Juwel akvaristit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JeNski
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 09:20, 24.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja JeNski »

pitääpä kysellä :) oliko kallis?
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Raasu »

150€ maksaa mun oma, mutta pidempään akvaan valaisinkansi on toki kalliimpi. Tuo mun oma siis 121cm pitkä :)
470 litranen kalasoppa
ramses
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 17:54, 27.06.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vaasa

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja ramses »

Tuli liimatua tohon juwellin valokannen välilippoihin folioteipit,jota käytetään yleensä kun rakennetaan saunoja.Lisäsi kummasti valo tehoa altaaseen.(altaani on noilla t5-lampuilla,että siinä siinä valokansi mallissa ainakin hyvin)
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Juwelin tehotonta suodatinta on moitittu ja itsekin olen tuon huomannut. Luin vinkin tältä palstalta, että roottorin voi vaihtaa isompaan, mikä lisää veden kiertoa. Kokeilin tätä konstia ja toimii. Vesi keirtää selvästi paremmin. Roottorille tuli hinnaksi muutama euro.
Kotilon kasvatuksessa Juwel on verraton. Omputhan munivat veden pinnan yläpuolelle. Lämmön ja kosteuden on hyvä pysyä vakiona. Juwelin kansisysteemi antaa hyvät olosuhteen munille kehittyä. Aikuiset omput eivät myöskään pääse karkuun kiinteän kannen alta. Näillehän voi kuulemma iskeä vaellusvietti muninnan jälkeen.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Monnifan kirjoitti:Juwelin tehotonta suodatinta on moitittu ja itsekin olen tuon huomannut. Luin vinkin tältä palstalta, että roottorin voi vaihtaa isompaan, mikä lisää veden kiertoa. Kokeilin tätä konstia ja toimii. Vesi keirtää selvästi paremmin. Roottorille tuli hinnaksi muutama euro.
Kotilon kasvatuksessa Juwel on verraton. Omputhan munivat veden pinnan yläpuolelle. Lämmön ja kosteuden on hyvä pysyä vakiona. Juwelin kansisysteemi antaa hyvät olosuhteen munille kehittyä. Aikuiset omput eivät myöskään pääse karkuun kiinteän kannen alta. Näillehän voi kuulemma iskeä vaellusvietti muninnan jälkeen.
Juu, ompuille tosiaan melkoinen paratiisi:) Itse en suodatinta ehtinyt nähdä, kun edellinen omistaja oli heittänyt pois. Irrotin kotelon varovaisesti ja roskiin:). Tai oikeastaan kaverini irrotti...muistaakseni mattoveitsen avulla irrotti, jos oikein muistan:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Mulla edelleen juwelin oma suodatin paikalla ja toimittaa hyvin sisäsuodattimen virkaa. Kaverina ulkosuodatin.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Mietin että uskaltaako todella laittaa juweliin kiviä, kun eikös akvaario ole vain kehyksien varassa ja pohjalasi ei siis makaa minkään päällä? Miten pohjalasi kestää?
Mulle siis tulossa juwel 180l rio.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Boomscarf

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Boomscarf »

Taloon tulossa sitten ehkä tuo Rio240 näillä näkymin. Paketti on n. puoli vuotta vanha ja alkuperäisillä vermeillä. Hyvin on toiminut edellisellä käyttäjällä, mutta laitanko silti putket ym. vaihtoon? Tuo suodatinasia kiusaa, sillä en takuulla uskalla yksin lähtä millään fileerausveitsellä sitä irrottamaan :roll:
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Viestit: 550
Liittynyt: 12:03, 08.12.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Elä ainakaan kokeilematta irrota, se on ihan mainio suodatin.
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja outi83 »

^^Kokeile tosiaan ja irrota vasta jos et tykkää. Jos kaverina on hyvä ulkosuodatin niin miksei oma suodatin kelpaisi? Helppo hoitaa ja kerää hyvin roskia.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
siniusva
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 10:17, 07.08.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja siniusva »

