Nyt on ohivirtaus uv suodattimelle tehty. Saas nähdä toimiiko. Dogfish, ton saa myös kokonaan pois välistä. Venttiilit kiinni ja laite irti.

Pellistä väänsit? Kun itsellä tuota valon leviämis ongelmaa... Ei pysty enää laskea alemmaksi. Tosin 325L ja kaksi 70w. Olis mielenkiintoista kuulla tarkasti miten toteutit.Koomikko kirjoitti:Itse pienin kätösin tein. Häikäisysuojat toimiin. Juuri yhtään valoa ei mene akvaarion ohi. Lattialla ja seinissä ei siis valoa näy.
Ravinteet ei aiheuta samentumista. Ja ennen kuin joku sanoo että fosfaatti voi sakata raudan kanssa, totean ettei isossa vesitilavuudessa eikä edes EI-annostuksilla (mikä se sitten ikinä onkaan...). Lannoittamatta jättämisellä kiusaat vain kasvejasi. Itse pidän kaikki makrot erossa toisistaan, siis eri pulloissa ja mikrot omassaan, annostelen kyllä aina yhtäaikaa.dogfish kirjoitti: Täytyy kokeilla ensi viikko ilman lannoitteita.
Luitko mun vastaustani?Koomikko kirjoitti: Samennuksesta ei taida päästä millään eroon paitsi luopumalla kaikista kaloista ja hankkimalla pehmeän veden kaloja jolloin kipsiä ei tarvitsisi lisätä.
Kovettamisen voi hoitaa kokonaan magnesiumilla, jos sikseen tulee. Ei sakkaa vettä lainkaan. Ja se sähkönjohtavuus...? Jos se on korkea, ei maksa vaivaa lisätä kuin hiukan kovettajaa eikä tehdä asiasta isompaa ongelmaa. Mikä on akvasi GH? Jos se on kolme tai korkeampi, en näkisi vaivaa tunkea akvaan enempää kalsiumia.Sisso kirjoitti:Itse käytän magnesiumsulfaatin (AquaMedic) ja kipsin seosta...Tiedätkö mikä teidän sähkönjohtavuus on? Meillä on hanasta hyvin korkea, eikä kaloille ole juuri väliä mikä/mitkä suolat on vettä kovettamassa joten en ole enää nähnyt vaivaa nostella GHta ylemmäs.
Eikö GH pidä kovanvedenkaloille ja omenakotiloille olla paljon enemmän kuin kolme. Eikö vettä pidäkkään kovettaa? Kovettamisen voi siis hoitaa pelkällä magnesiumilla ilman kipsiä. Nyt en oikein pysy kärryillä. Jätänkö siis kipsin pois ja korvaan sen magnessiumilla joka hoitaa saman asian kuin kipsi. Akvani GH on 13Sisso kirjoitti:Kovettamisen voi hoitaa kokonaan magnesiumilla, jos sikseen tulee. Ei sakkaa vettä lainkaan. Ja se sähkönjohtavuus...? Jos se on korkea, ei maksa vaivaa lisätä kuin hiukan kovettajaa eikä tehdä asiasta isompaa ongelmaa. Mikä on akvasi GH? Jos se on kolme tai korkeampi, en näkisi vaivaa tunkea akvaan enempää kalsiumia.
Hepreaa mulle kans... Auttais jos vähän kaottelis tekstiä.Koomikko kirjoitti:Kiitos kun yrität neuvoa mutta olen lukenut tuon nyt kolmeen kertaan läpi enkä ymmärrä siitä juuri mitään mutta se ei ole kirjoittajan vika vaan minun. Olen kaikki nämä vuodet luullut että vettä pitää kovettaa kipsillä platyille, omenakotiloille ja muille kovan veden asukeille. Tämä olikin uutta että 3-5GH kovuus riittääkin. Meidän hanaveden GH on 5. Eli lyhyesti vielä mitä teen kun hanavesi on GH5 mitä lisään lisäänkö mitään.
Kaiketi se, mitä Sisso suosittaa, on selvittää veden sähkönjohtavuus ja katsoa siitä kaipaako vesi enää lisäkovettamista.Koomikko kirjoitti:Kiitos kun yrität neuvoa mutta olen lukenut tuon nyt kolmeen kertaan läpi enkä ymmärrä siitä juuri mitään mutta se ei ole kirjoittajan vika vaan minun. Olen kaikki nämä vuodet luullut että vettä pitää kovettaa kipsillä platyille, omenakotiloille ja muille kovan veden asukeille. Tämä olikin uutta että 3-5GH kovuus riittääkin. Meidän hanaveden GH on 5. Eli lyhyesti vielä mitä teen kun hanavesi on GH5 mitä lisään lisäänkö mitään.