Punanoitamonnin kutu

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

waldo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Punanoitamonnin kutu

Viesti Kirjoittaja waldo »

Edellisessä kudussa poikaset hävisivät kaiketi suodattimeen vaikka sukkahousulla koitinkin vuorata :roll: . Mutta uusi kutu tapahtui ja nyt on pienessä purkissa ilmastimen kanssa varmaankin yli 40 poikasta :D . Kuinka kauan muuten suunnilleen kestää kuoriutumisesta myyntikokoon ?

Uros ja tämä naaras jonka poikaset kuoriutuivat tänään ovat tiilenpunaisia, mutta toinen naaras on vähän ruskeahko, mulla ei oo kun yks uros niin en viittis myydä :| .
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Zaphood kirjoitti:Mites Substralin noidapennut jakselee?
Oharit tekivät. Muutama oli keksinyt mennä suodattimen (Juwelin pönttö irtona altaan sisällä) ja lasin väliin ja jääneet sinne jumiin; henki pois noin neljältä. Sen jälkeen niitä vain näkyi aina vain vähemmän, kunnes nyt ei ole pariin päivään näkynyt yhtään. Luulisin että ainakin osa noista kuoli nälkään ja syypäänä suurehkoksi turvonnut sukarapukanta altaassa. Jos ne söi niin sanotusti kaikki levät ja pieneliöt kalanpoikasilta? Nooo, ensi kerralla ehkä leikin artemian kanssa, jos jaksan. Suodatin saattoi syödä muutaman poikasen, siihen voisi viritellä jotain pientä imuritilän päälle ja tukkia ylimääräiset reiät. Ehkä sitten siirrän punaiset noitamonnit toiseen altaaseen ja otan poikasten hengissäselviämisen kanssa riskin kolmen pikkulehtikalan ja partiksen kanssa. Ans kattoo mitä tulevaisuus tuo.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Miten sujuu vai sujuuko ollenkaan? Jos kiinnostaa niin mulla on tota kuorittua artemiaa, kunhan laittaa vettymään aluks niin menee pohjalle (muuten kelluu). Lehtikalan poikasille tota ostin TASin huutiksesta, mutta ei sitten tullut kuin pari uivaa poikasta ja nekin delasi.. Joten syöttelen noita nyt harva se päivä hehkurasboroille.

Sit kun ollaan muutettu niin vois saada pari tikkuvauvaa meiltä kodin. :D
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Milsku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Milsku »

Nostelen aihetta.

Mulla asui 2 naarasta ja 1 koiras kiekkolassa. Kun yksin naaras alkoi imutella kiekkojen kylkiä oli se kuitenkin pakko siirtää 60L rapulaan.
En saanut naarasta heti myytyä joten päätin koittaa kutevatko rapulassa. Kiekkolassa harrastivat kolmenkimppaa ja naaraat söivät toistensa kudut tehokkaasti.
Koiras ja naaras ehtivät olla noin 3 viikkoa rapulassa, rapujen ja 3 oton kanssa.
Edellisyönä oli kutu tapahtunut ja siirsin naaraan pois.
rapula
rapula
IMAG0781.jpg (352.18 KiB) Katsottu 3386 kertaa
Voiko koiraan jättää altaaseen kun poikaset jättävät luolan? En haluaisi turhaa siirto stressiä sille kun haluan kudettaa myös toisen naaraan.
Netistä kun lukee niin poikaset on vaikea saada pysymään hengissä. Onko joku tarjonnut niille kurkkua jne? En ole putasannut laseja koko aikana, mutta ei niihin pahemmin levää ol kertynyt.
Miten olette suojanneet tuon juwelin suodattimen?
Nano Riutta <3
Jussi K
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Jussi K »

Moro,

koiraan voi omien kokemusteni perusteella jättää, ei ole vaaraksi poikasille.