Mulla lakkasi Juwelin oman suodattimen pumppu toimimasta (ikää jo oli) ja hankin tilalle ulkosuodattimen. Nyt kun on ainostaan ulkosuodatin, niin roskia kelluu altaassa. Roskien keräämisessä Juwelin oma suodatin oli ihan mestari. Ei mulla siitä muutenkaan ollut valittamista, mutta ikä kait tuli tuolla vastaan... Voisin kyllä laittaa ulkosuodattimen kaveriksi takaisin jos saan hommattua siihen uuden pumpun.
Seeprakirjoahventen ja parin partamonnin 160-litrainen vesivaltakunta. 54 litrainen vara/poikasallas/vailla vakituista asukasta. Akvaariovahtina chihuahua.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

jenniliini82 kirjoitti:Mietin että uskaltaako todella laittaa juweliin kiviä, kun eikös akvaario ole vain kehyksien varassa ja pohjalasi ei siis makaa minkään päällä? Miten pohjalasi kestää?
Mulle siis tulossa juwel 180l rio.
Siitä on yli kolme vuotta kun omaa Rio240 käsittelin, mutta muistelen, että se olisi nimenomaan niin, että koko pohjalasi tulee sitä pöytää vasten. Eli hyvin uskaltaa :) (Korjatkaa jos muistan ihan väärin... :? )
siniusva kirjoitti:Mulla lakkasi Juwelin oman suodattimen pumppu toimimasta (ikää jo oli) ja hankin tilalle ulkosuodattimen.
Koititko avata ja putsata sitä? Voihan se oikeastikin mennä rikki, mutta näillä Juwelin pumpuilla on taipumuksena, että ne eivät lähde käyntiin sähkökatkon/virranirroituksen jälkeen, jos roottoriin pääsee kertymään kuonaa. Putsaus silloin tällöin, ehkä 3krt vuodessa, estää käyntiinlähtöongelmat.
Boomscarf kirjoitti:Taloon tulossa sitten ehkä tuo Rio240 näillä näkymin. Paketti on n. puoli vuotta vanha ja alkuperäisillä vermeillä. Hyvin on toiminut edellisellä käyttäjällä, mutta laitanko silti putket ym. vaihtoon? Tuo suodatinasia kiusaa, sillä en takuulla uskalla yksin lähtä millään fileerausveitsellä sitä irrottamaan :roll:
Puhut ilmeisesti loisteputkista? Jos ja kun ne ovat T5-mallin putket, niin ne niissä ei valoteho laske vaikka ne pottaisi loppuu ->vaihtaa vasta kun eivät syty. Näin ainakin itse olen nyt ajatellut nykyisten samanmoisten putkein kanssa tehdä.

Minäkään en kannata sen suodattimen poistoa. Siihen saa vielä enemmän biologista suodatustehoa sillä, että vain alimmaiseksi ja päällimmäiseksi laittaa ne vaahtomuovit, mutta muuten täyttää sen sintratulla lasilla. :) Itselläni on noin. Sen kaverina on Seran F1200 sisäsuodatin, ja vesi on kirkasta eikä ole nitriittiä, vaikka nimellisesti tuossa on "huono suodatus". [;)] (Kalat ovat kyllä pieniä ja niitä on aika vähän.)
fgipo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 01:46, 11.01.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja fgipo »

Mitä tarkoittaa kun jotkut on sanonut ettei voi sijoittaa allasta kuin keskelle seinää? 8O
mipu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 18:05, 23.04.2012
Paikkakunta: Joensuu

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja mipu »

Täällä tuoreet Juwelin rio 240 omistajat. Ostettiin käytettynä. Pumppu rikki, mutta se ei meitä haittaa, ku oltais muutenkin otettu poies koko pönttö. Eli takana muutama päivä pöntön irtiottamista ja tyytyväinen on pakko olla. Hyvin lähti mattoveitsellä ja vanhalla pankkikortilla.
jahmatti kirjoitti:Meille muutti juuri rio 240. Kannattaako sitä laittaa edes pystyyn? Se myytiin mulle noin 500l. Ei sitä taida ihan olla ;) Etulasi on naarmuinen ku mikä. Ainakin näin kuivillaan, ja todennäköisesti siis vettä sisälläänkin. Onnistuisiko yläreunan, siis sen kehyksen, kääntäminen? Siten että tekisi takalasista etulasin..
Päädyitkö yläreunakehyksen kääntämiseen? Kukaan irroitellut tätä yläosaa? Minkälaiseen hommaan sitä ryhtyis?
fazerina82
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 12:35, 24.05.2005
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Perniö

