Lehtikalat vs. Pikkulehtikalat / rihmakalat
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Lehtikalat vs. Pikkulehtikalat / rihmakalat
Lueskelin täältä, että pikkulehtikalat söisivät innokkaammin kasveja ja pomppivat ulos akvaariosta. Onko normaalit lehtikalat rauhallisempia näiden asioiden suhteen? En ole ajatellut laittaa ollenkaan peitinlaseja isompaan akvaariooni, jonne kaavailen paria pariskuntaa lehtikaloja tai pikkulehtikaloja. Onko vaarana, että lehtikset pomppaisivat sieltä lattialle? Millaisia kokemuksia teillä on? Onko pikkulehtikalat yhtä vaativia kuin tavallisen lehtikalan luonnonmuoto?
Mites rihmakalaharrastajat, pomppiiko rihmakalat pois akvaariosta innokkaasti tai näykkivätkö kasvit karrelle? Vaihtoehtoisesti voisin laittaa tankkiini lehtikalojen sijaan rihmakaloja... Olen paljon lueskellut niiden keskinäisestä aggressiivisuudesta täällä. Kertokaas nyt jotkut positiivisia kokemuksia rihmakaloista ja miten ne on saatu elämään sovussa... paljon kasveja ja heikko virtaus ja oikeat kaverit?
Mites rihmakalaharrastajat, pomppiiko rihmakalat pois akvaariosta innokkaasti tai näykkivätkö kasvit karrelle? Vaihtoehtoisesti voisin laittaa tankkiini lehtikalojen sijaan rihmakaloja... Olen paljon lueskellut niiden keskinäisestä aggressiivisuudesta täällä. Kertokaas nyt jotkut positiivisia kokemuksia rihmakaloista ja miten ne on saatu elämään sovussa... paljon kasveja ja heikko virtaus ja oikeat kaverit?
Re: Lehtikalat vs. Pikkulehtikalat / rihmakalat
Omat pikkulehtikset eivät kyllä koskaan syöneet kasveja, en myöskään nähnyt niiden koskaan kolisevan päin kansilaseja. En ole koskaan kuullutkaan että pikkulehtikalat\lehtikalat olisivat kovia hyppimään. Uskaltaisin pitää molempia ilman kansilaseja... Toki jokainen kala saattaa tarpeeksi pelästyessään hypätä pois.
Jos jostain pikkulehtiksiä onnistut hankkimaan niin hanki kunnon parvi, viihtyvät paremmin porukassa. Oman kokemuksen mukaan eivät ole mitenkään vaativia kaloja kunhan vedenvaihdoista pidetään huoli![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jos jostain pikkulehtiksiä onnistut hankkimaan niin hanki kunnon parvi, viihtyvät paremmin porukassa. Oman kokemuksen mukaan eivät ole mitenkään vaativia kaloja kunhan vedenvaihdoista pidetään huoli
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
kiekkola+pohjan asukit
Ainakaan mulla eivät sinirihmakalat pompi pois akvaariosta, jossa ei peitinlaseja ole. Välillä kyllä käyvät hyvinkin vauhdikkaasti pinnassa, niin että vesi lentää. Kasveihin mun rihmakalat eivät ole koskaan koskeneet (sinirihmat, kääpiörihmat, ja helmirihma), tosin nyppivät jotain pientä nöyhtää kasvien lehdiltä.
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Täällä lehtikset ovat hyvinkin rauhallisia. Mulla on aikalailla sekalaisesti lehtiksiä (naaraita kaikki), mutta ei meillä pikkunenkaan erityisesti loiki
Ruoka-aikaan saattavat kurvailla niin että vesi roiskuu. Kääpiörihmakalakin mulla oli lehtisten kanssa kun ei tullut toisen rihmiksen kanssa 100litraisessa toimeen, ei kumpikään näistä syönyt kasveja tai pomppinut akvaariosta. Tosin mulla on tossa lasit päällä. En silti usko niiden sieltä tulevan 

