Keskustelua isoista altaista

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Quu007
Member
Member
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Keskustelua isoista altaista

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

No mulla vaihtu noin pari sataa litrasista yhteen 600 litraseen...koko 200x50 x 60 ja täytyy sanoa että on upea vaikka sisustus ja valaistus onkin vielä hiukan kesken...johtuen vuorotyöstä niin kaikkee ei ehi... :roll:

2 ulkosuodatinta joista toinen eheim ja toinen fluval, sisäsuodatin haussa mielellään käyettynä (koiranpentu muotoili edelliset uusiks ja ne on käyttökelvottomat)... [}:)] , sen lisäksi pari hapetinta (niitäkin menenossa pari lisää)...

Kuva

Eli ihan keskeneräinen "projekti" vieläkin...tarkoitus on maalata noi ovet, vaihtaa vetimet ja peittää listalla toi puulevy/foam.. :mrgreen:

Yksi eheim suodatin on vielä menossa jatkoks kunhan vaan ehdin...

Kalastona:
- 4 papukaijakirjoahventa
-noin 10 pandamonnista
-3 kirjomonnista
-mustamolleja, taistoakka,mustakiilakylkiä,pari platya (saa tarjota lisää pehmeän veden kasvatteja)...sit jotain adhd tapauksia joiden lajia en muista...otan kuvia jossain vaiheessa niin viisaammat varmaan tietää, olisko ne ollu niitä mustavatsamolleja tjtn... [:I]
- 2 ripsimonnia
-2 haarniskamonnia
-1 isopurjepleko

Kuva

Kuva

-keltainen levänuoliainen

Kuva

Ideoita otetaan vastaan miten saisin ensinnäkin noi typerät hapettimen letkut piiloon, millä saisin sen näyttämään paremmalta...
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Jos hapettimen letkut pahasti näkyvillä niin tee silleen että kasvata jotain sammalta niihin. [;)]
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Quu007
Member
Member
Viesti:

...joo täytyy ihmetellä tai sit toinen jota mä mietin et jos sellasen konnanputken laittas joka kasvaa ylöspäin... ...:| ...ei kellään satu olemaan ylimääräsenä.... :roll: ..

Imukupit kuivuu siihen tahtiin että turha edes miettiä...mä oon niitä uusinu aika usein ja aina vaan ne pirulaiset kuivuu..vaikka oon yrittäny tulikuumassa vedessä pehmentää niin ei vaan pelitä, jossain vaiheessa ne taas törröttää tuolla...

Miks ihmeessä kukaan ei myy mustaa hapettimen letkua... :mrgreen: ..sopis hyvin tohon mustaan taustaan...
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Laita tarpeeksi pitkät ilmaletkut, että ylettyvät akvaarion nurkkaa pitkin alas ja sitten hiekan alla kulkemaan määränpäähänsä. Tosin imukupit tarvitset kuitenkin, mutta nurkassa ne ovat huomaamattomammat. Tehtiin juuri sellainen viritys ravintolan akvaarioon ja letkuihin pujotettiin painoiksi kuplaverhopakettien mukana myytäviä keraamisia painoja. Hintaa kyllä tulee jonkin verran, koska painoja tarvitsee aika tihein välein. Keksin just, että ilmaletku mahtuu keraamisten putkien eli "makaronien" reikiin. :) Kiviä tai kantojakin voi asetella letkun päälle painoksi.
Kultakalat
Quu007
Member
Member
Viesti:

No mä virittelen niitä tossa huomenissa ennen töihin menoa, sain konnanputkea jonka ajttelin "kietaista" niiden ympärille.... :D

Katsotaan millainen on mun lopputulos, miellyttääkö silmää vai ei...en kyl tiiä mitä noi affenat tykkää kun mä heilun siellä niin usein... [;)] ..mut kyl sieltä sit tulee vastalause mylläämiselle... :o
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Hommasin ravintolan akvaariota varten "makaroneja" ja pieni iltapuhde oli niitä letkuun pujotellessa. Laitoin letkuun ensimmäiseksi kuplaverhon keraamisen painon, joka pitää letkun akvaarion alanurkassa ja siitä alkaen ilmakiviin asti vieriviereen "makarooneja". Keraaminen paino pitää letkun hyvin nurkassa, joten imukuppeja ei välttämättä tarvitse. Letkut ja ilmakivet sitten hiekan alle ja kuplat näyttävät tulevan suoraan hiekasta. Akvaariossa on tosin täystuhoja tonkijakultakaloja, jotka paljastavat pian kyllä hienot viritykseni...
Kultakalat
Kalaa kalaa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Itsellä nuo altaat on kai ikuisesti puolitiessä.

