Sukarapurupatus 2

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Eihän sitä ammoniakkia käsittääkseni pitäisi kertyä sinne pohjamateriaaliin hurjia määriä, jos sieltä jaksaa lapota sontaa säännöllisesti pois ja suodatus pelaa. :roll: Mulla nyt ei ole kokemusta koko akvan siirrosta (ainakaan vielä), mutta voihan ne ravut haavia siirron ajaksi turvaan, vaikka siinä oma hommansa onkin ja mitata vesiarvot ennen rapujen takaisin laittoa, jos ei ole ihan varma mikä siellä on tilanne.
200l ja 3x45l.
GreenEyes
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 18:57, 03.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Tämä mysteeri ei ole oikein vieläkään ratkennut. Nyt on varmistettu, ettei mitään hyönteismyrkkyjä ole päässyt akvaarioon, joten se ei voinut olla rapukuolemien syy. Tänään taas mittasin nitraattiarvot, ja taas näytti kirkkaanpunaista. Jouduin siis jo kolmantena päivänä peräkkäin tekemään ison (50%) vedenvaihdon, nyt lapposin myös pohjan kunnolla. Lannoitan akvaariota EI:llä ja normaalisti teen 50% vedenvaihdon joka lauantai nollatakseni ravinnekuormituksen. Edes vedenvaihtopäivänä ei nitraattitesti koskaan ole näyttänyt mitään muuta kuin sitä vaaleinta keltaista, joten tämä kummastuttaa nyt todella :?
Dee
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 18:26, 30.04.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Dee »

Heimoi.
Minulle on tässä toivon mukkaan jo tämän vuorokauden aikana, tulossa 10kpl kirsikkasukarapuja jos nyt selvisivät kaikki hengissä.
Mielenkiinnolla odotan mitä mun rapuharrastuksesta vielä tulee, onko pian sit vuorossa johonkin toiseen pikkuakvaan tulisukaravut ja sen sellaset. Tulisukaravut mulla oli ykkösenä, siniset kakkosena ja kirsikat vasta kolmansina, mutta kun edullisesti saa niin mikäs siinä, nättejähä nuo on ryökäleet, oli minkä värisiä tahasa.

Laittelen kuvaa kunha nyt saan ravut kotiin ja altaaseen. Ellei joku taas kämmää ja siirtyy ens viikkoon niiden tulo...
Koira, maakotiloja, hamsteri, kani, 54l & 180l altaat
Kristallipisara
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 13:17, 28.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jkl

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Kristallipisara »

Nyt tuli akvaario, jeij! :D Sisutus on hommattu muuten mutta kasvit vielä puuttuu, jospa tänään alkais pesemään hiekkaa ja huomenna hakis kasvit... Mopanijuurakko lilluu jo kolmatta päivää ja yhä siitä irtoaa väriä. Olen lukenut ihan tuskissani noita kypsytysohjeita ja järjestelmällisen tiedon kasaaminen pääkoppaan tuntuu ihan tähtitieteeltä :roll: Olisko jollain mielenkiintoa kertoa vaikka ranskalaisin viivoin mitä mun nyt pitää tehdä ensin kypsytyksen suhteen???
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Hidas kypsytys - ymppi- hirvensarvisuolaa - kalanruokaa
vai teetkö ampulleilla pikastartin? http://www.akvaarioon.fi/Prodibio-Bio-Digest-6
Kristallipisara
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 13:17, 28.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jkl

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Kristallipisara »

vallumaarit kirjoitti:Hidas kypsytys - ymppi- hirvensarvisuolaa - kalanruokaa
vai teetkö ampulleilla pikastartin? http://www.akvaarioon.fi/Prodibio-Bio-Digest-6
Kiitos vastauksesta! Taidan tehdä pikastartin... Kyselin kypsyttämisestä eläinkaupassa mutta en saanut oikein mitään selvää vastausta eikä mitään tuollaista tuotetta suositeltu. Jospa huomenna kävis toisessa kaupassa. Haluaisin kuitenkin jo huomenna päästä asiaan.
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

