja ja ehkä (?) pieni ahvenpariskunta.
Jos ahvenpariskunta / haaremi vielä menee, niin onko jokin näistä lajeista sopiva?

Laetacara curviceps Lippukirjoahven
Apistogramma agassizii Loistokääpiöahven
Hemichromis bimaculatus Pilkkutimanttiahven eli punakirjoahven <-- voi olla liian iso?
Apistogramma hongsloi Tulikääpiöahven <-- liian vaativa?

Tuossa olisi siis ahvenlajit joita haluaisin, en tietenkään kaikkia ota vaan vain yhtä. Bimaculatus taitaa olla liian iso, mutta meneekö jokin Apistogramma -laji voisi mennäkin? Tai curviceps ? Mikä olisi teidän mielestä paras ahvenvaihtoehto, vai meneekö enää yhtään kalalajia noiden yllämainitsemieni lisäksi?

Akvaario siis on todenn. tuo 260 litraa, mahtuuko kaikki? Kuinka monta voisin sitten jokaista pistää, se täytyy myös selvittää, mutta myöhemmin sitten, kun ollaan selvitetty mahtuuko tuonne ahvenia vai ei. Ja kaikkeahan ei tietenkään tarvi samalla kertaa hankkia, budjetti tuskin antaa periksi niin paljon.

Sitten pähkäillään vieläkin sitä suodatinta. Akvaariossahan ei siis suodatinta mukana tule, niin mikä sisäsuodatin olisi paras tuohon? Eheim pick up 2012? Merkillä tuskin on väliä, kunhan alle viidenkympin saa ja suht. luotettava, turvallinen ja ennenkaikkea toimiva ja tehokas. Voi olla, että ostan jonkun sisäsuodattimen täältä aqua-webistäkin.

Myöhemmin, kun allas on saatu sisälle huoneeseeni, voidaan ruveta jo miettimään miten kypsyttää. Akvaarion huutokauppa päättyy 18. toukokuuta, joten kai pitäisi jo pikkuhiljaa miettiä mitä kaikkea tarvitsen. Pärjäänkö pelkällä kalanruoalla, bactozymillä ja safe-startilla, vai miten mennään? Lähinnä mietin, että mitä aineita olisi hyvä hankkia jo valmiiksi?

// ihan edit. päivityksenä, tällä hetkellä täällä menossa lipastojen suursiivous, jotta saadaan tilaa uudelle akvaariolle :mrgreen:
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Vastauksia kaipaisin, vähän kärsimätön kun olen.
54 litraa läträilyä
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Heippa vaan miunkin puolesta ja mainiota että olet täältä tietoa hakemassa! :)

Veikkaan että kukaan ei ole kypsytykseen vastannut koska palstalla on jo hurjasti tietoa kalattomasta kypsytyksestä. Katso vaikka palstan yläosassa oleva kypsytys-linkkikooste. Selaile hieman ja kysy sitten uudestaan jos jokin asia jäi mietityttämään.
ramdac
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ramdac »

Kardinaalintetrat kannattaa unohtaa, ne ei uinut parvessa 2m altaassakaan vaan levittäytyi joka paikkaan. Lisäksi ne on aika herkkiä ja kalliita. Sinuna laittasisin Bakteeriympin purstamalla sen pikkuakvaarion sisäsuodattimen liejut pohjahiekkaan eli ensin vähän hiekkaa pohjalle ja liejut siihen, sitten loput hiekat päälle ja bakteeritoiminta voi alkaa. Syytä pitää kosteana se hiekka sen jälkeen kun olet liejut laittanut sinne. Turha polttaa rahaa niihin SafeStartteihin.

Sitten huutokauppaan, kannattaa olla tarkkana siinä lopussa, saattaa olla moni muukin kyttäämässä. Viimeiset minuutit on usein aika vauhdikkaita ja hinta nousee.
Akvaharrastaja
Member
Member

Jos kardinaalitetrat täytyy jättää pois, mikä olisi värikäs parvikala sen tilalle?

Ja edelleen vastauksia suodatinasiaan ja ahvenasiaan.
54 litraa läträilyä
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Onnea uudesta tulevasta akvaariosta :). Noista ahvenista sen verran, että mä en kyllä laittaisi missään nimessä punatimantteja (bimaculatus) tuonne. Ensinnäkin jos tulee pienempiä parvikaloja (kardinaaleja tai jotain muuta), niin ne todennäköisesti syödään (tiedän omasta kokemuksesta, että nämä tyypit pystyy uskomattomiin syöntisuorituksiin), toisekseen jos monnisia tulee, niin niiltä saattaa lähteä eviä öiseen aikaan ja kolmanneksi: tuo punatimanttihan voi olla melkoinen häijyläinen muutenkin. Etenkin rihmakalat samassa altaassa punatimanttien kanssa nostaa ajatuksenakin tukan itselläni pystyyn :roll:.

Noista muista lajeista ei kokemusta, mutta itse miettisin ahvenlajin valintaa siitä näkökulmasta, että ne ovat a) suht sopuisia muita pohjakaloja (kuten monnisia jos sellaisia tulee) kohtaan myös kutuaikana ja b) niitä voi pitää pienessä porukassa tai vähintäänkin haaremina. Kun ahvenia on useampia, eivät aggressiot keräänny vain sitä toista kohtaan ja muutenkin käyttäytyminen on mielenkiintoisempaa. :)
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
Akvaharrastaja
Member
Member

Vähän epäilinkin, että punatimantit ovat liian suuria ja agressiivisia tuon kokoiseen.

