Lecaharkko jalusta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Re: Lecaharkko jalusta

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Aa, okey kiitti :) ihan siisti pakettihan tuo on...

Onko noi harkot saman kokoisia kuin mitä mä kirjotin?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Leiarius
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Leiarius »

Hedelmiina kirjoitti:Aa, okey kiitti :) ihan siisti pakettihan tuo on...

Onko noi harkot saman kokoisia kuin mitä mä kirjotin?
29*19*58,5cm/harkko.
Eli yhden tukijalan mitat, jossa on neljä harkkoa L.38cm, K.58,5cm, S.58cm
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

oukkei, elikkäs vähän eri kokosia on nuo, mutta antaa mulle jo osviittaa tuossa systeemissä etenemään. Jäin vain nyt miettimään sitä liimapuulevyä, että kuinka sen kanssa..? Onko pakko olla filmi/vesivaneria?
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Ei ole pakko olla vesivaneria, vaan ihan hyvin käy vaikka tuo liimapuulevy. Eri materiaaleilla on erillainen jäykkyys ja vedenkesto, jotka täytyy huomioida valittaessa levyä.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

kiitos Koss vastauksesta! :)
Leiarius
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Leiarius »

Koss kirjoitti:Ei ole pakko olla vesivaneria, vaan ihan hyvin käy vaikka tuo liimapuulevy. Eri materiaaleilla on erillainen jäykkyys ja vedenkesto, jotka täytyy huomioida valittaessa levyä.
Aivan! Saahan jalusta olla vaikka kakkosnelosta jos tukipisteet on kunnossa! :mrgreen:

Tosin itse en kyllä 18mm liimapuulevylle laittaisi kovin paljoa tyhjää kannateltavaa, ettei ala notkumaan..
Mutta jos latoo lecaharkoista tukevan lähes umpinaisen jalustan, niin sitten se kyllä menee.

Tosin ne meidän harkot painaa n.20kg kuivana kpl. 20kpl onkin jo 400kg, siihen päälle vielä hiekat, itse allas ja vesi niin äkkiä oltaisiin siinä 1400kg paikkeilla. :twisted:
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Tarpeeks paksun liimapuulevyn, tai pari kun laittaa, niin ei ongelmia. Ja en nyt puhu niistä markettien ohuista malleista, vaan kunnon liimapuulevystä, joita sahatavaraliikkeet myyvät. Se että se taipuu hieman, ei merkitse mitään. Tärkeintä on mihin kohtaan harkot sijoittaa. Liioitella saa toki jos haluaa, ja laittaa vaikka betonilevyn harkkojen päälle. 18mm liimapuulevy on kyllä liian ohutta tuon kokoiselle altaalle.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

löysin liimapuulevyä 28mm Hong Kong-tavaratalosta... oliskohan sellanen ok? Samaa levyä myy mm. K-rauta, mutta maksaa reilut parikyt euroa enemmän kuin Honkkarissa.. voin toki kysellä vielä muualtakin tuota jos on ok paksusta.

Vielä niiden harkkojen sijoittelusta, että kannattaakos tässä mun tapauksessa kun on yhen harkon leveys 29 cm laittaa neljä pinoa niin, että on tasaisin välimatkoin, vaiko kaksi pinoa vierekkän altaan keskikohsalla ja yhdet kasat päissä ? kumpi parempi ?

kiitos vielä, jos viittitte vastata :)
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Mä laittaisin harkot siten että päihin tulisi rivit ja keskelle 2 riviä. Eli yhteensä harkkorivejä 4kpl. Päälle tuo 28mm liimapuulevy.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

jehna! sain vahvistusta jo mun rakentelulle, kohta on jo jalusta valmis :D ...mielikuvissa meinaan. (allas tuleepi vasta elo-syyskuussa)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member

Dodiin, mä sitten kuvittelin, että mulla on aikaa rakentelulle vaikka ja kuinka kun kuulin, että puolisentoista vkoa - kaks viikkoa menee ennenkuin allas tulee mulle. No, sehän tulikin sitten tuossa jo nyt pari päivää sitten! Onneks olin lecaharkkoja kannellut (16kpl, 10kg/harkko, 59x19x12 kokosia) partsille parina päivänä ja oli ne valmiina. Liimapuulevyjä kävin ostamas yhden 18 mm ja yhden 28 mm Bauhausista.

Nooh, ilosena aloin sitten väsäämään tätä jalustaa eilen ja aattelin, että jee jee kohta se on valmis, liimasin neljä pinoa yhteen n.41 cm välein 18 millisen levyn päälle. Laitoin lopuksi tuon 28mm siihen näiden päälle ja Woila! Ja ketut [}:)] Harkkopinotpa onkin sitten eri korkusia vaikka harkkojen piti olla kaikkien saman kokosia. Pinot sitten eilen siirreltiin vierekkäin ja katsottiin niin ovat sitten n.1-2mm eroja näissä pinossa ja kun tod.näk. tuo liimapuulevy saattanee olla vähän myös kupera niin heittohan oli yhden palkin kohdalla semmoset sentin verran! 8O

Ei naurata tätä tätiä ei. Allas pitäs hakea, kantajien osalta siirtyy ens viikkoon näillä näkymin ja tuo pöytä pitää saada tasaseks ennen altaan tuloa.... [:I] voihan vinelo. Eilen käytiin hakemassa sitten kiinnityslaastia Biltemasta, jotta saadaan nuo heitot pois. Meinaa mennä jo herrrmot, vaikka vasta eka ohut kerros laastia on eilen illalla laitettu ja tänään lisää... ei tää mennytkään niinku olin suunnitellut.. homma siis jatkuu....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”