Mbuna malawi allas n.310l perustus

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Kaksi allasta talossa parhaillaan on pyörimässä 86l ja 250l sekalat. 86l asuttaa kirsikkasukaravut ja täplämonniset. 250l silikoonit on siinä kunnossa, että sen tilalle olen hommaamassa tuon uuden n.310l altaan. 250l on tällä hetkellä vain melkoinen kasvipöheikkö ja 7 mustatetraa sekä yksi orpo seeprakala. Nämä mustatetrat ja seeprakala muuttavat 86l akvaarioon ja kasveistakin osa.

Näin minulla on käytössäni malawi altaan perustamiseen 310l allas, Eheim 2226 ulkosuodatin 950l/h ja AquaEl Unifilter 1000l/h sisäsuodatin, Jäger lämmitin, Sera Air 275 R plus ilmapumppu sekä loisteputkivalaisin. Näillä nyt ainakin lähdetään alkuun.

310l allas oli muistaakseni leveys 130cm, syvyys 47cm ja korkeus 50cm. Käytetty Giantin allas akvaarioliikkeestä.
Kun kävin allasta katselemassa niin katselin myös liikkeen malawikala-allasta ja siinä jutellessa kävi ilmi, että siellä oli kiuaskiviä joten kotiin tullessa ilmoitin miehelle, että nyt lähtee kiuaskivet vaihtoon ja minä otan ne mitkä kiukaassa nyt on. Ovat vähän isompia kiviä ja aika kasa niitä tuolla puukiukaassa on.

Hiekka altaaseen tulee tuosta nykyisestä 250l ja sehän on tästä meidän tontilta kaivettua. Asuinpaikka kun on vanhaa järvenpohjaa niin tässä on sellainen mukava hieno hiekka josta monnisetkin on tykänneet. Uskoisin kelpaavan malaweillekin.

Kypsyttelyjähän tässä ei nyt sen kummemmin vaadita kun suodattimet ja hiekat siirtyy uuteen. Mies lupasi leikata mulle sopivan palan pleksiä akvaarion pohjan suojaksi ja sitten vaan kiviä latomaan. Meinasin kyllä ehkä keraamisia putkia laittaa tuonne kivien alle. Tausta tulee nyt alkuun ainakin olemaan ihan musta, mutta sitä voi sitten katsella kaipaako 3d taustaa myöhemmin.

NL-Aquaan teen todennäköisesti pari retkeä tässä lähiaikoina kun ei sinne niin pitkä matkakaan ole. Kalat on ihan utopiaa mulle vielä.

Suunnitelma siis on pistää allas pystyyn ja katsoa miltä vesiarvot näyttää. Sitten muokkaan veden sopivaksi ja ei muuta kun kaloja hakemaan :D

Kuullostaako mun suunnitelma yhtään järkevältä? Kommentteja otan mielelläni vastaan sekä kalastoehdotuksia. Olen vaan yrittänyt perehtyä tarvittavaan tekniikkaan ja vesikemiaan ja kalat on ihan hakusessa :D
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

No kyllähän tuo ihan ookoolta kuulostaa. Vesi saa kiertää ( ei välttis suodatus vaan siis kierto altaassa ylipäänsä) olla vaikka 10 X altaan tilavuus jos vaan laidat antaa myöten ettei vesi ulos lennä :D Mulla 325 litranen 130cm pitkä allas ja siinä eheim compact 2000 ehkä n.1000l/h pyörittämäs kulmamattosuodattimes sekä eheim 2252 1200l/h sekä vauihtelevasti ilmapumppu poreineen tai streami (muistaakseni 900l/h) pyörimäs.

