Tarvitseeko Aqua Safea käyttää?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Tarvitseeko Aqua Safea käyttää?

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Taaskin on pullo lopuillaan ja mietinkin tarvitseeko sitä todellakin käyttää, kun se on vielä aika kallistakin?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Tarvitseeko Aqua Safea käyttää?

Viesti Kirjoittaja Kati »

AquaSafen hyödyllisyys riippuu tietysti hanaveden laadusta, mutta ilmeisesti se on monin paikoin varsin turhaa litkua.

Itse käytän vain erityistapauksissa.

Kati
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Vanhaa juttua esim. täällä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=8785
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=7931

En käytä, enkä tule käyttämään ellen hanki jotain todella herkkiä kaloja ja lakkaa pitämästä kasveja.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Ilmeisesti minä olen niitä harvoja jotka joutuvat koko ajan käyttämään vedenparannusainetta.

Kerran kokeilin täällä annettuja ohjeita ja jätin vähäksi aikaa pois. Ja seurauksna oli kalakuolemia.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
riikkaaalto
Junior Member
Junior Member

Ja vielä..

Viesti Kirjoittaja riikkaaalto »

Vain erikoistapauksissa, eli jos joutuu esim. muuttamaan tai tyhjentämään koko altaan ja sehän on aina akvaarion kanssa aika iso härdelli. Meillä kotona ainakin tulee ihan suoraan hanasta sen verran hyvää vettä että erikoisempia toimenpiteitä veden laadun suhteen ei ole tarvinnut tehdä. Kannattaa varmaan tutkia sitä omaa hanavettä. [;)]
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

maketzu kirjoitti:Kerran kokeilin täällä annettuja ohjeita ja jätin vähäksi aikaa pois. Ja seurauksna oli kalakuolemia.
Oletko ottanut selvää, mitä keljua hanavedessäsi on? Mitä kaloja ne kärsineet muuten olivat?

Kati
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Turhaa rahojen tuhlausta minusta. :D Me ei laitettu edes muuton yhteydessä, en tiedä olisko ollut tarpeen, mutta kalat voivat oikein hyvin muuton jälkeen eikä yksikään kala päässyt heittämään veiviänsä. Eiköhän se muutossakin riitä, että huolehtii hiekan pesemättömyydestä :mrgreen: ja suodattimien kosteana kuljettamisesta.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Oletko ottanut selvää, mitä keljua hanavedessäsi on?
Rautaa ainakin. Mahdollisesti myös raskasmetallia. Vaikka laitankin aineita niin valutan aina reilusti silti vettä ensin ennen kuin lasken akvaarioon. Tämä kyllä vähentää noita jonkun verran mutta ei n'ht'v'sti tarpeeksi.
Mitä kaloja ne kärsineet muuten olivat?

Pari kiekkoa meni, samoin plkoista meni enkelipleko, mustapleko, ja suurhuutokaupasta ostettu verkkopiikkipleko.

Arvaa vain alkoiko mua keljuttaa. Meinasin saada sydärin kun alkoi plekoja kuolla.

Otinkin Helsingin akvaariokeskuksessa asian puheeksi keväällä ja siellä neuvottiin että plekojen kanssa kannattaakin käyttää vedenparannusainetta. Ja oiekassapa olivat. Nyt ei ole kuollut kaloja kun olen käyttänyt ainetta.

Ja en enää ikinä lopeta vedenparannusaineen käyttöä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Jyrki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Taidanpa minäkin lopettaa Aqua Safen käyttämisen, jos sen vaikka lopettaisi hiljalleen niin ei luulisi sitten ainakaan kalojen kärsivän.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tippaakaan en ole koskaan käyttänyt, enkä aio käyttää jatkossakaan. Kokemusta tosin on vain noin 58 vuoden ajalta!
:mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Indigo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Indigo »

Muuton yhteydessä käytin tuota ja muutaman kerran sen jälkeen niin kauan kun pullosta riitti. Mutta uutta putelia en ole ostanut, kalat pärjäävät ihan hyvin ilmankin.
afrodite
Member
Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja afrodite »

Vedenparannusainetta menee kanssa aika määrä, mutta uskaltaako jättää pois? Kuinka nopeasti vaikuttaa kaloihin, jos vaikuttaa? Kovin tekisi mieli pois jättää. Mistä saan selviyden vedestä onko myrkkyjä?
720l kiekkola.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Hauskoja nämä monen vuoden jälkeen esiin hyppäävät keskustelut. Joutuu aina vastustamaan kiusausta vastata 10 vuotta vanhaan kysymykseen.

