Pohdintaa akvaarion rikkoutumisesta..
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Pohdintaa akvaarion rikkoutumisesta..
Tässä rupesin miettimään että onko vinkkejä millä akvaarion rikkoutumisen saisi ennalta estettyä? Tai jotain millä voi minimoida vahingot? Onko se yleistäkin että akvaario hajoaa? Silikonien uusiminen tietenkin voi auttaa mutta muuta? 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Re: Pohdintaa akvaarion rikkoutumisesta..
Jaa että ennaltaehkäsyä altaan rikkoontumiselle.. No jos silikoneista vuotaa niin toki niiden vaihto auttaa jos on hapertunut kunhan ei riko lasien välissä olevaa saumaa. Muuten varovainen käsittely, ei nosta allasta jos siellä on jotain sisällä tai jos pystyy pientä allasta nostamaan itse niin ei ainakaan kolhi sitä mihkään.
Yleistä.. No ei ainakaan mun kuuleman mukaan kovin yleistä mutta mahdollista ja kyllä niitä sattuu kuitenkin silloin tällöin. Itsellä ollu altaita viimeset n.25 vuotta eikä ole vielä yksikään, ei uusi eikä vanha allas hajonnut. Vaan koskaanhan ei tiedä mikä siellä kotona odottaa kun töistä sinne menee :/
Yleistä.. No ei ainakaan mun kuuleman mukaan kovin yleistä mutta mahdollista ja kyllä niitä sattuu kuitenkin silloin tällöin. Itsellä ollu altaita viimeset n.25 vuotta eikä ole vielä yksikään, ei uusi eikä vanha allas hajonnut. Vaan koskaanhan ei tiedä mikä siellä kotona odottaa kun töistä sinne menee :/
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ihmetyttää yksi asia. Kaikki sanoo, että yhtään vanhaa silikonia ei saa jäädä. Silikoni ei tartu vanhaan silikoniin. Sitten varoitetaan, että lasien välisissä silikoneissa pitää olla tarkkana, että ei niitä puhko.
Eli... Mikä merkitys vaihtaa sisäpuoliset silikonit? Jos ne eivät muodosta yhtenäistä pintaa lasienvälisien silikonien kanssa. Tällä ajatuksella sisäpuolisia silikoneja ei tarvitse edes?
Eli... Mikä merkitys vaihtaa sisäpuoliset silikonit? Jos ne eivät muodosta yhtenäistä pintaa lasienvälisien silikonien kanssa. Tällä ajatuksella sisäpuolisia silikoneja ei tarvitse edes?
^Ei niillä sisäpuolisilla saumoilla ole periaatteessa muuta tarkoitusta kuin suojata lasin välissä olevaa saumaa. Periaatteessa ulkonäkökysymys tuo saumojen uusiminen. Toki jos allas alkaa vuotamaan, saadaan siitä helposti taas tiivis uusimalla sisäpuoleinen sauma. Kehysallas on melko suuritöinen purkaa.
Joo, eli sitten ollaan vaan sisäpuolisten varassa jos vuotaa. Silloihan ei ole merkitystä jos puhkoo lasien välisiä... 

^Ei se ihan noinkaan mene. Se lasin välinen sauma on tärkein, sen tehtävä on pitää allas kasassa. Jos sitä on liian vähän, tai leikelty, on vaarana altaan sauman repeäminen. Joskus lasin välisestä saumasta ei tule täysin tiivis, ja kun sisäpuoleinen sauma irtoaa jostain kohtaa, alkaa allas vuotamaan. Sen saa kuntoon uusimalla sisäsauman.
Siis. Eihän sitä lasienvälistä saa kuntoon tuolla. Jos silikoni ei tartu vanhaan.Koss kirjoitti:^Ei se ihan noinkaan mene. Se lasin välinen sauma on tärkein, sen tehtävä on pitää allas kasassa. Jos sitä on liian vähän, tai leikelty, on vaarana altaan sauman repeäminen. Joskus lasin välisestä saumasta ei tule täysin tiivis, ja kun sisäpuoleinen sauma irtoaa jostain kohtaa, alkaa allas vuotamaan. Sen saa kuntoon uusimalla sisäsauman.

