Mielipiteitä kalastostani

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Mäkin huomioin sen asian että noiden mun omien selkäevä on paljon isompi kuin kuparimonnisilla, ja kun olen nähnyt kuvia albiinokupareista, niin eivät kyllä ole tippaakaan saman näköisiä. Noissa mun kuvissa on erikokoisia monnisia, ja osa niistä on vielä ihan poikas mitoissa. Eli kannattaa enempi verrata niitä kuvia joissa monniset näyttävät selvästi vanhemmilta ja kookkaammilta. Kun noilla saattaa kokoeroa olla muutamakin sentti, vaikka kaikki samaan aikaan ja saman kokoisina ostin.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja 007 »

Kuva
Tuossa vielä kuva tavallisesta täplämonnisestani vertaukseks, on niissä (mun mielestä) samaa näköä päivänvarjo:n kalojen kanssa...
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Meidän täplämonniset on taas ihan erinäköisiä kuin 007 kuvan yksilö. Todella pyöreäpäinen kaveri, korkealla tikkumaisella selkäevällä.
Ilmeisesti populassa voi olla todella paljon eroavaisuuksia, nimittäin meidän toisen altaan kuparimonnisetkaan ei näytä yhtään yllä olevilta.
Pyrstö - ja eväerovaisuuksia löytyy.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Noniin, nyt tuleekin sitten kuvia oikein urakalla.
IMG_2768.JPG
IMG_2768.JPG (111.38 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2769.JPG
IMG_2769.JPG (92.36 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2771.JPG
IMG_2771.JPG (117.14 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2772.JPG
IMG_2772.JPG (98.88 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2773.JPG
IMG_2773.JPG (100.22 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2774.JPG
IMG_2774.JPG (97.24 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2776.JPG
IMG_2776.JPG (101.83 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2777.JPG
IMG_2777.JPG (100.5 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2778.JPG
IMG_2778.JPG (102.22 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2779.JPG
IMG_2779.JPG (110.5 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2780.JPG
IMG_2780.JPG (105.57 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2782.JPG
IMG_2782.JPG (97.77 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2783.JPG
IMG_2783.JPG (98.64 KiB) Katsottu 2257 kertaa
Sitten löysin tuolta aika paljon vanhempia kuvia noin puoli vuotta sitten otettuja. Mielestäni noissa näkyy monnisten väritys paljon luonnollisemmin, kun on eri kameralla otettu.
IMG_2956.JPG
IMG_2956.JPG (66.54 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_2957.JPG
IMG_2957.JPG (71.68 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_3012.JPG
IMG_3012.JPG (84.22 KiB) Katsottu 2257 kertaa
IMG_3019.JPG
IMG_3019.JPG (102.68 KiB) Katsottu 2257 kertaa
Eli noilla monnisilla on tuolla kidusten paikkeilla, ja vähän muuallakin tuollaista vaaleanpunaista väriä, ja poskissa on kaikilla suht samanlainen alue mikä vähän niinkuin kimaltelee valon osuessa siihen.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja 007 »

En vieläkään osaa varmaksi sanoa kumpia ovat, mutta tossa vielä kuva tavallisesta täplämonnis naaraasta(äskeinen kuva oli uroksesta)
Kuva
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Eikös albiinoilla täplämonneilla kuitenkin ole se selvempi tumma rengas silmien ympärillä?
Ainakaan päivävarjon fisuilla ei sellaista näyttäisi olevan?

Nyt tulee noottia, mutta eikö teitä säälitä pitää monnisia sorapohjalla? :(
Tuon kokoisessa sorassa ei monniset mitenkään pysty toteuttamaan sitä itseään. Meilläkin läytyy kahta eri hiekkakokoa, toinen on tätä ns. rantahiekan tapaista ja toinen on ihan hienoa vaaleaa ja nähtyäni monniset kuono hiekassa, silmiin asti pöllyttämässä, en kyllä valitsisi tuota isompaa hiekkakokoa enää.
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja 007 »

