Akvaarion jalustasta kysymys

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ildar kirjoitti:Miksi ylipäätään pitää lähteä sille linjalle että vain yksi tapa on oikein ja kaikki muut väärin? Kuten todettu, vaikutusta on kehysprofiililla ja kehyksellä ja pohjalasilla. On eri asia, onko solumuovin ja vanerin tunkeminen altaan ja jalustan väliin väärin vai onko se yksinomaan turhaa.

Suoran vastauksen valmistajalta saa yhä edelleen sillä suoralla kysymyksellä. Valmistaja sen altaan on itse tehnyt ja kasannut ja tietää miten kestävä se on. Jos vastaus on luokkaa ei mitään väliä, niin sitten se on ihan omasta mieltymyksestä kiinni miten altaansa asentaa.
Herättää toki kysymyksen, että miksi osallistua tällaiseen keskusteluun jos asia on "henkilökohtaisesti ihan sama"...
Nimenomaan täällä sitä naureskelin, että kun täällä palstalla kun tulee näitä (mm.tämä jalustakysymys ) niin että ihmiset te kevät asettelun "oikein ja väärin" vaikka lopputuloksissa on juuri kysymys siitä, että joku saattaa ollakin turhaa mutta ei väärin näiden keskustelujen pohjalta :) sitä mä yritin sanoa. Eli kun en itse sanoisi niin vaan yritin tuoda esille sitä että asiat eivät ole niin mustavalkoisia vaan. Jos ymmärsit mun kirjotuksesta nIin, että tein henkilökohtaisesti jomman kumman valinnan niin sitä en siis tarkoittanut .

En myöskään kieltänyt etteikö valmistajalta saisi oikeaa vastausta asennuksesta, mutta en lähtisi väittämään että altaan myyjä antaa vääriä ohjeita. Sekä kirjoitin, että tän jalustakysymysen perusteella myös valmistajat olisivat antaneet eri ohjeita samoista altaista eri ihmisille. Onko näin vai onko osa edes oikeasti kysynyt suoraan tai saanut jotain ohjetta altaan mukana kirjallisena? :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Hedelmiina kirjoitti:
Ildar kirjoitti:Miksi ylipäätään pitää lähteä sille linjalle että vain yksi tapa on oikein ja kaikki muut väärin? Kuten todettu, vaikutusta on kehysprofiililla ja kehyksellä ja pohjalasilla. On eri asia, onko solumuovin ja vanerin tunkeminen altaan ja jalustan väliin väärin vai onko se yksinomaan turhaa.

Suoran vastauksen valmistajalta saa yhä edelleen sillä suoralla kysymyksellä. Valmistaja sen altaan on itse tehnyt ja kasannut ja tietää miten kestävä se on. Jos vastaus on luokkaa ei mitään väliä, niin sitten se on ihan omasta mieltymyksestä kiinni miten altaansa asentaa.
Herättää toki kysymyksen, että miksi osallistua tällaiseen keskusteluun jos asia on "henkilökohtaisesti ihan sama"...
Nimenomaan täällä sitä naureskelin, että kun täällä palstalla kun tulee näitä (mm.tämä jalustakysymys ) niin että ihmiset te kevät asettelun "oikein ja väärin" vaikka lopputuloksissa on juuri kysymys siitä, että joku saattaa ollakin turhaa mutta ei väärin näiden keskustelujen pohjalta :) sitä mä yritin sanoa. Eli kun en itse sanoisi niin vaan yritin tuoda esille sitä että asiat eivät ole niin mustavalkoisia vaan. Jos ymmärsit mun kirjotuksesta nIin, että tein henkilökohtaisesti jomman kumman valinnan niin sitä en siis tarkoittanut .

