kansilaseilla vai ilman?
Valvoja: Moderaattorit
kansilaseilla vai ilman?
Pidättekö akvaariossamme kansilaseja vai ette?
Miksi / miksi ei?
Eli mitä hyötyä tai haittaa noista saavutetaan?
Miksi / miksi ei?
Eli mitä hyötyä tai haittaa noista saavutetaan?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Re: kansilaseilla vai ilman?
Sanoisin, että on aika kalakohtasta sekä lajeittain, että yksilöittäin tarviiko kansilaseja vai ei. Mulla itsellä on lasit syystä, että yks haarniskamonni olis puoliks ulkona altaasta vähintään ilman laseja, leväbarbit hyppii välillä, sattaritkin, mutta enemmän ämpäristä ku altaasta. Eli turvallisuuden takia pidän. Samoin, ei myöskään lamppu esim. Pääse molahtaa altaaseen.
Ilman laseja kosteus ja lämpö myös nousee kämppään ja on ku tropiikissa ja kun taas lasit pitävät veden viileempinä päivinä akvan sisällä, mutta vastaavasti kuumina päivinä voisi olla parempi ottaa piis ku kalat melkein kiehuu purkis...Eli tällasia juttuja tuli mieleen.
Ainii, ja sit ku mulla oli rottia, ni ne juoksi välil altaan päällä ja molahteli altaaseen myös kulmien kohdalta ku oli auki ja kalasteli kaloja niistä
eli silloki parempi lasit päällä. Tuleva kissaki pysyy pois altaan sisäpuolelta lasien kanssa.
Ilman laseja kosteus ja lämpö myös nousee kämppään ja on ku tropiikissa ja kun taas lasit pitävät veden viileempinä päivinä akvan sisällä, mutta vastaavasti kuumina päivinä voisi olla parempi ottaa piis ku kalat melkein kiehuu purkis...Eli tällasia juttuja tuli mieleen.
Ainii, ja sit ku mulla oli rottia, ni ne juoksi välil altaan päällä ja molahteli altaaseen myös kulmien kohdalta ku oli auki ja kalasteli kaloja niistä

Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Kun käyttää kansilaseja, veden haihtuminen vähenee ratkaisevasti. Huoneilman ja akvaarion välillä on yleensä useamman asteen lämpötilaero. Kansilasit vähentävät lämmön haihtumista akvaariosta huoneilmaan.
-
- Junior Member
Jos akvaariossa ei ole luonnostaan kansilaseja, niin mistä sellaisia voi ostaa btw?
Ad astra
-
- Advanced Member
Akvaariokaupoissa ja lasiliikkeissä voi teettää ja itsekin voi sellaisen jostain lasinpalasta leikata. Ihan tavallista lasiahan se on.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla on monnisten akvaariossa kansilasit, ettei lämpöä haihdu liikaa ja ettei kissat mene sorkkimaan akvaarioon. Lamppu on ripustettu roikkumaan ketjuilla, koska kissat lennättäisivät lampun muuten varmasti alas. Barbeilla on ollut aiemmin kansilasit koko akvaarion mitalta, mutta helteillä vaihdoin niille lyhyemmät lasit niin, että akvaarion keskellä on 40 cm lasiton alue. Mun barbit tykkäävät vähän viileämmästä vedestä, joten ehkä jätän ne noin. Päädyissä on pakko olla lasit, koska vilkkaat barbit sinkoilevat muuten ulos. Akvaarion päällä on kissojen takia vielä ritilä, johon olen kiinnittänyt lampun ketjuilla. Kultakaloilla en pidä kansilaseja, mutta niiden allas on kissoilta suojatulla alueella. Pleksit altaan päälle on kyllä olemassa, jotta voin laittaa ne jos en halua, että esim. jossain siivoushommassa menee pölyä altaaseen. Lamput roikkuvat ketjuista.
Kultakalat
-
- Katalysaattori
Ei kansilaseja. Kaasut vaihtuvat normaalisti, vettä haihtuu mutta sitä lisään aina kannulla tarpeen mukaan. Lämpötilan laskemista ei ole huomattavissa, koska veden lämpö noudattelee aika lailla huoneen lämpöä. En koskaan lämmitä yli 26 + asteen. Toimii erittäin hyvänä ja luonnonmukaisena ilmankosteuden nostajana kerrostalon keskuslämmityksen paahtaessa talvella ja muutenkin veden äänet ja solina on rauhoittavaa. Minulla ei ole erityisen hyppiviä kaloja.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae
-
- Senior Member
Kansi ihan jees jos on kissoja.
