RÄKS! Jokaisen akvaristin painajainen...

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

lomi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 13:24, 30.07.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: RÄKS! Jokaisen akvaristin painajainen...

Viesti Kirjoittaja lomi »

Mulla on akvaario ollut nyt kolme kuukautta ja tämä myös on luonnollisesti ollut itseni pahin pelko!! Tai se, että muuten löydän kalani kuolleena, mut tossa on vielä se vesivahinko lisämausteena. :? Tosi hyvä, että sun kalat selvisi ja isompaa vahinkoa ei tullut. Mä sain anopilta vanhan lipaston, on kyllä tosi tukeva. Ei siis mitään lastulevyä, vaan umpipuuta. Siihen laitoin akvaarioni ja alle väliin sopivan kokoiseksi leikatun retkipatjan palasen. Luulen, että on OK. Mitä sanovat kokeneemmat akvaristit? Noi jalat mua pelotti, mut lipastoa testattiin usean miehen voimin. Muovimattoon voi painua jäljet ajan kanssa kyllä. Mutta on pitänyt ryhtinsä ja vatupassin kanssa oon mittaillu, että on suorassa kaikin puolin. Akvaario on 90 litrainen.
Kuva
Kotoa löytyy 100l allas, jossa kardinaalitetroja, mustiamolleja, hopeamolleja, täplämonnisia ja partis.
Mies, lapsi ja kaksi kissaa löytyvät myös, mut ei altaasta!
-tombba-
Member
Member
Viestit: 468
Liittynyt: 21:29, 15.09.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: RÄKS! Jokaisen akvaristin painajainen...

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

Eipä mikään lastulevyjalusta kestä jos vettä pääsee runsaammin kastelemaan itse levyä. Aika reippaanlaisesti on saanut kondenssivettä tulla jos on päässyt kastelemaan jalustan niinkin pahasti, että pääsee levyt turpoamaan.

Tämä on nyt siten vain oma mielipiteeni ! Mutta väittäisin tuon terraarion kllä kestävän yhden reipas sata litraisen akvaarion oikein asennettuna. Itselläni on 63 litrainen ikean lastulevylipaston päällä ja hyvin sekin kestää vaikka ei lipastossa mitään tukea kansilevyn keskellä olekaan. Samainen lipasto kesti myös meidän 100 litraisen altaan hyvin. Tosin eronahan on se, että oman altaan alla on ensn itse lipaston päällä akvaarion kokoinen 12mm paksu koivuvanerilevy ja tämän päällä taas 8m paksu solumuovi ja vasta niiden jälkeen itse akvaario. Tällä siis hain sitä, että itse pöytälevyn vääntyessä, vaneri pitää pohjan suorana ja solumuovi jakaa painon tasaisesti vanerin alalle. Siinäpä siis yksi vaihtoehto tuon terraarionkin päälle akvaariota asennettaessa.

Asetelma näyttää siis tältä:

Kuva
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: RÄKS! Jokaisen akvaristin painajainen...

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä on tuo 100 litrainen ollut sellaistenkin viritelmien päällä, että heikoimpia hirvittäis. Hyvin ovat kestäneet, mutta juju onkin siinä, että alla on aina ollut solumuovia, tai ei aina, yhdessä välissä oli styroksia. Mutta pääasia on ollut se, että on koko alalta tuettu, ei siis esim. nurkista. Yhden "viritelmän" kanssa alkoi hirvittään itseäkin, kun alusta alkoi meneen kaarelle, pakko oli siirtää. Muuten kyllä on kestäneet, enkä ole koskaan testannut kestääkö minun painoa (vajaa 50 kg), koska kaiken järjen mukaan akvaariossa paino leviää tasaisemmin, eli ei tule sitä pistekuormitusta yhteen kohtaan.
minna78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:48, 14.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuru (Ylöjärvi)

Re: RÄKS! Jokaisen akvaristin painajainen...

