Mielipiteitä kalastostani

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Kiitos että jaat kokemuksiasi. Aikeissani olikin lisätä noita seepranuolimonneja vasta sitten kun/jos levä alkaa rehottamaan.
Soitin akvaarioliikkeeseen alustavasti ja kyselin kalojen saatavuutta. Kaikkia noita kaloja voi tilata, hinnoista ei oltu ihan varmoja. Se minua vähän kummastutti, että myyjä kutsui piikkisilmää mutakalaksi. Onko ne synonyymejä keskenään? Itse muistelisin niiden olevan kaksi ihan eri otusta, mutakala huomattavasti suurempi? Noh, sitten kun teen itse tilauksen niin ilmoitan myös latinankieliset nimet ettei käy hullusti...
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Nuolimonnit syö viherleviä ja senkin tehokkuudesta ollaan montaa mieltä mutta ainakin ne häiritsevät levien kasvua jos ei muuta ja ovat siinä akvaristin apuna ennaltaehkäisevässä mielessä. Oma jaettu kokemukseni niistä on että ne ovat sööttejä mutta ihan hyödyttömiä ainakin siinä kohtaa kun levät on jo valloillaan. Vesiarvojen heittelyille ne ovat herkkiä ja siksi vähän huonoja kaloja uuteen akvaan. Ne kyllä pitävät virtauksesta mutta tiedä nyt tuosta happihommasta kun niille käy myös ei-pinnassa olevan kiertovesipumpun virtaus enkä ole saanut niitä hengiltä edes hiilarin yliannostuksella jossa eräskin muu kala heitti lusikan kehään. Tupsulevään taas ei koske mikään muu kala kuin leväbarbi.

Tosiaan, mutakala, siis aasianmutakala, on eri kuin piikkisilmä. Mitenhän se kauppias nyt noin sekoili kun kyse on himppasen eri kokoluokan kaloista?

Plekot voi olla huono valinta jos kiinnostaa kudetella kalojaan. Monet niistä nimittäin pistelevät kudut hyvin mielellään poskeensa, vaikka olivatkin "kasvissyöjiä". Meillä salamanterikaksikko hoitelee lehtisten kudut pois aina heti ekana yönä. Onneksi, säilyy rauha maassa....Harmi, että vetelevät myös rusokirjojen kudut! Keltakääpiöt tulevat keskenään toimeen oikein hyvin 1+ X kokoonpanolla. Itse asiassa niitä, kuten monia muitakin apistoja, voi pitää millä tahansa kokoonpanolla, tila huomioiden, jos ukkoja on paljon ja akkoja vielä enemmän. Meno on kuulemma yllättävän rauhallista mutta itse tyydyn haaremeihin apistojen kanssa. Meilläkin on asunut, ja asuu, samassa pytyssä useampi töyhtisukko ihan ok meiningillä, tosin tämä (=useampi ukko) on ollut vahinko.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Kiitos Sisso sinullekin. Harmi että nuo nuolimonnit ovat niin kovin herkkiä. Vaihtoehtoja levänsyöjiksi ei ole enää montaa, olen jo aika paljon karsinut pois koon, vesiarvojen tai ulkonäön vuoksi. Enää tulee mieleen kääpiökokoiset partamonnit. Riittäisiköhän niitä yksi?
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Kääpiökokoisia partamonneja ei ole kyllä olemassakaan? Mitähän lajia mahdat tarkoittaa? :)
Partamonnit kasvavat yleensä väh. sinne 12-15cm kokoon ja 100l menee maksimissaan se yksi kappale.
Seuraaville lisää tilaa sitten se toiset 100l per kala.

Oletko tutustunut katinkultamonniin?
Nämä jäävät sinne 7cm paikkeille ja ilmeisesti näitä menisi tuon kokoiseen pari - kolme kappaletta.
Näissäkin on vain se hankala puoli että saattavat tosiaan niitä kasveja mutustaa, mutta monnien kanssa saapi tähän varautua.
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Katsoin tuolta Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilta "kääpiökokoisia partamonneja"->
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... 31-360.htm
Lajeja ei ole määritelty, mutta pienempien pitäisi jäädä tuon mukaan alle 10 senttisiksi (vähäpartamonni ja kääpiöpartamonni).
Katinkultamonni näyttää aika vaatimattomalta makuuni. Ottaisin varmaan ennemmin partiksen. Kasviparat. :D
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Hah, tulipas itsellekin ihan täysin uusia tuttavuuksia vastaan. Mitenhän yleisesti tuollaisia on nykyään saatavilla?
Itse en laittaisi noitakaan kun sen yhden kappaleen sataseen. Perus partikset ainakin ovat melko reviiritietoisia kaloja ja useammat yksilöt vaativat sitten enemmän tilaa jotta yhteenotoilta vältytään ja kalat pysyvät kuosissa.

