JBL Cristal Profi e1501

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Rapsaa pukkaa: Jo yli 10 kuukautta onnellista ajoa, eikä tietoakaan virtauksen heikkenemisestä tahi muista ongelmista joita ennusteltiin. Edelleen hiljainen, letkut ovat levättömät ja liattomat ja kaikki pelaa moitteetta. En ole suunnitellut putsaamista koska vesi kiertää ja aktiiviliete vilisee bakteeriystäviä jotka tekevät töitä yötä päivää. Vuosi kun tulee täyteen, saatan tehdä tarkistuksen, koskematta kuitenkaan bioraksuihin. Ehkä kippaan suodatinsäiliön sakan pois.

Mielenkiintoista, kaikenkaikkiaan miten hyvin tämä laite on toiminut ja vastannut odotuksia sekä lupauksia. Altaan vesiarvot ovat vedenvaihtojen ja suodatinten toimiessa kaikki ok, joten vesi suodattuu JBL:ssä ilmeisen hyvin ja kaikki prosessit toimivat kuten pitää.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Onko kellään mitään uutta näistä hajuhaitoista tai muista? Olen melkein päätynyt hankkimaan tämän suodattimen tulevaan altaaseeni! Eräässä Helsinkiläisessä akvaariokaupassa asioidessani myyjä antoi ymmärtää, että kyseinen suodatin on aivan p*ska (He eivät myy kyseistä laitetta)

Viiimeksi kun mulla oli iso allas ja Eheimin Prof 3 suodatin, niin ei ollut muuta kuin ongelmaa toisensa perään joten tuskin tämä JBL huonompikaan voi olla :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja 007 »

Päätin laittaa tänne oman arvioni tuosta suodattimesta.
Ensiksi kun sain suodattimen purettua paketeista, niin huomasin, että "säiliö" tms ja vaahtomuovit haisivat suoraan sanoen erittäin pahalle ja säiliön pinnoilla oli jotain tahmeaa töhkää, mutta pienen huuhdonnan jälkeen töhkä ja hajut olivat tipo tiessään ja muutakaan ongelmaa ei ole tämän kanssa ollut, virtaus on pysynyt yhtä voimakkaana kuin alussakin, ja suodatin on suodattanut hyvin tuota mun 350 litraista yli kaksi kuukautta. Eli en voi hirveästi tätä moittia ja olen ollut tyytyväinen tähän, tosin tää on mun eka ulkosuodatin eikä mulla ole vielä muista merkeistä kokemusta. :)
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Hyvältä kuulostaa :-) Miten pitkät letkut siinä tuli mukana? Riittääkö joa laittaa imuputken 160 cm altaan toiseen päähän?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Kyllä riittää, nelisen metriä tuli letkua minun paketin mukana. Letkusta on muutenkin hyvää sanottavaa kun se on tummaa niin ei leväänny samoin kuin esim. Eheim vihreä letku. Molempia on taloudessa niin on hyvä verrata. Niin laitteita kun letkuakin (Classic:keja).
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Hyvin on mullakin toiminyt. Onkos tämä nyt 3kk ollut käytössä. Ihan hajuton ja äänetön tapaus kyseessä. Varmaan tulee toi Eheim joskus vaihdettua toiseen tällaiseen. Ei mulla kyllä 4m letkuja tullut mukana.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Tällä hetkellä talossa pyörii Eheim 2217 (tämä osin satunnaisesti), Eheim 2028Pro II ja JBL Cristal Profi 1500. Eheim 2028 täyttää ensi vuonna 10v, tosin siinä on menossa toinen moottoriyksikkö, Eheim 2217 alkaa olla isomman huollon tarpeessa tahikka vähintään ropellin vaihto edessä (alkanut rutisemaan). Eheim 2217 kannessa tosin lukee made in W. Germany, joten sen iästä voi päätellä jotain. Tuo Cristal Profi 1500 oli mielestäni hieman halpatuotannon oloinen verrattuna Eheimiin, mutta tällä hetkellä se toimii parhaiten noista kolmesta. Itse ostan seuraavaksi joko Eheimin classic sarjaa tai juuri tuon Cristal Profi 1501 suodattimen. Muinoin minulla oli myös pieni Hydorin ulkosuodatin ja se taitaa pyöriä kaverilla vieläkin (silläkin ikää lähes 10 v). Jos myyjä haukkuu tuotteen jota hän ei edes myy se kertoo jotain hänen ammattitaidostaan.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Koskaan tämän katon alla ei ole ollut muita kuin Classic malleja Eheimin ulkosuodattimista, eikä taida muita malleja tulla jatkossakaan. Se on senverran pettämätön laite, ettei sen kanssa tartte paljoa miettiä, nipsuja ja napsuja. Kannen nipsut tekee vaikka itse pellistä ja muita haavottuvia paikkoja sillä rintamalla ei olekkaan.