Harkinnassa on myös hieno 360 litrainen alumiinikehysallas, jossa mukana itse tehty jalusta, siihen suunnitellaan jo vähän isommalla kaavalla ne kalastot. :mrgreen:
Mutta mikä tohon 260l menisi joku ahven?
54 litraa läträilyä
rybka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja rybka »

Suodatinasiaan sanoisin omasta kokemuksesta, että jos et halua ulkosuodatinta, tarvitset kyllä kaksi riittävän tehokasta sisäsuodatinta. Ne vain pitää suunnata niin, että rihmat eivät joudu olemaan jatkuvassa puhurissa. Minulla jopa nuo kaksi sisäsuodatinta oli 200-litraisessa vähänlaisesti, vaikka kalastoa oli kohtuudella.

Minulla on 250-litraisessa noin 30 rusokiilakylkeä (määrä lisääntyy tasaista tahtia) ja voin sanoa, että se on yksinään(kin) todella kaunis parvikala, kunhan parvi on riittävän kokoinen. En itse laittaisi omaani enää toista keskiveden parvea, vaikka kiiloja olisi vähemmänkin.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Akvaharrastaja
Member
Member

rybka kirjoitti:Suodatinasiaan sanoisin omasta kokemuksesta, että jos et halua ulkosuodatinta, tarvitset kyllä kaksi riittävän tehokasta sisäsuodatinta. Ne vain pitää suunnata niin, että rihmat eivät joudu olemaan jatkuvassa puhurissa. Minulla jopa nuo kaksi sisäsuodatinta oli 200-litraisessa vähänlaisesti, vaikka kalastoa oli kohtuudella.

Minulla on 250-litraisessa noin 30 rusokiilakylkeä (määrä lisääntyy tasaista tahtia) ja voin sanoa, että se on yksinään(kin) todella kaunis parvikala, kunhan parvi on riittävän kokoinen. En itse laittaisi omaani enää toista keskiveden parvea, vaikka kiiloja olisi vähemmänkin.
Rusot on kyllä nättejä kaloja, mutta haen ehkä jotakin värikkäämpää, kuten kirsikkatetroja? Mutta niitä ei ole kummemmin näkynyt näissä lähikaupoissa, mutta rusoja niissä olisi, ja halvalla niitäkin saisi.

JOS otan akvaarioon kaksi suodatinta, niin mitkä olisi merkkisuosittelut, että voisi suihkuputken sitten suunnata hyvin?
54 litraa läträilyä
kala-Jalmari
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Minä ehdottaisin parvikalaksi punapäätetraa, näyttävä ja suht kookas :)
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mun korvaan tuo loistokääpiöahven voisi olla soppeli valinta. Jos vaan vielä mahtuu rihmojen ja muiden jälkeen.

Rusokiilakyljet ei näytä parhaimpaansa eläinkaupoissa. Kotiuduttuaan ne todella hehkuvat... Mutta väriläiskää jos etsii, niin ehkä ne eivät ole se paras valinta. Tetroistahan löytyy, ja vaikka sun mitä just tuohon tarkoitukseen.
Akvaharrastaja
Member
Member

Vantaan Akvaariolinnassa oli muistaakseni viime viikolla erittäin upean näköisiä rusokiiloja, ja kyllähän ne aika kirkkaasti hohtavat vaikkeivat kummemman värisiä olekkaan, ja suuressa parvessa näyttävät varmasti hyviltä!

Kuinka paljon niitä menisi jos akvaario on 260l ja kuinka monta menisi jos akvaario on 360l? :)
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Nyt on tämä akvaariohankinta laitettu siksi aikaa jäihin, kunnes löytyy sopiva ajankohta ja halpa hinta akvaariolle, innolla kuitenkin kalastoja suunnittelen.
54 litraa läträilyä
Akvaharrastaja
Member
Member

Nyt on akvaario taas nostettu jäistä - se löytyi ! :mrgreen:

Laitettiin juuri oma pieniksi jääneet vaatteet huutonettiin pakettina, ja tästä toivotaan, että saadaan ainakin 100 euroa, jolloin olisi jo melkein akvaarion hinta kasassa. Kyllä, huutonetistä löytyi MP Aquarium 240 litrainen purkki jalustalla ja tekniikalla. Ja huutokauppa päättyy pari päivää oman pakettini sulkeutumisen jälkeen, jolloin toivottavasti olen jo rahat kerennyt saada. Isä ja isovanhemmatkin auttavat, ja omaa rahaa löytyy 130e. :) Eli rahaa jää myäs kaloihin ja muuhun tekniikkaan ja varustukseen.

Akvaario siis tulee olemaan 240 litrainen, johon kaavailin tetraparvea, rihmakalahaaremia, monnisia ja ahvenpariskuntaa. Minkäkokoinen ahven tuonkokoiseen menisi, ja mitä tetraparvea suunnittelisitte ?
Tai annetaan teille vapaat kädet, jos teillä odottaisi 240 litrainen purkki ilman kalastoa, niin mitä itse siihen kaavailisitte? Vettä en haluaisi kovettaa tai muuttaa kamalasti, meilläpäin pH-arvo on neutraali, eli n. 7. Lämpötilan toki voin säätää, ja vesi on pehmeää.

Eli katsotaan mihin teidän, rakkaat aquawebbiläiset, mielikuvituksenne pystyy. Tosiaan ainut raja on litramäärä ja kalojen määrä.
54 litraa läträilyä
Lätäkkö-Mies
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lätäkkö-Mies »

Multa löytyy tuommoinen 14 päinen kardinaalitetra parvi 1 taistelukala ja oon ajattelemassa noita miekkapyrstöjä. Suosittelen jotain tetroja kun niin helppoja ovat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”