Kyllähän noiden partisten kanssa kasvitkin menestyy, näihin ns. kovalehtisiin kasveihin kuten anubiaisiin ei partamonnin leuat saa jälkeäkään aikaan.
Kaikki miekkakasvit (lajikkeita ollut useampia) on tuhottu kyllä reikäristikoiksi aika alta yksikön. Ja tosiaan se kiinnostus levänsyöntiin loppuu aika äkkiä.

Itse uskaltaisin ehdottaa "levänsyöjäksi" punaista noitamonnia, tilasuositukset taitavat mennä juuri tuonne 100l kieppeille pienelle ryhmälle. Nämäkin jäävät sinne 10cm kieppeille.
Meillä nämä kaverit ainakin syövät tosi ahkerasti levää, ovat esillä (verrattuna plekoihin), ja mukavan värikkäitäkin ovat.
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... nnoita.htm
lehtikalasoppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 15:00, 10.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja lehtikalasoppa »

mielestäni tuo on iha ok kalasto:)
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

hh_ kirjoitti:Hah, tulipas itsellekin ihan täysin uusia tuttavuuksia vastaan. Mitenhän yleisesti tuollaisia on nykyään saatavilla?
Hyvä kysymys... Kerronpa tähän liittyen pienen tarinan;
Kävin tänään paikallisessa akvaariokeskuksessa tiedustelemassa noita kääpiöpartiksia. Myyjä sanoi, ettei sellaisia ole olemassakaan. Kerroin hänelle nähneeni ko. kalojen olevan listattuna Helsingin Akvaariokeskuksen kotisivuilla. Myyjä sitten soitti Helsingin toimipisteeseen, ja sieltäkin kuului sama virsi...
No, päästyäni kotiin kirjoitin Helsingin Akvaariokeskukselle sähköpostia johon linkkasin tuon linkin, jossa oli mainittu kääpiöpartikset. Vastaus tuli nopeasti. Linkki vie kuulemma ikivanhoille sivuille, joita ei enää ylläpidetä. Monille tuon listan oleville lajeille oli annettu alustava suomenkielinen nimi, sillä niillä ei ollut virallisia nimiä. "Kääpiöpartamonneja" (L352) ei ole koskaan tuotu Suomeen, eikä sitä ole tälläkään hetkellä saatavilla ulkomaisilla toimittajilla.
Kuulemma Back to Nature- sarjan L-monnit kirjassa sama laji on nimetty nimellä kääpiöpleko, mutta sekään ei ole virallinen nimi, vaan kyseessä on suomalaisen kustantajan antama nimi...

Okei, sitten mulle tultiin maininneeksi pikkupartamonni (L325). Nämä ovat myös Helsingin Akvaariokeskuksen uusien kotisivujen listalla. Kysyin niistä, mutta ei niitäkään ole nyt saatavilla. Tulevaisuuttakaan ei osattu ennustaa.

Vaihtoehdot ovat nyt siis pieneen seuralaani leväputsareiksi joko "normaali" partamonni tai katinkultamonnit (Noitamonnit olisivat muuten kivoja, mutta mulla on jotakin punaista väriä vastaan). Partamonneista naaraat kuulemma jäisivät aika pieniksi, onko tämä tosi?
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 18:32, 05.07.2005

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Ikuna kirjoitti: Partamonneista naaraat kuulemma jäisivät aika pieniksi, onko tämä tosi?
Minulla on ollut 15cm partamonninaaras, eli en ihan pieneksi väittäisi... Tuolla oli ikää joku 15v, akvaariossa oli litroja 200. Muissa akvaarioissa naaraat ovat kyllä jääneet yleensä siihen 10cm tietämiin, mutta tuo päätti tosiaan venähtää hiukan isommaksi, oli samankokoinen mitä ukotkin.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minun kokemukseni mukaan partamonninaaraat kasvavat ainakin ensimmäisen neljän vuoden kuluessa huomattavasti suuremmiksi kuin koiraat. Pituudessa koot ovat olleet 8cm ja 12cm ja lihavuudessa eli ympärimitassa ero on vielä paljon huikeampi. Kyseessä on kuitenkin pitkäikäinen kala (ehkä jopa 20 vuotta) ja kalathan tunnetusti kasvavat kuolemaansa saakka, joten mistäpä sitä tietää kumpi sukupuoli on kymmenen vuoden päästä suurempi. Sillä ei taida olla paljon väliäkään. Partamonnit ovat hyvin passiivisia kaloja, kuten muutkin plekot, joten niiden tilantarve on vähäinen, jos niillä on sopiva kotiluola.
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Taidan suosiolla ottaa niitä katinkultamonneja. Kaikki muutkin asukkaat akvaariossa ovat aika pieniä ja vaaleita, joten yksi 15cm musta partiksen roikale näyttäisi siellä suhteettoman suurelta. :D
Zansku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 702
Liittynyt: 15:47, 14.12.2011
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Zansku »