Noi mun kuvat on vanhoja, nykyään mulla on ihan hieno hiekkainen pohja, jus ton takia, että saavaat toteuttaa luonnollista käyttäytymistään yms... :)
Enkä mäkään laittaisi noita enää koskaan sorapohjaiseen, kun näin niiden hiekan vaihdon jälkeen reipastuvan silmissä... parina ensimmäisenä päivänä monniset alkuinnossaa möyhensivät pohjaa niin, että allas näytti ihan autiomaalta hiekkadyyneineen päivineen! :mrgreen:
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

007: :mrgreen:

Tungenpas oman kysymykseni tähän samaan ketjuun, jos joku vaikka hoksaisi vastata.
Kuparimonnisistahan tunnetusti kasvaa hirveitä pökäleitä, eli montakos yksilöä olisi "turvallista" laittaa 180l ettei tule liian ahdasta kun kasvavat aikuiskokoon?
Pohjalla asukkeina ei ole muutakuin partamonni.
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja 007 »

hh_ kirjoitti:007: :mrgreen:

Tungenpas oman kysymykseni tähän samaan ketjuun, jos joku vaikka hoksaisi vastata.
Kuparimonnisistahan tunnetusti kasvaa hirveitä pökäleitä, eli montakos yksilöä olisi "turvallista" laittaa 180l ettei tule liian ahdasta kun kasvavat aikuiskokoon?
Pohjalla asukkeina ei ole muutakuin partamonni.
Itse uskaltaisin jotain 10-12kpl laittaa, vois ehkä laittaa pari enemmänkin, mutta mistä itse tykkäät, täyteen laitetusta vai vähän väljemmästä kalastosta?
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

itsellänikin on näitä mysteerimonnisia 10kpl 160l, ja kiikarissa olisi ottaa jokunen 5-6kpl pandamonnisia lisäksi jossain vaiheessa, kun näyttää tuo pohja vähän tyhjältä.

Kannattaisiko mun littaa näistä monnisista oma ketju tuonne monnisten palstalle, koska mua oikeasti kiinnostaa mikä noiden tarkempi lajimääritys on. Siellä ehkä olisi enemmän porukkaa.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja 007 »

päivänvarjo kirjoitti: Kannattaisiko mun littaa näistä monnisista oma ketju tuonne monnisten palstalle, koska mua oikeasti kiinnostaa mikä noiden tarkempi lajimääritys on. Siellä ehkä olisi enemmän porukkaa.
Laita vaan, jos vaikka siellä olisi enemmän näitä "monnis-eksperttejä" :)
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Kyllä täällä ollaan väljempi kalasto linjalla, en tykkää että allas on ihan täyteen ahdattu. :)
Laitetaan alkuun tuo 10kpl, myöhemmin voi lisätä jos näyttää autiolta.
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Eli monniset nyt sitten taitavatkin olla niitä täplämonnisia. Mutta loppujen lopuksi onko sillä niin hirveästi väliä, sillä käsittääkseni oli monnislaji mikä tahansa niin silti viihtyvät paremmin hieman viileämmässä kuin lämpimässä vedessä.

Juu ja tuo hieroglyfipleko sitten lähti :) Harvinaisen elävä kaveri oli vaikka ei sitä puolta itsestään koskaan näyttänytkään :D Kiinniottoon meni noin 40min, ja melkein kaikki akvaarion kasvit jouduin ottamaan pois. Huono homma oli että pohjalannoitteet levisivät hieman veteen ja siitä tuli aika sameaa hetkeksi. Koko kalasto oli ihan kauhuissaan, ja ui päästä päähän väistellen haavia, mutta en usko että niille tuli mitään traumoja, kun on silti parven tuki mukana. Sisustusta laitoin hieman uusiksi, kun nyt olen alkanut tutkailla timanttikirjoahvenia, ja netissä neuvottiin jakamaan akvaario kahtia kivilla tai kannoilla.

Sitten olisi taas kerran yksi kysymys. Nyt olen sitten myös alkanut miettiä lasikatkarapuja, ja haluaisin tietää miten ne sopivat monnisten kanssa. Kuulemma sukaravut eivät ole vaarassa, mutta monniset mua vähän mietityttää.