Punanoitamonnin viljelyn suurin haaste on poikasten ruokkiminen jahka ruskuaispussi on kulutettu. Kokeilin kudettaa ja kasvattaa noita omassa kutuakvaariossa (63 L) mutta poikasten
ruokkimen ei onnistunut vaikka kurkkua, salaatinlehteä ja kuorittuja artemian munia oli tarjolla. Parhaiten homma onnistui niin että siirsin kutuputken (ilman koirasta) kelluvaan poikashäkkiin vähän ennen kuin
poikasten kuoriutumisaika on (mulla n. 11 päivää). Jahka ruskuaispussi oli kulutettu mulla oli poikashäkki puolillaan salaatinlehteä ja kuorittuja artemianmunia eli niiden ei tarvinnut etsiä ruokaa vaan
käytännössä makasivat sen päällä. Poikashäkki oli 240 litran akvaariosta joten reilu ruokinta ei vettäkään voi pilata. Tällä tavoin sain pidettyä poikaset koko ajan mahat pulleana.
Lisäksi mulla oli vielä ilmapumppu pumppaamassa poikashäkkiin hohkakiven avulla jotta vesi oli liikkeessä, tykkäävät selvästi virtauksesta.
Jussi K
Starting Member
Starting Member

Semmoista kommenttia vielä että koirasta ei kannata poistaa kudun hoitotehtävistä ennen kuin kutu on kuoriutunut ellei kutuputkeen ole mahdollista järjestää todella hyvää virtausta. Olen huomannut että kutu voi homehtua
helposti jos koiras ei ole sitä hoitamassa varsinkin jos kutupallerot ovat rykelmissä (niin kuin se punanoitamonnilla yleensä on).

Pari kertaa mulla on käynyt niin että osa kutupalleroista on lentänyt ulos kutuputkesta kututapahtuman aikana jolloin
olen noukkinut ne talteen ja pistänyt poikashäkkiin ja sinne sitten kunnon virtaus. Jos kutupallerot eivät ole kasassa (liimaantuvat helposti) niistä voi kehittyä poikasia.

Tällä hetkellä mulla on kasvamassa kaksi poikuetta (4+12 kpl) poikasia ja yksi kutu kuoriutumatta. Naaraalla taas maha kasvaa...
Milsku
Senior Member
Senior Member

Miten usein putsasit syömättömän ruoan poikasboxista? Kauanko pidit niitä siellä "tehoruokinnassa"?
Mulla olis kyllä mahdollisuus järjestää tohon 60L sellanen boxi...
Nano Riutta <3
Jussi K
Starting Member
Starting Member

Annostelin sitä ruokaa aina sen verran että ei tarvinnut putsailla (alussa piti katsoa tarkemmin), apuna mulla oli pari kierteistä sekä muutama panda-, pikku-, ja täplämonnisen poikanen. Kun poikasilla oli pituutta pari senttiä aloin ruokkimaan myös Duplan, NLS:n ja DrBasleersin rakeilla.

Ekan satsin poikaset ovat olleet nyt noin 3 kuukautta, pari kertaa ne on karannu akvaarion puolelle mutta siellä ne eivät saa riittävästi syötyä ja olen ne aina haavinut takaisin poikashäkkiin. Sitä ruokaa pitäisi lappaa akvaarioon niin tuhottomasti että ruokaa jäisi tarpeeksi muilta kaloilta. No, mulla on se ongelma että ne muut kalat ovat pääosin monnisia eli kilpailevat samoista ruoka-apajista kuin punanoitamonnitkin.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Viime yönä kuoriutuivat ja pakko kysyä onko näillä samanmoinen ruskuaispussi kuin tetroilla jne? En löydä noilta sitä pussia olleskaan.. Kauhee ahdistus. Samantein ovat lähteneet uimaan ja roikkuvat laseilla. Otin noin puolet (13kpl) porukasta poikasboxiin ja annan loppujen olla elleivät nyt ihan suoraan haaviin ui. Ovat niin isoja että pysyvät platyilly tarkoitetussa kelluvassa poikasboxissa.
Nano Riutta <3
Jussi K
Starting Member
Starting Member

Noitamonnin poikasilla on selvä ruskuaispussi (vihertävä väriltään). Jos sitä pussia ei ole niin se on jo kulutettu loppuun eli ovat kuoritutuneet pari päivää sitten. Ei muuta kuin
poikasboksiin vaan ruokaa eli vedessä pari päivää liotettu/kuumalla vedelle pehmennetty salaatinlehti kelpaa hyvin. Pölymaiset poikasruuatkin kelpaavat. Mitä monipuolisemmin noita pystyy
ruokkimaan niin sen nopeammin ne kasvavat. Ja kannattaa tarkkailla että poikasilla maha varmasti kasvaa eli saavat syötyä.