Noitamonneja on muuten muitakin kuin punaisia. Katsopas esimerkiksi nuolinoitamonni Rineloricaria lanceolata. Väritykseltään samantyyppisiä on muitakin.
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Noiden punaisten noitamonnien populasta löytyy aina erilaisia värimuotoja per satsi. Harvemmin noita tiilenpunaisia onkaan saatavilla, enemmälti ovat sellaisia ruskehtavia, ainakin täälläpäin.
Ruotsista ollaan meidän punaiset punaisetnoitamonnit käyty hakemassa. :mrgreen: Harmillista ettei näiden ulkomuoto säväyttänyt, ovat nimittäin ihania kaloja. :)

Partamonninaaraat kasvavat kyllä ihan yhtä isoiksi kun uroksetkin, jos sille päälle sattuvat. Leveyssuunnassa venyvät oikeiksi lahnoiksi.

Pienellä tiedonhaulla sain itsekin tietoon ettei kyseisiä käppänämonneja ole koskaan tuotukaan Suomeen. :)
Mukava silti löytää aina jotain uutta lueskeltavaa.
Ikuna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 21:48, 03.02.2012

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja Ikuna »

Terraario on nyt sisustettu ja vesi laitettu kypsymään... Lämmitin piti heti kyllä sammuttaa ja kansilasit poistaa, kun lämpötila kohosi liiaksi. Tällä hetkellä vesi on 25-26C (huonelämpötila 29C). Tilasin vielä varmuuden vuoksi pari tuuletinta.
Kasveiksi valitsin jaavansaniaista, rasvalehteä, karvalehteä, vallisneriaa ja pogostemon helferiä.
Seuraavana maanantaina tilaan kaloja (joiden pitäisi saapua liikkeeseen kaksi viikkoa tilauksen jälkeen) ja perjantaina vien vesinäytteen analysoitavaksi. Ai että kun syyhyää ostaa ensimmäiset kalat! Olen käynyt viime aikoina tiuhaan tahtiin ihastelemassa akvaarioliikkeen piikkisimmuja. Kohta pikkufileet pääsevät uuteen kotiin. :mrgreen:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Ihanaa vihdoinkin kotona! Oltiin tuossa 2 viikkoa virossa lomalla. Sisko hoiteli kaloja kotona parhaansa mukaan. Vettä oli haihtunut yli 5cm??? Mikä on musta aika omituista, koska ikinä ei ole ennen noin paljoa mennyt. Äsken tultiin kotiin ja valot olivat jo yli tunti sitten menneet kiinni, mutta mun oli silti ihan pakko laittaa ne hetkeksi päälle että näen kalaset. Heti ensimmäisenä iski silmään yksi inkkari mikä ui aika huonosti vinossa, mutta kyseessä voi olla yksi sama yksilö mitä olen jo vähän pidemmän aikaa katsellut että se saattaa lähi kuukausina kuolla :cry: Tietysti kaikki kalat olivat uni asemissa joten väriä ei ollut ollenkaan joten päätin suosiolla antaa niiden jatkaa unia ja huomenna katsoa uudestaan ajan kanssa kun nekin ovat hereillä.

Täytyy heti tehdä tietysti vedenvaihto ja mittailla vesiarvot. Sisko oli pitänyt akvaariossa kansilevyjä auki koska oli aluksi laittanut ne kiinni ja lämpö oli noussut 29 asteeseen, mutta tuossa kun katsoin niin mittari näytti 25 mikä on aika hyvä. En sitten tiedä mikä se on päiväs aikaan.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

APUA! Huomasimn äsken taas että yhdeltä tapparakalalta on syöty pyrstö kokonaan.Edellisestä syytin taistoa ja lahjoitin sen pois, mutta nyt en todellakaan tiedä että kuka noita pyrstöjä vie. ELi ei ole mitään eväruttoa, koska haavasta näkyy kuinka ruodot törröttävät ulos, ja noista tapauksista on väliä noin 3 viikkoa. Yritin niitä laskea, ja näyttäisi siltä että 11 tappatasta on jäljellä enään 8 ja niistäkin tuo yksi varmaan kuolee :cry:

Akvaarion muu kalasto on
18 korutetraa
15 inkkaria
10 monnista
3 partista
ja paljon paljon sukarapuja.
IMG_3002.JPG
IMG_3002.JPG (123.71 KiB) Katsottu 1632 kertaa
IMG_3005.JPG
IMG_3005.JPG (115.41 KiB) Katsottu 1632 kertaa
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Noh noita tapparoita on enään 7 kappaletta jäljellä mutta nyt toistaiseksi ne ovat kaikki kunnossa. Pitänee myydä ne pois etteivät kaikki kuole :(

No mutta toiseen asiaan. Tänään aamulla tuolla akvaariossa on monnisilla ollut kova kutuinto :D Urokset jahtailivat naaraita ympäri akvaariota ja välillä joutuivat kaikki pysähtymään kasaan hengähtämään ja sitten meno vain jatkui.

Aika ovelaa kuinka yksi yros asettui isoimman naaraan eteen poikittain ja naaras rupesi puskemaan tätä päällään :D Nyt olen nähnyt varmaankin jo kymmenen kertaa kun tämä isoin naarasa kantaa vatsaeviensä välissä munia ympäri akvaariota. meinasi jo jossain vaiheessa näyttää siltä että jääkö se jumiin sammalpuskaan kun väkisin puski ja puski itsensä sen sisälle minne on nyt jo muutaman kerran piilottanut munia.

Elikkä nyt varmistui kyllä että ovathan ne täplämonnisia koska nyt tuon akvaarion vesi on pysyny aika lailla 24-26 asteisena ja tuossa kun nuo kutivat niin vesi oli 24 asteista.

Harmi että en usko munien selviävän koska tuo on täynnä sukarapuja, mutta jos jotkut ehtivät kuoriutua niin onko mahdollista että jäävät eloon ja selviytyvät?
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Tapparat meni uuteen kotiin, ja uskon että siellä pärjäävät nytten :)

Nuo monniset ovat nyt kahtena päivänä peräkkäin kuteneet, ja haluaisin yrittää kasvattaa niitä jos vaikka joku selviäisikin aikuiseksi asti. Monesta lähteestä olen lukenut että munat eivät seura akvaariossa säily saati sitten kuoriutuneet poikaset. Onko syynä kalojen ruokalistoille joutuminen pelkästään?

Noin 6-10 munaa olen löytänyt ja laittanut kelluvaan poikas altaaseen siten että olen katkaaissut kasvin lehden johon munat on asetettu ja pieninyt hieman lehteä munien ympäri ja laittanut sellaisenaan sinne poikas altaaseen. Kuinka kauvan menee että munista alkaa jo erottaa sikiöitä, kun eilen päivällä tehdyissä munissa ei ainakaan vielä ole mitään erityista katsottavaa. Eli voisinko noilla toimenpiteillä saada munia kuoriutumaan, vai onko ihan ajanhukkaa? Mulla siis ei ole mitään kutuallasta mihin voisin munia laittaa, pelkästään tuo yksi seurala.

Tuossa vielä kuva siitä niinsanotusta T-asennosta, jonka sain puoliksi vahingossa napattua kameralla, ja oman mittapuuni mukaan ihan onnistunut kuva.
IMG_3951.JPG
IMG_3951.JPG (73.88 KiB) Katsottu 1562 kertaa
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja 007 »

päivänvarjo kirjoitti:Tapparat meni uuteen kotiin, ja uskon että siellä pärjäävät nytten :)

Nuo monniset ovat nyt kahtena päivänä peräkkäin kuteneet, ja haluaisin yrittää kasvattaa niitä jos vaikka joku selviäisikin aikuiseksi asti. Monesta lähteestä olen lukenut että munat eivät seura akvaariossa säily saati sitten kuoriutuneet poikaset. Onko syynä kalojen ruokalistoille joutuminen pelkästään?

Noin 6-10 munaa olen löytänyt ja laittanut kelluvaan poikas altaaseen siten että olen katkaaissut kasvin lehden johon munat on asetettu ja pieninyt hieman lehteä munien ympäri ja laittanut sellaisenaan sinne poikas altaaseen. Kuinka kauvan menee että munista alkaa jo erottaa sikiöitä, kun eilen päivällä tehdyissä munissa ei ainakaan vielä ole mitään erityista katsottavaa. Eli voisinko noilla toimenpiteillä saada munia kuoriutumaan, vai onko ihan ajanhukkaa? Mulla siis ei ole mitään kutuallasta mihin voisin munia laittaa, pelkästään tuo yksi seurala.