Mutta sitten siihen itse asiaan. Täällä otsikon mukaisella laitteella on huristeltu yli 10kk ja ei mitään näkyvää heikkenemistä virtauksessa tai muussakaan. Ääni on tosiaan, toisinaan pitää kokeilla käykö moottori (tuntee purkuletkun värinästä). Katko tulee jossain vaiheessa tällä viikolla, kun meinaan ja asennan järjestelmään UV suodattimen ko. Laitteen purkupäähän. Nyt kun on joululomaa joulut ja välipäivät niin on aikaa sumplia. Tekisi mieli ajaa se niin pitkään kun se vettä pyörittää tuolla vauhdilla.

Jotkut heittivät ketjun alussa teorioita moottorin tehottomuudesta (20W) sen virrankulutuksen perusteella. Valitettavasti on todettava, että ennusteet eivät ole pitäneet paikkaansa. Jonkunverran vedenpumppauksesta tietävänä, sanoin jo silloin että ei vettä pumpata tässä tapauksessa W perusteisesti ja varsinkaan laitteen pumppu ei joudu missään tapauksessa minkään sakan tai muun takia hevosvoimia käyttämään. Potkuri pyörittää ihan vain vettä, teho riippuu ihan suodatin ainekerroksen läpäisystä ja sen mahdollisesta tukkeutumisesta. Aika ison avun antaa lisäksi 16 millin rööristä syöksyvä vesi joka nostaa säiliön paineen ja sitä kautta nousua melkein sen voimalla altaaseen. Ropeli linkoaa ainoastaan kuin sähköpyörä alamäkeen. Jos lapon antamaa etupotkua ei olisi, kannessa pitäisi olla huomattavasti voimakkaampi pumppu. Joissakin laitteissa on mikropiirejä jotka nostavat tehoja laitteen tukkeutuessa ja näissä laitteissa tarvitaan sitten imutehoja vedelle suodattimen läpi. Siinä tarvitaan ruutia laitteissa, tehon tarve kasvaa meinaan järjestelmäpaineen suhteessa momenttiin aika vauhdilla jos aletaan oikein kunnolla pumppaamaan.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
neon8
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 11:51, 17.06.2012
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja neon8 »

Onko muutes kukaan mittaillut tuon e1501 20w kulutuksen paikkansapitävyyttä ?

Itse juuri pohdin että kumman ottaisi Greenline vai E-serisen. noin 40e hinta ero tuntuu varsin pieneltä jos oikeastikin energian kulutus on tuo mainostettu 43% pienempi. Isoin energian säästöstä on oletettavasti tehty tuolla pienemmällä virtauksella joka tosin ei ole suuri pudotus ja tuskin käyttäjä huomaa eroa muualla kun laitteen specseissä. Yksi 100l/h ei kovin paljoa paina vaakakupissa, kun ajattelee että verrattuna e-serisen vastaavaan pyörii greenline reilu 5kk käytännössä "ilmaiseksi". Olettaen että virrankulutuksessa on tuo 15w ero..

e1500-->35w/24h/vrk = 307 kwh/v noin.43e/v
e1501-->20w/24h/vrk = 175 kwh/v noin.25e/v

Tästä kun nopeesti laksee niin tuo greenline kuroo hinta eron takaisin reilussa 2v käytössää, joten ei paha..

