SOS, otin tuttavan akvaarion !
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
SOS, otin tuttavan akvaarion !
Sain tuttavaltani Juwel Rio 240 -merkkisen akvaarion, jossa on melkoinen kalasoppa. Tiedän, että kaloja ei voi pitää yhdessä, joten nyt kyselen että mitä kuuluu tehdä ja kenelle. Akvaariossa on tällä hetkellä tunnistettu seuraavat kalat:
6 kirsikkabarbia
6 viisiraitabarbia
3 sinirihmakalaa
3 intiaaninsulkaa
12 neontetraa
1 taistelukalanaaras
5 miekkapyrstöä
3 platya
3 albiinomonnista
2 helmimonnista
2 klovninuoliaista
1 raitanuoliainen
3 partamonnia
tuon enempää ei kaloja ole, mutta mitä noille tekee? Vesiarvot: pH 7,2, lämpötila 24,5 ja vesi on pehmeää.
Ketkä lahjoitetaan, ketkä jää ja kenen määrää kasvatetaan?
APUA pikaisesti!!
6 kirsikkabarbia
6 viisiraitabarbia
3 sinirihmakalaa
3 intiaaninsulkaa
12 neontetraa
1 taistelukalanaaras
5 miekkapyrstöä
3 platya
3 albiinomonnista
2 helmimonnista
2 klovninuoliaista
1 raitanuoliainen
3 partamonnia
tuon enempää ei kaloja ole, mutta mitä noille tekee? Vesiarvot: pH 7,2, lämpötila 24,5 ja vesi on pehmeää.
Ketkä lahjoitetaan, ketkä jää ja kenen määrää kasvatetaan?
APUA pikaisesti!!
läträttävää pikkupurkeissa ja eka iso tankki hankittu
Re: SOS, otin tuttavan akvaarion !
Ensin sun pitää ihan itse päättää mitkä noista haluaisit pitää. Sitten selvität näiden pidettävien vesiarvot ja pohdit sopivatko ne kuinka hyvin yhteen. Kaikki eivät välttämättä osu samoihin vesiarvoihin, joten loput pistät lahjoitukseen. Tässä nimenomaisessa tapauksessa tuskin kannattaa huolestua vaikka siellä on sekaisin pehmeän ja kovan veden kaloja; ne ovat todennäköisesti ajan kuluessa sopeutuneet ihan ok olosuhteisiin. Uusia väärän vesiarvon kaloja ei kannata ostaa, sillä ne eivät pidä vesiarvojen nopeasta muutoksesta. Mutta aluksi päättämään mitkä haluat pitää. Sen jälkeen vasta kannattaa kysyä mitä niiden kanssa kannattaisi laittaa, mikäli et itse halua alkaa selailemaan kalalistoja.
Jos kaipasit suorempaa tekstiä, niin lahjoita/myy/tapa kaikki kalat pois ja osta suoraan ne lajit mitkä haluat. Ei se väärin ole.
Jos kaipasit suorempaa tekstiä, niin lahjoita/myy/tapa kaikki kalat pois ja osta suoraan ne lajit mitkä haluat. Ei se väärin ole.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Päätä haluatko kovan vai pehmeän veden akvaarion? Parvikaloja sulla on siellä pehmeään veteen intiaanisulat, neontetrat, ja barbit. Kovaan veteen platyt ja miekkapyrstöt.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Eikös ne vesiarvot tuossa aloitusviestissä jo olleet?
Olettaisin että niihin sopivaa kalastoa haetaan..
Mä karsisin reilusti, itselläni on 240l ja siellä inkkareita ja neontetroja sekä pohjalla monnisia ja partis.
Eli kaikki muut noista laittaisin pois ja reilut parvet sitten molempia monnisia(<10/laji), inkkareita ja neoneita vaikka 15 molempia. Ja partikset sais olla siellä.
Tää ois mun ehdotus
muoks. vielä että mikä jottei se taistokin siellä pärjäis, mulla ei oo niistä kyllä mitään kokemusta... Taistot vaan taitaa tykätä lämpimästä ja monniset vähän viileemmästä mutta jos lämpö pysyy 24 tienoilla niin eiköhän molemmat pärjää
Olettaisin että niihin sopivaa kalastoa haetaan..
Mä karsisin reilusti, itselläni on 240l ja siellä inkkareita ja neontetroja sekä pohjalla monnisia ja partis.
Eli kaikki muut noista laittaisin pois ja reilut parvet sitten molempia monnisia(<10/laji), inkkareita ja neoneita vaikka 15 molempia. Ja partikset sais olla siellä.
Tää ois mun ehdotus

muoks. vielä että mikä jottei se taistokin siellä pärjäis, mulla ei oo niistä kyllä mitään kokemusta... Taistot vaan taitaa tykätä lämpimästä ja monniset vähän viileemmästä mutta jos lämpö pysyy 24 tienoilla niin eiköhän molemmat pärjää

Mitä useampi soutaja, sen lujempaa mennään
24'c on taistelukalalle minimi lämpötila ja en suosittele taistelukalaa sellaiseen lämpötilaan laittamaan. Taistelukalalle itse sanoisin, että vähintään 26'c, mielummin 27 - 29'c.mannika kirjoitti:muoks. vielä että mikä jottei se taistokin siellä pärjäis, mulla ei oo niistä kyllä mitään kokemusta... Taistot vaan taitaa tykätä lämpimästä ja monniset vähän viileemmästä mutta jos lämpö pysyy 24 tienoilla niin eiköhän molemmat pärjää :)
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
No sitten taisto jääköön unholaan!
Tykkään itse kyllä kovasti siitä että vähempi parempi, eli muutamaa sorttia isot parvet..
Tykkään itse kyllä kovasti siitä että vähempi parempi, eli muutamaa sorttia isot parvet..
