Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

makinka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 09:04, 05.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja makinka »

Hei!
Minulla on akvaariossa (n. 120 litraa) ollut hieno hiekka käytössä. Pohja tukkeutuu toisesta päästä eli juurikin siitä päästä, missä suodatusta ei ole. Ja nyt kun hiekkaa pitäisi lisätä pyttyyn joka tapauksessa, ajattelin vaihtaa sen samalla sepeliin. Hiekka olisi kaunista, mutta olen suoraan sanottuna kyllästynyt siihen, koska se on mielestäni hankala. Ensimmäiset vuodet kaikki sujui hyvin, sitten kun probleemia rupesi tulemaan, niitä onkin ollut jatkuvasti. Mutta se on nyt tälläinen sivujuonne tässä hommassa. Voinko käyttää hiekoitushiekkaa, ei ole lisätty maantiesuolaa. Mulla olis sitä. On vaan melko epätasaista raekooltaan, ei hirveän terävää, muttei vallan pyöreätäkään. Ja mitä mieltä olette siitä, jos hiekassa/kivissä on rautapitoista ainesta. Tuossa sitä meinaan sävyn puolesta näyttäisi olevan jonkin verran vai onko sitä ikään kuin kaikissa hiekoissa. Jatkanko pihanhiekoittamista vai uskallanko laittaa. Kaloja on neljä täplämonnista ja 8 kardinaalitetraa. Maksoi siis 4 euroo/ 25 litraa, en mää nyt siitä pankrottiin joudu, vaikka menisin ostamaan ihan "oikeeta" hiekkaa. Makuasiahan tuo tuntuu olevan käyttääkö hiekkaa vai sepeliä, mutta voiko tulla muita odottamattomia onkkelmia. Monnisten kannalta hiekka olisi parempi, mutta luulen, että kalasto ei tuosta tule radikaalisti muuttumaan (en tule laittamaan sinne uusia eläväisiä ennen kuin olen 100% varma, että homma toimii). Kasvit voi hyvin, paitsi tuo toinen pää on todella ankean näköinen.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ei kannata ottaa riskejä pohjamateriaalin valinnassa. Hiekoitussepeli on käsittääkseni yleensä murskattua ja siten teräväreunaista. Se vioittaa monnisten viiksiä. Lisäksi siinä voi olla monenlaisia myrkyllisiä raskasmetalleja. Osta siis 25 litran säkki JBL Manadoa. Monninen ei pysty sitä siivilöimään, mutta ei se toisaalta tee niiden viiksillekään vahinkoa:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... temartic_e

http://fish.aquaristic.net/JBL-Manado-soil.html
makinka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 09:04, 05.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja makinka »

Osa kasveista on sinilevän peitossa. Uskallanko laittaa ne takaisin vai joudunko heittämään pois kaikki ne kasvit, missä levää on? Luulisi, että jos ongelma todella piilee pohjassa (ilma ei kierrä toisessa päässä riittävästi), niin riittää että huuhtelee ja istuttaa uudestaan. Vai leviääkö se niistä uuteenkin hiekkaan. Toisaalta intianvesitähdikit ja vedensuosikit kasvaa nopeasti, vaikka alaosat onkin levääntyneet, puskeevat varmaan uutta kasvustoa. Vallisneriat on ooneksi istutettu juuri sopivasti toiseen päähän. Ne ovat ONNEKSI vielä ok.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Syanobakteereja on kaikkialla. Voit pestä kasvit ja laittaa ne takaisin akvaarioon. Sinun pitää muuttaa jotain olosuhdetekijää, jotta sinilevä ei enää lisääntyisi. Tällaisia tekijöitä voivat olla esimerkiksi valaistus tai ravinteet. Aluksi kannattaa kuitenkin pitää viiden päivän yhdistetty pimennys ja paasto. Tämän jälkeen sinilevää ei pitäisi olla. Pimennyksellä tarkoitan akvaarion peittämistä kaikelta valolta.
makinka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 09:04, 05.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja makinka »

