Valvoja: Moderaattorit
Näin mä olen vähän suunnitellut tekevänikin.., jos päädyn ihan "normi" jalustaan.ramdac kirjoitti:Materiaalit itse ostasin Bauhausista ja sahauttaisin samalla määrämittaisiksi. Tosi hienoja liimapuuevyjä edullisesti.
Saa sarana upotukset ovikappaleisiin muistaakseni.
Materiaalien paksuudet ym ovat hyvin paljon kiinni siitä millainen allas tulee päälle. 300mm on muuten 30 senttiä. Taitanen tarkoittaa 30mm, joka on 3 senttistä...Jakulaari kirjoitti: Miten paksu liimapuulevy olisi hyvä, itse olen suunnitellut n. 300 mm paksuutta. Onko se riittävän tukevaa, vai riittäisikö jopa ohuempi...? Kulmarautoja en ajatellut käyttää vaan tukea (ainakin osan) nurkkista/rakenteesta neliskanttisilla puupalkeilla... Kansi ja pohjalevy tulisi sitten puutapeilla ja liimalla kiinni muihin osiin.
Juu, tuo on hiukan kiinni millasta tasoa käyttää kuten myös käytettävästä altaasta. Tuossahan on päällä Juwelin allas, jonka alle ei saa laittaa mitään telttapatjaa ym sälää. Ja tuota mallia on hiukan katseltu noista muista kalustealtaista, joissa on tuollaisia 5-10 sentin ylityksiä heikommillakin materiaaleilla ja paksuuksilla.ramdac kirjoitti: Jalustaan ei kannata jättää kuvan mukaista kannakkeetonta pätkää päätyyn, koska jos laittaa jotain telttapatjaa tai styroxia akvaarion alle, se vääntää tyhjän päällä olevan pään alas päin. Jos altaan alla ei ole pehmentävää materiaalia, se pysyy suorassa.
Ne heikommat materiaalit taittuu vielä nopeammin, sun pöytä ei taitu, jos allekkaan ei tule mitään.jmi kirjoitti:Juu, tuo on hiukan kiinni millasta tasoa käyttää kuten myös käytettävästä altaasta. Tuossahan on päällä Juwelin allas, jonka alle ei saa laittaa mitään telttapatjaa ym sälää. Ja tuota mallia on hiukan katseltu noista muista kalustealtaista, joissa on tuollaisia 5-10 sentin ylityksiä heikommillakin materiaaleilla ja paksuuksilla.ramdac kirjoitti: Jalustaan ei kannata jättää kuvan mukaista kannakkeetonta pätkää päätyyn, koska jos laittaa jotain telttapatjaa tai styroxia akvaarion alle, se vääntää tyhjän päällä olevan pään alas päin. Jos altaan alla ei ole pehmentävää materiaalia, se pysyy suorassa.
- J
Ei kun Jutan massiivipuujalustoista on nyt puhe....ramdac kirjoitti: Siis jos kyseessä on JuTa Design kaapisto valkoinen (design vetimillä)
Niin... En nyt tiedä kun kahtoo tätäkin allasta, joka ei ole kuin 16-18mm lastulevystä tehty. Aika hauskalta näyttää noiden päätyjen ylitykset. http://www.findit.fi/finImg/KARAT_150.jpg Kuitenkin tuossakin kyseessä 540 litran allas (150x60x60 mitoilla).ramdac kirjoitti: Ne heikommat materiaalit taittuu vielä nopeammin, sun pöytä ei taitu, jos allekkaan ei tule mitään.
Mutta jos akvaario on suuri, tuommoiselle pätkälle voi tulla 100 kg massaa ja jos alla on pehmeää materiaalia, joka puristuu kasaan kantavan seinän kohdalla. Kun alla ei ole kannatusta, kasaan puristunut materiaali yrittää pullistua normaaliksi, taittaen yli menevää levyä alas päin.
Olen nähnyt 600-700l altaan keittiökaappien päällä. Kaapit oli erikseen tilattu altaan jalustaksi, mutta mittoja lukuunottamatta ne eivät poikenneet normaaleista mitenkään.BleepBloop kirjoitti:Mahtaisiko kestää, jos jalustan kasaa valmiista keittiön alakaapeista?
Useimmista niistä sanotaan että runko kalustelevyä. Mitä se lienee, lastulevyäkö?
Se levy on siksi, kun ovet muuten menis kaapin sisään. Kaksiosaiset kaapinovet vaatii sen kalikan.Jakulaari kirjoitti:Ei kun Jutan massiivipuujalustoista on nyt puhe....ramdac kirjoitti: Siis jos kyseessä on JuTa Design kaapisto valkoinen (design vetimillä)Eli näistä: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ja ... -manty.htm Noista kuvista tosin on vaikea rakennetta arvioida, mutta joku levy siellä kansilevyn alla näyttäisi olevan.
Ja ei mulla tosiaan ole kuin 170 l allas. Ulkosuodattimen ja hiilaripullojen olemassaolo on huomioitu tulevan jalustan kaappien koossa ja läpivienneissä. Sellainen huomio vielä, että mun kaapista olisi tulossa 80 cm korkea. Joten mutu tuntumalla rakenteen tukevuuteen on syytä kiinnittää huomiota, ihan korkeudenkin takia jo...
No ei se ihan halpa ollut, iso jalustakin tosin... (ite en oo ehtiny käydä kyselemässä, kun ei ole ollut asiaa kaupoille...) Saako udella otitko jalustan ovilla vai avohyllyillä vai vähän molemmilla?Nardimai kirjoitti:Itse tilasin eilen JuTan massiivijalustan 200x60x65.. Hintaa noin 800€..