Useimmat kalat taitavat olla niin ronskeja ja useimmilla paikoilla hanavesi taitaa olla niin hyvää, että vedenparannusaineelle ei ole tarvetta. Olen kuitenkin ollut huomaavinani, että perhoskirjoahvenet, jotka ovat varsinaisia herkkiksiä, voivat paremmin kun käyttää vedenparannusainetta. Itse käytän juuri tuota Aqua Safea, tosin vain noin puolet ohjeen annostuksesta.
Boomscarf

Viesti Kirjoittaja Boomscarf »

Olen aina käyttänyt aquasafea, sen verran taitaa olla klooria tms vedessä. Kaverilla ainakin kuolivat kalat tehokkaasti alussa kun ei ollut vedenparannusainetta.
afrodite
Member
Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja afrodite »

Pitää yhdessä altaassa ensin aluksi kokeilla jossa ei niin herkkiä kaloja. Tosiaan minulla electric blue perhoskirjoja niin aika uskaliasta varmaan niiden altaaseen koittaa.
720l kiekkola.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Aquasafe on hiton kallista ainetta. Taitaa olla kalleinta, mitä markkinoilla suomessa on.

Mä olen makeavetisissä aina käyttänyt vedenparannusainetta. Harvemmin kuitenkin aqua-safea, juurikin tuon hinnan takia. Ja vielä kun muilla valmistajilla on omat tuotesarjansa jossa on samat ominaisuudet. JBL:n biotopolia olen käyttänyt menestyksekkäästi vuosikausia. Ostopaikasta riippuen se on reippaasti halvempaa kuin aquasafe ja lisäksi vielä tuplaten riittoisaampaa. Viimeisessä makeavetisessä käytin easylifen FFM:aa. Sekin oli ihan toimiva aine ja vielä JBL:ää edullisempaa.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mä käytän Waterlifen Haloexia, on riittoisampaa ja sitä kautta myös paljon halvempaa kuin AquaSafe.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
heavy-hannu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja heavy-hannu »

Tämä tuntuu olevan varsinainen ikuisuusaihe: varmaankin siksi, että oikeaa vastausta ei ole. Jos hanavesi on tasaisen hyvää, miksi siihen pitäisi sotkea jotain? Valitettavasti vain kaikkialla näin ei ole, ja silloin vedenparannusainetta tarvitaan.
Itse olen aina käyttänyt juuri Aqua Safea, koska altaassa uiskentelee herkkiä plekoja. Syy siihen, että käytän juuri AS:a on, että se testien mukaan poistaa parhaiten kuparin, joka on tappavaa myrkkyä muun muassa sukaravuille, joita nitäkin tuossa yhdessä altaassa on.

Kaksi vuosia minulla ollutta harvinaista plekoa menetin aikanaan, kun vedenparannusaine pääsi loppumaan ja tein vedenvaihdon ilman AS:ää. Sen jälkeen en ole kokeillut, enkä kokeile. Nuo eväkkäät ovat niin rakkaita, että yhtäkään en halua menettää, jos se vain on estettävissä.
"Every moment hurts. Last one kills"
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Biotopol poistaa myös tehokkaasti kuparin. Testasin jokin aika sitten jopa pelkällä kuumalla (jäähdytetyllä) vedellä, jossa on paljon enemmän kuparia kuin kylmässä. Ohjeen mukaisen annostelun jälkeen kuparitesti näytti nollaa. Ravuille taitaa olla ihan omakin Biotopol, joka saattaa poistaa vielä enemmän haitta-aineita. Voisi tulla halvemmaksi kuin AquaSafe. Toki vanhassa vara parempi jos ei viitsi riskeerata hyvin toimivaa käytäntöä.
Kultakalat
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