Peittäminen on toiminut. Ravinneongelma on mielestäni ilmeinen. Kaikki merkit viittaavat siihen, ikävä kyllä.
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Itse olen kaikissa altaissa aina käyttänyt luonnosta haettua hiekkaa. Tuo sepeli saattaa tosin olla aika terävää - arvioi itse.
En tiedä mistä ne raskasmetallit tulisivat. Hiekoitussepeli tulee suoraan montusta eli on kyllä aivan varmasti yhtä puhdasta kuin mikään muu.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Eihän niiden metallien tarvitse sinne mistään tulla. Kiviaines voi sisältää raskasmetalleja. Hiekoitussepelin alkuperä ja koostumus on yleensä aina hämärän peitossa. Ei kai se riski suuri ole, mutta minkä takia pitäisi ottaa sitäkään riskiä muutaman euron takia.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

kirahvi1 kirjoitti:Eihän niiden metallien tarvitse sinne mistään tulla. Kiviaines voi sisältää raskasmetalleja. Hiekoitussepelin alkuperä ja koostumus on yleensä aina hämärän peitossa. Ei kai se riski suuri ole, mutta minkä takia pitäisi ottaa sitäkään riskiä muutaman euron takia.
Nimenomaan :D . Tee se itse -ideat kannattaa jättää usein tekemättä, jos ei ole täysin varma mitä tekee. Euron säästöstä voi tulla useamman euron menoerä ja kärsimys :twisted: .

Melkoinen duuni myös paikata ongelmaa akvaariossa, kun sen on tehnyt. Tai ylipäätään sitten jäljittää syytä.... Mutta toki jokainen itse päättää minkä parhaaksi katsoo.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Mistä se akvaariohiekka tulee? Itse ainakin tiedän mistä alueeni hiekoitushiekka tulee. Pohjavesialueelta ;)
(Hassua, että Suomen luontoa pidetään vaarallisena akvaarioharrastuksessa. Tarkoitan siis hiekkaa, kiviä ja juurakoita tai oksia.)
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Jokioinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 01:11, 14.02.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Jokioinen »

djuphavsfisken kirjoitti:Mistä se akvaariohiekka tulee? Itse ainakin tiedän mistä alueeni hiekoitushiekka tulee. Pohjavesialueelta ;)
(Hassua, että Suomen luontoa pidetään vaarallisena akvaarioharrastuksessa. Tarkoitan siis hiekkaa, kiviä ja juurakoita tai oksia.)
Niih... Mitään ei vuoda kun koneita käytetään... Suomi on maailman puhtain maa.
makinka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 09:04, 05.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja makinka »

Olen pessyt itse hiekkaa, mutta se on todellakin ollut sellaista hiekkaa, missä on monen kokoista ainesta mukana menestyksellisesti. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, mutta tämä on todellakin sellaista murskatun näköistä sepeliä, ei sellaista kuin sorakuopalla. On liian teräväreunaista ja raskasta. Menisi ehkä pelkkien kardinaalitetrojen kanssa. Joissain kivissähän rauta näkyy aivan selvästi ruosteena: ei luonnossa ongelma, mutta jos on 100 litran suljettu ekosysteemi, joka ei muutenkaan toimi, voi aiheuttaa vaan turhia ongelmia. Eikä välttämättä edes näytä hyvälle.
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Jokioinen kirjoitti: Niih... Mitään ei vuoda kun koneita käytetään... Suomi on maailman puhtain maa.
En usko, että sitä akvaariohiekkaakaan käsin lapioidaan. Puhumattakaan Bilteman ym. hiekkapuhallushiekasta. ;)
makinka kirjoitti:Olen pessyt itse hiekkaa, mutta se on todellakin ollut sellaista hiekkaa, missä on monen kokoista ainesta mukana menestyksellisesti. Mitään ongelmia ei ole koskaan ollut, mutta tämä on todellakin sellaista murskatun näköistä sepeliä, ei sellaista kuin sorakuopalla. On liian teräväreunaista ja raskasta. Menisi ehkä pelkkien kardinaalitetrojen kanssa. Joissain kivissähän rauta näkyy aivan selvästi ruosteena: ei luonnossa ongelma, mutta jos on 100 litran suljettu ekosysteemi, joka ei muutenkaan toimi, voi aiheuttaa vaan turhia ongelmia.
Ehdottomasti kannattaa pestä kun orgaanista ainesta saattaa tulla hieman mukaan. Ja jos montusta hakee, niin valikoi mistä ottaa.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Jokioinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 01:11, 14.02.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Jokioinen »