Kyllä se silikoni kiinnittyy vanhaankin ihan hyvin, mutta paremmin se kiinnittyy lasiin. Sen vuoksi saumoja uusiessa vanha sauma pitää poistaa kunnolla, sillä muutoin on vaarana että uuteen saumaan muodostuu irtoavia kohtia. Miksi tehdä hutiloiden homma jos pienellä vaivalla saa siistin ja kestävän tuloksen?
Ja se joka ei osaa itse saumoja uusia, kannattaa jättää homma ammattilaiselle.

Koss kirjoitti:Kyllä se silikoni kiinnittyy vanhaankin ihan hyvin, mutta paremmin se kiinnittyy lasiin. Sen vuoksi saumoja uusiessa vanha sauma pitää poistaa kunnolla, sillä muutoin on vaarana että uuteen saumaan muodostuu irtoavia kohtia. Miksi tehdä hutiloiden homma jos pienellä vaivalla saa siistin ja kestävän tuloksen?Ja se joka ei osaa itse saumoja uusia, kannattaa jättää homma ammattilaiselle.
Samaa mieltä. Häirinnyt vaan tuo kun paukutetaan tuosta, että silikoni ei kiinnity silikoniin. Siks lähinnä kirjottelen.
Mainittakoon, että monia altaita kasannut uudestaan.
-
- Starting Member
Täytyis varmaan silikonit uusia, akva on varmaan yli 10 vuotta vanha...
Pelottaa vähän se päivä, jos ja kun tuo hajoaa.. laajennetun kotivakuutuksen otin mutta sekään ei auta jos silikonit pettää..
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
Ja pitää huolen että allas on suoralla ja tasaisella alustalla. Meillä halkesi viime lauantaina 100l altaan pohjalasi, koska aluslevy olikin kiero. Onneksi seisoin vieressä ja tarvittavat toimenpiteet sain tehtyä eikä vettä mennyt niin montaa litraa lattialle. Bonuksena hyvästä tuurista oli myös se että altaassa ei ollut yhtään kaloja. Allas oli ollut samalla levyllä ties kuinka kauan, mutta nyt sitten jännitteet antoivat periksi. Oli siinä mielenkiintoista tyhjentää allasta kolmella letkulla ja kipoilla, mutta tulipahan testattua. Ja onneksi ei ollut kuin sen 100l, koska asunnosta löytyy vielä käytössä olevia altaita; 45l, 60l, 180l, 450l ja 550l.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
-
- Starting Member
Voi ei
onneksi sait minimoitua vahingot.. ajatella jos on pois kotoa kun tommonen tapahtuu. Mulla on akva sellasen puisen lipaston päällä ja siinä välissä on styroksilaatta.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Ja se sellainen puinen lipasto on tehty nimenomaan juuri akvaariolle? Silloin vähempi vaara lipaston hajoomiselle. Toki pienemmät altaat meneekin kokopuisten lipastojen päällä pääsääntösesti.nanone kirjoitti:Voi eionneksi sait minimoitua vahingot.. ajatella jos on pois kotoa kun tommonen tapahtuu. Mulla on akva sellasen puisen lipaston päällä ja siinä välissä on styroksilaatta.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Kalasoppa
- Sukupuoli: Mies
Tota uuden silikonin tarttumista vanhaan jokainen voi kokeilla. Pursota silikonia jollekkin alustalle ja anna kuivu. Silikoni kun on kuivunut niin pursota toinen pötkö silikonia siihen päälle ja anna kuivua. Aika huonosti tarttuvat toisiinsa ja vanhaan silikoniin tarttuu varmaan vielä huonommin.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
-
- Starting Member
Ei, se ei oo tehty akvaa varten mutta toivon että se menee tollein. Mä oon kuitenkin ostamassa sellasta reilu 300 litrasta akvaa ja siihen sitten oma jalusta. Kunhan eka löytyis joku sopivan hintanen, ajattelin myydä tämän pienemmän sitten sen jälkeen pois.. 