Mitä useampi soutaja, sen lujempaa mennään
Jos nyt ajatellaan sopivaa kalastoa siihen veteen mitä hanasta tulee niin tässä pari ehdotelmaa:
sinun kaloistasi viileämpään 23-25 asteiseen veteen sopivia lajeja:
6 kirsikkabarbia
6 viisiraitabarbia
3 sinirihmakalaa
3 intiaaninsulkaa
12 neontetraa
3 albiinomonnista (mitä lajia nämä on kuparimonnisia vai jotan muuta?)
2 helmimonnista
1 raitanuoliainen
3 partamonnia
Näistä voisit valita 2 sinulle mieluisinta keskiveden parvea (kirsikkabarbit, viisiraitabarbit, intiaaninsulat ja neontetrat)
1 pääkalalajin sinirihmat
1 laji monnisia tai 1 laji nuoliaisia
ja
1 partamonni (tai 2 varmaa naarasta)
Lämpimämpään 26-28 asteiseen veteen kaloistasi taasen sopisivat:
3 sinirihmakalaa
3 intiaaninsulkaa
1 taistelukalanaaras
2 helmimonnista
2 klovninuoliaista
1 raitanuoliainen
3 partamonnia
Näistä kannattaisi valita
1 keskivedenparvikala (intiaaninsulat)
Pääkaloiksi sinirihmat ja/tai taistelukala
Pohjalle helmimonnisia tai 1 laji nuoliaisia
ja
Valitsemiesi tertojen, barbien, monnisten tai nuoliaisten parvikokoa kannattaa kasvattaa ainakin siihen 6 yksilön minimiin, kunhan olet saanut ylimääräiset kalat myytyä/lahjoitettua muualle. Sinirihmat voit pitää sillä oletuksella, että tulevat keskenään toimeen nykyisellä kokoonpanolla. Voit toki valita pääkaloiksi jotain ihan muutakin lajia, jos sinirihmat ei tunnu sinulle oikealta vaihtoehdolta.
Kannattaa seurailla olemassa olevia kaloja sillä silmällä miten ne käyttävät altaan vesitilaa uidessaan, tämä helpottaa tasapainoisen kalaston valinnassa. Perusajatuksena on yleensä että altaan kalasto jakautuisi suhteellisen tasaisesti jokaiseen vesikerrokseen (pintakalat, keskivedenkalat ja pohjakalat) ilman että missään vesikerroksessa olisi liian täyttä.
Muoks* Minkälainen pohjamateriaali akvaariossasi on?
sinun kaloistasi viileämpään 23-25 asteiseen veteen sopivia lajeja:
6 kirsikkabarbia
6 viisiraitabarbia
3 sinirihmakalaa
3 intiaaninsulkaa
12 neontetraa
3 albiinomonnista (mitä lajia nämä on kuparimonnisia vai jotan muuta?)
2 helmimonnista
1 raitanuoliainen
3 partamonnia
Näistä voisit valita 2 sinulle mieluisinta keskiveden parvea (kirsikkabarbit, viisiraitabarbit, intiaaninsulat ja neontetrat)
1 pääkalalajin sinirihmat
1 laji monnisia tai 1 laji nuoliaisia
ja
Lämpimämpään 26-28 asteiseen veteen kaloistasi taasen sopisivat:
3 sinirihmakalaa
3 intiaaninsulkaa
1 taistelukalanaaras
2 helmimonnista
2 klovninuoliaista
1 raitanuoliainen
3 partamonnia
Näistä kannattaisi valita
1 keskivedenparvikala (intiaaninsulat)
Pääkaloiksi sinirihmat ja/tai taistelukala
Pohjalle helmimonnisia tai 1 laji nuoliaisia
ja
Valitsemiesi tertojen, barbien, monnisten tai nuoliaisten parvikokoa kannattaa kasvattaa ainakin siihen 6 yksilön minimiin, kunhan olet saanut ylimääräiset kalat myytyä/lahjoitettua muualle. Sinirihmat voit pitää sillä oletuksella, että tulevat keskenään toimeen nykyisellä kokoonpanolla. Voit toki valita pääkaloiksi jotain ihan muutakin lajia, jos sinirihmat ei tunnu sinulle oikealta vaihtoehdolta.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kannattaa seurailla olemassa olevia kaloja sillä silmällä miten ne käyttävät altaan vesitilaa uidessaan, tämä helpottaa tasapainoisen kalaston valinnassa. Perusajatuksena on yleensä että altaan kalasto jakautuisi suhteellisen tasaisesti jokaiseen vesikerrokseen (pintakalat, keskivedenkalat ja pohjakalat) ilman että missään vesikerroksessa olisi liian täyttä.
Muoks* Minkälainen pohjamateriaali akvaariossasi on?
Itse en kyllä laittaisi viisiraitabarbeja/kuusiraitabarbeja tuohon 23-25 lämpötilaan, meinaan kokeiltu on. Suositukset menevät näillä 28 asteeseen asti.
Ovat ehdottomasti lämpöisemmän veden ystäviä, meille uivat siellä 26-27 asteessa.
Kylmemmässä ovat ikäänkuin kohmelossa eivätkä liiku, palevat!
Ovat ehdottomasti lämpöisemmän veden ystäviä, meille uivat siellä 26-27 asteessa.
No niinpäs se menee, mulla on tainnut raitapaidat mennä sekaisin yöllä. No viisiraitabarbit menisi sitten siihen lämpimämmän veden kalaston joukkoon.hh_ kirjoitti:Itse en kyllä laittaisi viisiraitabarbeja/kuusiraitabarbeja tuohon 23-25 lämpötilaan, meinaan kokeiltu on. Suositukset menevät näillä 28 asteeseen asti.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)