En myöskään kieltänyt etteikö valmistajalta saisi oikeaa vastausta asennuksesta, mutta en lähtisi väittämään että altaan myyjä antaa vääriä ohjeita. Sekä kirjoitin, että tän jalustakysymysen perusteella myös valmistajat olisivat antaneet eri ohjeita samoista altaista eri ihmisille. Onko näin vai onko osa edes oikeasti kysynyt suoraan tai saanut jotain ohjetta altaan mukana kirjallisena? :)
Hetken aikaa käytin arkistojen selailuun ja päädyin seuraavaan lopputulokseen: Kalustealtaiden mukana tulee altaan asennusta käsittelevä ohjekirja jossa kerrotaan mihin ja miten allas tulee asentaa. Pääkohdittain allas tulee asentaa vain ja ainoastaan altaan valmistajan tarkoittamalle alustalle ilman mitään ylimääräistä altaan/jalustan välissä. Toki vasten ohjeita voi ja saa toimia, mutta altaan valmistajan takuu sanoutuu samantein irti mahdollisesta vahingosta.

Kokolasiallas alumiinijalustan (pelkän kehikon) päällä ei oman henkilökohtaisen mielipiteeni mukaan voi tarvita mitään välitilkettä. Jos ja kun jalusta sekä allas ovat oikein mitoitettuja niin ongelmia ei tule. Jos jalusta on liian heiveröinen niin välilevyn paksuus pitää olla 50-100 millin luokkaa ruuvattuna tarpeeksi tiheästi kehikon profiileihin jotta siitä mitään käytännön hyötyä olisi.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Laitoin tänään sähköpostia Porin akvaariokeskuksen Jussille Juta-altaiden osalta kyselyä näistä jalustoista ja asennuksista ja hän vastasi näin;

Hei!

Kiitos tiedustelustasi!

JuTa akvaarion ja alumiinijalustan väliin olisi hyvä laittaa vaneri ja
solumuovi.
Ei ole merkitystä onko akvaario tavallisella vai design kehyksellä.
Tämä on suositus jolloin saadaan akvaarion pohja kantamaan koko
alueelta.

Design kaapiston ja akvaarion väliin taas olisi hyvä laittaa vain
solumuovi.
Tässä Design kaapistossa on säätöjalat, mutta mikäli ei ole täysin
millilleen asennettu suoraksi, niin
tämä solumuovi antaa sen millin silloin anteeksi.

Sekä mäntykaapiston ja akvaarion väliin myös soluvuovi (ehdoton, koska
valmistamassani mäntykaapistossa ei ole
säätöjalkoja), tuo solumuovi silloin antaa muutamat millit anteeksi
mikäli lattia ei ole täysin suora.

Pienemmissä (alle 100litraa) akvaarioissa jotka olen valmistanut on
niin paksu pohjalasi ettei tätä solumuovia välttämättä tarvita.
Jos tälläisessä on esimerkiksi 12mm paksu pohjalasi, niin silloin on
samantekevää laittaako solumuovia vaiko ei.

Itse kun toimitan akvaarion niin annan asennusohjeet paikanpäällä
riippuen juuri kokonaisuudesta ja paikasta.
Kannattaa aina akvaariokokonaisuutta tilatessa kertoa millainen lattia
akvaarion kohdalla on, erilaiset lattiat antavat erilailla periksi.
Lattia määrää aina miten akvaario ja jalusta asennetaan, onko esim.
betonilattia, rossilattia, ontelolaatat vai kulkeeko vaikka juna
päivittäin vierestä ohi.

Eli täysin yhtä ja samaa ohjetta ei ole.

Ystävällisin Terveisin
Jussi / Porin Akvaariokeskus Oy
0400721335, 026334219
www.porinakvaariokeskus.fi
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Hedelmiina kirjoitti:Laitoin tänään sähköpostia Porin akvaariokeskuksen Jussille Juta-altaiden osalta kyselyä näistä jalustoista ja asennuksista ja hän vastasi näin;
Kiitos, hyvä tietopaketti suoraan valmistajalta:). Ja tosiaan ei yhtä täydellistä oikeaa vastausta, mutta tuon perusteella itse laittaisin useimmissa tapauksessa solumuovin ja alla jokin tukeva alusta.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Olipa hyvä saada vastaus oikealta taholta niin ei tarvii elää epätietoisuudessa :mrgreen:
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Niin, tämähän oli vain yhden valmistajan näkemys asiasta.