Tuossa vielä kuva siitä niinsanotusta T-asennosta, jonka sain puoliksi vahingossa napattua kameralla, ja oman mittapuuni mukaan ihan onnistunut kuva.
IMG_3951.JPG
En ainakaan itse erottanut kuparimonnisteni munista sikiöitä, ja kun sulla noi monniset on vielä albiinoja niin erottaa sikiöt vielä huonommin, kun poikasetkin ovat jotain 4 millisiä. [;)]
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Mä oon nyt saanu keräiltyä niitä munia useammalta päivältä, ja vanhimmat ovat nyt viidettä päivää. En tiedä sitten että onko niissä poikasia vai ei, mutta jotain eroja niissä on nuorempiin muniin verrattuna. Ovat kellertävempiä, sameampia, hieman tummempia, ja kaikissa viiden päivän ikäisissä munissa on siällä jokin kirkkaanpunainen pieni täplä. Niissä ei kuitenkaan näy mitään samanlaista sikiötä kuin joissain kuvissa. mutta osaisiko joku sanoa että mahtaako niistä mitään kuoriutua? Jossain lähteessä luki että munien kuoriutumisaika voi olla jopa 3-8 päivää, riippuen veden lämpötilasta. Eli mulla on öisin noin 23 ja päivisin noin 24.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Mielipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Joo no ne ensimmäiset munat homehtuivat kaikki... veikkaan että monniswt eivät onnistuneet hedelmöittämään niitä. Mutta tänään huomasin että muutama nuoremmista munista oli kadonnut, ja yhden kohdalla oli pelkät munan huoret. Löysin tuolta päikas altaasta yhden siimahännän! <3 Se on aivan läpinäkyvä niinkuin vasta monittu muna. Ja kun vein poikas altaan lähemmäksi suodatinta niin näin kuinka se vähän räpiköi virtausta vastaan. Muutamat muut ovat varmaankin uineet altaan raoista pois :(
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

milipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

no niin meillä on kotona siis 54l akva. mä haluaisin että nyt laittasitte omia mielipiteitä mun kalastostani. tällä hetkellä akvaariossa 10 kardinaalitetraa ja 2 nuolimonnia. sitten pitäis hankkia vielä yks taisto. ja jos haluutte voitte laittaa jos pitäis vähän korjailla kalastoa.

Kannattaa ensin katsoa onko olemassa olevia ketjuja kalasto mielipiteille ja kysyä ne sieltä samasta. Se parantaa mahdollisuuksia saada vastauksia, nämä kaksi olivat vielä samalla sivulla. -Ylläpito.
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
shays
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 581
Liittynyt: 20:34, 06.07.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: milipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja shays »

Tämä on keskustelupalsta, ei chatti. Aivan turhaa alkaa parin tunnin kuluttua kysymyksen laitosta jo pommittamaan uutta viestiä, että miksei kukaan vastaa.
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: milipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja 007 »

nuolimonni11 kirjoitti:no niin meillä on kotona siis 54l akva. mä haluaisin että nyt laittasitte omia mielipiteitä mun kalastostani. tällä hetkellä akvaariossa 10 kardinaalitetraa ja 2 nuolimonnia. sitten pitäis hankkia vielä yks taisto. ja jos haluutte voitte laittaa jos pitäis vähän korjailla kalastoa.
Kyllä mun mielestä sulle on tulossa jo aika hyvä kalasto(kardinaalitetrat, otot ja taisto), enkä todellakaan enää sinne mitään laittas enempää tai muuttas, kyllä toi aika täyteen tulee jo taistelukala uroksen kanssa, joten suosittelisin myös tarkkailemaan sen käytöstö ettei ala kuisaamaan kardinaaleja tai ottoja, tilan puutteessa.
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: milipiteitä kalastostani

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

nuolimonni11 kirjoitti:no niin meillä on kotona siis 54l akva. mä haluaisin että nyt laittasitte omia mielipiteitä mun kalastostani. tällä hetkellä akvaariossa 10 kardinaalitetraa ja 2 nuolimonnia. sitten pitäis hankkia vielä yks taisto. ja jos haluutte voitte laittaa jos pitäis vähän korjailla kalastoa.
Juu nyt just sopiva, taisto vielä sitten STOP. Ok? :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”