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Aina vannonut ettei MEILLE tule juwelin pönttöö, ja mitä vielä. Olkkarissa musta 16ol ja ruokasalissa 180l. Ostakee pois että saan isomman 8-)
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
MrBrett
Senior Member
Senior Member
Viestit: 765
Liittynyt: 21:21, 22.08.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

mipu kirjoitti:Täällä tuoreet Juwelin rio 240 omistajat. Ostettiin käytettynä. Pumppu rikki, mutta se ei meitä haittaa, ku oltais muutenkin otettu poies koko pönttö. Eli takana muutama päivä pöntön irtiottamista ja tyytyväinen on pakko olla. Hyvin lähti mattoveitsellä ja vanhalla pankkikortilla.
jahmatti kirjoitti:Meille muutti juuri rio 240. Kannattaako sitä laittaa edes pystyyn? Se myytiin mulle noin 500l. Ei sitä taida ihan olla ;) Etulasi on naarmuinen ku mikä. Ainakin näin kuivillaan, ja todennäköisesti siis vettä sisälläänkin. Onnistuisiko yläreunan, siis sen kehyksen, kääntäminen? Siten että tekisi takalasista etulasin..
Päädyitkö yläreunakehyksen kääntämiseen? Kukaan irroitellut tätä yläosaa? Minkälaiseen hommaan sitä ryhtyis?
Pakko kysyä, että mihin ootte tyytyväisiä?
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Kai täällä voi uteliaana kysellä altaista vaikka ei Juwel mies olisikaan?

Mä kattelin kanssa noita paketteja pitkään, mutta ainoa valmispaketti jonka omista on Seran Nano Cube 60. Siinähän on kaikki integroitua tekniikkaa. Ei se ihan ihmeellisintä tekniikkaa ole, mutta esimerkiksi lamppujen vaihto on suht vaikeeta. Samaa lamppua ei tahdo löytää mistään ja Englannissa on nyttenkin tilaus vetämässä. Muuten systeemistä ei ole mitään pahaa sanottavaa.

Itse kuitenkin päädyin käyttämään uudessa akvaariossa "jurakauden tekniikkaa" lähes kaikessa lukee classic ja koko systeemin ytimessä ei ole yhtäkään lediä tai prosessoria. Toki sen verran hifistelin, että co2 controlleri löytyy, mutta paketti on kyllä ihan "laatikko" ja tekniikassa ei ole mitään ihmeellistä. Hintaa silti kertyi varmasti enempi kuin noissa paketeissa. Eniten ehkä karsastin mdf levyä ja niitä erilaisia jalustoja.

Hankin ehkä vielä yhden altaan ja taas olen miettinyt pakettia. juuri Juwelia on kehuttu,, mutta toimiiko osien vaihdettavuus nopeasti ja onko merkillä paljon omia ratkaisuja, jotka voivat olla käytössä hankalia huoltaa saatavuuden takia? Seraankin saa sen penteleen lampun kyllä, mutta ottaa silti aivoon, ettei sitä saa kuin postissa ja akva on viikon pimeenä.
Mika Litja
VSK
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 19:08, 18.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Juwel Rio + kaapisto kokemuksia

Viesti Kirjoittaja VSK »

Todennäköisenä Juwel Rio 125:n tai 180:n tulevana omistajana olisin kiinnostunut käyttökokemuksista.

Onko akvaarion laatu ollut hyvä?
Onko ollut vuotoja, lasien halkeamia tai pullistumia (näistä olen joskus jossain lukenut)?

