Silikonit vaihdossa - ei tästä tule mitään!!

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Silikonit vaihdossa - ei tästä tule mitään!!

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Aloitin tänä iltana pienen projektin: silikonien vaihto 140L akvaarioon. Viimeksi tein saman homman samaan tankkiin 2 vuotta sitten ja silloin vaihto meni todella vaivattomasti. Silikonit lähtivät nätisti yhtenä kappaleena irti. Nyt silikoni vaan murenee pieniksi paloiksi ja mulla on 30 minuutin rapsuttelun jälkeen kädet jo aivan uupuneet tuohon hommaan. Ja vasta pari saumaa olen puoliksi saanut joten kuten irrotettua.

Onko vinkkejä miten saumat sais nätisti irtoamaan? Nyt rapsuttelen mattopuukolla niitä. Vai mitä tässä pitäis tehdä? Tuli mieleen, että heitän tuon tankin menemään ja haen huomenna uuden.. mutta onkohan missään mikään liikekkään auki kun on jouluaatto?! Kalat ovat tällä hetkellä viettäneet pari vuorokautta jo sellaisessa 100L saavissa johon olen kaiken elektroniikankin vetänyt, eli vähän ahtaat tunnelmat varmaan, mutta ainakin on vesi puhdasta, lämmintä ja ruokintakin pelaa.

Apuwa!
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Silikonit vaihdossa - ei tästä tule mitään!!

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Miksi vaihdat silikonit taas jos olet vaihtanut ne 2 vuotta sitten? Jotain outoa tuossa on jos ne pitää taas vaihtaa ja jos silikoni murenee. Ei silikonilla ole tapana murentua. Mitähän olet 2 vuotta sitten saumoihin laittanut. Oliko varmasti silikonia? Mattoveitsellä pitäisi lähteä tai pelkällä terällä.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Silikonit vaihdossa - ei tästä tule mitään!!

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Nimenomaan akvaarioihin tarkoitettua silikonia laitoin. Muistan, että siinä pakkauksessa oli tosiaan akvaarion kuvakin ja tekstissä oli erikseen oikein ohjekin akvaarioiden saumojen vetämiseen. En nyt tosin muista minkä merkkistä se oli. Lähdin tähän projektiin koska yläkulmista saumat olivat aika kuivat. Ja akvaario oli jo jonkin aikaa "poksunut". Pelotti, että saumat taas pettää kuten viimeksi ja saan jälleen vesivahingon.
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Silikonit vaihdossa - ei tästä tule mitään!!

Viesti Kirjoittaja partanen »

Onko sulla lämpöpuhallinta? Silikoni pehmenee mukavasti ku pöhöttää.. Nimim. Kylppärempan tehnyt.
(kait akva silikooniin tepsii sama?)

edit: Siis kuumailmapuhallinta. Äkkiseltään kun pöhötin vanhan käytöstä poistetun silikooneihin niin jopas lähtee nätisti.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Silikonit vaihdossa - ei tästä tule mitään!!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Itse olen vaihtanut silikonit 10-15 vuoden välein jo turvallisuussyistä. Kahden vuoden välein kuulostaa siltä, että siellä on nyt jotain perustavanlaatusta huonosti laitettu jos vuotaa. Akvan biologinen tasaisin ainakin järkkyy jos noin usein sen tyhjentää kokonaan. Tai sitten teet nyt oman mielenterveyden takia turhaa työtä ja olet ylihysteerinen huomisen takia ... Nim. Juuri 325litmasen silikoneja irrotellut ja vaihtamassa kun on vanha allas.

Ps. Pari vuotta sitten laitettu silikoni on muuten kökkömäistä irrotettava, koska on vielä niin hyvässä kunnossa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Re: Silikonit vaihdossa - ei tästä tule mitään!!

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Juu - se silikoni lähtee juuri siksi niin huonosti koska sen lujuus on vielä ihan priimaa. Mielestäni teet turhaa työtä, mutta kun aloitit niin paluuta ei ole. Itse uusin 11/2012 400 litran altaan silikonit, koska se vuosi hieman nurkasta. Allas oli alunperin minulla 2000 -luvun alussa, mutta se oli "lainassa" muutaman vuoden tässä välissä ja palasi taas kotiin. Altaan silikoneja oli korjailtu jossain vaiheessa (allas jostain 1980 -luvulta) kun se oli alkanut vuotaa, jolloin silloinen omistaja oli paikannut sen jollain epoksilla (!?) yhdestä kulmasta ja vetänyt altaaseen osittain uutta silikonia. Vuoto johtui mielestäni altaan huonosta vetkulasta alustasta, jonka vaihdoin aika pian kun altaan muinoin Polvijärveltä ostin. Allas alkoi toisen kerran vuotaa silloisessa sijoituksessaan (kun se oli lainassa) olikohan vuonna 2007, jolloin joku naapurinmies oli vetäissyt siihen uudet silikonit. Tämä työn laatu ei ollut ihan priimaa, ainakaan minun kriteereilläni, itse silikoni oli ihan ok kuntoista kun ne toissakuussa irrottelin. Altaan lasien liimaus on muutamasta kulmasta osin irti, mutta luotan että sisäpuolinen sauma pitää tarpeeksi. Aika näyttää. Tosin tuo allas väistyy käytöstä kunhan saan 600litran altaan silikonit kuntoon. Harvemmin hyvin tehty silikonisauma pettää kokonaan, vaan alkaa vuotaa jostain vähitellen.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Off The Record
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 10:19, 22.12.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Silikonit vaihdossa - ei tästä tule mitään!!

Viesti Kirjoittaja Off The Record »

On eroa kyllä siinä, kuinka vanhaa silikoni on ja kuinka se lähtee.....

Itse olen todennut parhaaksi välineeksi rautakaupan maaliraapan tai sellaisen, "handy" -nimellä ainakin jostain löysin. Sellainen partakoneenterätyyppinen, johon saa vaihdettavia teriä. Pitkät saumat saa hyvin pois, kulmissa sitten mattopuukko tms. Teriäå kyllä meni 300-litraisen kanssa, mutta kerrankos sitä harrastuksen eteen... :mrgreen: eikä kyllä hirveitä maksanut, euron vehkeistä ei ole mihinkään, mutta reilusti alle kaksikymppiä vaihtoterineen toimi jo hyvin.

Minä vaihdan silikonit silloin, kun näyttää, että saumat alkavat olla ohuita ja levien valloittamia (kasvavat alle ja irroittavat). Altaasta riippuen n. 7-10v välein.
180l seepraplekola, 300l sekasopassa käynnissä nyt low budget amanoistaminen... Lisäksi kaksi lasta ja kaksi koiraa, harrastukset ja opiskelu.
minna78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:48, 14.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuru (Ylöjärvi)

Re: Silikonit vaihdossa - ei tästä tule mitään!!

Viesti Kirjoittaja minna78 »

Etikkaa kehiin.. Itse poistin terran takaseinästä etikan avulla taustasta jääneet silikooni jämät helposti pois. Jos on lisäks käyttää kuumailmapuhallista apuna hoitoo homma kädenkäänteessä. Muita vaan uusien laittoa ennen puhdistaa hyvin saumat ja akva muutenkin ettikka jäämistä..
Seura-akvaariot: 50l mutteri, 60l Tetra, 130l Rena Calypso, 200l merkitön

muu eläinkatras:http://www.petsie.fi/pet.php?petid=158674
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”