Ja vielä pyynnöstä muutama kuva plekosta.
IMG_2792.JPG
IMG_2792.JPG (98.83 KiB) Katsottu 2161 kertaa
IMG_2794.JPG
IMG_2794.JPG (93.42 KiB) Katsottu 2161 kertaa
IMG_2797.JPG
IMG_2797.JPG (121.78 KiB) Katsottu 2161 kertaa
IMG_2798.JPG
IMG_2798.JPG (109.1 KiB) Katsottu 2161 kertaa
IMG_2799.JPG
IMG_2799.JPG (106.66 KiB) Katsottu 2161 kertaa
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Aloitteleva akvaarioharrastaja kysyy kokeneempien mielipiteitä... Onkohan tälläinen kalasto mahdollista toteuttaa 105 litran akvaarioon?

2 keltakääpiöahventa
2 perhoskirjoahventa
6 kuparitetraa
4 piikkisilmää
1 salamanteripleko
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Ikuna: Ei kannata laittaa kahta reviiritietoista ahvenlajia noin pieneen.
Kupari- kuten muidenkin tetrojen parvikoot kannattaa laittaa noin 15 yksilön kieppeille. Tuollaiset tynkäparvet kannattaa unohtaa heti alkuun. Kyseessä on kuitenkin parvikalat, ja mitä suurempi joukko, sitä paremmin kalat viihtyvät. Toki akvaarion koko vaikuttaa kuinka monta kaveria sinne mahtuu uimaan, mutta yleisesti ottaen näitä pieniä/keskikokoisia tetroja menee 100l tuo 15.
Piikkisilmätkin arvostaisivat lajitovereita enemmän, eli porukkaa rohkeasti lisää.

Plekot vaativat lämpöistä vettä, min. se 26 astetta, noista lajeista ainoastaan keltakäppänä tykkäisi hiukan viileämmästä.
Perhoskirjoahven taas on yleisesti teilattu todella herkäksi ja suhteellisen vaateliaaksi kalaksi, varsinkin aloittelijalle, joten sinuna harkitsin tämän lajin kohdalla kahdesti.

Salamanteriplekolle tuo allas on liian pieni, min. suositus taitaa olla 150l paikkeilla.
Plekoja löytyy monia pienempiäkin lajeja jotka menevät 100l mainiosti. :)
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Kiitos paljon kritiikistä!
Olisiko parempi ottaa yhtä lajia ahventa 3-4 kalan ryhmänä? Vai onko ne vain koiraat jotka kinaavat keskenänsä? - Jos noita ahvenia ei ota kuin yksi koiras ja loput naaraita.
Pidän kovasti noista ahvenista, niistä viimeiseksi haluaisin luopua... :mrgreen:

Onko salamanteriplekot kovin vilkkaita? Ihmettelen kun partamonnit kasvaa suuremmaksi, mutta niitä voi silti ilmeisesti tuohon 105 litraseen laittaa.
En itse tiedä muita pieniä plekoja kuin salamanteripleko, joka kalvaa levää... Jotakin levänsyöjiä kuiteskin kai kuuluu akvaarioihin asuttaa?
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Seeprapleko on yksi pikkuinen kaveri joka menee mainiosti sataseen. On kivan värikäskin.
Täytyy sanoa, että ei hajuakaan miksi salamantereille akvaarion tilasuositukset ovat noinkin korkeat, yleensä niille tuppaa olemaan jokin pätevä syy ;)

Partamonnit kasvavat yleensä suuremmiksi kyllä, (jos vertaa salamanteriplekoon) niille tuo 100l on minimi yhdelle yksilölle. Omasta mielestäni tämä suositus on pikkaisen alakantiin, meillä kun yksilöt ovat kasvaneet lähes aina sinne kunnioitettavaan 15cm. Lisäksi nämä eivät syö levää kuin poikasina, levänsyönti-into laantuu aika äkkiä. Tuppaavat olemaan muutenkin ärhäköitä oman kannon alla majailevia paskantajia. :mrgreen:

Pakko altaaseen ei ole levänsyöjää laittaa, mutta jos välttämättä sellaisen haluat niin Nuolimonnit, eli otot ovat myös tosi tehokkaita leväputsareita, oletko tutustunut niihin?