Onko kaapisto ollut kestävä ja laadukas?
Onko ollut helppo kasata?
Minkälaiset "jalkatassut" kaapistossa on parkettilattiaa silmällä pitäen? Uskaltaako laittaa suoraan omilla jaloilla parketille vai tarviiko jotain levyjä painoa tasaamaan?
Boomscarf

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Boomscarf »

Missä järjestyksessä teillä on nuo suodatusmateriaalit tuossa sisäsuodattimessa? Itse laitoin karkeat alle x2, sitten keraamiset putket, sen jälkeen päälle hienot suodatinmattopalat. Menikö väärin?
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Hei

Olen ostanut levyittäin suodatin materiaalia, myydään eri karkeuksina. Samoin rakeita/makaqroneja. Kun on monta akvaa, niin tulee huomattavan halvaksi leikata palat isosta levystä. Pystyy myös vaihtaa loppuun liettyneet suodattimet tarpeen mukaan ja yksi kerrallaan, niin ei tule isoja muutoksia.
Varmaankaan isot levyt eivät ole aivan samanlaisia, kuin alkuperäiset, mutta toimivat hyvin ja kalat on viihtyneet. Olen järkeillyt, että veden virtaussuunnassa karkeammat levyt ensin ja hienommat sitten. Silloin eivät tukkeudu aivan heti.
Pienimpään Juweliin olen vaihtanut uuden suodattimen. Mahtaako olla liian tehokas, kun vesi tuppaa olemaan sameaa. taitaa pyörittää liian tehokkaasti. Pohjana on hieno hiekka. :?
Gandalf
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 20:57, 01.03.2004
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Gandalf »

Minuakin kiinnostaisi yläkehyksen kääntö toisinpäin etulasin naarmujen vuoksi. onko yläkehys kiinitetty silikonilla/liimaamalla vaiko onnistuuko sen nosto noin vain. Kellään kokemuksia?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kellään kokemuksia tuosta Lidosta? Saattaisin ehkä sellaisen ostaa. Hui. :D
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
te10
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 19:09, 25.12.2009
Akvaarioseurat: tampereen akvaario seura
Sukupuoli: Mies

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja te10 »

Suomen halvimmat Juwel akvaario paketit löydät osoitteesta: www.petsfriendsshop.com
[RiSu]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 10:11, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

Voin kyllä omasta puolesta kehua juwelin paketteja. Itselläni on 450 litranen vision ja äidilläni on mun entinen 180 litranen Rio ja 240 litranen Rio. Visionin ostin käytettynä ja hyvin pelittää kaikin puolin (oma suodatin irrotettu) olen aika sählinki aina välillä vettä vaihtaessani ja hyvin on kuitenki jalustakin kestäny, eli mun kokemuksena kestävä on ;)

Äitini 180 litranen on vanha, siis tosissaan vanha mutta ei kyllä näytä siltä, joten tästä voi päätellä ainakin tämän akvaarion kohalla että silikoonit on kestävää laatua ;) ja 240 litranen paketti tuli uutena. Ja jos tämmöset akat sai jalustan kasattua ei se kovin vaikeaa voi olla :D 240 litrasessa on alkuperänen suodatin paikoillaan ja toimii hyvin, tosiaan roskan kerääjänä älyttömän hyvä, sen itsekkin allekirjoitan. Valaisin kansia ei tässä akvaario perheessä ole tarvinnu vaihtaa, eikä tosiaan ole muutakaan moitittavaa.

Ja hienoja kokonaisuuksiahan nuo on. Vähän mietityttää miten raskin tuota omaani alkaa ens vuonna vaihdattelemaan isomman tieltä pois :'c
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
Amandar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 191
Liittynyt: 00:33, 28.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Amandar »

Tuohon Juwel Rio 240:een houkuttaisi lisävalaistus ja tuli mieleen, että oliskohan ihan mahdoton idea laittaa kahta valaisinyksikköä vierekkäin? Tällä hetkellä 2x T5-päivävaloputket heijastimilla ja kerta noita varaputkia tuli joskus useampi tilattua niin olis heti toiselle yksikölle samansävyiset putketkin valmiina. Mitään kansiporailuja yms. ei kiinnostaisi lähteä virittelemään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”