djuphavsfisken kirjoitti:
Jokioinen kirjoitti: Niih... Mitään ei vuoda kun koneita käytetään... Suomi on maailman puhtain maa.
En usko, että sitä akvaariohiekkaakaan käsin lapioidaan. Puhumattakaan Bilteman ym. hiekkapuhallushiekasta. ;)
Jotenkin luulis, että sitä kuitenkin jollain tavalla puhdistetaan. En mä tiedä ihan mutua vaan. Itselläkin kauniston soran puhallushiekkaa ollut vuosia. Tais maksaa säkki jonkun 1,5€ kun haki murskaamolta. Ja heitti vielä yhden kaupan päälle. :)
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Jokioinen kirjoitti: Jotenkin luulis, että sitä kuitenkin jollain tavalla puhdistetaan. En mä tiedä ihan mutua vaan. Itselläkin kauniston soran puhallushiekkaa ollut vuosia. Tais maksaa säkki jonkun 1,5€ kun haki murskaamolta. Ja heitti vielä yhden kaupan päälle. :)
Miksi ihmeessä sitä puhdistettaisi? Kunhan siivilöidään oikean raekoon mukaan. Jopa lasten hiekkalaatikkojen hiekka vain siivilöidään.
Hyvä diili muuten. Ja kun kerran murskaamolta hait, niin tuskinpa se missään puhdistuksessa ole käynyt ;)
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Jokioinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 01:11, 14.02.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Jokioinen »

djuphavsfisken kirjoitti:
Jokioinen kirjoitti: Jotenkin luulis, että sitä kuitenkin jollain tavalla puhdistetaan. En mä tiedä ihan mutua vaan. Itselläkin kauniston soran puhallushiekkaa ollut vuosia. Tais maksaa säkki jonkun 1,5€ kun haki murskaamolta. Ja heitti vielä yhden kaupan päälle. :)
Miksi ihmeessä sitä puhdistettaisi? Kunhan siivilöidään oikean raekoon mukaan. Jopa lasten hiekkalaatikkojen hiekka vain siivilöidään.
Hyvä diili muuten. Ja kun kerran murskaamolta hait, niin tuskinpa se missään puhdistuksessa ole käynyt ;)
Kyllä niitä käsittääkseni puhdistellaan. Kaasulla jne... Tai sit muistan aivan väärin. Onhan siitä ollut puhetta AW:llä ennenkin. Jossain hiekassa öljyä ja sitä sun tätä.

Ei kai sit. En jaksa vääntää. Olen kyllä itsekkin hiekkaa montulta hakenut eikä ongelmia.

Kysele tuolta: http://www.kaunistonsora.fi/ En mä muista, siitä on aikaa.

Kyse on kai kuitenkin sepelistä tässä threadissa. Se on eri asia kuin hiekka. ;)
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Hiekkapuhallus"hiekkoja" on niin montaa laatua. On pähkinänkuorta, lasia, silicaa, soodaa, metalleja, erilaisia hiekkoja jne. Itse käyttänyt aika montaa.
Mutta tosiaan, aina ei tiedä tuotantoprosessista mitään, ja varmaan vaihtelevat. Itse olen tosin ollut betonitehtaalla töissä. Sieltä myytiin montuista hiekaa kaiken maailman tarkoituksiin, myös puhallukseen. Ikinä sitä ei millään tavalla puhdistettu kuin siivilöimällä.
No, sepelihan on vain isorakenteisempaa hiekkaa. Ja kuten mainitsin, niin tiedän tarkalleen oman sepelini alkuperän paremmin kuin minkään akvaariohiekan ;)
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Jokioinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 01:11, 14.02.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Jokioinen »

