Risteytyykö?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jaana79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 09:35, 15.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lemi/Kuukanniemi

Risteytyykö?

Viesti Kirjoittaja Jaana79 »

Oon miettiny et mistä tietää, että ei voi laittaa samaan akvaarioon. Siis onko se sen kalan tieteellisen nimen mukaan. Eli jos samaa heimoa niin risteytyy keskenään?
Esim. Voiko Pseudotropheus zebra ja Pseudotropheus saulosia laittaa samaan? Vai onko nuo nyt liian läheistä sukua keskenään?
Sen oon älynny, et kasvis eikä lihan syöjiä voi laittaa samaa muuta kun sekasyöjien kanssa.
Tässä vaan kalojen ostaminen lähestyy ja en haluaisi tehdä virheitä. :)
Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
Mustarastas
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 10:30, 26.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Risteytyykö?

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Malaweissa en yhdistäisi samannäköisiä lajeja keskenään olivat ne sitten mitä sukua tahansa, esimerkiksi seuraavia lajeja en laittaisi samaan akvaarioon:

p.saulosi ja m. johanni
l. fulleborni ja l. trewavasae
m. auratus ja m. chipokae

Jos saisit tästä vähän vinkkiä kalaston suunnittelussa. Eli mahdollisimman erinäköisiä lajeja, jotta erottavat omat lajikumppanit muista lajeista ja tarpeeksi monta naarasta jokaista lajia kohden.
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Risteytyykö?

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Tästä aiheesta hieman poiketen kun laitoit tuosta kalojen ruokavaliosta. Itse kun olen vasta aloittamassa tätä kyseistä harrastusta niin olen myös lukenut paljon aiheesta ja koittanut imeä mahdollisimman paljon tietoa että osaisi sitten tehdä oikeat kalavalinnat. Minäkin luin netistä tämän että kasvinsyöjiä ja lihansyöjiä ei saa laittaa samaan altaaseen, sitten menin malawi kauppaan kyselemään niin siellä myyjä sanoi että kaikki malawit on aika tasaisesti sekäsyöjiä (pois lukien jotkin nokka tai nenä kalat jotka ovat hyvin erikoistuneita johonkin tiettyyn ruokaan ja näitä ei voi laittaa muiden malawien sekaan) ja myyjä sai myytyä minulle malawi kirjankin niin sielläkin sanottiin että on joku rapuruoka mitä voi syöttää kaikille malaweille.
Lisäksi tästä risteytymisestä lueskelin paljon ja tosiaan saman näköisiä kaloja ei saisi laittaa samaan altaaseen... ja myös lueskelin että kiukkuisia kaloja ei saisi laittaa rauhallisten kanssa samaan altaaseen vaan että kiukkuisten kalojen kanssa pitäisi olla vain samanlaisia kiukkuisia kaloja etteivät tule rääkätyiksi.
On nämä monimutkaisia asiota ja saa tietämättömän pään ihan pyörälle.
Jaana79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 09:35, 15.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lemi/Kuukanniemi

Re: Risteytyykö?

Viesti Kirjoittaja Jaana79 »

Ite oon huomannu kanssa, että on paljon ristiriitaisia tietoja kalojen ruokavalioissa. Joissain lukee, että kasvissyöjä ja toisaalla taas sekasyöjä. Vaikea laji näköjään. :D
Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
Mustarastas
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 10:30, 26.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Risteytyykö?

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Ei se nyt niin monimutkaista ole, kunhan sisäistää perusjutut. [;)]

Käykääpäs tarkistamassa kalojen ruokavalio cichlid.forum.comista, siellä ne on kaikki oikein selvästi...
Jaana79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 09:35, 15.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lemi/Kuukanniemi

Re: Risteytyykö?

Viesti Kirjoittaja Jaana79 »

Joo sieltä olenkin käynyt nyt katsomassa ja ajatellut, että ehkä ne siellä pitävät paikkaansa. :)
Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Risteytyykö?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ainakin malawijärven kirjoahvenet kirjassa on ristiriitaisuuksia ruokavalioissa. chiclid.forumista kantsii tarkastaa tosiaan. Ja nuo risteymät... Koskaanhaan ei voi sanoa kuulemma ei koskaan risteydy ulkonäöltään erilaiset kalat mutta mielellään eri näköisiä samoihin pyttyihin jos mahdollista niin on epätodennäkösempää muttei mahdotonta siltikään :-D olipas epäselvästi kirjotettu ;-)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”