afrodite kirjoitti:Vedenparannusainetta menee kanssa aika määrä, mutta uskaltaako jättää pois? Kuinka nopeasti vaikuttaa kaloihin, jos vaikuttaa? Kovin tekisi mieli pois jättää. Mistä saan selviyden vedestä onko myrkkyjä?
Se, kuinka nopeasti vaikutukset näkyvät vai näkyvätkö ollenkaan, riippuu paljon siitä, mitä haitta-aineita vedessä on, ovatko aineet kalan elimistöön kerääntyviä vai pieninä pitoisuuksina jatkuvasti siedettävissä, kuinka paljon vettä vaihdetaan kerralla... Monien aineiden haittoja vähentää tai lisää veden erilaiset ominaisuudet kuten happipitoisuus, lämpötila, pH-arvo, kovuus/sähkönjohtavuus. Ainakin tässä keskustelua haitallisista aineista:

www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=190542

Oman vesilaitoksen nettisivuilla yleensä jonkun linkin takana on vedenlaatutaulukko tai -raportti (kaivovedestä tarvitaan vesianalyysi) ja Ympäristö.fi-sivustolla veden laatua ja haitta-aineita esitellään kalojen kannalta. Sosiaali- ja terveysministeriön vedenlaatuvaatimukset on täällä:

www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000461

Lisäksi kloorista ja kloramiinista löytyy haulla aika paljon keskusteluja.
Kultakalat
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Sillon ku olin akvaarioliikkeessä töissä, huomasin seuraavana päivänä jos olin allashuolloissa unohtanu vedenparannuaineen lisäämisen. Aamulla altaissa kuolleita kaloja paljon. Siitä ei hirveesti pomo tykänny, eikä se ittestäkään mukavalta tuntunu ku tiesi mitä oli tullu tehtyä. Meillä käytössä oli biotopol plus joka oli nimenomaan laitoskäyttöön tarkoitettu aine.
Nykysin taitaa olla myynti sallittu myös yksityisille kuluttajille.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Silloin kun mulla oli vain 1-2 akvaariota ja miekkapyrstöjä, niin seisotin uutta vaihdettavaa vettä vuorokauden saavissa enkä silloin käyttänyt vedenparannusaineita. Nyt kun on taistelukaloja ja ollut enimmillään 7 akvaariota, niin luovuin saavisysteemistä ja olen sitten käyttänyt vedenparannusainetta, vaihtelevasti ollut käytössä AquaSafe, JBL Biotopol -joko "normaali" tai C, eli sukaravuille tai sitten Sera Aquatan, mitä on tällä hetkellä käytössä. AquaSafe on tosiaan kallista enkä tykkää sen lähes geelimäisestä koostumuksesta, kun sitä tuppaa jäämään tilkka sinne mittalasin pohjalle jos ei näe vaivaa sen mittalasin tosi pitkään ylösalaisin pitämisessä. Mieluummin käytän noita ihan litkumaisia ja edullisempia aineita, AquaSafea ostan vain jos on vedenparannusaine loppu eikä muita merkkejä ole tarpeeksi nopeasti saatavilla. Mutta jatkossa tarkoitus ostaa JBL:n Biotopolia, olivat Sera Aquataniin muuttaneet pulloon lapsiturvallisen korkin ja mulla menisi hermot jos pitäisi koko aika olla kikkailemassa sellaista auki silloin kun siivoaa 5 allasta putkeen. (Vähän noloa, mutta tuo lapsikorkki oli jopa niin paha tapaus, että päädyin kylppärin ammeessa leikkaamaan keittiöveitsellä pullon auki ja kaadoin sisällön toiseen pulloon :mrgreen: olin silloin vaihtamassa uudet jalustat myöhään illalla eikä siinä ollut aikaa eikä hermoja taistella enempää sen korkin kanssa.) [:I]
Akvarismia 1992-2014
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Tindra kirjoitti:Silloin kun mulla oli vain 1-2 akvaariota ja miekkapyrstöjä, niin seisotin uutta vaihdettavaa vettä vuorokauden saavissa enkä silloin käyttänyt vedenparannusaineita. ... [:I]
Seisotus ei luullakseni auta kaikkiin kloorin muotoihin, vaan joku vesijohdossa yleisesti esiintyvä klooriyhdiste poistuu vain kemiallisella käsittelyllä (= vedenparannusaineella). Sama koskee raskasmetalleja.
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Täällä Helsingin kantakaupungissa ainakin vesi haisee pahimmillaan todella klooriselta, tulee melkein uimahalli-fiilis, joten ei tlisi mieleenkään vaihtaa vettä ilman Aqua safea.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”