-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
Ja mulla oli allas siis iha räkin päällä, alimmalla tasolla ja puulevy alustana. On vaan levy saanu kosteutta aina välillä edellisellä omistajalla niin kieroutunut näköjään tarpeeksi sitten ja olin 30-60min aiemmin laittanut altaan täyteen kun oli vesien vaihto päivät.Hedelmiina kirjoitti:Ja se sellainen puinen lipasto on tehty nimenomaan juuri akvaariolle? Silloin vähempi vaara lipaston hajoomiselle. Toki pienemmät altaat meneekin kokopuisten lipastojen päällä pääsääntösesti.nanone kirjoitti:Voi eionneksi sait minimoitua vahingot.. ajatella jos on pois kotoa kun tommonen tapahtuu. Mulla on akva sellasen puisen lipaston päällä ja siinä välissä on styroksilaatta.
Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Ihan turhaan lähteä uusimaan jos on hyvät. Siskolla multa aikanaan hänelle mennyt juwelin pieni kehyksetön kulma-akva, kutakuinkin alkaa sen 10v olemaan, ja silikonit edelleen kuin uudet. Sama oma nykyinen purkki 7v vanha kalusteallas (käytettynä vasta hankittu) ja tässäkin silikonit aivan kuin uudet. En ole koskaan kuullut että silikonit hajoaisi yhdellä rysäyksellä, eiköhän se käy niin että alkaa pikkuhiljaa vuotamaan. Eikä ne hyväkuntoiset silikonit vuoda. Jos alkaa selvästi repsottamaan ja levää kasvaa puoli senttiä silikonin allakin niin sitten harkitsisin toimenpiteitä. Yhden käytettynä ostetun altaan möin aikanaan eteenpäin kyseisestä syystä, kun itse en tule ikinä ryhtymään tuohon silikoninvaihtorumbaan (nimimerkillä lukenut tarpeeksi kauhujuttujananone kirjoitti:Täytyis varmaan silikonit uusia, akva on varmaan yli 10 vuotta vanha...Pelottaa vähän se päivä, jos ja kun tuo hajoaa.. laajennetun kotivakuutuksen otin mutta sekään ei auta jos silikonit pettää..

EDIT: Kerta se onensimmäinenkin kun kuulee akvaarion revähtäneen kunnolla saumastaan

*laa la laa*
Pakko vielä jatkaa vähän, että ennen tuli herkästi ostettua vähän mitä sattuu "kun halvimmalla saa". Nykyään on sen verran varovainen, että akvaariota ostaessa vain ne tunnetuimmat ja pitkään hyvällä maineella valmistaneet merkit kiinnostaa.
*laa la laa*
-
- Starting Member
Mitenkähän kauan menee, ennen kuin uskaltaa olla kotoa poissa lietsomatta jatkuvaa pelkoa kotona odottavasta vesivahingosta? Turhauttaa muutenkin ahdistukseen taipuvaisena, kun takaraivossa kummittelee ajatus sadasta litrasta vettä lillumassa olohuoneen lattialla. Vai pitääkö tämän kanssa vain opetella elämään?
Akva on käytettynä ostettu, kaikkien sääntöjen mukaisesti tukevalla jalustalla, alla vajaan sentin paksuinen mattosysteemi. Ressaa!
Akva on käytettynä ostettu, kaikkien sääntöjen mukaisesti tukevalla jalustalla, alla vajaan sentin paksuinen mattosysteemi. Ressaa!
110-litrainen vielä kalaton allas, siperianhusky, aviomies.
