Elikkäs kuten pari päivää takaisin oli keskustelua kyseistä aiheesta täällä.
Niin nyt voisin tuoda esille erittäin karkean ja periaatetta näyttävää versiota, joka kulkaa Alpha sarjassa. Vaikka joo, ne joille termi on tuttu niin alphaversioita ei viedä yleisön nähtäville, mutta teen tässä kohtaa poikkeuksen, koska projekti on kuitenkin niin kesken vielä ettei sitä voi oikein betaksikaan sanoa.
Tässä kohtaa tarkotius siis vain esitellä toimintaa ja kerätä kommentteja siitä mihin suuntaan mennään ja mikä vaatii vielä korjaamista. Kuin myös ehdotukset beetavaiheen testiin myös tänne, eli mitä odotatte seuraavalta versiolta.
Sivustolla ei muuta toimintaa ole muutakuin tuo haku tällä hetkellä, joka näyttää linkkejä, mutta linkit eivät johda vielä mihinkään.
Mutta itse testiversio täällä: http://akvatesti.pelihuuma.fi/.
[Alpha] Akvaario-ohjelmasivusto
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: [Alpha] Akvaario-ohjelmasivusto
Kävinpä "leikkimässä". 
Haku toimi hyvin, minulle ainakin oli kivaa, että "kaikista" -osasto toimi jouheasti (vaan miten mahtaa olla sitten, kun nimistöä on tuhansittain......).
Visiona tuli mieleen, että voisiko siinä olla sellainen "kaavakuva" -akvaario (mitat voisi syöttää lomakkeeseen, niin olisi se kuva mittasuhteessa), jonne sitten ilmestyisi näkyviin ne kalat (vaikka varjokuvina), mitä on valinnut. Eli, että syötän lomakkeelle akvaarion mitat (150cmx45cmx45cm), jolloin oikeaan sivuun tulee pitkänomainen laatikko. Sitten valitsen sinne 10 mustaneontetraa, ja kas, näkyviin tulee kymmenen pientä kalankuvaa keskiveden paikkeille. Jolloin havaitsen, että jaa, pohjakaloja vois kattoa ja niinpä sitten tulee pohjalle valitsemani monni (olettaen, että vesiarvot kohtaavat, jos eivät, niin voisi tulla joku virheilmo?). Edelleen vähän tyhjältä näyttää, niin muutan niiden tetrojen määräksi 50 kpl jne. (Tarkoitushan ei ole täyttää akvaariota kaloilla, mutta itse piirrän aina uutta akvaa suunnitellessa kaavakuvan, niin on helpompi hahmottaa, missä osissa siellä sitä elämää sitten valmiina löytyy... Ja tottakai vaikuttaa monta asiaa, mm. kasvit ja muu sisustus siihen, miten ne kalat liikkuu ja ui, mutta noin periaatteesa kumminkin... Tuleeko tähän ohjelmaan kasveja...?
)
Reviirikalojen kohdalla se ohjelma voisi laskea pohjapinta-alasta laskennallisen reviirin ja ilmoittaa, että ei, ei mahdu kahtakymmentä partamonnia aikuisena tuohon em. pönttöön.
Ja olisiko vesi-arvojen lähtökohtana se ensimmäisenä valittu kalalaji...? Sitten voisi valita, että mistä lajista etsii muita kaloja siihen akvaarioon, esim. nyt jos ensin olen ne mustaneonterat valinnut, niin sitten voisin valita monnit seuraavaksi, ja ohjelma ehdottaa minulle kaikki lajit, mitkä vesiarvoiltaan käyvät samaan akvaarioon. (Ja tässä kohtaa (ei ehkä monneilla, mutta muilla kaloilla...) tulee mieleen, että onko kalalajin kuvauksessa sitten varoitus, että saattaa syödä pienempiä asukkeja...?)
Mikä tämän ohjelman tarkoitus muuten olikaan?
Seura-akvaarion suunnitteluapu, kalatietojen koonti, vai hä...? 