^ Mopani-juurakot saattavat sisältää raskasmetalleja, jotka ovat tosi myrkyllisiä sukaravuille. Muiden juurakoiden pitäisi olla vaarattomia. :)
Niniel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 12:05, 02.01.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Niniel »

Meillä on mopanijuurakko kirsikkasukien kanssa ja ei ole tuottanut ongelmia. Liotettiin juurakkoa aika kauan ja välillä liotettiin kiuhuvan kuumassa vedessä. Lisäksi juurakko ehti olla akvaariossa jonkun aikaa ennen sukisten muuttoa. Tällä hetkellä ei enää kovin paljoa värjää vettä... Vedenparannusaineitta kyllä varmasti kannattaa käyttää, jos laittaa mopanin ja ravut samaan altaaseen. Mutta huhujen mukaan riski tosiaan on, että omalla vastuulla.

Niin ja vielä siitä värjäämisestä... Meillä mopani värjäsi vettä varmaan kuukauden päivät, jos ei pidempäänkin, joten ihan pelkällä liottamisella siitä vaivasta ei pääse eroon. Ajan kanssa kyllä tasoittuu sitte.
60L+160L+kissa
Kristallipisara
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 13:17, 28.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jkl

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Kristallipisara »

Tässä kolmatta päivää mopania liottaessa ja erilämpöisiä vesiä käyttäessä olen huomannut, että just kiehuvassa vedessä väriä irtoaa erityisen paljon, kylmässä ei juuri ollenkaan. Eläinkaupassa mopani oli värjännyt yhtä akvaariota melko voimakkaasti... Taidan kuitenkin iskeä tuon juurakon akvaarioon raskasmetalliriskistä ja värjäämisestä huolimatta, tuo juurakko miellyttää kuitenkin minun silmää eniten :)

Tämmöistä tuli pikkupullo akvaarion mukana, riittäisköhän tuo aine yksinään riittävään kypsyttämiseen: http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/ved ... 04590#more
GreenEyes
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 18:57, 03.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja GreenEyes »

Vähän taas kuvia, tämä kaveri on yksi niistä 6:sta kirsikkasukaravusta, jotka jäivät henkiin, kun akvaariossa joku meni pahasti pieleen. Aika tyhjän näköistä on nykyään, mutta eiköhän ne siitä lisäänny vähitellen.
IMG_5910.JPG
IMG_5910.JPG (47.08 KiB) Katsottu 3458 kertaa
IMG_5912.JPG
IMG_5912.JPG (63.9 KiB) Katsottu 3458 kertaa
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Upeita lähikuvia!
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:51, 21.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

Vähän on tyhjän näköistä tuolla rapulassa, vain kolme kappaletta kirsikoita siellä tällä hetkellä. En tiedä kuitenkaan uskaltaako sitä nyt kesää vasten hankkia lisää, kun helle vie niitä kuitenkin :?
emhaje
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 22:10, 03.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja emhaje »

Mie haaveilen kirsikka- tai tulisukaravuista tuonne altaaseen, mutta ei ole vielä löytynyt. löytyisköhän joltakin jotta myis mulle?
altaat: 180l, 120l, 64l ja haaveena vielä isompi.
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Mulla olis kirsikoita, mutta ovat pikkuisia vielä. [;)]
200l ja 3x45l.
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja 007 »

Mun ensimmäiset sukaravut (kirsikkasukarapuja) ovat nyt saapuneet, tässä yksi huonolaatuinen kuva. [;)]

Kuva
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

^ En ehtinyt huomata, että tämä kuva on täälläkin, niin kommentoin tuonne toisaalle. :o
200l ja 3x45l.
Kristallipisara
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 13:17, 28.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jkl

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Kristallipisara »