Niin ja Monnisten ja Käärmekalan takia tuossa on kansi+ ei päädy kissankarvatkaan altaaseen. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kansilasit täällä kaikissa ja vielä suurimmat aukot peitettynä suodatinmaton paloilla. Syy on se, että taistelukalat voivat muuten hypätä ulos, jos siihen antaa mahdollisuuden, niinkin on sattunut joskus, joten sen jälkeen olen pitänyt myös lasien mahdolliset kulma-aukot tilkittynä.
Akvarismia 1992-2014
-
- Senior Member
Meillä on kaikki 5 akvaa ilman kansilaseja, eikä ainkaan 2 vuoden aikana nuo 5 käärmettä ole karanneet. Joskus on leväbarbi pompannu lattialle, tai sukarapu, ja kerran 35cm jaguaarikirjoahven mutta siinä loikassa olis varmaan lasit hajonnu kun kirjolohen kokonen kala pamauttaa ylös. Akvat on ilman lämmitystä ja vain isossa on talvella lämmitin ettei kärmeet ja veitsikalat palele.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
Riutta-altaissa en luonnollisestikaan pidä kansilaseja. Makean altaassa pidin siihen asti kunnes kyllästyin jynssäämään niitä jatkuvasti puhtaaksi. Akvaarion päällystä on täynnä lamppua, joten kissatkaan eis inne pääse mulahtamaan.
Ainoa haitta on ehkä roiskeet lamppuihin, jotka aikaa myöden kyllä tuhoavat nuo valaisimetkin. Ovat sen verran lähellä pintaa.
Ainoa haitta on ehkä roiskeet lamppuihin, jotka aikaa myöden kyllä tuhoavat nuo valaisimetkin. Ovat sen verran lähellä pintaa.
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
http://www.valkolaakso.org
-
- Elite Member
Itekkään en enää pidä 128L akvaariossa kansilaseja, koska kyllästyin hinkkaamaan niitä puhtaaksi
ja nämä vanhat kansi lasit on jo niin pinttyny lijasta että niitä ei edes saa puhtaaksi.
ja nämä vanhat kansi lasit on jo niin pinttyny lijasta että niitä ei edes saa puhtaaksi.
-
- Advanced Member
- Viesti:
On mullakin 1-3 altaan kansilasit tosi törkyiset, mutta eipä tuo mua haittaa, valoa kyllä tulee läpi ihan tarpeeksi ja eipä niitä kansilaseja nyt kauheasti tule kateltua...
Akvarismia 1992-2014
Itse kyllä pidän kansilaseja. Olivat hetki sitten tosi törkyset niin pesin huolella ja tuli kuin uudet. Ja tosin muut käyttäjät ovat jo maininneet että riippuu kalalajista pitääkö/kannattaako kansilaseja olla koska eihän niitä koskaan pakko ole pitää
180l seurala + hamsteri ja norwichinterrieri
blogini: http://8j6h.blogspot.fi/
blogini: http://8j6h.blogspot.fi/
-
- Senior Member
Itse en pidä omassa akvassani kansilevyjä, koska mulla on viileän veden monnisia, ja jos levyt ovat kiinni niin lämpötila nousee niiden kipurajoille.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
-
- Advanced Member
Minulla on 235 litraisen hieman viileämmän veden altaan päällä hyttysverkkoa. Viritelmä on tehty niin, että hyttysverkko on kiinnitetty niiteillä puisiin kehyksiin, jotka kulkevat pitkin akvaarion kansilaseille tarkoitettua uraa. Kalat pysyvät sisällä, mutta ilma vaihtuu takuulla eikä allas hikoile.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Mulla oli kiekkola ilman kansilaseja kunne Appelsiinipleko halus lähteä tutkimaan veden ulkopuolistaelämää eli pommppas lattialle.
Onnex en ollut vielä kerennyt nukahtamaan, muuten olis saanut kerätä kuivan pötkylän lattialta.
Kansilasit siis on laitettu.

Kansilasit siis on laitettu.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Valokannellisessa akvassa on yllätys yllätys kansilasit, tosin ruokinta-aukot pidämme aina auki, varsinkin kesäisin ettei tule kaloille liian hiki.
Toinen allas on avomallinen, siellä uiskentelee viileämmänveden ystäviä, tulisi turhan kuumat oltavat jos olisi kansilasit.
Hyppiviä kalalajeja on ollut molemmissa altaissa, tosin yksikään ei ole koskaan lattialle asti päätynyt. *koputtaa puuta*
Toinen allas on avomallinen, siellä uiskentelee viileämmänveden ystäviä, tulisi turhan kuumat oltavat jos olisi kansilasit.
Hyppiviä kalalajeja on ollut molemmissa altaissa, tosin yksikään ei ole koskaan lattialle asti päätynyt. *koputtaa puuta*