Silikoonien vaihtoa, mattosuodatin pähkäilyä ja sisustusta

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Amos
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Silikoonien vaihtoa, mattosuodatin pähkäilyä ja sisustusta

Viesti Kirjoittaja Amos »

Virtanen88 kirjoitti:Tässä tilanne tällä hetkellä, muutos ehdotuksia otetaan vastaan.

sisustusta.jpg
Mitäpä jos hieman lyhentäisit oksan tyveä. Kun pidät kättä tyvessä eri pituuksilla,ja kääntelet oksaa eri asentoihin, löydät tasapainoisemman pituuden. En oikein pääse selvyyteen mitä pohjalla on?
1000, 100 ja 10 litraa
Virtanen88
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Virtanen88 »

Voishan tuota vielä vähän trimmailla lyhyemmäksi, olen vasta oksan lyhentänyt niin että se mahtuu akvaan pienellä kääntelyllä.

Pohjalla on vasemmalla laidalla takanurkassa isompaa pyöreää kiveä, ajattelin sisäsuodattimen laittaa sinne. Tämä siksi ettei ole hiekkaa täynnä.
Sen ympärillä n.1-2mm kokoista pyöreää kiveä ja muu alue on jotain 0,3-1mm rusehtavaa hiekkaa. Pitää nyt katsella jos hankkis jonkin muun sävyistä hiekkaa sekaan.

Ja pohjalla kauttaaltaan myös isompaa 2-3mm soraa, että kasvit sais juurensa paremmin.
Nykyisin 100l rapula sekä 600l seurala
Virtanen88
Junior Member
Junior Member

Päivitystä tähänkin projektiin

Allas on startattu bio digest:llä ja pienemmästa akvasta kiviä, yms. Nitriittiä käväisi häivähdys ja nitraattia muodostuu. Eli varsin kivuton startti
On jo pari viikkoa pörissyt tuossa että, vähän hidasta päivitystä.

Kalastona on nyt
2 pientä partamonnia toinen n.5cm ja toinen 2,5cm
5 Puna-aavetetraa, yksi todennäköisesti hypännyt ulos akvaariosta ja kissa syönyt.
3 Haarniskamonnia 1 koiras ja 2 naarasta. Varsin rauhallisia toisiaan kohtaan. Jos alkaa näyttämään meno rajulta niin joku saa lähteä.
1 Kirsikkasukarapu koiras.

Pienemmässä altaassa olleet murisijarihmakalat kuolivat kumpikin 3 viikon välein, eka kuoli oletettavasti koiraan kutu ahdisteluun viikonlopun aikana kun olin poissa ja toiselle tuli vesipöhö. Jäi yksin karanteenin 100L altaaseen ja eipä ollut mitään sitten tehtävissä. Oletan että hieman liian viileä lämpötila/yksinäisyys aiheuttivat tämän.
Lämpötila oli tuolloin n.25-26 astetta.
Felis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felis »

Heitän tänne sekaan kysymystä, että miten saan silikoonattua pohjalasin niin, etten samalla silikoonaa koko höskää pöytään kiinni? Kyseessä on terraario, josta siinä asuneet hiiret olivat nakertaneet pohjan silikonin niin, että koko pohja lähti irti, kun terraa nostettiin :frown: . Vanhat silokonijämät on poistettu ja putsattu reunoista ja nyt olisi aikaa laittaa pohja takaisin paikoilleen, mutta aikoinaan yhden terran pohjaan silikoonattuani sanomalehteä, en viitsis toistaa virhettä uudelleen, saati tosiaan pöytään kiinnittää terraa...
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
Virtanen88
Junior Member
Junior Member

Ilmeisesti koottu niin että pohja jää sivulasien sisäpuolelle? Itse noita kehyksellisiä vain silikoonannut, joten suoraan en osaa ongelmaan ratkaisua sanoa. Enkä netissä olevista ohjeista löytänyt niksiä tuohon. Ajattelisin jos laittais lasin sisäpuolelta parista kohtaa silikoonilla kiinni, niin että lasi pysyy paikallaan. Kääntää altaan kyljelleen ja tekee silikoonauksen ensin ulkopuolelle. Kuivuttua voi sitten sisäpuolelle laittaa, eikä pitäs olla pöydässä kiinni.

Toki jos terra on iso voi oll hivenen hankalaa :roll:
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Sanomalehti pöydän päällä vois auttaa myös? :)
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Felis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felis »

Haa, kiitos, virtanen88! Eipä tuo tullut mieleen ja tertsu on kyllä käänneltävän kokoinen. Ja juu, lasi jää sivulasien sisälle.
Aqualung, tietty on tarkoitus pöytä suojata, mutta ei se sanomalehtipaperikaan sitä terraa kaunista, jos mä sitä silikoonaan siihen kiinni :mrgreen:
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Partaterällä lähtee kaikki ylimääräinen kyllä irti.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
AJL
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja AJL »

Yli 40 vuotta vanha,koko ajan käytössä ollut akvaarioni alkoi yllättäen hieman vuotaa.Silikonien reunat olivat melko rispaantuneet,mutta en vaihtanut silikoneja,
vaan vedin uuden ohuehkon kerroksen näiden reunojen päälle.Silikonina akvaario käyttöön sopiva Plastic-padding Silicone tuubissa (n.8€),jota 200 litraseen
altaaseen meni n.1/2 tuubia.Levitys kävi todella helposti ja nopeasti alkoholiin (Sinol) kastetulla sormella ja jälki oli erittäin siistiä.Eikä tarttunut silikoni sormiin.
Ennen silikonia piti tietenkin vetää maalarinteippi rajaukset ,ettei silikoni raja näkynyt ulkopuolelle.
Operaatio kesti noin 45 minuuttia.
Silikonin kovettumisen nopeuttamiseksi laitoin akvaarion pohjalle astian täynnä kuumaa vettä ja peitin akvaarion.
Silikonihan kovettuu ilmankosteuden ansiosta.(Kovettuu myös nopeasti veden alla).
Altaan vuoto loppui tähän.Uskoisin ,että kestää taas muutaman vuosikymmenen.

Kahden erilaisen pohjamateriaalin erottaminen lasilevyllä saattaa olla ongelmallista,koska jos lasin reuna on hiekkakerrosten tasalla,pohjakalat tonkiessaan sekottaa
pohja-ainekset pian keskenään.Eli lasin reunan pitäisi olla korkeammalla,joka ei taas ole järkevää.
Rakenna esim. kivistä erotusvalli,jolloin se voi olla vähän korkampikin.Kivet irrallaan,tai esim.silikonilla hiekan alle jäävän lasilevyn tms. päälle liimattuna.
jejoka
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jejoka »

AJL älä ihmettele mikäli akva alkaa vuotamaan jossain vaiheessa. Vanhoja silikoneja EI saa jättää alle, koska silikoni ei tartu silikoniin. Aiheesta löytyy ketjuja vaikka ja kuinka. Ei pahalla, mutta varaudu yllätykseen.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”