Tänään kotiutui 6 tulisukarapua :) Akvaario näytti hyviä vesiarvoja jo muutama päivä sitten ja eläinkaupasta sanoivat että ravut voi hyvinkin jo ottaa. 5 rapua touhuaa kovasti, 1 möllöttää vaan juurakon alla piilossa ja liikuttelee koipiaan vain harvakseltaan... Onkohan se mennyttä kalua vai voiko tuosta vielä piristyä? :roll:
TauluLiitu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 20:51, 21.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja TauluLiitu »

Yhyy, mikseivät nuo minun sakura lisäänny sitten millään? Uusimmatkin olleet tuolla jo talvesta, yksi uros ja kaksi naarasta löytyy. Tahdon rapuvauvoja! :D
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja 007 »

Tuossa vielä vähän parempi kuva kirsikasta:
Kuva
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Punakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 14:09, 27.02.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Punakala »

Hieno kirsikka ja kuva 007:lla.

Jännittää. Jokohan minun tulevat rapuseni ovat jo pakanneet kimpsunsa ja kampsunsa? :D Ylihuomenna sakuroita olisi muuttamassa tähänkin mökkiin. Olen pitkään jo ollut kiinnostunut noista pienistä, veikeistä elävistä ja nyt niitä vihdoin on tulossa. Jee!

Luin koko pitkän ykkösrupatuksenne ja sitten tämän kakkososan. Paljon olen oppinut, paljon on vielä opittavaa. Pää ihan pullistelee raputietoutta, mutta käytäntöhän asiat sitten parhaiten opettaa.
180 l Etelä-Amerikka, 160 l rapula, 128 l Aasia
Kristallipisara
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 13:17, 28.05.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jkl

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Kristallipisara »

Eilen kerroin noista 6 kotiutuneesta tulisukaravusta, 1 hiljaisempikin kaveri piristyi kun heitti kuorensa pois! :) Tartteeko tuo kuori onkia akvaariosta pois? Joskus mielestäni lukaisin jostain että käyttävät sen ravinnokseen, mutta eipä tuo kuori näytä paljon rapusia kiinnostavan.
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

En mä ainakaan niitä kuoria ole keräillyt pois. Ainakin tuntuvat aina jonnekkin häviävän. Ellei sitten lapotessa tartu mukaan.
200l ja 3x45l.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 639
Liittynyt: 22:31, 06.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Mulla on yhdessä altaassa mehiläis- ja vihersukarapuja. Olen joskus kaloja siirtäessäni saattanut haavia yhden vihersukaravun toiseen altaaseen.
Tänään allasta katsellessani huomioni kiinnitti nenäni ohi kipittävä, iso ja paksu kirsikkasukarapu. Siinä jälkimmäisessä altaassa. Nyt kyllä menee hetki pohtiessa, että milloin se on sinne päätynyt tai edes teoriassa voinut päätyä... :mrgreen:
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Mumzi
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 23:08, 17.11.2011
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vehkajärvi (Kangasala)

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Mumzi »

Jos se ei ollutkaan vihersukarapu, jonka siirsit? :mrgreen: Tai sitten on päässyt livahtamaan kasvien mukana pienenä ja piiloillut siitä lähtien.
200l ja 3x45l.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 639
Liittynyt: 22:31, 06.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Sukarapurupatus 2

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Nokun ei niitä kirsikoita ole myöskään siinä altaassa, josta se vihersukarapu on peräisin. Nyt pitää oikein pohtia, että millos viimeksi olen lisännyt tuonne kasveja muista altaista... Viime syksynä muistaakseni.
Mysteeri mikä mysteeri. Tosin tuossa altaassa tuntuu tapahtuvan säännöllisin väliajoin asioita joista en ole tietoinen. Milloin törmään parveen vajaan sentin mittaisia hyvävointisia kalanpoikasia ilman että olen havainnut kutuelkeitä viimeisen kahden kuukauden aikana saati ruokkinut niin, että kalanpoikasillekin riittäisi, milloin taas etulasissa kierteisiä ahmii petokotilo, jollaista en tasan ole koskaan mihinkään altaaseeni hankkinut. :mrgreen:
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”