djuphavsfisken kirjoitti:Hiekkapuhallus"hiekkoja" on niin montaa laatua. On pähkinänkuorta, lasia, silicaa, soodaa, metalleja, erilaisia hiekkoja jne. Itse käyttänyt aika montaa.
Mutta tosiaan, aina ei tiedä tuotantoprosessista mitään, ja varmaan vaihtelevat. Itse olen tosin ollut betonitehtaalla töissä. Sieltä myytiin montuista hiekaa kaiken maailman tarkoituksiin, myös puhallukseen. Ikinä sitä ei millään tavalla puhdistettu kuin siivilöimällä.
Ehkä pitäydytään vain hiekoissa. Ei kai tähän nyt tarvitse autojen hellävaraista peltienpuhdistusaineita sekoittaa. :) Mutta jos vähän tutkit haulla, niin jostain puhallusHIEKASTA on tullut öljyjäämiä ja joistain ei.
makinka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 09:04, 05.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja makinka »

Käsin lapioitiin takapihalta sellaisen itsetehdyn metalliverkkosysteemin läpi. Karkeet kikkareet jäi siihen sihtiin. Koivunsiemeniä oli ihan hirveesti seassa, niitä nousi pintaan vaikka kuinka pesit hiekkaa. Eipä haitanneet. Kiehuvaa vettä sekaan (en kyllä tainnut itse koskaan laittaa). Mutta kyllä tämä sepeli on ihan erilaista. Tiedä sitten, että jos olis 1000 litran akvaario ja eri fisut, niin soveltuisiko sitten käyttötarkoitukseensa. Ja onhan se vähän siitä ulkonäöstäkin kiinni, millaista sitten haluaa jäljitellä: karkeassa ja terävässä ei ehkä kasva mikään, mutta tulipa ongelma vastaan hienon hiekankin kanssa.
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Rautakapoista löytyy myös pyöristettyä koristesoraa jota laitetaan puutarhaan tai kukkaruukkuihin.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Jokioinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 01:11, 14.02.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Jokioinen »

djuphavsfisken kirjoitti:Rautakapoista löytyy myös pyöristettyä koristesoraa jota laitetaan puutarhaan tai kukkaruukkuihin.

Kai se sora sitten menee. Meneekin varmaan. Toivottavasti ei sepeliä. :)

Onneks pistän virheet muiden firmojen piikkiin. ;)
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Sen olen kyllä huomannut, että jotkin kasvit eivät tykkää sorasta. Nykyään on hiekkaa kaikissa altaissa. Tosin eivät kaikki tykkää siitäkään :)
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Jokioinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 01:11, 14.02.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Jokioinen »

djuphavsfisken kirjoitti:Sen olen kyllä huomannut, että jotkin kasvit eivät tykkää sorasta. Nykyään on hiekkaa kaikissa altaissa. Tosin eivät kaikki tykkää siitäkään :)
Itse suosin kuitenkin isomillistä hiekkaa. Miekat tykkää. Tai tykkäsi ainakin aikoinaan. :) Blyxat tykkäs isorakeisesta, Pienessö rakeessa ei sit yhtään.
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Tuon vuoksi tykkään luonnosta haetusta hiekasta koska siinä on vaihteleva raekoko.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Jokioinen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 01:11, 14.02.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Jokioinen »

Kohta joku hermostuu kun ollaan kadottu niin aiheesta.

Mutta ei kauheen sekakokoinen toimi. Kyllä se pienempi menee pohjalle ja isot päälle.
djuphavsfisken
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 21:11, 08.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Hiekoitussepelin käyttö akvaariossa

Viesti Kirjoittaja djuphavsfisken »

Lapoamalla nousee takaisin :)
No joo... Eipä minulla aiheesta sen enempää.
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”