Pahimmat vesivahingot tapahtunee ulkosuodattimien vuodon vuoksi. Itellä oli yllärinä 250l vettä lattialla tossa jokunen kuukausi sitten, mikään vakuutus ei korvannut vaan jouduin ite maksamaan koko jutun. Koskaan ei oo ykskään akva alkanut vuotamaan onneks niin nopeaa tahtia, että vettä ois päässyt lattialle ämpärillistä enempää, eli pieniä vuotoja vaan. Nyt viimeisin 450l purkki kerkes vuotamaan jokusen tunnin jostain saumasta ja nyt on kalasoppa kokonaan 300 litraisessa joka on ihan liian pieni tolle kalamäärälle. Iso allas kypsymässä, joskin oon sinne jo uskaltanut laittaa pari partista kun nitriitti näyttää toistaiseksi viel nollaa. Jos se alkais vuotamaan niin varmaan sais alakerran naapuritkin suihkun niskaansa kun vettä 1050l... Akvaharrastuksen alussa mulla oli 128l akva Ikean pahvilipaston päällä ja sillon kans heräilin joka ikiseen pikku kolahdukseen. Hyvin se silti kesti mut silti nykyään nukun yöt ihan rauhassa kun ainakin akvat on varmasti tukevilla tasoilla.
Missy80 kirjoitti:Pahimmat vesivahingot tapahtunee ulkosuodattimien vuodon vuoksi. Itellä oli yllärinä 250l vettä lattialla tossa jokunen kuukausi sitten, mikään vakuutus ei korvannut vaan jouduin ite maksamaan koko jutun. ...
Miksi vakuutus ei korvannut suodattimen leviämisestä johtuvaa vahinkoa? eikös se ole äkillinen ja ennalta-arvaamaton tapahtuma -> ja sitä kautta kotivakuutuksen piikkiin..? ihan vain siksi kiinnostaa, että minkälaiset vakuutukset oikeesti pitää olla, että ne korvaa akvaarion hajoamisen.
Mulla on vaan joku suppea vakuutus, siksi. Ois kyllä varmaankin syytä hankkia ihan kaiken kattava kotivakuutus kun tota vettä on tässä taloudessa jotain reilut 2000 litraa...Elmiira kirjoitti:Missy80 kirjoitti:Pahimmat vesivahingot tapahtunee ulkosuodattimien vuodon vuoksi. Itellä oli yllärinä 250l vettä lattialla tossa jokunen kuukausi sitten, mikään vakuutus ei korvannut vaan jouduin ite maksamaan koko jutun. ...
Miksi vakuutus ei korvannut suodattimen leviämisestä johtuvaa vahinkoa? eikös se ole äkillinen ja ennalta-arvaamaton tapahtuma -> ja sitä kautta kotivakuutuksen piikkiin..? ihan vain siksi kiinnostaa, että minkälaiset vakuutukset oikeesti pitää olla, että ne korvaa akvaarion hajoamisen.
-
- Junior Member
Mulla on laajassa kotivakuutuksessa merkintä, että akvaario löytyy taloudesta. Kyselin tuosta ja kuulemma korvaavat vesivahingon mikäli akvaario tai suodatin lähtee vuotamaan yllättäen. Kaloja eivät kuulemma korvaa mutta muun kyllä, jopa akvaarion mikäli lasi pamahtaa rikki... Toivottavasti ei ollut vaan myyntipuheita.
Samalla siirrettiin koirien ja kissan vakuutukset samalle yhtiölle niin oli aikamoinen paperiviidakko siinä.
Tähän mennessä mulla on käynyt pari kertaa huono tuuri akvaarioiden ja suodatinten vedenpitävyyden kanssa ja pitäisi varmaan hankkia varulta se kosteushälytin (vai mikähän sen virallinen nimi nyt onkaan
) akvaarion kaapistoon. Etenkin kun nyt on 350l tankki tuossa eikä sitä isompaa olekaan vielä ollut. Koputtelen puukaapistoa. 
Mutta niistä rikkoutumiskokemuksista sitten...