Sähköjohtojen ja letkujen viidakkoa altaan alapuolella , jota en ole ehtinyt piilotella , vaikka haluaisin niin nakutella vaikkapa panelista eteen visiiriä.
Lisäksi ilmastoinnin /suodattimien letkut on rumasti näkyvissä altaiden sisäpuolella.
Niillekään en ole ehtiny mitään tekemään..kun tuntuu että olen aina töissä ( työ häiritsee siis pahasti harrastusta ).

Ja silloin kun olen kotona, ehtii tehdä vain pakolliset hommat ( eli kotityöt ja akvaarioiden vedenvaihdot / suodattimien pesut ) . :roll:

Jouduin siirtämään kalastoja altaista toiseen ,kun oli tavoitteena saada isot lajit lopultakin kasvatusaltaista lopullisiin koteihinsa.
Ja platyt taas lisääntyivät niin paljon että nekin oli siirrettävä isompaan akvaarioon pesueineen, mahtuu kasvamaan poikaset emokalojen kanssa.
Kun ei niitä alamittaisina myydäkkään voi.

Mutta.. tuo kalojen pyydystys sai aikaan sen että kaikki kasvit meni mullin mallin, kun oli pakko nykiä niitä tukuttain pois että saa kalat kiinni piiloistaan..ne köynnöstävät joilla letkut oli peitetty, irtosi myös..
Kaikki on TAAS alkutekijöissään.

Niisk... koska toteutuu mun unelmani sen suhteen, että kodissa olisi SEKÄ kauniit että kaloille viihtyisät akvaariot..ei näillä näkymin ikinä.
Aina on jokin pielessä tai rumasti :cry: ( marmati marmati ).
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Quu007
Member
Member
Viesti:

No täällä on hiukka samanlainen ongelma jolle olen yrittänyt keksiä toimivaa ratkaisua...
Nyt päätin että teen joka päivä jotain pientä...hoidan itsekseni (mies tekee pitkää päivää) asunnon 5h+keittiö, koirat (3kpl:tta), kissat (2kpl:tta),600 litraa maljakossa ja sit pirun äkänen (kuten minä ennen klo 12:sta) papukaija joka ei voi sietää mua....nyt kun päätin tehdä näin niin elämä helpottuu huomattavasti...sunnuntai on pyhitetty kaloille (koska se rentouttaa) ja kaikkina muina viikonpäivinä teen siiten jotain muuta 2 vuorotyön lisäksi (ajan Lohja-Helsinki-Lohja väliä)...

Kyllä se kato siitä...kun päättää aikatauluttaa viikon niin elämä helpottuu huomattavsti....stressi tappaa pidemmän päälle ja elämä on liian lyhyt elettäväksi stressille... [;)]

Kokeileppa sitä... :mrgreen:
[RiSu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja [RiSu] »

Täällä kans pyhitetty sunnuntait akvaariolle ja se on todellaki niin ihanan rentouttavaa :) voiski aina olla sunnuntai ;D
~~1000 litraa vettä olohuoneessa ja aivan täysin heroksiin hurahtanu harrastelija~~
(heros notatus, heros severus, heros efasciatus)
Kalaa kalaa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Kun voiskin toimia noin, että jaksottaa eri päiviin hommat, muttei se meillä onnistu.

Tänäänkin töiden jälkeen päätin kerrankin vain levätä,koska päätä jomottaa.Mutta kotona oli mies jo hätää kärsimässä siitä, että lehtikalat on kuteneet kai jonnekin... ja siksi pieksevät samassa altaassa muita kaloja niin että suomut pöllyää.
Oskarit on ihan kauhuissaan niiden kanssa, koska ovat kiltimpiä luonteita itse.
Vaikka lehtareilla ei ole tilan ahtautta, on sentään 900 litran allas jossa pari majailee, silti nämä nyt raivoavat, että koko allas kuuluu vain heille.

En millään jaksas alkaa siirtää riitapukareita jonnekin, pariskunta ois vaan pakko erottaa että rauha palaa muille. :roll:
En ole löytänyt kutua, jos löytäisin ottaisin pois ja rauha palaisi ihan sillä liikulla.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Miksi pitäisi siirtää? Oletko ajatellut kasvattaa poikasia? Jos et niin anna altaalle viikko aikaa ja tee jotain jos ei meno siksi ole rauhoittunut.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Alkaa tosiaan tämä oma allas tuntumaan pieneltä nuita tonnisia ja isompia katellessa, vaikka isompikaan ei olis kämppään enää ovesta mahtunut .... Elikkä täällä 708 litranen optiwhite - lasista tehty Juta, kokoa 200x59x60 cm alumiinikehikolla. Pystyssä tämä amme on ollut elokuun puolestavälistä vasta, suurin osa kaloista siirty aikasemmasta 310 litrasesta.

