Tarvitaanko uudet silikonit?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Tarvitaanko uudet silikonit?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Olen perustamassa uudelleen akvaariota altaaseen, joka on ollut tyhjillään varastossa noin 20 vuotta. Miten on, kannattaako altaan silikonit vaihtaa "varmuuden vuoksi" ennen kuin allasta edes alkaa täyttää ja sisustaa? Nythän se sujuisi vielä helposti, kun kaikki on kuivaa. Vai voiko olla niin, että silikonit toimivat edelleen, eikä uusimiselle ole tarvetta?
Kokeilemalla tietysti selviää tämäkin, mutta mikä noissa mahtaa olla yleensä kestävyys kuivasäilytyksen jäljiltä?
Akvaariossa on täyskehykset, eikä se ole ennen telakalle laittoa vuotanut.
minnatak
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 16:11, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Tarvitaanko uudet silikonit?

Viesti Kirjoittaja minnatak »

Mulla on 23 vuotta vanha 40 litrainen akvaario, se on ollut hamstereiden häkkinä, parvekkeella pakkasessa monia talvia...hyvä etten ole lekalla sitä siirrellyt ja silti toimii kuin unelma.

Ostin käytettynä 600 litraisen..ja aloin miettiä, jaksanko vaihtaa silikoonit vai annanko mennä vanhoilla...no nalkuttava ääni takaraivossa, sanoi riittävän monta kertaa älä ole idiootti, se on nyt tyhjä ja vaihda..No aloin tekemään niin, ja onneksi aloin, sisäsaumat oli pettäneet jo ja vesi päässyt ns. rakenteisiin..siinä oli 600 litran vesivahinko odottamassa syntyään.

Joten pelaa varman päälle ja vaihda, se ei ole niin kauhea homma ja jos oikein sen teet saat mielenrauhan itsellesi. Ne vanhat saumat voi pitää tai sitten ei, mutta melkoisen varma voit olla jos ne uusit ja huolella:)
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Tarvitaanko uudet silikonit?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Silmämääräisesti näyttävät minusta oikein hyviltä. Ovat kiinni reunoistaan, eivätkä repsota. Työmäärä olisi kuivan altaan kanssa pienempi, kuin viikon päästä märällä altaalla. Se, mitä mietin eniten, on vaara siitä, että vaihtamalla silarit itse, aiheutankin suurempaa vahinko kuin hyötyä. Että jos otan vanhat (hyvät?) pois ja laitan tilalle uudet (väärin) ja toimimattomat. Vaihtamatta työmäärä olisi vieläkin pienempi kuin kuivaan altaaseen vaihtaen... Mutta ymmärsinkö oikein, on siis mahdollista, että materiaali kestäisi tuon kuivan kauden hyvänä.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 18:32, 05.07.2005

Re: Tarvitaanko uudet silikonit?

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

pisarat2 kirjoitti:Mutta ymmärsinkö oikein, on siis mahdollista, että materiaali kestäisi tuon kuivan kauden hyvänä.
No, itse otin joskus käyttöön 15v tyhjillään olleen akvaarion, minkä silikoonit olivat edelleen hyvässä kunnossa (10v ollu sen jälkeen käytössä, ei ole ollut ongelmia). Toisaalta taas, vain puoli vuotta tyhjänä olleeseen akvaarioon piti vaihtaa, kun olivat hapertuneet ihan käsittämättömän huonon näköisiksi 8O
minnatak
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 16:11, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Tarvitaanko uudet silikonit?

Viesti Kirjoittaja minnatak »

Juuri näin, nuo silikoonit on vähän henkimaailman asioita:D Jotkut kestää ja toiset ei..ja minulla on jonkunverran niistä kokemusta, olen ollut 13 vuotta rakennusmaalarina. Mutta teet niin tai näin, ennen kuin alat vaihtamaan ja jos et tiedä mitä teet..lue ja kunnolla aiheesta. Ja täältä AW löytyy erittäni hyvin neuvovia ketjuja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”