Muutamalla weppisivulla on mainittu että poikaset eivät lähtisi liikkumaan ennen kuin ruskuaispussi on kulutettu loppuun mutta ainakin mulla joka ainoassa
kudussa poikaset ovat pesäkolostaan lähteneet heti kun ovat kuoriutuneet. Tuntuvat hakeutuvan mielellään sellaiseen paikkaan missä on kunnon virtaus.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Onpas hassu homma. Oon sit varmaan vaan erehtynyt luulemaan jo kouriutuneita poikasia vielä munniksi.. 8O
Onneksi annoin niille jo eilen ruokaa hermostuksissani.
Tänään poikaset selkeästi aktiivisempia. Liikkuvat pinnoilla kuten aikuiset yksilötkin. Siitä syövätkö kuitenkaan en ole päässyt varmuuteen.
Annoin taas kuorittua artemiaa, jotain hikarin poikashöttöä ja keitettyä kurkkua. Eniten viihtyvät kuitenkin viikkoja vettyneissä intianmantelipuun lehdissä ja pinnalla kelluvassa vesisaniaisessa.

Allekirjoitan täysin tuon virtauksessa viihtymisen. Eilen säälisin pikkusia ja säädin ilmastimen ihan hiljaselle. Tänään laitoin sen hetkeksi kovalle ja 3 minuutissa 10 poikasta 14sta oli siirtynyt siihen virtaukseen. Annan siis sen tuulettaa ihan kunnolla =D
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member

Edelleen kaikki poikaset boxissa hengissä. Altaassa olevia poikasia ei ole näkynyt. Liikuskelevat kohtuullisen ahkerasti ja tykkäävät mantelipuun lehdistä. En edeleenkään tiedä syövätkö, vaikkakin ruoan lisäys aiheuttaa kauhean härdellin.
Poikaset 4vrk.
Poikaset 4vrk.
IMAG0810.jpg (276.85 KiB) Katsottu 3284 kertaa
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member

Tänään koetaan eka joukkokuolema. Poikasia siis ei ole tippunut ennen tätä yhtään. Tänään tähän mennessä kuolleita 5kpl. Ei mitään hajua miksi. Osalla kuolleista jopa selkeesti ruokaa vatsassa.
Nano Riutta <3
Jussi K
Starting Member
Starting Member

Mulla joukkokuolemia on tullut punanoitamonnilla vain sen takia että ne eivät ole saaneet tarpeeksi ruokaa. Jos vatsasssa on ollut selkeästi safkaa voisi epäillä jonkinlaisia
muutoksia vesiarvoissa. Oletko mitannut nitraattia tai nitriittiä?

Jokunen vuosi sitten pikkumonnisten kanssa oli vastaavaa ongelmaa erityisesti siinä vaiheessa kun poikasilla oli ikää alle kaksi viikkoa. Tuntui että olivat kovin
herkkiä bakteeritartunnalle jolloin poikasia tippui useampi kappale päivässä. Tuota voi ennltaehkäistä sillä että poikaset ovat sellaisessa akvaariossa
joka on varmasti kypsä. Jotkut ovat sitä mieltä että hiekkapohja auttaisi välttämään tämäntyyppisiä ongelmia mutta ruokinta muuttuu mun mielestä hankalammaksi.
Joka tapauksessa munien kuoriutumisprosentti, poikasten onnistunut ruokkiminen ja tätä kautta kasvaminen on mulla onnistunut aina paremmin kun se on
tehty kelluvassa poikashäkissä.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Ton päivän aikana meni 6 poikasta. Sen jälkeen taas kaikki sujunut ja kuolemilta ollaan vältytty.
Pakko myöntää että en oo mitannu tuosta pytystä mitään arvoja, ties koska viimeksi...
Oon aina luottanu siihen et ravut näyttää jos jokin pielessä =D
Pitääkin varmaan mittailla tänään illemmalla. Voin samalla laittaa kuvaa kun lapset alkaa punertaa <3
Nano Riutta <3
Milsku
Senior Member
Senior Member

Poikasia jäljellä 6 kpl. Joukkokuoleman jälkeen poikasia on tippunut sillon tällön 1 kerrallaan.
Mittailin arvoja:
gh 5
kh 3
no2 0
no3 1-5
ph 6,9
TDS 170
Poikanen noin 2 vko
Poikanen noin 2 vko
IMAG0828.jpg (320.11 KiB) Katsottu 3223 kertaa
Nano Riutta <3
Jussi K
Starting Member
Starting Member

Moro,

vesiarvoissa ei näyttäisi olevan mikään vinossa ja kuvan poikanenkin näyttää hyvältä tuon ikäiseksi eli on saanut syödäkseen.

