Helmirihma ja lehtikala samaan akvaan?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tikru78
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Helmirihma ja lehtikala samaan akvaan?

Viesti Kirjoittaja Tikru78 »

Voiko lehtikalapariskuntaa ja helmirihmakalahaaremia laittaa samaan akvaarioon? 300 litraiseen. Lehtareitten lisäksi parvi keisaritetroja + pohjakaloja.
300l malawila, 80l seurala, 54l sukarapula ompuilla höystetynä :)
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Re: Helmirihma ja lehtikala samaan akvaan?

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Itselläni oli lehtikaloja ja helmirihmoja samassa 640l akvaariossa, ja yhteiselo sujui hyvin. Eli lajien vaatimusten ja käyttäytymisen puolesta en näkisi tuolle estettä.
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minulla ainakin lehtikala pariskunta ja helmirihmahaaremi ovat olleet ongelmattomasti yhdessä kohta kaksi vuotta. Ei ole tappelua tai mitään muutakaan ongelmaa ollut missään vaiheessa.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Tikru78
Junior Member
Junior Member

Kiva kuulla :)
Montako rihmaa voisin laittaa, ajattelin itse yhtä urosta ja pari-kolme-neljä naarasta..?
Sitten vielä semmonen, kun mulla on aika "paljas" akvaario, eli ei ole kasveja paljon. Vaatiiko rihmat paljon kasveja, kun en haluaisi niitä paljoa. Mulla on nyt vain jaavansaniaista ja iso miekka. (harmi kun en osaa laittaa kuvaa.. :roll: )
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Rihmat pitävät kyllä kovasti runsaskasvisesta akvaariosta, ja jos yhtään kärttyisämpiä rihmoja osuu kohdalle, on se myös välttämättömyys suojan takia. Ne myös pitävät tyvenistä kohdista (voimakas virtaus saa ne vain kököttämään pohjalla), ja runsas kasvillisuus yleensä edesauttaa myös tässä. Itse en ikinä laittaisi rihmakaloja "paljaaseen" akvaarioon, sillä useampia eri lajeja ja yksilöitä on tullut seurattua, eivätkä ne paljaassa purkissa ole viihtyneet (värit haalistuu, ovat stressaantuneempia jne). Ei ne mitään läpitunkematonta viidakkoa sentään vaadi, mutta sellaisessakin kyllä viihtyvät.
Tikru78
Junior Member
Junior Member

No hö.. Kun tykästyin jo kovasti helmirihmojen näköön ja kokoon, mutta täytyyhän kaloilla olla hyvät oltavat. Kasveja en enää akvaariooni paljon halua.
Onko mitään muuta samantapaista kalaa, mikä olisi yhtä iso ja tulee toimeen lehtareitten kanssa? Niin ja viihtyy vähän paljaammassakin akvaariossa :| Kun ei tota tietämystä mulla vielä kauheesti noista erillaisista kaloista ole..
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Joo, tosiaan ei kannata otta helmirihmoja, eikä oikeastaan mitään muitakaan rihmoja vähäkasviseen altaaseen. Tarvitsevat ihan kunnon pusikoita viihtyäkseen. Tuo kuva on kyllä tosi huono, kun räpsäisin sen iPhonella, mutta siitä saa käsityksen, että minkälaisessa pusikossa rihmat viihtyvät.
Liitteet
IMG_1105.JPG
IMG_1105.JPG (95.75 KiB) Katsottu 1239 kertaa
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”