Allas mihin suodatinta etsiskelen on tosiaan 480l johon kyseinen suodatin varmasti riittänee..

Yksi kysymys, altaassani tulee myös asustelemaan sukarapuja, millaista viritystä suosittelisitte imupäähän jottei nämä rapuset eksy suodattimeen ?
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 610
Liittynyt: 18:36, 20.11.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Rapulaan ei kannata ulkosuodatinta laittaa, mielummin sellainen Seran vahhtomuovipatruunalla (kokonaan) varustettu sisäsuodatin on paras, tai sitten vesipumpusta ja vaahtomuovista tehty DIY biologinen suodatin. Toisekseen, ei millään pahalla mutta tuohon kokoluokkaan sukarapuja?
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
neon8
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 11:51, 17.06.2012
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja neon8 »

Pitää jotain pientä räverrellä siihen imupuolelle suojaksi sukarapuja ajatellen.. ja joo allas on iso verrattain kalastoon mitä sinne on tulossa, mutta makuja on monia ja tuskin millekkään kalaselle voi olla ns. liian iso akva =)

Mut ettei hirveästi lähde keskustelu hörsymään, niin onko tuota tehon kulutusta kukaan mitannut, ymmärtääkseni ainakin eheimi olisi joissain malleissa kaunistellut tuloksia alemmas todellista kulutusta..
niimir
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 23:39, 29.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja niimir »

Uusi allas teetetään ja tätä suodatinta ajattelin siihen. Kuinka pitkä on ulostulon ja imuputken "yläkaari"? Eli miten leveät ylätukilasit voi altaaseen laittaa, että suodattimen letkut riittävät reunan yli?

Hieman reilu 700 litraa taitaa tarvita kaksi tällaista suodatinta?
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

No niin; tulipas tilattua tuommonen Saksasta hintaan 133€; en vaan äkikseltään hoksannut, että onko tuossa tuplahanat?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ei siinä tarvita tuplahanoja.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Miksi ei tarvita?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Kun sammutat suodattimen ja käännät sen jälkeen hanat kiinni, niin liitäntäyksikkö lähtee suoraan suodattimesta irti. Tämän jälkeen suodattimen voi raijata vaikka pesuhuoneeseen ja puuhastella siellä. Sitten suodatin takaisin, hanayksikkö paikalleen, hanat auki ja painallus primerista (ollut vissiin tuskasen jäykkä lähes kaikilla ainakin uutena, vaatii hieman voimaa). SUodatin täyttyy lyhyessä ajassa. Vielä johto seinään niin hyvä tulee. Noita tuplahanoja tarvitaan vaan perinteisimmissä pöntöissä kuten Eheim Classic sarjassa. Niissäkin pärjää yksillä hanoilla, mutta se lisää vaivaa melko lailla.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
buran
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 20:22, 30.10.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja buran »

Teemu Salonen kirjoitti:Hienoa että kansa jo rohkeasti kokeilee muitakin merkkejä kuin ylihinnoiteltua eheimiä.

JBL:n hinta suomessa taitaa vielä olla jonkun verran korkeampi kun ulkomaisissa nettikaupoissa, mutta jos tuontimäärät suomeen saataisiin kasvamaan, tippuisi siinä hintakin. Ja mitä paremmin JBL:ää suomessa myydään, sen paremmin on aiheeseen liittyvää muutaki kamaa myynnissä. Esmes imukuppeja yms. Tällä hetkellä taitaa olla aika harvan kaupan valikoimissa.
En tiedä tosta ylihinnoittelusta. Uskoisin että akvaariotekniikassa hinnan suhde laatuun ja käyttö mukavuuteen on sama kuin vaikka autoissa :) Mersua ei saa Ladan hinnalla :)
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