200l kalat, 100l liskola, 360l uusi projekti, 3xSeropiHurttia & pikkuinen tytär <3
BLOGI: http://dabinblogi.blogspot.com (meidän perheen elämää)
-
- Starting Member
Kiva kuulla. Muuton jälkeen keväällä hommaan varmaan ihan tavallisia lehtiksiä, noita pikkuisia kun tuntuu olevan aika nihkeästi saatavilla. Allas on nyt käynnistetty ja kypsytetty ja pioneereina siellä uiskentelee partamonni ja leväbarbit. Sisustusta täytyy tuunata, jotta on tarpeeksi kasveja piilopaikoiksi ja virtauksen suuntausta täytyy testailla, ettei tule liian voimakasta lehtisten makuun... Keväällä ajattelin nykäistä tankkiin omenapuunoksia ikään kuin "mangrove-juuriksi". 

Mun tytöt viihtyvät hyvin kun oon säätänyt virtauksen hiljaiselle ja suuntaamaan lasia päin
Edessä on myös mangrove ja jaavansammalta, näin suurempaa virtausta ei aiheudu kuin pienelle alueelle!

200l kalat, 100l liskola, 360l uusi projekti, 3xSeropiHurttia & pikkuinen tytär <3
-
- Starting Member
Juuri jotain tuollaista ajattelinkin, niin ku sulla Dabi. Aion ensin tuunata ton sisustuksen valmiiksi ja annan kasvien kasvaa kunnolla ja vasta sitten suunnittelen lehtikset sinne valmiiseen pöheikköön. Ensin on kuitenkin kuukauden päästä muutto edessä...huh!
Akvaariohörhö.
Eivät lehtikalat hyppää akvaariosta. Luonnossa kalat hyppivät suojautuessaan pedoilta. Eri lehtikalamuodoilla ei mun mielestä ole tässäkään suhteessa käyttäytymisessä eroja. Suurempi ero löytyy villin ja akvaariossa syntyneen välillä. Voit vaikka opettaa kirjoahvenen (myös scalaren) hyppäämään ja syömään ruoan sormistasi.
Lehtikalat ovat viimeisiä, jotka hyppelevät. Mitä "villimpi", sen nopeampi hyökkäys ruoan kimppuun – vaakatasossa. Toisinaan hienosti kala hyökätessään ottaa vaaka-asennon. Ei hyppää scalare pytystä. Ei.
Lehtikalat ovat viimeisiä, jotka hyppelevät. Mitä "villimpi", sen nopeampi hyökkäys ruoan kimppuun – vaakatasossa. Toisinaan hienosti kala hyökätessään ottaa vaaka-asennon. Ei hyppää scalare pytystä. Ei.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Tismalleen Jarios! Lehtikala(t) eivät todellakaan karkaa pedoilta ilmaan,kuten monet muut kirjoahvenet, vaan pikemminkin pakenevat itsensä runnellen mahd.ahtaisiin koloihin/risuihin luonnonolosuhteissa. Niin nopea kuin lehtari onkin lyhyellä matkalla ei vauhti riitä pinnan kautta karkaamiseen, takaisin tullessa kun kuitenkin pitäisi petoa/petoja väistellä. Samoilla pako ominaisuuksilla myös kiekot ja Mesonauta (viivakirjoahven)..,jarios kirjoitti:Eivät lehtikalat hyppää akvaariosta. Luonnossa kalat hyppivät suojautuessaan pedoilta. Eri lehtikalamuodoilla ei mun mielestä ole tässäkään suhteessa käyttäytymisessä eroja. Suurempi ero löytyy villin ja akvaariossa syntyneen välillä. Voit vaikka opettaa kirjoahvenen (myös scalaren) hyppäämään ja syömään ruoan sormistasi.

-
- Starting Member
Joo, lehtikalan ruumiinmuoto antaa kyllä olettaa tuollaisia johtopäätöksiä. On siis todennäköisempää että tulevat lehtarini juuttuvat kannon väliin kuin hyppäävät ulos akvaariosta