morjens!
Tuossa tuli vain mielee ku olen nyt kasanut tuon noin 900l akvaarion, niin silikonihan kuivii noin 1 mm päivässä. Mutta tuli vain mieleen että ku pinta sulkeutuu silikonissa niin miten sitten etiikkahappo pääsee haihtumaan?
-Petri-
Silikonin kuiviminen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Nordiska Diskus Sällskapet Ja MeLa = Meri-Lapin Akvaristit
- Sukupuoli: Mies
Silikonin kuiviminen
"Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn ja tuhma mieli virkistää koko kehoa"
Re: Silikonin kuiviminen
Petri, mulla ei ole harmaintakaan hajua, mutta lisään omat kysymykseni tähän perään.
Ostin akvaarion, joka oli ollut terra käytössä. Koeponnistuksessa huomasin, että yksi sivusauma alkaa pettää. Tyhjensin, kuivasin ja poistin vanhat silikonit kokonaan ja laitoin tilalle uudet. Annoin kuivua vuorokauden ja nyt tänään silikoonasin vielä toisen kerroksen ulkopuolelle, lisäksi siis sisäpuolelle. Joistain kohdista silikoni on täysin jo jähmettynyt, mutta joistain taas ei. Ikäväkseni huomasin myös muutaman ilma, tai -vesikuplan tuolla silikonin sisällä. Tarkemmin ottaen kaksi. Juuri siitä kohtaa silikoni on pehmeämpää. Tuleeko tuo kestämään vettä? Kuivuuko silikoni sisältä, vaikka sinne jäikin ehkä vesikupla?
Ostin akvaarion, joka oli ollut terra käytössä. Koeponnistuksessa huomasin, että yksi sivusauma alkaa pettää. Tyhjensin, kuivasin ja poistin vanhat silikonit kokonaan ja laitoin tilalle uudet. Annoin kuivua vuorokauden ja nyt tänään silikoonasin vielä toisen kerroksen ulkopuolelle, lisäksi siis sisäpuolelle. Joistain kohdista silikoni on täysin jo jähmettynyt, mutta joistain taas ei. Ikäväkseni huomasin myös muutaman ilma, tai -vesikuplan tuolla silikonin sisällä. Tarkemmin ottaen kaksi. Juuri siitä kohtaa silikoni on pehmeämpää. Tuleeko tuo kestämään vettä? Kuivuuko silikoni sisältä, vaikka sinne jäikin ehkä vesikupla?
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
-
- Junior Member
Insinöörinä mietin, et kahdelta puolelta sikiooni yleensä kuivuu ja jos vetolujuus oli luokkaa 60kg/cm.. niin saumat kyllä kestää. Tuo ilma/vesikupla ongelma niin en usko et siinä mitään pelättävää ole. Pitää vain odottaa. Minulla ku on leveemmät saumat noi 24-26mm ja 2-3mm vahvoja.. Pohjaan olen rakentanut kehän ja lasit ovat 50mm levelitä ja täynnä silikoonia.. voi olla et siel kestää ennekuin on läpiasti kuiva...
Ajattelin itse odottaa 3-4 viikkoa ennekuin koeponnista.
Ajattelin itse odottaa 3-4 viikkoa ennekuin koeponnista.
-
- Katalysaattori
Petellä taitaa mittojen pohjalta olla hiukan isompi allas?
Itse veikkaisin että kuivumisessa se etikkahappoaines silikonilla kaasuuntuu pinnan läpi. Kaasu kuitenkin reilusti vesimolekyyliä pienempää.
Itse veikkaisin että kuivumisessa se etikkahappoaines silikonilla kaasuuntuu pinnan läpi. Kaasu kuitenkin reilusti vesimolekyyliä pienempää.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Junior Member
Juu ei se pohja ole ku 200 cm x 60cm
.. Mut juuri tuo kaasuuntiminen on se kymysys eli miten tiiviksi tuo silikoooni tuon pinnan tekee? Ja vaikka sen veden sinne laitaa niin pääsehän ne kaasut haihtumaan ulkokautta..mut odotellaan vielä pari viikkoa ja sitten voisi kokeilla.. onhan tuossa vielä tekemistä ku pitää sumppikin viimeistellä.

-
- Katalysaattori
Makeaa vettä ja sumppu, näitä lisää Suomeen! 

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.