Ahvenet menevät yleensä joko pariskuntana tai haaremina. Jos useampaa pariskuntaa haluaa pitää, täytyy tilaa olla triplasti enemmän.
Tuon kokoisessa on aina riskinsä riittääkö tila vai ei, vaikka kääpiöitä ovatkin kooltaan, ego tuppaa olemaan ahvenilla sitäkin suurempi.
Eli varaudu aina ettei elo onnistukaan.

Jos perhoskirjoahvenesta pidät, suosittelisin tutustumaan myös rusokirjoahveneen!
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Katinkultamonni menisi myös pienenä porukkana ja on tehokas levänsyöjä. Tai sitten todella monta leväsukarapua levää natustamaan :).

Rusokirjoille tuo allas on kyllä pieni, suositukset taitaa olla min. 140l tms. Ite varmaan laittaisin keltakääpiöahvenia 1+1.

Piikkisilmille sitten se hieno hiekka [;)] .
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Seeprapleko on kyllä kaunis... muttakun se ei ilmeisesti syö levää. :D Seepranuolimonni voisi olla kyllä yksi vaihtoehto salamanteriplekon tilalle. Mulla on nimittäin jostakin syystä sellainen kutina, että levästä tulee vielä ongelma, varsinkin kun olen vielä akvaarioharrastuksen alkutaipaleella...
Jenkkien suositusmitat salamanteriplekolle ovat kyllä huomattavasti pienemmät, onkohan sillekin jokin pätevä syy? ;) Isompi tankki on tietty aina parempi, monien lajien kohdalla...

Tykkään kyllä partamonneistakin, mutta en ilkeä laittaa noin kookkaita jötiköitä tuonne omaan purkkiini. Olen saanut myös sellaisen käsityksen että nuo partamonnit maistelisivat akvaariokasveja, mistä en oikein diggaa.

Rusokirjoahven ei sekään näytä hullummalta. Se kuitenkin näyttäisi tykkäävän aika kovasta vedestä. Mielummin valitsisin ahvenia, jotka pärjäävät pehmeämmässä. Nuo muut valitsemani kalat kuitenkin tyksivät aika pehmeästä, jos olen oikein ymmärtänyt (esim. piikkisimmu).
Minua on varoitettu... Otan sitten tietoisen riskin ja hankin näillä näkymin 3 koplan keltakääppäreitä tai perhoskirjoahvenia...
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Nyt oli minun mokani, en ollutkaan huomannut että rusokirjot vaativat noinkin ison altaan. :)

Jenkkien suosituksiin ei kannata luottaa, niiden mukaan kultakalatkin menevät näin kärjistetysti sanottuna 50l pönttöön.

Partamonnit syövät tosiaan meillä ainakin kasveja, niin tekee valitettavasti monet muutkin plekot.
Tähän vaivaan saattaa auttaa että tarjoaa niitä kasviksia vaan eipä meillä kelpaa vihannekset ei.

Lämpötilat kun säätää sinne 25 asteen paikkeille niin eikö kaikkien toivomiesi lajien pitäisi niissä asteissa viihtyä? Lukuunottamatta nyt tuota plekoa.
Piikkisilmiä jos halajat niin muistathan että ne vaativat sen hiekkapohjan sinne altaaseen. :)

Itse lähtisin kokoonpanolla

keltakäppänä 1u+1n
kuparitetra 15kpl
piikkisilmät +10 kpl?