Tällä hetkellä paljon kasvavia kalasia , mutta myös pari täyskasvusta ja eväluku 22 (toistaseks mutta kuulemma 25-30 kalaa tähän litramäärään ok eli lisää tulossa kohta:-) )

Kalastona sekasyöjä (omnivore) ja kasvissyöjiä (herbivore). Eli valitse kalat ruokavalioiden mukaan niin, että samassa altaassa että samassa altaassa on joko kasvissyöjät ja sekasyöjät tai lihansyöjät (carnivore) ja sekasyöjät. Ei siis kaikkia sekaisin niin on helpompi ruokkia ja kalojen elimistö saa oikeaa ruokaa :-)

Mulla nyt kaloina:

5 kpl iodtropheus sprengeraea,
6 kpl labidochromis caerulesia,
8 kpl metriaclima estheraea,
2 kpl (olettamus näistä vauvoista) labidochromis mbamba
Sekä yksi rescuekala; labidochromis Nkali.

Sanotaan, että samansukusia ( eli sama alkuliite) kaloja ei kannata/tulisi laittaa samaan altaaseen kun on risteytymisvaara mutta mikäli kalat ovat ihan eri näköisiä niin mahdollista on ettei risteydykään. Koskaan ei tietenkään voi sanoa ei koskaan tosin :-D

Yleensä malawila täytetään enemmän täyteen kuin normiseurala jotta reviirirajoja ei pääsisi muodostumaan sekä kiviä kannattaa säännöllisesti latoa eri tavoin myös em.asian takia.

Mulla tämä porukkaa nuoria kaloja on tullut hyvin toimeen keskenään ainakin toistaiseksi. Katsotaan kuina käy kun ovat isoja :) Ja mietinnässä tässä vielä yksi lajike mulla lisää.

Malaweja pidrtään pääsääntösesti niin että yhdellä uroksella on monta naarasta mutta joskus nuoria yksilöitä mahdotonta ostovaiheessa tunnistaa joten riskejä on otettava ja kaloja sitten vaan vaikka yritettävä vaihtaa toisten harrastajien kanssa.

Chiclid forumilta kannattaa myös käydä lulemassa eri lajien vaatimuksia ja vaikeustasoja niin saa kuvan eri lajeista.

Tervetuloa malawimaailmaan, ovat kyllä mielenkiintosta seurattavaa vaihtuvine väreineen ja rooleineen :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

Sori että tungen tähän, mutta asia liippaa niin läheltä, etten uutta ketjua viitsi aloittaa. :)
Pääsiäisenä olis tarkoitus lopultakin saada 420l malawi kypsymään, joten kalastoa pitää alkaa miettimään ihan tosissaan. Siitä siis muutama kysymys.

-Pohjakaloja haluaisin altaaseen ja njassanripsimonni on vissiin ainut (?) malawilla oleva pohjakala. Olen ymmärtänyt että syö eläinplanktonia, määrittääkö tämä muun kalaston ruokavalion sitten lihansyöjiksi tai sekasyöjiksi?

-Hedelmiina oli kertonut ettei samansukuisia kannattaisi laittaa samaan altaaseen. Tää oli ihan uus tieto mulle :D Oon haaveillut ampiaismalaweista (Pseudotropheus crabro). Toisena lajina sinikeltamalaweista (Pseudotropheus saulosi) tai kuusiraidoista (Pseudotropheus demasoni). Jälkimmäiset lajit ovat kuitenkin ulkonäöltään erilaisia kuin ampiaiset, voisko jompaa kumpaa laittaa amppareiden kans?

-ja vielä se että kun kalastoa alkaa kasaamaan, kannattaako ensin ottaa enemmän yhtä lajia ja myöhemmin sit lisätä uusia lajeja? Vai ottaa heti aluksi useampaa lajia kerralla?

Kiitos etukäteen, vinkkejä kalaston perustamiseen otetaan vastaan! :)
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Tervetuloa vaan sekaan soppaan :D
Ihan mukava vaihe tämä kalojen valitseminen. Hain tänään altaan kotiin ja katsotaan josko jo tällä viikolla ehtisi aloittaa sen pystyttämistä.
Katselin taas liikkeen Malaweja ja sieltä mulle varmasti jotain muuttaa.