Toinen valmistaja antaa varmasti erilaiset ohjeet. Silläkin on nimittäin merkitystä (joissakin tilanteissa) miten kehys on altaisiin kiinnitetty. Juta, Kalax ja giant silikoonaavat kehykset kiinni altaan reunoihin, mutta esim elox-akvaarioiden (ei enää valmisteta, mutta käytössä tuhottomasti) kehykset on "niitattu" toisiinsa kiinni ja akvaario valmistettu niiden sisään jolloin jännitteitä syntyy ihan eri tavalla.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Teemu Salonen kirjoitti:Niin, tämähän oli vain yhden valmistajan näkemys asiasta.

Toinen valmistaja antaa varmasti erilaiset ohjeet. Silläkin on nimittäin merkitystä (joissakin tilanteissa) miten kehys on altaisiin kiinnitetty. Juta, Kalax ja giant silikoonaavat kehykset kiinni altaan reunoihin, mutta esim elox-akvaarioiden (ei enää valmisteta, mutta käytössä tuhottomasti) kehykset on "niitattu" toisiinsa kiinni ja akvaario valmistettu niiden sisään jolloin jännitteitä syntyy ihan eri tavalla.
Eikös kysymys ollut tässä vain Jutasta, kun keskuteltiin, että valmistaja itse parhaiten tietää mikä on paras tai suositeltavin asennustapa. Em. oli Jutan valmistajan suositus Juta-altaille. Ja niissäkin oli sitten hieman hienosäätöä tapauskohtaisesti.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Teemu Salonen kirjoitti:Juta, Kalax ja giant silikoonaavat kehykset kiinni altaan reunoihin, mutta esim elox-akvaarioiden (ei enää valmisteta, mutta käytössä tuhottomasti) kehykset on "niitattu" toisiinsa kiinni ja akvaario valmistettu niiden sisään jolloin jännitteitä syntyy ihan eri tavalla.
Näin tekee myös Suomen Akvaariovalaisin (Giant) niissä altaissa, joissa on ns. profiililista. Perus L-profiililista on toki vaan saumattu kiinni lasiin. Näiden altaiden mukana tuli ainakin ennen lappu, jossa neuvottiin asentamaan allas vanerilevyn tms. ja solumuovin päälle.
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Mulla oli 128 litrasen alla Ikean Expedit-hylly 80x40x80 ja hyvin kesti sellaisenaankiin mutta lisäsin varmuuden vuoksi 8kplk täypuisia 4cm läpimitaltaan valkoiseksi maalattuja puita lisätueksi. Nyt tuo on vaihtunut yli tuplasti isompaan niin enää en menis laittamaan minkään kalustehyllykön päälle.

Kuva
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Mites muuten? Uskaltaako ostaa esim. Juwelin 240 litraselle tarkoitetun jalustan 120x50cm akvalle? Eli sitä tyhjää tilaa jäis puolin ja toisin.
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Minkähän kokoisen akvaarion uskaltaisin laittaa kirpparilta ostetun takaseinättömän lastulevykaapiston päälle? Nyt siinä on vain pienenpieni muoviakva poikasille, mutta isompaa tekisi mieli. Saman mallisen mutta takaseinä tallella olevan lastulevyhyllyn päällä on vuosi ollut 70-litrainen ongelmitta. Toisen samannäköisen hyllyn (jota ei akvan vuoksi viitsisi vaihtaakaan) vuoksi en mielellään vaihtaisi hyllyä, ovat vierekkäin.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Oikein mitään akvaarioksi mainittavaa en laittaisi takaseinättömän päälle. Voi romahtaa sivuttaissuunnassa kohtuullisesta tönäisystä. Lastulevyiseen on vaikea kiinnittääkään uutta takaseinää. Jos nämä kaksi kaapistoa saisi vierekkäin sellaiseen paikkaan, että takaseinätön olisi sen toisen kaapiston ja huoneen seinän tai tukevan kirjahyllyn välissä, niin sitten voisi jo jotain ajatella laittavansa sen päälle. Voisi myös ajatella laittavansa molempien kaapistojen pituisen yhtenäisen levyn niiden päälle, jolloin takaseinätön ei pääsisi huojumaan sivusuunnassa, mutta silloin kaikki sivuttaissuuntainen tuki olisi sen ainoan takaseinällisen varassa eli ei ehkä kovin suositeltava vaihtoehto. Onkohan takaseinällisenkään takaseinä oikeasti tarpeeksi tukevasti kiinni?