Vielä kotona asuessani 180-litrainen puoli vuotta aiemmin hankittu akvaario lähti tihkuttamaan vettä vasemmasta ylänurkasta. Se oli ensimmäinen ns. "iso" akvaario minkä ostin kesätyörahoilla. Akva oli kokolasinen ja myyjä sanoi, että oli vaihtanut siihen silikonit muutamaa kuukautta aiemmin. Noh, ei ollut kyllä vaihtanut koskaan mikäli multa nyt kysyttäisiin kun tiedän, ettei uusien silikonien pitäisi olla kovat ja koppuraiset. Silloin ei ollut juurikaan akvoista kokemusta vaikka innostusta oli senkin edestä. Tuon akvan levähtämisen kanssa kävi kuitenkin tuuri. Olin juuri lähdössä muistaakseni kouluun kun akva lähti vuotamaan. Kipaisin hakemassa lapon ja kun aloin laskemaan vettä akvasta lapon kautta viemäriin, tihkutuskohdan alapuolelta alkoi suihkuta vettä ihan kunnolla. Kasa vaatteita akvaarion alapuolelle ja ryntäilyä ämpäriä hakemaan ja kaloja haavimaan turvaan. Kalasto vietti seuraavat 3-4 päivää 63l taistolassa kunnes sain pikatilauksena Kuopion Akvaarioliikkeeltä 200l altaan tilalle.
Toinen kerta kun oli vesivahinko lähellä oli se, että Eheim 2213, joka oli tuossa 200l akvaariossa toisena suodattimena, alkoi tihkuttamaan kannen putken tiivisteiden kohdalta. Onneksi silloinkin olin kotona. Muistaakseni nörtitin tietokoneella ja havahduin siihen, että sukkani olivat märät. Vettä kerkesi tihkumaan suodattimesta ehkä sellaiset 5-10 litraa. Kuitenkin niin paljon, että parin metrin päästä akvaarion kohdalta luikerteli vesivana pitkin lattiaa. Onni onnettomuudessa; vanhempien kämppää remontoitiin juuri silloin ja mun huoneeseen oli tarkoitus alkaa asennella laminaattilattioita seuraavalla viikolla. Eheim 2213 oli vuoden ikäinen kun tuo tapahtui ja takuun piikkiin meni. Siinä putkessa (mihin letku liitetään) oli ollut valuvika ja se oli sen takia sitten lopulta putki murtunut ja päästänyt vedet lattialle.
En mä nyt tiedä miten noihin akvaarion/suodatinten rikkoutumiseen voi muuten varautua kuin tarkistamalla, että suodatinten huollot ovat kunnossa ja akvaarion silikonit hyvät. Tietysti sitten se kotivakuutus on hyvä olla jos vahinko tapahtuu. Mulla kun on jo kaksi läheltä piti -tilannetta takana niin... No ei vara venettä kaada. Kai.

Tähän mennessä mulla on käynyt pari kertaa huono tuuri akvaarioiden ja suodatinten vedenpitävyyden kanssa ja pitäisi varmaan hankkia varulta se kosteushälytin (vai mikähän sen virallinen nimi nyt onkaan

Mutta niistä rikkoutumiskokemuksista sitten...
Vielä kotona asuessani 180-litrainen puoli vuotta aiemmin hankittu akvaario lähti tihkuttamaan vettä vasemmasta ylänurkasta. Se oli ensimmäinen ns. "iso" akvaario minkä ostin kesätyörahoilla. Akva oli kokolasinen ja myyjä sanoi, että oli vaihtanut siihen silikonit muutamaa kuukautta aiemmin. Noh, ei ollut kyllä vaihtanut koskaan mikäli multa nyt kysyttäisiin kun tiedän, ettei uusien silikonien pitäisi olla kovat ja koppuraiset. Silloin ei ollut juurikaan akvoista kokemusta vaikka innostusta oli senkin edestä. Tuon akvan levähtämisen kanssa kävi kuitenkin tuuri. Olin juuri lähdössä muistaakseni kouluun kun akva lähti vuotamaan. Kipaisin hakemassa lapon ja kun aloin laskemaan vettä akvasta lapon kautta viemäriin, tihkutuskohdan alapuolelta alkoi suihkuta vettä ihan kunnolla. Kasa vaatteita akvaarion alapuolelle ja ryntäilyä ämpäriä hakemaan ja kaloja haavimaan turvaan. Kalasto vietti seuraavat 3-4 päivää 63l taistolassa kunnes sain pikatilauksena Kuopion Akvaarioliikkeeltä 200l altaan tilalle.