Todennäköisesti näitä:
5 Labidochromis caeruleus (Omnivore, difficulty 1, temperament peaceful, size 5")
5 Metriaclima estherae (Omnivore, difficulty 2, temperament mildly aggressive, size 5")
5 Melanochromis auratus (Omnivore, difficulty 4, temperament highly aggressive, size 5")
5 Pseudotropheus saulosi (Herbivore, difficulty 2, temperament aggressive, size 4")

1 helppo - 5 vaikea on nuo vaikeusasteet tuolla Cichlid forumin kalalistassa.

Tuommoista kokoonpanoa paikallisen akvaariokauppiaan kanssa pohdiskeltiin tänään. Nuo Melanochromis auratukset tulee paikalliselta kasvattajalta ja noita muita siellä olikin.

Ei muuta kun allas pystyyn ja vesiarvot kohdilleen ja kaloja noutamaan :D
mpiil
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 00:23, 03.08.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Kuulostaa Minzu ihan järkevältä suunnitelmalta :)

Itselläni kalastona on 317l:
- sinikeltamalaweja (Pseudotropheus saulosi)
- sinihuulia (labidochromis caeruleus)
- ruostemalaweja (Iodotropheus sprengerae)
- Labidochromis sp. Hongi red

Hyvin yhteiselo toimii, kaloja on 30 kpl. Tosin ainoat täysikasvuiset ovat kymmenestä keskenkasvuisesta saulosista yksi uros ja yksi naaras. Kutua on tehty nyt toista kertaa, ensimmäinen ei onnistunut, taisi naaras nälissään nielaista munat, kun tuli syömään viikon paaston jälkeen. Nyt on toista kertaa hautovana viikon verran. Saas nähdä joko saatais jälkikasvua viikon parin päästä, poikasallas on jo valmiina :D Nuo sinihuulet ovat kaikista leppoisimpia ja ruosteet. Muilta löytyy luonnetta mukavasti, muttei ketään tapettu ole! Siitäkin kuulee, että joku uros pistää kilpailevan uroksen heti aisoihin, jopa tappamalla. Mullakin nuoret saulosiurokset eivät uskalla vaihtaa naarasväristä siniseen vaan pysyttelevät keltaisina, mutta on yksi uskalias nuori sininen, jolla vielä pyrstö on keltainen. Värin vaihtumista on ollut mielenkiintoista seurata.

Rohkeat, luonteikkaat ja värikkäät kalat ja helppohoitoisuus on ihanaa tässä malawiharrastuksessa!
317l Malawila
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Mittasin altaan nyt kun se siellä kotona odottelee ja se on p 130x l 47 x k 53 eli 320l :D

Mies on passitettu tänään ostamaan retkipatjaa akvan alle ja uudet kiuaskivet. Mulle on tulossa se pleksi akvaarion pohjan suojaksi, mutta pitäisikö sinne pohjan ja pleksin väliin laittaa vielä jotain pehmeetä jos vaikka menee kiviä sinne pleksin ja lasin väliin? Kävisikö se retkipatja sinnekin väliin?

Kun mulla ei niitä keraamisia putkia ole ja paikallisessa akvakaupassakaan niitä ei nyt ollut niin päätin korvata ne kukkapurkeilla joita käyn tänään ostamassa :)

Suunnitteluvaihe hoidettu ja alkaa toteutus pikkuhiljaa :D
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Tervetuloa ihanan harrastuksen pariin. :) itselläni on ainoastaan retkipatja kivien ja altaan pohjan välissä. Monihan ei pidä mitään....itse halusin kuitenkin jotain laittaa ja tuo retkipatja sit tuli siihen. Eli ei sulla välttämättä sitä pleksiä tarvitse alle laittaa. :)
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

Mulla tulee pohjalle styroksi, johon oon väsäillyt kivijäljitelmää. Eli styroksin päällä on saumauslaasti ja epoksipinnoite. Pohja ja tausta on kohta valmiit! :mrgreen:

Mites noiden kiuaskivien kanssa, pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon tai pitääkö ne käsitellä jotenkin erityisesti? Riittääkö et on luonnonkiveä ja pesee kunnolla? En ollut aikaisemmin hoksannut et niitä vois käyttää, löytyy varmasti aika passeleita liuskekivien seuraksi! :)