Leväsukaravut ovat myös ihan mahtavia otuksia, kovia leväputsareita.
Tiedä häntä vaikka ovatkin isokokoisia rapuja, saattavat kyllä keskenkasvuisina mennä ahventen suuhun?
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Jep, 25-26 asteiseksi ajattelin säätää lämmöt. Hienojakoinen ja pehmeä pohjamateriaali onkin jo valmiina tomeria tonkijoita varten.
Täytyy myöntää, että vaikka mulla on terraarioissa kaikenlaista selkärangatonta ja suomullista pöpeltäjää, niin nuo ravut ei vaan nappaa. Niissä on jotakin joka saa mun niskavillat pystyyn. :o

Tuo kokoonpanosi olisi varmaan viisas ratkaisu. Mutta koska olen vähän jästipäinen, niin kokeilen tällä kertaa hieman omannäköisempää kalastoa (2-3 ahventa, n.10 tetraa, n.5 piikkisimmua ja se pleko). Jos se ei toimi, niin modaan kalaston sitten enemmän saamieni ohjeiden mukaiseksi. Tosi kiitollinen olen joka tapauksessa hyvistä neuvoista ja siitä, että jaksoitte vääntää asiasta kanssani! ;)
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Kaikkia ei vaan nuo rapuset miellytä, itsekään en alussa niistä pitänyt mutta nyt ovat kyllä omalaatuisuudellaan valloittaneet minut täysin. :)

Ahventen kanssa saattaa mennä kyllä tuo 1u+2n kokoonpanokin, kokeilemallahan se selviää.
Meillä asustaa kääpiöakara haaremi 180l ja naaraiden välillä on satunnaista jahtailua aina välistä, mutta muutoin porukka tulee oikein hyvin toimeen.

Piikkisilmäkin on parvikala ja vaatisi kyllä enemmän seuraa.
Kyseessä on muutenkin erittäin arka ja piilotteleva laji, joten mitä vähemmän porukkaa sitä vähemmän ovat luultavasti esillä.
Tosin onhan näitä kertomuksia että vaikka altaassa olisi näitä lieroja 20 kipaletta, ei niitä näy juuri ollenkaan. :) Meille ei piikkisilmiä juuri tämä vuoksi koskaan ole hankitukkaan..:)

Useimille plekoille tuo 25-26 astetta on liian vähän, kun taas noille keltakäppänöille se alkaa olla ylärajalla.
Plekoille on tärkeää se lämpöinen ja hapekas vesi ettei tule vilu.

Väärissä lämpötiloissakin kalat rupeat helposti oireilemaan ja sairastumisen riski on suurempi jos jotain menee pieleen.
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Heh, aloitan vähän pienemmillä parvikoilla varovasti ja katson sitten jäsenten lisäämistä, jos tilaa näyttää riittävän. :D

Mitä noita infochartteja olen selaillut, niin salamanteriplekolle näytettäisiin suositeltavan 26-30 astetta. Mutta totta turiset, se ei ehkä ole silti ihanne kaveri keltakääpiöahvenelle, tuon lämpötilan ja kovuuden vuoksi... Keltakääpiöiden kanssa olisi varmaan parempi ottaa seepraimumonneja tms. Täytyy vielä hautoa asiaa. Akvaario ei ole edes vielä kypsymässä, niin tässä on vielä hyvin aikaa itsensä sivistämiseen ja mietiskelyyn. :mrgreen:
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Korjaus edelliseen... Siis seepranuolimonneja, ei seepraimumonneja. :D
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Hyvähän se on aina aloittaa maltillisemmin, kuin tunkea allasta heti täyteen. :)

Allas on tosiaan hyvä kypsytellä ensin rauhassa ja antaa arvojen tasaantua.

Nuo nuolimonnit tuppaa olemaan myös todella herkkiä otuksia, niillekin on äärimmäisen tärkeää se puhdas ja hapekas vesi. Altaan on myös hyvä olla täysin tasapainossa.
Me ei olla jostain syystä saatu ikinä menestymään kyseisiä kaloja, 3kk on pisin aika minkä ovat hengissä pysyneet. Ollaan kokeiltu vaikka millaisissa oloissa mutta mikään ei ole auttanut. Lopulta luovutettiin.
Ovat muuten äärimmäisen tehokkaita tuossa levänputsauksessa, meilläkin tuli aikoinaan piileväinvaasio 180l ja pariskunta söi sen puhtaaksi parissa päivässä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”