Mulla on kasvamassa poikashäkissä kolme eri-ikäistä poikuetta (yhteensä noin 20 kpl), niistä kuoriutumisen jälkeen on pudonnut ehkä 1 tai kaksi yksilöä.
Ennen kuin aloin käyttämään tuota poikashäkkimetodia aikaisemmat poikaset tippuivat yksi kerrallaan ja syynä oli liian vähäinen ravinto. Ruokin
poikaset kolme kertaa päivässä, laitan kuorittuja artemian munia sekä jotain pienirakeista raeruokaa + salaatinlehtiä pitää olla koko ajan. Sen lisäksi tuo
poikashäkki on levän peitossa sisältäkin, sun häkki näyttää kuvan perusteella olevan aika kliinisen puhdas :) Eli jos poikasilla ei ole munia tai
rakeita niin salaattia ja levää löytyy aina.

Tietysti ruokintaa ja vesiolosuhteita on vaiketa verrata täysin aukottomasti mutta uskon että kypsä akvaario+runsas ja monipuolinen ruokinta + reilu veden virtaus häkissä
on ainakin mun ympäristössä saanut kasvamaan poikaset hyvin ilman joukkokuolemia.
Milsku
Senior Member
Senior Member

Tuo on ihan uus toi häkki, josko se siitä levääntyisi. :mrgreen:
Laitoin noille kerran kiehautettua salaattia, mut ei kiinnostanut sillon, koitanpa tänään uudestaan.
Taas oli aamulla 1 poikanen niin väsynyt ettei jaksa roukkua seinissä, vaan meni välillä virtauksen mukana :cry:

Oon antanut niille aamuisin sellasta monnien liha/vege tablettia joka pikkuhiljaa mössööntyy. Imuroin sen viimeset rippeet aina aamuisin ja laitan uuden. Päivisin oon antanut kerran kuorittuja artemian munia tai sellasta hienoa poikasruokaa.
Nano Riutta <3
Jussi K
Starting Member
Starting Member

Salaatista, olen huomannut että sen pitää olla melkoista "höttöä" ennen kuin poikaset pystyvät sitä syömään. Valmistan salaatiin niin että pistän sitä johonkin
kippoon 2-3 lehteä, kaadaan kiehuvaa vettä päälle ja annan olla noin 5 minsaa. Tämän jälkeen laitan sen häkkiin ja seuraavana päivänä se alkaa olemaan
koostumukseltaan sellaista että poikaset käyvät siihen käsiksi. Joissakin lähteissä sanotaan että kiehutus vie salaatista vitamiineja yms. eli jotkut
valmistavat salaatin niin että liottavat sitä vedessä usean päivän ennen kuin se annetaan kaloille.

Vihreästä ulosteesta pystyy sitten päättelemään että salaatti on maistunut :)
Milsku
Senior Member
Senior Member

Aijaa.. Ja minä pölö luulin että pitää heti ottaa pois kun mössööntyy ettei pilaa vettä.. :roll:
yritys nro 3 alkaa siis. =D

Pitääpä vielä mainita että yhdellä poikasella on maha jo kolmatta päivää jotenkin kuplamainen. Lieneekö jokin rakennevika ja eiköhän se siitä tipu.

Niin ja poikasten emo on myynnissä ja tuonti onnistuu TAs huutikseen jos jotain nyt sattuu kiinnostamaan. Käy kiekkojen kylkiin kiinni, niin ei voi meillä asua :cry:
Nano Riutta <3
Punakala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Punakala »

Tämä on ihan suosikkiketjuni täällä AW:ssä, ihana lukea pienten punanoitamonnien kuulumisia. Punanoidat ovat ehdottomasti suosikkikalojani ja hartaasti toivoisin, että ne haluaisivat minullakin kutea. Minulla näyttää olevan kaksi koirasta (toinen upean ketunpunainen ja toinen parrakkaampi) ja yksi erittäin pulleromahainen naaras. Välillä näen noitien kosiotanssia, mutta jotta koskaan voisin edes haaveilla pienistä punaisista poikasista, pitää äärettömän äkäinen partamonnikoiras saada muutettua altaasta pois omaan akvaarioonsa. Partis oikein vainoaa toista koiraista, erittäin ikävää katseltavaa.

Hyvää kasvua Milskun ja Jussi K:n punanoitamonninpoikasille!
180 l Etelä-Amerikka, 160 l rapula, 128 l Aasia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”