Alkaa ihan jännittää tää touhu jo, kohta pääsee kiinnittää taustaa ja pääsiäisenä ois tarkoitus pitää hiekanpesutalkoot. Melkein 60kg Bilteman hiekkaa odottaa. 8-) Sit pääsee kypsyttelemään. Mitat altaalla tosiaan on 140lx50sx70k :)
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mulla ollu kiuaskiviä altaissani nii kauan ku muistan ja tulee jatkossakin olemaan kun tykkään niiden väristä. Nyt malawilas styroxikivien lisäksi hautakiviliikkeestä ilmaseks haettuja neliönmuotosia kiviä jotka saman värisiä kuin kiuaskivet. Oon vaan kuumalla vedellä huuhtonut ne ensin ja kun oli ulkona kivet ollu ni harjasin roskat pois :)

Malawilas styroxikivistä osa kiinni taustakuvan kanssa saman solumuovimaton päällä eli puolet altaasta on maton peitossa pohjasta. Osa itsetehdyistä kivistä silikoonasin suoraan pohjalasiin ja niiden päällä on sitten niitä luonnonkiviä joten eipä koske pohjaan. Niiden asentoja muuttelen reviirirajoja rikkoakseni. Keskellä allasta vielä tilaa myös rakentaa jos haluaa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ninjuska kirjoitti:Sori että tungen tähän, mutta asia liippaa niin läheltä, etten uutta ketjua viitsi aloittaa. :)
Pääsiäisenä olis tarkoitus lopultakin saada 420l malawi kypsymään, joten kalastoa pitää alkaa miettimään ihan tosissaan. Siitä siis muutama kysymys.

-Pohjakaloja haluaisin altaaseen ja njassanripsimonni on vissiin ainut (?) malawilla oleva pohjakala. Olen ymmärtänyt että syö eläinplanktonia, määrittääkö tämä muun kalaston ruokavalion sitten lihansyöjiksi tai sekasyöjiksi?

-Hedelmiina oli kertonut ettei samansukuisia kannattaisi laittaa samaan altaaseen. Tää oli ihan uus tieto mulle :D Oon haaveillut ampiaismalaweista (Pseudotropheus crabro). Toisena lajina sinikeltamalaweista (Pseudotropheus saulosi) tai kuusiraidoista (Pseudotropheus demasoni). Jälkimmäiset lajit ovat kuitenkin ulkonäöltään erilaisia kuin ampiaiset, voisko jompaa kumpaa laittaa amppareiden kans?

-ja vielä se että kun kalastoa alkaa kasaamaan, kannattaako ensin ottaa enemmän yhtä lajia ja myöhemmin sit lisätä uusia lajeja? Vai ottaa heti aluksi useampaa lajia kerralla?

Kiitos etukäteen, vinkkejä kalaston perustamiseen otetaan vastaan! :)
Eli siis koskaanhan ei voi sanoa ei koskaan etteikö samansukuiset mutta eri väriset lisääntys keskenään. :-D Voi käydä kummin vaan on ollu mulle aina vastaus ristiinlisääntymisasiaan.

Se että ottaako monta eri lajia altaaseen on mielipidekysymys eli mikä nyt silmään parhaimmalta näyttää. Itse otin suurimman osan kaloista parin päivän sisällä jottei kukaan ala liikaa isottelemaan altaassa :-)

Noiden amppareiden, saulosien enkä demasonien yhteensopivuudesta tms.. En osaa sanoa mitään kun ei ole mulla noita lajeja koskaan ollut.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Mulla alkaa tarvikkeet olla kassassa ja postipakettikin jossa mm. ruokinta-automaatti ja uudet PH, KH ja GH tippatestit odottelee postista noutoa :D