No jos Eheim on suodattimien Mersu, niin taitaa mennä yhtä hyvin kuin A-mallin mersulla silloin kun se tuli markkinoilla. Itsekin olin muinoin Eheim uskovainen. Minulla on hajonnut Eheim 2215, hajoamassa Eheim 2217, lähes hajonnut EHeim 2026, toistaiseksi toimiva Eheim 2028 (toisella koneella, ikää tulee huhtikuussa 10v). Eheimin Sisäsuodattimia en ole ostanut pickup 2012 ja jonkin keskikokoluokan Aquaballin hajottua (joskus 2003 ja 2005). Tai no itse asiassa on minulla yksi pickup, se kaikista pienin (olikohan malli 2006). Tällä hetkellä luotan JBL:n suodattimeen, vaikka se on osin aika sekundan oloinen EHeimiin verrattuna, mutta toimii ainakin toistaiseksi yhtä hyvin, katotaan kuinka käy. Uusin hankinta on Hagen Fluval FX5, tosin se on vielä paketissa ja saa ollakin, odottaa 600l altaan korjaamista ja pystytystä. Eheimin kolmos sarja on saanut niin paljon "kehuja" että jätän varmaankin toistaiseksi väliin. Jos ostan Eheimin lähiaikoina se on classic sarjaa. Ai niin ja ajan mieluummin Audilla kuin mersulla :D
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Boomscarf
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 14:10, 20.01.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Boomscarf »

Oli tarkoitus ostaa tämä suodatin, mutta zooplussasta loppunut eikä tiedossa millon tulossa lisää. :/ Olisiko joku eheimin classic hyvä tilalle?
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Minä ostin omani täältä; näkyy olevan että lähettävät 2-5 päivässä. Minun tilatessa luki tuo sama juttu ja tilauksesta 3 päivää, niin oli postissa.

http://fish.aquaristic.net/JBL-CristalP ... b66de14eab
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
niimir
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 23:39, 29.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja niimir »

^Paljonko tuli postimaksua?

Sain kanssa tänään tiedon, että JBL ulkosuodattimet on Zooplussasta loppunut. Entisessä pienemmässä altaassa oli Atman-ulkosuodatin, niin hiljaiseen suodattimeen en ole sen jälkeen törmännyt. Hieman huonosti liikutti vettä, mutta kyllä sisälle suodattimeen kertyi silti melkoisesti sontaa, eli toiminee kuitenkin. Mahdollisesti kiinnostaisi kaksi isointa Atmania juuri tuon täyden äänettömyyden takia.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Postimaksua tuli 20e, mutta tilasin samalla paljon muutakin, joten en osaa sanoa mitä pelkälle suodattimelle olisi tullut. Senhän saa selville kun täyttää tuon tilauksen ja menee kassalle, niin siinä näkyy postit. Eihän sitä tarvii tilata.

Tuolla on hyvä sekin että voi maksaa tilauksen käteisellä UPS:n kuriirille, niin ei tarvii käyttää luottokorttia jos ei halua tai sitä ei ole.
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
niimir
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 23:39, 29.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja niimir »

Kiitos Vesihiisi!
Josko sitä kokeilisi ensimmäistä ulkomaantilausta.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Tänään tuli suodatin! Ihan hyvältä näyttää, letkuja oli vähän niukanlaisesti. Mitään outoa hajua en tuntenut, mistä täällä aikaisemmin on raportoitu.
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
yepp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 18:51, 30.10.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: JBL Cristal Profi e1501

Viesti Kirjoittaja yepp »

Itellä tällä hetkellä 200l altaassa Eheim prof1 2224. Tuo tuntuu inan alimitoitetulta, niin onko 900 cristalprofi sillai sopivasi vähän tehokkaampi kuin tuo eheim, vai kannattaisiko vaan kerralla laittaa tuo 1500 malli? (eco tai normaali siis...) Enempä puhuria en kyllä tuonne välttämättä kaipaisi.
40+140+530 litraa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”