Toinen kerta kun oli vesivahinko lähellä oli se, että Eheim 2213, joka oli tuossa 200l akvaariossa toisena suodattimena, alkoi tihkuttamaan kannen putken tiivisteiden kohdalta. Onneksi silloinkin olin kotona. Muistaakseni nörtitin tietokoneella ja havahduin siihen, että sukkani olivat märät. Vettä kerkesi tihkumaan suodattimesta ehkä sellaiset 5-10 litraa. Kuitenkin niin paljon, että parin metrin päästä akvaarion kohdalta luikerteli vesivana pitkin lattiaa. Onni onnettomuudessa; vanhempien kämppää remontoitiin juuri silloin ja mun huoneeseen oli tarkoitus alkaa asennella laminaattilattioita seuraavalla viikolla. Eheim 2213 oli vuoden ikäinen kun tuo tapahtui ja takuun piikkiin meni. Siinä putkessa (mihin letku liitetään) oli ollut valuvika ja se oli sen takia sitten lopulta putki murtunut ja päästänyt vedet lattialle.
En mä nyt tiedä miten noihin akvaarion/suodatinten rikkoutumiseen voi muuten varautua kuin tarkistamalla, että suodatinten huollot ovat kunnossa ja akvaarion silikonit hyvät. Tietysti sitten se kotivakuutus on hyvä olla jos vahinko tapahtuu. Mulla kun on jo kaksi läheltä piti -tilannetta takana niin... No ei vara venettä kaada. Kai.
-
- Senior Member
- Viesti:
^ Minulla kun oli kiekkoja ja plekoja, niin siellä oli merkintä että "arvokkaampia kaloja". En muista miten meni tarkalleen, mutta omavastuun jälkeen myös kalat olisi korvattu.
Meillä hajosi alle vuoden ikäinen 250 litrainen allas http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... t#p6573827 keskellä yötä. Tuossa siis lasi halkesi.
Eipä sitä voisi mitään tehdä jos pitää kokoajan pelätä pahinta.
Meillä hajosi alle vuoden ikäinen 250 litrainen allas http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php? ... t#p6573827 keskellä yötä. Tuossa siis lasi halkesi.
Eipä sitä voisi mitään tehdä jos pitää kokoajan pelätä pahinta.
Kannattaa tarkistaa mitä tuo "yllättäen" tarkalleen ottaen tarkoittaa. Omassa vakuutusyhtiössä sanottiin samaa, yllättävä akvaariosta johtuva vesivahinko korvataan, ja tarkemmin kyseltynä tämä tarkoittaa jos lasi hajoaa. Että jos esim imurin varrella kiskasen akvaarion rikki, niin tämä on vahinko ja korvataan, mutta jos silikonisauma alkaa vuotamaan niin tämä katsotaan kuluvaksi osaksi, joka on "vakuutuksen ottajan vastuulla seurata ja pitää kunnossa". Voisin kuvitella että suodatin kuuluu samaan sarjaan. Tietenkin jos akvaario tai suodatin revähtää totaalisesti valmistajan virheen seurauksena, niin kuulunee korvauksen piiriin.Amandar kirjoitti:Mulla on laajassa kotivakuutuksessa merkintä, että akvaario löytyy taloudesta. Kyselin tuosta ja kuulemma korvaavat vesivahingon mikäli akvaario tai suodatin lähtee vuotamaan yllättäen. Kaloja eivät kuulemma korvaa mutta muun kyllä, jopa akvaarion mikäli lasi pamahtaa rikki... Toivottavasti ei ollut vaan myyntipuheita.Samalla siirrettiin koirien ja kissan vakuutukset samalle yhtiölle niin oli aikamoinen paperiviidakko siinä.
...
*laa la laa*