Eilen vähän tutkailin meidän hanavettä, meillähän on oma kaivo. Kun vesi tulee hanasta ja heti mittaa ph:n se on n.6. Reilun vuorokauden saavissa seisoneen veden ph on n. 6,5-7 ja näitä mittailin tippatestillä. Joudun todella varovasti laskemaan veden hanasta akvaarioon, se on tuttua jo aiemmin. Eli hiljakseen lasken veden jonkun suodatinvanun tms. läpi valutellen. Kun lasken lasiin vettä niin se näyttää valkoiselta ennen kun kuplat poistuu, siitä tuo PH vaihtelu ekan vuorokauden aikana ilmeisesti johtuu. KH:takin joutuu nostamaan ihan reilusti, se oli 3 kun viimeksi mittailin, eilen en sitä mitannut.

Teen tuon veden kanssa nyt niin, että laitan akvaarion valmiiksi ja lasken vedet sisään. Siitä vuorokauden päästä mittaan vesiarvot tippatesteillä ja sen mukaan sitten muokkaan veden sopivaksi. Siitä sitten lasken mitä tulevaisuudessa vedenvaihdon yhteydessä pitää vettä muokata. Tietysti alussa täytyy tarkemmin seurailla vesiarvoja ennen kuin saan rutiinit kuntoon :D Eiköhän se tästä :D

Minä olen suunnitellut tuovani jotakuinkin koko kalaston kerralla kunhan nyt siihen asti pääsen :D

Miten on laitanko akvaarioon uudet kiuaskivet vai jo käytössä olleet? Muistin että n. kuukausi sitten käytimme saunatervaa kiukaalle :?

Olen nyt päättänyt jättää sen pleksin pois ja laittaa vaan retkipatjaa hiekan ja kivien alle.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Sinuna laittaisin sinne ne uudet kivet jos tosiaan käytössä olleille on heitelty tuota tervaa :)
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Joo, varmaan parempi näin :D
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Työ pahasti häiritsee mun harrastusta! Sormet syyhyää päästä laittamaan uutta allasta kuntoon, mutta kun ei iltaisin ehdi, onneksi ei ole enää pitkä matka viikonloppuun. Lauantaina heti kun olen käynyt kampaajalla niin sen jälkeen voin uppoutua akvaariomaailmaan :mrgreen: Miestäkin olen jo hyvissä ajoin ohjeistanut kun häntä avuksi jonkin verran tarvitsen.

NL-Aquasta lähti tänään paketti postissa kun en nyt kuitenkaan sinne paikanpäälle päässyt, onneksi toimittavat postitse :D

Oliviinidiabaasi kiuaskiviä yli 10cm on nyt 20kg varattuna sisustusta varten ja sekaan muutama savikukkapurkki, sekä koristekiviä pari pientä pussukkaa. Pitäisköhän mun pestä noita kiuaskiviä ja koristekiviä?
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Nyt on vedet altaassa ja huomenissa mittailen vesiarvot ja alan muokkaamaan vesiarvot sopiviksi. 40kg kiuaskiviä ja jokunen kukkapurkki sisutuksena, sekä hiekkaa. Olen ainakin toistaiseksi tyytyväinen :D

Ehkäpä ennen pääsiäistä siellä uiskentelee jo kalojakin. Oletan, että ei tarvitse erikseen kypsytellä kun siirsin suodattimet ja hiekan vanhasta toiminnassa olleesta akvasta.
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Vesiarvot illalla, PH 6, KH 3, GH 4
Laitoin Seran ainetta tankkiin minkä pitäisi KH:ta nostaa
Vesiarvot aamulla, PH 7,7, KH 5, GH 10

GH nousee kamalasti.

Haen postista NL-Aquasta tilatun Malawisuolan
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Jeps, nl:n malawisuola tai ruokasooda nostaa vaan kh:ta. Malawisuola on hyvin riittosaa ja sitä ei ainakaan täällä meilläpäin tuonne paljon tarvitse laittaa niin pysyy kh siinä 8-10 välillä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Vaihdoin tänään vedestä n. 50% ja sen jälkeen lisäsin malawisuolaa 20ml ja mittasin vesiarvot
PH 7,4
KH 6,5
GH 7

Eiköhän tuo GH tuosta edelleen laske seuraavien vedenvaihtojen myötä. Huomenna mittailen vielä vesiarvot ja ehkä keskiviikkona menen ostamaan kaloja.