Onhan näiden kaapistojen päällilevyt pystysuorien seinämien päällä eikä välissä? Seinämien välissä olevat levyt eivät ole luotettavia akvaariokäytössä, kaikki paino kohdistuu silloin tappien tai ruuvien varaan ja voi seurata ikävä yllätys. Eniten suosittelisin vaihtamaan molemmat kaapistot asianmukaisiin kokopuisiin kun tilaisuus tulee, lastulevy ja vesi eivät ole hyvä yhdistelmä. 70-litrainen on sentään helppo siirtää, ei tarvitse edes tyhjentää kokonaan sitä varten.
Kultakalat
Sand
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 16:34, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Sand »

Huh! Lastulevykaapiston päälle en juuri pientä poikasallasta isompaa laittaisi.

Jalustoista on ollut useampikin keskustelu täällä, joten mene keskusteluosion etusivulle ja tee haku.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Kerron itse vielä kauhukokemuksen siitä ainoasta kerrasta kun minulla oli akvaario lastulevykaapin päällä: tuli muuton aika ja nostin 85-litraisen syliini. Sillä samalla hetkellä kaapisto romahti ihan palasiksi. Kaapisto tuli tiensä päähän, mutta onneksi akvaario ei. 8O Siitä on yli 20 vuotta ja sen jälkeen akvaariot ovat visusti pysyneet kokopuisilla jalustoilla.
Kultakalat
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Mulla oli kans aikoinaan 60-litranen Ikean lipaston päällä; sen oli myös roiskeet muhentanu osittain aika pehmoseksi :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
ristiakva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 14:57, 09.12.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja ristiakva »

Mulla on kolme akvaariota (siis tuo poikasakva) mukaanluettuina lastulevyhyllyköiden päällä, isoin tosin se 70 litraa. Hyvin ovat kestäneet jo useamman vuoden. Joo, tappien varassa oleva levy on aika riski alusta, sellaista mulla ei sentään akvojen alla ole; mulla tuli kerran yllärinä ylilastatusta kirjahyllystä hylly kirjoineen päivineen alas ihan itsestään sillä aikaa, kun itse olin kylppärissä. Eli ilman mitään provosoivaa tekijää, paitsi nyt ehkä ilmankosteuden mahdollista muuttumista.

70 litran allasta ei ole helppo siirtää; kerran luulin sen vuotavan, ja meni monta tuntia pyydystellä sieltä miljoonakalanpoikasia kuvittelemaani tyhjennystä varten. Onneksi olikin sitten suodattimesta johtuva "väärä hälytys". Vitsailen myös, etten tule ikinä voimaan muuttaa mihinkään täältä, samasta syystä... Juuri nyt siellä on niin paljon minimilliksiä, etten ole pariin viikkoon uskaltanut edes vettä vaihtaa.

Nykyisin on tosi vaikea löytää kokopuisia huonekaluja. "Massiivipuu" taas ei yleensä ole kovin massiivista sekään minun silmiini... Ja itse asiassa keittiön pöytäni, joka ON kokopuuta, EI ole ihan tukeva, vaan on alkanut heilua sivusuunnassa. Jalat eivät siis enää kunnolla kiinni.

(Aiheen sivusta tuntui hurjalta, kun ostin aika isolle telkkarilleni metallinvärisen telkkaripöydän ,ja paljastui, että sen jalat ovatkin PAHVIA. No, on sekin kestänyt, eikä ole tullut telkku alas. Silti ihmettelen edelleen...)
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Parhaan ja tukevimman jalustan saa teettämällä sen osaavalla puusepällä; kestää mitä vaan eikä se nyt niin kamalasti maksa ....
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Sand
Junior Member
Junior Member
Viestit: 135
Liittynyt: 16:34, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarion jalustasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Sand »

Myös vanhat lipastot tms. ovat puuseppien käsin tekemiä ja taatusti vahvoja. Sellaisen päälle voisin pienehkön akvaarion laittaa, en omaa yli 400-litraistani. Noita löytyy huutokaupoista, antiikkiliikkeistä, osto- ja myyntiliikkeistä ja jopa kirpputoreilta. Hintahaitari on laaaaja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”