Haku toimi hyvin, minulle ainakin oli kivaa, että "kaikista" -osasto toimi jouheasti (vaan miten mahtaa olla sitten, kun nimistöä on tuhansittain......).
Visiona tuli mieleen, että voisiko siinä olla sellainen "kaavakuva" -akvaario (mitat voisi syöttää lomakkeeseen, niin olisi se kuva mittasuhteessa), jonne sitten ilmestyisi näkyviin ne kalat (vaikka varjokuvina), mitä on valinnut. Eli, että syötän lomakkeelle akvaarion mitat (150cmx45cmx45cm), jolloin oikeaan sivuun tulee pitkänomainen laatikko. Sitten valitsen sinne 10 mustaneontetraa, ja kas, näkyviin tulee kymmenen pientä kalankuvaa keskiveden paikkeille. Jolloin havaitsen, että jaa, pohjakaloja vois kattoa ja niinpä sitten tulee pohjalle valitsemani monni (olettaen, että vesiarvot kohtaavat, jos eivät, niin voisi tulla joku virheilmo?). Edelleen vähän tyhjältä näyttää, niin muutan niiden tetrojen määräksi 50 kpl jne. (Tarkoitushan ei ole täyttää akvaariota kaloilla, mutta itse piirrän aina uutta akvaa suunnitellessa kaavakuvan, niin on helpompi hahmottaa, missä osissa siellä sitä elämää sitten valmiina löytyy... Ja tottakai vaikuttaa monta asiaa, mm. kasvit ja muu sisustus siihen, miten ne kalat liikkuu ja ui, mutta noin periaatteesa kumminkin... Tuleeko tähän ohjelmaan kasveja...?

Reviirikalojen kohdalla se ohjelma voisi laskea pohjapinta-alasta laskennallisen reviirin ja ilmoittaa, että ei, ei mahdu kahtakymmentä partamonnia aikuisena tuohon em. pönttöön.
Ja olisiko vesi-arvojen lähtökohtana se ensimmäisenä valittu kalalaji...? Sitten voisi valita, että mistä lajista etsii muita kaloja siihen akvaarioon, esim. nyt jos ensin olen ne mustaneonterat valinnut, niin sitten voisin valita monnit seuraavaksi, ja ohjelma ehdottaa minulle kaikki lajit, mitkä vesiarvoiltaan käyvät samaan akvaarioon. (Ja tässä kohtaa (ei ehkä monneilla, mutta muilla kaloilla...) tulee mieleen, että onko kalalajin kuvauksessa sitten varoitus, että saattaa syödä pienempiä asukkeja...?)
Mikä tämän ohjelman tarkoitus muuten olikaan?

180l seepraplekola, 300l sekasopassa käynnissä nyt low budget amanoistaminen... Lisäksi kaksi lasta ja kaksi koiraa, harrastukset ja opiskelu.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: [Alpha] Akvaario-ohjelmasivusto
Koitin itseasiassa tuota, loin tietokannan jossa oli 10,000 merkintää ja haku tapahtui siltikin alta sekunnin murto-osan. Yllätyin siinä kohtaa itsekkin. Mutta tuo käytännössä oleva haku sitten erikseen, sitä tarvitsee vielä myöhemmin optimoida siinä kohtaa kun tulee lisää kalastoaOff The Record kirjoitti:Kävinpä "leikkimässä".

Mutta tuosta visiostasi, tuo mainitsemasi kaavakuvio ja kalojen varjokuvat, on varsin mainio idea, joka ei olisi tullut itselle ihan heti mieleen! Pistän ehdottomasti talteen, eikä ole tosiaan mahdoton toteuttaa.

Vesiarvojen lähtökohtana voisi olla juurikin se että valitset akvaarioosi juuri sen kalan mikä on pakollinen, se mistä eniten olet kiinnostunut ja sile voi sitten generoida vastaavat mitä voi sen kanssa ottaa. Ja onko kyseessä parikala, parvi tai yksineläjä.

Kalaljien kuvauksiin tulee mahdollisimman paljon tietoa, esim. juuri aggressiivisuudesta muita (mahdollisesti millaisia kaloja) kohtaan.
Tarkoituksena on siis nyt näin alkuunsa luoda tietopankki, kerätä kaloja, kasveja, yms. Ja kun niitä on tarpeeksi rupean katselemaan tuota generaattoria