Jalusta on tehty 16;Sta 10 kilosesta lecaharkoista neljässä pinossa, alla mäntynen liimapuulevy 18mm ja päällä ennen akvaariota ja solumuovia 28mm liimapuulevy.

3D taustakuvan (elämäni ekan) tein itse alusta lähtien ja tuntui, ettei sen tekeminen lopu koskaan vaan kyllä se tuolla nyt on. :roll:

Altaassa asustaa sekalainen seurakunta eväkkäitä: sateenkaarikaloja, aurinkobarbeja, haarniskamonneja, tulipyrstö, rescuetikruja, nuolimonneja, revontulikaloja, partiksia, korupleko ja (testissä) kaks levänuoliaista. Porukka on hyvä, tulevat hienosti toimeen keskenään.

Kasveina löytyy kasa erinäisiä rehuja, joiden kaikkien nimeä en ees tiedä, pari mainitakseni; jaavansaniainen, konnanputki, minitwister, iso vallisneria, joku rotala, vesirutto, intianvesitähdikki, afrikansaniainen jne...

Tekniikka tällä hetkellä; T8 putket, 2x kasvi, 2x päiväputket (toistaseks 2x36w, 120cm ja 2x 58W 150 cm) Vaihdan neljään 58 wattiseen T8 putkeen. Näissä kaikissa heijastimet. ja jos olis rahaa tulis todennäkösesti T5 lamppu, vaan ei ole! Suodattimina 2x Eheim proffa II ulkosuodattimet, 1x Fluval U4 sisäsuodatin, vedenvaihtojen yhteydessä käytössä Hailean lämmitin. Ja koska köydä olen, niin lampun päällä porisee kaks kiljupulloa ja putkien päissä ilmastuskivet levittiminä (ehkä joskus rikastun ja hommaan kunnon laitteet, toistaseks näin...)

Rahaa paloi keskellä lähes kaks tonnia + lukematon määärä euroja, joita en enää kyenny ees laskemaan [}:)] Nooh, itsehän päätin tämän toteuttaa. Ajattelin, että kun tuli vanhasta ammeesta paljon teknniikkaa jne ei tarvii niin paljo hommaa, mut vääräs olin- nälkäpä kasvaa syödessä :D

Tämmönen tällä hetkellä, lisää kuvia löytyy nettisivuiltani :)
140920127901.jpg
140920127901.jpg (37.11 KiB) Katsottu 1819 kertaa
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
jippo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jippo »

Täällä porisee tällä hetkellä kaksi mitat täyttävää allasta, molemmat Afrikkalaisella kalastolla.

Isompi on mitoilla 285x85x65 eli 1574l, Jutan allas normilasista. Allas pyörinyt vuodesta 2009.
Tekniikkana 2xEheim 2260, 2xEheim 2252 ja Tunzen 12000l/h pyörittävä streami.
Valaistuksena 3X150W Livalin monimetallit jotka tulevaisuudessa vaihtuu loisteputkiin.
Kalastona pohjalla isompia ripsimonneja ja kissamonneja sekä välivedessä tilapioita sekä parvi herttatetroja.
Vedenvaihdot kerran 1-2 viikossa.
YouTube 1574L

Pienempi mitat täyttävä mitoilla 280x80x60 eli 1344l, Jutan allas optiwhite-lasista. Yritetty tästä altaasta saada olohuonekelpoinen ja koitettu hieman hifistellä jalustalla ja lasireunoilla. Allas on pyörinyt vuoden 2011 alusta.
Tekniikkana 2xEheim 2260, 3xEheim 2252 ja 2-3xTunzen 6000l/h pyörittäviä streameja.
Valaistuksena 3kpl 150cm loisteputkivalaisinta tuplaputkilla, aivan passeli omaan tarpeeseen kun noita rehuja ei tuolla altaissa tungokseen asti ole.
Kalastona mitä erikoisempia ripsimonneja, koskiahvenia, isoja alesteja ja parvena kultasuuopsareita.
Vedenvaihdot samalla tavalla kerran 1-2 viikossa.
YouTube 1344L
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Olisko kellekkään tarvetta 100kg hiekkaa ? Mulla on myyntiosiossa sellaista.
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”