Oletan, että altaan kypsytys on hoitunut kun siirsin hiekat ja suodattimet suoraan vanhasta toimivasta akvasta tähän uuteen.

Mulla on nyt tuossa allasta lyhyempi kaksiputkinen loistevalaisin ja eri sävyiset putket, katson sitten kumman valossa kalat näyttää paremmilta.

Millaisia valaisuaikoja teillä on käytössä?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Minzu kirjoitti:Millaisia valaisuaikoja teillä on käytössä?
Mulla on valaistus päällä aamusin parisen tuntia ja iltasin nelisen tuntia. Levää oon tullut, mutta eväkkäät tykkää sitä syödä - ovat aina ennen ruokintaa iltasin närppimässä kivistä levää :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Mies menee illalla kokoukseen ja poika serkuilleen mummun ja vaarin kanssa kyläilemään joten minä menen ostamaan kaloja ja kotiuttelen ne kaikessa rauhassa tänään illalla :D

Toivottavasti siellä on vielä tallella niitä kaloja mitä suunnittelinkin, kun en mitenkään niitä varaillut.

Jännää!
Jaana79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 09:35, 15.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lemi/Kuukanniemi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Jaana79 »

Ninjuska kirjoitti: pääsiäisenä ois tarkoitus pitää hiekanpesutalkoot. Melkein 60kg Bilteman hiekkaa odottaa. 8-)
Ei mun ainakaan ole ikinä tarvinnut bilteman hiekkaa pestä, kun on niin puhdasta. :)
Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Nyt on kalat kotiutettu :D

6 kpl Labidochromis caeruleus
1u 3n Metriaclima estherae
2u 4n Pseudotropheus saulosi

Vesiarvot tänään
PH 7,8
KH 7
GH 7
lämpötila 24-25

On ne vaan hienoja!

Kauppias ilmoittaa vielä kun Melanochromis auratukset saapuu :D
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Ensimmäinen poikanen bongattu kivien raosta kurkistelemassa 8O
Meille muutti siis eilen myös salamatkustajia :mrgreen:
Kun nyt olen noita ehtinyt katsella niin näyttäisi yhdellä Pseudotropheus saulosi naaraalla olevan suu pullollaan vieläkin.
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Paras ratkaisu ikinä tämä malawilan perustaminen. Kalat on hienoja seurattavia :D
Kaksi poikasta olen yhtäaikaa nähnyt ja voihan niitä tuolla enemmänkin piilotella. Kiuaskivet ja yhteen ruukkuun laitetut koristekivet on taanneet poikasille hyviä piilopaikkoja kunhan vaan malttavat vähän varoa.

Oli hyvä ratkaisu laittaa noita kukkapurkkeja ja sitten niiden ympärille kiuaskiviä. Urokset on vallanneet itselleen omat ruukkunsa ja pujahtelevat niihin ja ulos.

Näyttäisi, että kävi hyvä tuuri kun noita Labidochromis caeruleuseja olen seurannut niin siinä taitaa olla 2u 4n kun nehän tuli vaan 6 porukkana sen kummemmin erittelemättä sukupuolia. Muissa mulle tulleissa sukupuolet olikin selvillä jo tullessa.

Toivottavasti pian saan vielä ne Melanochromis auratukset niin sitten on porukka kasassa :D
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Mbuna malawi allas n.310l perustus

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Onnittelut salamatkustajien osalta :) Hain nuo mun altaan viimesimmät tulokkaat parisen vkoa sitten niin Protomelas Teeniolatu red empress- eukolla munat/poikaset ilmeisesti kans suussa. Ei avaa suutaan, ei syö ja leuanalus vähön pullistunut eli täälläkin saattaa olla tulossa lisää porukkaa purkkiin :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”