Allas on tietysti täydessä toiminnassa kaloineen päivineen, joten vettäkään sieltä ei voi pois oikein ottaa. Onko siis ainoa vaihtoehto palastella sahalla uusi tausta heti tuoreeltaan
Juwel Rio yläreunuksen irroitus?
Valvoja: Moderaattorit
-
cstone
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
Juwel Rio yläreunuksen irroitus?
Mahtaako kokeneemmilla olla tietoa asiasta: Allas on Juwel Rio 240 ja siihen saapui tänään koko pitkä (120cm) 3D tausta. Juwelin "valaisinkannen" keskituki estää taustan ujuttamisen altaaseen, joten lähteekö yläkehys irti vai toimiiko se altaan kehysrakenteena.
Allas on tietysti täydessä toiminnassa kaloineen päivineen, joten vettäkään sieltä ei voi pois oikein ottaa. Onko siis ainoa vaihtoehto palastella sahalla uusi tausta heti tuoreeltaan
?
Sekava Rio 240. Kuparimonniset ja keltabarbit odottavat vielä lisäseuraa
-
Boomscarf
Re: Juwel Rio yläreunuksen irroitus?
Olen käsittänyt, että se keskituki on aika tärkeä akvaarion koossapitäjä. En itse ainakaan lähtisi irrottelemaan, tai jos lähtisin niin saisi hyvin pistää sen takaisin siihen kiinni. Tuossa topikissa vähän juttua aiheesta.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=67436
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=67436
-
Debugger
- Katalysaattori

Tämä on ehdotus, ei siis kannata lukea tätä, että tee näin ja sen jälkeen kirota alimpaan hornankattilaan. Laske vettä reilusti pois, alle puolen tankin, tätä ennen tietenkin tutkit että miten yläkehys irtoaa ja miten se menee takaisin. Kun vesi on laskettu tue allasta esimerkiksi kuormaliinalla vetämällä se altaan ympäri ja suojaamalla kulmat esim. retkipatjalla. Kuormaliinan kiristimellä varovasti kiristellen, tarkoitus ei ole puristaa lasia yhtään sisäänpäin, vaan tukea sitä ettei se taivu ulos. Sitten kehys varovasti irti ja asennustöihin.
Itse olen kerran vaihtanut yhden altaan alumiinilistan ruostuneet ruuvit vastaavalla tekniikalla. Kaikki pitää tehdä kuitenkin erittäin tarkasti harkiten ja koko ajan seuraten mitä tapahtuu. Ison altaan lasi on paksua, se kestää yllättävän paljon painetta, mutta ei kovinkaan kummoisia kolhuja. Silikoni on myös joustavampaa kuin uskommekaan, se ei kovetu kuin pinnasta, ja siitäkin on erittäin sitkeää materiaalia.
Itse olen kerran vaihtanut yhden altaan alumiinilistan ruostuneet ruuvit vastaavalla tekniikalla. Kaikki pitää tehdä kuitenkin erittäin tarkasti harkiten ja koko ajan seuraten mitä tapahtuu. Ison altaan lasi on paksua, se kestää yllättävän paljon painetta, mutta ei kovinkaan kummoisia kolhuja. Silikoni on myös joustavampaa kuin uskommekaan, se ei kovetu kuin pinnasta, ja siitäkin on erittäin sitkeää materiaalia.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae
-
cstone
- Starting Member

Juu, kiitoksia vinkeistä.
Vähän jo tutkiskelin tuota irroitettavuutta ja periaatteessa se kyllä tuosta lähtee, riippuen vähän siitä kuinka paljon sen asentamisessa on silikonia käytetty, kun sitä näyttäisi vähän lasin ja reunuksen välistä pilkottavan. Keskituen tarralapussakin nostaminen kielletään, että eiköhän se siitä...
Täytyy vielä pohtia, josko viikonloppuna kokeilisi puljaamista -ei tuota taustaakaan viitsisi palastelemaan tai palauttelemaan rueta...
Vähän jo tutkiskelin tuota irroitettavuutta ja periaatteessa se kyllä tuosta lähtee, riippuen vähän siitä kuinka paljon sen asentamisessa on silikonia käytetty, kun sitä näyttäisi vähän lasin ja reunuksen välistä pilkottavan. Keskituen tarralapussakin nostaminen kielletään, että eiköhän se siitä...
Täytyy vielä pohtia, josko viikonloppuna kokeilisi puljaamista -ei tuota taustaakaan viitsisi palastelemaan tai palauttelemaan rueta...
Mulla ollut Juwelin 180 toiminnassa reippaat 9 vuotta ja ajan saatossa tuo keskituki on kenties hieman löystynyt. Se lähtee irti suht helposti ainakin mulla nykyään ja saa takaisin paikoilleen kun hieman käyttää naisen logiikkaa.
Itse lähtisin kenties sitä koittamaan ennen kuin koko kehyksen irroittamista.
-
ninnuliini
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Minä sain muinoin Juwelista nätisti poikkituet pois taltalla ja vasaralla kun piti myös tausta laittaa....viikon verran oli myös ilman poikkitukia...ja sitten silikoonasin ne takasin altaaseen.
-
cstone
- Starting Member

Oho, reippaat liikkeet on näyttäviä, vai miten se menikään... 
Kävi myös mielessä tuo sahaaminen keskeltä poikki ja uudelleen liittäminen sitten alumiinilistalla, toistaiseksi en ole tehnyt vielä mitään ja taustakin nököttää tuossa seinän vieressä lattialla. Yläkehys ei irtoa mun mallissa ilman reilua väkivaltaa ja toistaiseksi pidättäydyin tuosta katkaisemisesta kun altaassa on vesi.
Katkaisitkos muuten ninnuliini tuon ylätuen kun altaassa oli vesi sisällä? Ei alkanut lasit pullottamaan sitten ilmeisesti?
kuva oman altaani ylätuesta
Kävi myös mielessä tuo sahaaminen keskeltä poikki ja uudelleen liittäminen sitten alumiinilistalla, toistaiseksi en ole tehnyt vielä mitään ja taustakin nököttää tuossa seinän vieressä lattialla. Yläkehys ei irtoa mun mallissa ilman reilua väkivaltaa ja toistaiseksi pidättäydyin tuosta katkaisemisesta kun altaassa on vesi.
Katkaisitkos muuten ninnuliini tuon ylätuen kun altaassa oli vesi sisällä? Ei alkanut lasit pullottamaan sitten ilmeisesti?
kuva oman altaani ylätuesta