Itse olen vaihtanut isompaan akvaa sillä tavalla, että laitan vanhasta altaasta hiekat, kasvit, kannot yms. myös vanhan suodattimen uuteen akvaan, niistä kyllä pitäisi tulla ihan hyvin bakuja ja voi sinne jotain stratti-aineitakin pistää vielä varmistukses. Vanhan akvaarion vettä on turha alkaa laittamaan uuteen, koska bakteerit elävät pinnoille eivätkä vedessä.
Eli vanhat hiekat, kasvit, suodatin yms. uuteen akvaan ja täytät akvaarion uudella vedellä. Ja näin sulla on mun käsityksen mukaan (ainakin melkein) jo kypsä allas johon voi pari kestävää "bioneerikalaa" laittaa .
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:) Blogini
Tuskin se vesi heti on kaloille terveellistä? Saattaahan siihen tulla nitriittipiikki silti ja sitten kaikki on dead? Täytynee tehdä h*lvetinmoinen homma ja siirtää ensin vanhaa ja sitten kypsytellä uutta, koska siihen tulee täysin uusi ulkosuodatinkin, jossa ei mitään bakuja ole.
Kyllä minä ainakin laittaisin vanhaa vettä ja mahdollisimman paljon muutakin sisustusmateriaalia, hiekkaa ym. Hyvä virtaus happipitoisuuden takaamiseksi ja kypsytysaineet (perinteiset tai kaupalliset) niin siitähän se lähtee. Voi myös vaihtaa akvaarion suoraan lennosta jos tarkoitus on jättää pienempi tyhjilleen, eli siirtää kaikki sisältö vesineen ja kaloineen isompaan, ja vaikka vähitellen lisätä uutta vettä useamman päivän ajan kunnes akvaario on täysi. Nitriittiä on hyvä tarkkailla jonkin aikaa, mutta viimeksi kun noin tein, ei senkään suhteen tullut mitään ongelmia. Eiköhän se uusi ulkosuodatin kerää vähitellen bakuja siinä sivussa ja jos vanhatkin suodattimet on toiminnassa, siis jos pienempi akvaario jää tyhjilleen, ei pahempaa nitriittipiikkiä pitäisi tulla. Uusia kaloja hommaisin vasta jokusen viikon päästä kun on varmistunut, ettei vanhankaan kalaston kanssa ole nitriittiongelmaa.
Vanha akvaario kannattaa siirtää syrjään kun on tyhjentänyt vettä mahdollisimman paljon saaveihin tai ämpäreihin. Kalat voi laittaa saaveihin (joihin mieluusti jokin kansi hyppimisen estämiseksi) suodattimien tai ilmastimien kanssa siksi aikaa kun siirtää hiekan ja sisustuksen paikalle asetettuun uuteen akvaarioon. Älä kuitenkaan hätiköi uuden akvaarion asennuksen kanssa, vaan mittaa että se on suorassa ja sen ja seinän väliin jää tarpeeksi tilaa töpselien viemiseksi. Taustakuva on hyvä laittaa jo ennen kuin aloittaa muun operaation. Hiekkaa voi huuhtaista kevyesti, mieluiten taas sillä akvaariovedellä. Asenna suodattimet ja muu tekniikka. Kun uudessa akvaariossa on tarpeeksi vettä jotta kalat mahtuvat uimaan, ne voi siirtää sinne ja lisätä varovasti loput vedet astioista.
Itse laitoin vanhasta akvasta kaikki kannot, kasvit ja hiekat uuteen akvaan ja sen jälkeen heti kalat sisään eikä mitään ongelmia. Enkä lisännyt vanhaa vettä vaan saman tien uutta
Minä vaihdoin myös isompaan siten että säästin vanhasta vettä ämpäreihin ja sinne laitoin myös kalat uuden kokoamisen ajaksi. Vanhassa oli sorapohja ja uuteen halusin pienempää raekokoa joten uudet hiekat pesin ja laitoin pohjalle. Siihen uuden hiekan päälle laitoin pari kourallista soraa vanhasta akvasta ja kaikki kannota ja kasvit siirsin vanhasta altaasta. Vanhassa altaassani oli sisäsuodatin jonka laitoin uuteen altaaseen ilman että putsasin tai vaihdoin suodatusmateriaaleja. Uuteen ulkosuodattimeen tyhjensin ohjeen mukaisesti bactozym kapseleita. Sitten kaloja ja vanhan akvan vettä niin paljon kun sitä olin saanut säilöttyä ja "tuoreen" veden käsittelin safe startilla.
Kaikki kalat selvisivät ja kaikki sujui muutenkin ongelmitta. Tarkkailin vesiarvoja muutaman viikon melko tiiviisti.
Ei siinä vedessä ole mitään hyviä bakteereita, vaan mahdollisia taudinaiheuttajia. Eli siis et tee sillä vanhalla vedellä yhtään mitään. Vanhasta altaasta kaikki hiekat, kasvit, suodattimet ym. uuteen, perään voi heittää toki jotain Prodibion ampulleja varmuuden vuoksi mutta ei mun mielestä ole tarpeellista.
Jos oot hommannut sen ulkosuodattimen jo, voithan laittaa sen nyt pörisemään siihen vanhaan altaaseen ja kerätä siihen sillä tavalla bakteereja.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Lähinnä siksi sen veden kanssa minä tein noin ettei kalat joutuisi suoraan täysin uuteen veteen. Kaupastakin kun kotiutan kaloja niin teen sen melko pitkän kaavan mukaan eli en koskaan heitä niitä kaloja "kylmiltään" omaan altaaseeni. Mulla ei ollut tässä pienessä kämpässä mitään mahiksia pitää kahta akvaariota yhtä aikaa käynnissä joten kalat oli pistettävä samana päivänä uuteen altaaseen.
Samalla tavallahan ne voi tuossa altaan vaihtotilanteessa totuttaa uuteen veteen kuten kaupasta tuotaessa. Kalat ämpäreissä/pusseissa ja hiljalleen lisäillään uutta vettä kaloille.
Se kieltämättä on ihan maku asia että kumpi on helpompaa, laittaa sitä vanhan akvaarion vettä kaloineen uuteen altaaseen ja pikkuhiljaa lisäillä sinne uutta vettä vai totuttaa niitä kaloja ämpäreissä. Minä koin helpommaksi sen totuttamisen suoraan siinä akvaariossa.
Jos uusi vesi on puhdasta hanavettä, niin ei ehkä ole hyvä idea heittää kaloja suoraan sinne, vaikka bakut tulevatkin hiekan, sisustuksen, suodatin materiaalien jne mukana.
Tästä syystä voisi olla hyvä käyttää myös vanhan akvan vettä. Eihän uusia kalojakaan koskaan kotiuteta suoraan puhtaaseen hanaveteen.
Meillä ainakin Helsingissä hanavesi on hyvää sellaisenaan noille pehmeän veden kaloille, toki vedenparannusaine käytössä. Teenhän vedenvaihdotkin hanavedellä, toki vaihdan maksimissaan puolet kerralla.