Viesti Kirjoittaja minna78 »

onneks selvisit vähällä. vaikka nuo vaneriterrat näyttää kestäviltä, on mullakin iso vaneriterra 150x70x60 (vanerin paksuus 2cm) keskeltä hieman taipunut, kun päällä on 3 kpl 50x50x35 kokosta lasiterraa. ja koska pelkää alimman asukin puolesta laitoin kaksi tukijalkaa terraan sisälle tukemaan sitä keskeltä ja nyt on vatupassin mukaan täysin suorassakin. sillä myös takaan sen ettei noihin terroihin tule jännitettä ja että liukuovet liukuvat kunnolla. olen niidenkin alle laittanut solumuovia varmuuden vuoksi.
mulla on kaikki 4 akvaariota niille kuuluvilla alustoilla ja alteiden alla on myös levy että solu tai styrox alusta. mietin joskus 200l jalustan alle matelijaterraa, mutten haluais koskaan tulla kotiin ja todeta että mahdollisesti vuotamaan alkanut 200l olis hukuttanut alemman matelija-asukin hengiltä.
Seura-akvaariot: 50l mutteri, 60l Tetra, 130l Rena Calypso, 200l merkitön

muu eläinkatras:http://www.petsie.fi/pet.php?petid=158674
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: RÄKS! Jokaisen akvaristin painajainen...

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Koss kirjoitti:Oon pitänyt Juwelin altaita valokannen kanssa, eikä kondensiovedestä oo ollut ongelmaa. Silloin kun altaaseen istuttaa kasveja, tai tekee muita huoltotöitä, kannattaa mahdollinen valumavesi pyyhkiä pois, jottei se imeydy jalustaan. Muuten olen ollut ihan tyytyväinen Juwelin allaspaketteihin.
Samaa mieltä Juwelista: laadukkaita ovat. Mulla on komerossa vielä 96-litrainen juuri tyhjennetty Juwel kaappeineen odottelemassa ostajaa. Kaapin kanssa ei koskaan ollut mitään ongelmia, kun sen sijaan Puutorin akvaariosta hankittua akvaarion alle tarkoitettua kaappia olen joutunut tukemaan lekaharkoilla. Myöskään en ole huomannut veden aiheuttaneen mitään vahinkoa Juwelin kaapille. Myös akvaariot ovat laatutavaraa, mutta suodattimen olen purkanut pois. Harmi, että jouduit kokemaan akvaarion rikki menemisen :(. Itse olin juuri vaihtanut isompaan akvaariooni hiekat, kun havaitsin, että silikonisauma repsottaa. Ja ei kun akvaario vaihtoon. Puutorin akvaariosta on hieman huonoja kokemuksia.
minna78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:48, 14.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuru (Ylöjärvi)

Re: RÄKS! Jokaisen akvaristin painajainen...

Viesti Kirjoittaja minna78 »

Mä oon vetäny kevyen venelakka kerroksen alustan päälle, niin ei haittaa sitten pienet roiskeetkaan..
Seura-akvaariot: 50l mutteri, 60l Tetra, 130l Rena Calypso, 200l merkitön

muu eläinkatras:http://www.petsie.fi/pet.php?petid=158674
lehtikalat72
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 20:56, 24.09.2011
Sukupuoli: Mies

Re: RÄKS! Jokaisen akvaristin painajainen...

Viesti Kirjoittaja lehtikalat72 »

Altaan pohjan kokoinen styroksilevy, 20mm, noin tai retkipatjaa alle !!!
[RiSu]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 10:11, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Haapavesi

Re: RÄKS! Jokaisen akvaristin painajainen...

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

lehtikalat72 kirjoitti:Altaan pohjan kokoinen styroksilevy, 20mm, noin tai retkipatjaa alle !!!
Mun käsittääkseni ainakaan juwelin alle ei saa laittaa mitään... muut akvaariot onki sitte asia erikseen... :)
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”